Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä kaikilla oikeasti ollut kotitaloutta koulussa?

Vierailija
24.05.2020 |

Meillä ei ollut. En voi sietää ruoanlaittoa. Ehkä sietäisin, jos olisi ollut kotitaloutta.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitalous on kyllä ollut kaikille seiskoille pakollinen oppiaine ainakin koko sen ajan, kun peruskoulu on ollut olemassa. Sen jälkeen sitä voi opiskella valinnaisena. Köksää pitäisi kyllä olla enemmän, se selviää ihan tätä palstaakin lukiessa.

Meillä oli vain sellainen muutaman kerran kurssi kouluajan ulkopuolella, joka piti itse maksaa.

ap

Ranskassa, Afganistanissa vai Venäjällä?

Suomessa. Kävin yksityisen koulun. Aika vänkää huomata, että koko muu ikäluokka on käynyt köksän ja minä en.

No niin, olet käynyt yksityisen koulun ja teillä se kurssi on ollut sitten maksullinen jonkun ulkopuolisen järjestämä. Eli olethan sinäkin sen siis sen oppimäärän suorittanut. 

Vierailija
22/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulusta pääsin vuonna 2006 ja meillä ainakin oli kotitaloutta pakollisena 7. luokalla ja sen jälkeen valinnaisena oli erilaisia kursseja. Kotitalous sisälsi muutakin kuin ruoanlaittoa, oli pyykinpesua, säilöntää ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitalous on kyllä ollut kaikille seiskoille pakollinen oppiaine ainakin koko sen ajan, kun peruskoulu on ollut olemassa. Sen jälkeen sitä voi opiskella valinnaisena. Köksää pitäisi kyllä olla enemmän, se selviää ihan tätä palstaakin lukiessa.

Meillä oli vain sellainen muutaman kerran kurssi kouluajan ulkopuolella, joka piti itse maksaa.

ap

Höpö höpö. 

Miksi keksisin jotain tuollaista?

ap

Minä vuonna olet käynyt seiskaluokan? Onko se ollut suomalaisen peruskoulujärjestelmän puitteissa? Vai kävitkö jonkun Steiner-koulun tms? 

Vastasin jo tuolla, että kävin yksityisen koulun.

Vierailija
24/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Suomessa. Kävin yksityisen koulun. Aika vänkää huomata, että koko muu ikäluokka on käynyt köksän ja minä en.

No niin, olet käynyt yksityisen koulun ja teillä se kurssi on ollut sitten maksullinen jonkun ulkopuolisen järjestämä. Eli olethan sinäkin sen siis sen oppimäärän suorittanut. 

Siis jos niitä kertoja oli suunnilleen neljä, niin en sanoisi, että se vastaa koko vuoden oppia!

Vierailija
25/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 70-luvulla koko yläkoulun ajan, mutta pojilla sitä ei silloin ollut ollenkaan tai se oli vapaaehtoista. Yhtään poikaa ei ollut meidän kotitaloustunneilla, eikä mun miehelläkään sitä ollut. Sain kympin kotitaloudesta, kun tykkäsin tehdä itsenäisesti enkä ollut koko ajan opelta kysymässä neuvoja. Mun kaikilla lapsilla on myös ollut kotitaloutta yläkoulussa. Nuorin on nyt lukiolainen. 

Minun muistin mukaan kotitalous oli tuolloin pakollinen kaikille seiskaluokkalaisille. Omassakin ryhmässä oli poikia.

Vierailija
26/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, on tosiaan jännä, että olet käynyt jonkun yksityisen koulun ja muiden kokemukset ovat erilaisia kuin sinun. 

Vierailija
27/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotitalous on koko peruskoulun ajan ollut pakollinen kaikille oppilaille ja sitä ennen oppikoulussa/kansalaiskoulussa pakollinen tytöille.

Olin itse oppikoulussa, kun tuli peruskoulu eli kävin kyllä yläkoulun peruskoululaisena. Silti kotitalous ei ollut pojille silloin pakollista.

Vierailija
28/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 70-luvulla koko yläkoulun ajan, mutta pojilla sitä ei silloin ollut ollenkaan tai se oli vapaaehtoista. Yhtään poikaa ei ollut meidän kotitaloustunneilla, eikä mun miehelläkään sitä ollut. Sain kympin kotitaloudesta, kun tykkäsin tehdä itsenäisesti enkä ollut koko ajan opelta kysymässä neuvoja. Mun kaikilla lapsilla on myös ollut kotitaloutta yläkoulussa. Nuorin on nyt lukiolainen. 

Minun muistin mukaan kotitalous oli tuolloin pakollinen kaikille seiskaluokkalaisille. Omassakin ryhmässä oli poikia.

Ei ollut yhtän poikaa meidän kotitaloustunneilla. 

Vierailija
29/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, on tosiaan jännä, että olet käynyt jonkun yksityisen koulun ja muiden kokemukset ovat erilaisia kuin sinun. 

Jos itse vaikka omistaisin yksityisen koulun, pitäisin huolta, että lapset oppivat myös tekemään ruokaa.

ap

Vierailija
30/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 2004 oli seiskaluokalla. Vihasin kyseistä ainetta, kun en ole vieläkään hyvä tekemään kiireessä mitään ja koko homma oli kauheaa säheltämistä. 

Vierailija
31/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Siis jos niitä kertoja oli suunnilleen neljä, niin en sanoisi, että se vastaa koko vuoden oppia!

"Onko teillä kaikilla oikeasti ollut kotitaloutta koulussa? Meillä ei ollut." 

Nyt niitä kertoja olikin neljä? 

Juu, painotukset voi olla yksityiskoulussa erilaisia, mutta ethän sinä nyt voi ensin sanoa, että sinulla ei sellaista ollut, mutta sitten olikin. 

Vierailija
32/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä aina ollut pakollisena seiskoille.

Onko siis tälläkin hetkellä, kaikissa Suomen kouluissa?

ap

Vierailija
33/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itse vaikka omistaisin yksityisen koulun, pitäisin huolta, että lapset oppivat myös tekemään ruokaa.

ap

Aha. miten tämä nyt liittyy siihen, että ensin sanoit, että teillä ei ollut kotitaloutta, mutta sitten olikin. 

Vierailija
34/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Juu, painotukset voi olla yksityiskoulussa erilaisia, mutta ethän sinä nyt voi ensin sanoa, että sinulla ei sellaista ollut, mutta sitten olikin. 

Kyse oli nyt niistä maksullisista, kouluajan ulkopuolella tapahtuneista kerroista. Kouluaineena meillä ei ollut kotitaloutta. Näitä kummallisia köksäkerhokertoja oli sitten suunnilleen neljä. Ei siellä mitään oppinut.

Vierailija
35/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tietysti. Oli minusta ihan kiva aine seiskalla, mutta en voi kehuskella paljoa oppineeni. Mieleen jäi teeleipä, kakkupohjan leikkaaminen, kermavaahdon oikea paksuus ja kiisseli. Hauskoja hetkiä oli, kun jotkut mokailivat tunneilla pahasti (esim. yksi laittoi 1dl suolaa johonkin 1tl sijaan). Yritin usein luistaa hommista enkä tainnut ottaa kotitaloutta ihan tosissani. Kaverini kanssa viikkailtiin ja silitettiin jotain pyyhkeitä tms. usein, kun ei haluttu kokkaamaan open määräämissä ryhmissä. Muut valinnaisaineet olivat kiinnostavampia.

Jouduin opettelemaan ruoanlaiton lähes nollista muuttaessani omilleni. Nykyään laitan ihan ok perusruokaa. Oman kodin ylläpidossa olisi näistä kotitalouden opeista ollut hyötyä myös, jos olisi silloin tajunnut. Vuosia myöhemmin lähes kaikki oli unohtunut ja jouduin opettelemaan monia tavallisia asioita (ikkunoiden, viemärin, vessan pesu esim.) "kantapään kautta", kun ei niitä kotonakaan oltu opetettu. Lukiolaisille pieni marttakurssi ennen omilleen muuttoa olisi tosi hyödyllinen!

Vierailija
36/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

https://www.kotitalousopettajat.fi/kotitalousopettajuus/kotitalous-oppi…;

Google on ystävä. 

Anteeksi, mutta tämä ketju ei nyt anna kovin mairittelevaa kuvaa yksityiskoulujen opetuksesta. 

Vierailija
37/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskalla oli pakollisena (v 2000). Ysillä sai valita, mutta jäi välistä.

Vierailija
38/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Aha. miten tämä nyt liittyy siihen, että ensin sanoit, että teillä ei ollut kotitaloutta, mutta sitten olikin. 

Tuohon kokemuksen erilaisuuteen liittyen. Pitäisin huolta, ettei lasten kokemus olisi aivan niin erilainen kuin muiden samanikäisten.

Vierailija
39/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

https://www.kotitalousopettajat.fi/kotitalousopettajuus/kotitalous-oppi…;

Google on ystävä. 

Anteeksi, mutta tämä ketju ei nyt anna kovin mairittelevaa kuvaa yksityiskoulujen opetuksesta. 

Saahan sitä av:lla jutustella ihan googlen käytön sijaankin, jos ihmisiä jutusteluttaa ja asiasta jotain tietävät.

ap

Vierailija
40/86 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyse oli nyt niistä maksullisista, kouluajan ulkopuolella tapahtuneista kerroista. Kouluaineena meillä ei ollut kotitaloutta. Näitä kummallisia köksäkerhokertoja oli sitten suunnilleen neljä. Ei siellä mitään oppinut.

Yllättävän tarkasti yhtäkkiä muistat noiden kertojenkin määrän ja maksullisuuden, vaikka ketjua aloittaessa et muistanut saaneesi mitään kotitalousopetusta. Kuvitteletko oikeasti, että normaalissa peruskoulussakaan sitä kokkaamista kovin syvällisesti opetellaan. Suuri osa siitäkin istuttiin ja opeteltiin jotain ravintosisältöjä ja siivousvälineitä.