Onko teillä kaikilla oikeasti ollut kotitaloutta koulussa?
Meillä ei ollut. En voi sietää ruoanlaittoa. Ehkä sietäisin, jos olisi ollut kotitaloutta.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotitalous on koko peruskoulun ajan ollut pakollinen kaikille oppilaille ja sitä ennen oppikoulussa/kansalaiskoulussa pakollinen tytöille.
Olin itse oppikoulussa, kun tuli peruskoulu eli kävin kyllä yläkoulun peruskoululaisena. Silti kotitalous ei ollut pojille silloin pakollista.
Oliko pojille omat ryhmät? Olen ensimmäistä peruskouluvuosiluokkaa Kuopion seudulta ja kyllä se oli meillä takuuvarmasti pakollista silloin pojille ja tytöille. Meidän ryhmässä oli poikia. Luokka jaettiin kahteen ryhmään. Ehkä et muista, jos teillä pojat ja tytöt on jaettu omiin ryhmiin? Meillä jaettiin aakkosten mukaan, muistan hyvin, sillä sen takia luokan ärsyttävin poika tuli minun ryhmään - ja pääsin myös parhaan kaverini kanssa samaan, kun meillä oli peräkkäin nimet aakkosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotitalous on koko peruskoulun ajan ollut pakollinen kaikille oppilaille ja sitä ennen oppikoulussa/kansalaiskoulussa pakollinen tytöille.
Olin itse oppikoulussa, kun tuli peruskoulu eli kävin kyllä yläkoulun peruskoululaisena. Silti kotitalous ei ollut pojille silloin pakollista.
Oliko pojille omat ryhmät? Olen ensimmäistä peruskouluvuosiluokkaa Kuopion seudulta ja kyllä se oli meillä takuuvarmasti pakollista silloin pojille ja tytöille. Meidän ryhmässä oli poikia. Luokka jaettiin kahteen ryhmään. Ehkä et muista, jos teillä pojat ja tytöt on jaettu omiin ryhmiin? Meillä jaettiin aakkosten mukaan, muistan hyvin, sillä sen takia luokan ärsyttävin poika tuli minun ryhmään - ja pääsin myös parhaan kaverini kanssa samaan, kun meillä oli peräkkäin nimet aakkosissa.
Anteeksi luin huonosti, sinä olitkin oppikoulussa. Kotitalous oli pakollista pojille peruskoulussa, et siis tiedä kun et itse ollut peruskoulussa. Oppikoululaiset jatkoivat normaalisti oppikoulua kun minä aloitin ensimmäisenä peruskouluryhmänä 7. luokan ja pojillakin oli kotitalous pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotitalous on kyllä ollut kaikille seiskoille pakollinen oppiaine ainakin koko sen ajan, kun peruskoulu on ollut olemassa. Sen jälkeen sitä voi opiskella valinnaisena. Köksää pitäisi kyllä olla enemmän, se selviää ihan tätä palstaakin lukiessa.
Meillä oli vain sellainen muutaman kerran kurssi kouluajan ulkopuolella, joka piti itse maksaa.
ap
Ranskassa, Afganistanissa vai Venäjällä?
Suomessa. Kävin yksityisen koulun. Aika vänkää huomata, että koko muu ikäluokka on käynyt köksän ja minä en.
Täällä myös entinen helsinkiläisen yksityiskoulun oppilas, jolla ei ollut kotitaloutta. Tästä huolimatta pidin ruoanlaitosta ja lukiossa suoritin valinnaisen kotitalouskurssin.
Tuli mieleen, että vaikkei meillä ollutkaan kotitaloutta niin muistan ihmetelleeni, kuinka julkista koulua käyneillä kavereilleni ei ollut puutöitä. Ilmeisesti monessa koulussa sai valita teknisen tai tekstiilityön välillä, jolloin tytöt valitsivat käsityön ja pojat puutyön. Meillä luokka jaettiin kahteen ryhmään ja toisella olis syksyllä kässä ja toisella puukka, keväällä sitten vaihdettiin toisinpäin. Eli olisiko meillä sitten ollut enemmän opetusta näissä puuttuvan kotitalouden oppimäärää korvaamaan.
Olin yläasteella muutama vuosi sitten (nyt olen 20v) ja kyllä oli seiskaluokalla kotitaloutta. Otin myös 8. ja 9. luokille sen valinnaisaineeksi.
Oli meillä oppikoulussa.
Tehtiin mm. uunijäätelöä.
Tiskattiin aina lopuksi.
Ja kun teimme silakkapihvejä, jouduin perkaamaan silakat - yöks.
Tämä siis 70-luvun keskivaiheilla.