Painonhallinta: mitä muuttaisit ruokavaliossani?
Olen nelikymppinen nainen. Teen seisomatyötä (jonkin verran liikkumista, nostelua, kävelyä).
Mitä muuttaisit päivän ruokailuissani siten, että en ainakaan lihoisi (pitkällä aikavälillä)?
Esimerkkipäivä:
Aamu
noin kello 9 kahvi+kaksi palaa ruisleipää, päällä sipaisut rasvaa, juustoviipaleet, kalkkunaviipaleet, kurkkua
Lounas:
noin kello 13 pastaa ja kastiketta/riisiä ja kastiketta/perunaa ja kastiketta (noin 3dl astian annos)
+ omena/porkkana
noin kello 14.30. Välipala: kahvi+ rahka, esim. maustettu skyr
noin kello 17 Välipala: rahka, esim. maustettu skyr
noin kello 18.30. Päivällinen: kastike+riisi/kastike+pasta/kanakeitto/jauhelihakeitto (noin 3 dl astian annos)
sekä omena/pikkuporkkanoita
noin kello 22.30. Iltapala: banaani
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka kommentoitte, että lounaan tai päivällisen kanssa pitää olla kasvislisuke, miksi mielestänne pikkuporkkanat tai omena eivät täytä tätä lisukkeen tehtävää (noissa molemmissahan on siis myös tämä)? Minun voi siis välillä olla vaikea ottaa töihin mukaan jotain salaattia (välillä olen pilkkonut vaikka tomaattia ja kurkkua lisukkeeksi) ja sen vuoksi esimerkiksi pikkuporkkanat on minulle hyvä ratkaisu. t: utelias ap
Porkkana tai omena ei ole vielä puolikas lautasesta (toivottavasti!), jos se on sun kasvisosuus siitä lounaasta ja illallisesta niin voisit tuplata sen määrän ainakin. Ehkä porkkana JA omena.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka kommentoitte, että lounaan tai päivällisen kanssa pitää olla kasvislisuke, miksi mielestänne pikkuporkkanat tai omena eivät täytä tätä lisukkeen tehtävää (noissa molemmissahan on siis myös tämä)? Minun voi siis välillä olla vaikea ottaa töihin mukaan jotain salaattia (välillä olen pilkkonut vaikka tomaattia ja kurkkua lisukkeeksi) ja sen vuoksi esimerkiksi pikkuporkkanat on minulle hyvä ratkaisu. t: utelias ap
Siksi, koska 3 vihannesta per pv on todella minimaalisesti. Helpoiten saat kasvatettua kasvisten määrää vaihtamalla ravinnekoyhät nykyiset lisukkeet kasviksiin. Punnitse joskus vaikka 1 omena ja katso paljonko se painaa, vielä miinustaen ranka ja muut ei syotävät osat. Sulla ei tule edes minimi 500g täyteen, ja se todellakin on ihan minimi.
Toinen välipala pois.
Yhdeltä syöt lounaan ja puoli kolme välipalan, tuleeko sinulle tosiaan nälkä puolessatoissa tunnissa?
Ja seuraava välipala viideltä, päivällinen puoli seitsemältä. Viiden ja puolen tunnin aikana syöt neljä kertaa, kuulostaa paljolta.
Lisää kasviksia lounaalle ja päivälliselle.
Iltapalaksi munakas ja vihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porkkana tai omena ei ole vielä puolikas lautasesta (toivottavasti!), jos se on sun kasvisosuus siitä lounaasta ja illallisesta niin voisit tuplata sen määrän ainakin. Ehkä porkkana JA omena.
Kiitos perusteluista. :) Syy syödä noin vähän kasviksia on tietysti myös käytännöllinen, on päiviä, jolloin niitä ei ole aikaa pilkkoa. Toisaalta jos teen kylkeen vielä salaattia niin ei minulla ole sen syömiseen tauolla välttämättä sen enempää aikaa kuin omenan syömiseen, joten lopputulema ehkä kuitenkin aika sama. :)
Tässä ketjussa on myös kommentoitu sitä, että syödään tauolla nopeasti rahka. Varmasti rahkojen suosio perustuu siihen, että niistä saa nopeasti kylläisyyden tunnetta. Ja on monia töitä, joissa ei ehdi syödä hitaasti ja rauhallisesti ruokaansa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Toinen välipala pois.
Yhdeltä syöt lounaan ja puoli kolme välipalan, tuleeko sinulle tosiaan nälkä puolessatoissa tunnissa?
Ja seuraava välipala viideltä, päivällinen puoli seitsemältä. Viiden ja puolen tunnin aikana syöt neljä kertaa, kuulostaa paljolta.
Lisää kasviksia lounaalle ja päivälliselle.
Iltapalaksi munakas ja vihaksia.
Miksi lisäisit kaloreita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaat kirjoitti:
En vähentäisi ruokaa, vaan ruokailuja. Yhdistä iltapala myöhäiseen päivälliseen ja toinen välipala pois ja sen kalorit vaikka lounaan jälkiruokaan.
Tämä ei toimisi minulle. Viiden tunnin ruokailuvälit olisivat minulle aivan liian pitkiä aikoja. Myös kun pääsen illalla töistä, olisi kurjaa olla tyhjin vatsoin vielä jalkeilla pari tuntia ja sen lisäksi rankkaa olla noin kuusi tuntia syömättä ennen nukkumaanmenoa. ap
Oletko harkinnut että ne välit tuntuvat liian pitkiltä koska syöt vain kolme desiä ruokaa? Kokeile edes. Pidempi paasto illasta aamuun auttaa myös painonhallinnassa.
Eli ehdotatko, että söisin aterioilla enemmän?
Aamu:kahvi (maidolla?) 15kcal, ruisleivät (minkähän kokoinen?) 166kcal, sipaisu rasvaa (mikä on sipaisu?) 60-120kcal riippuen "sipaisun" määrästä, juusto+kalkkuna+kurkku 85kcal taas riippuen juuston laadusta. Yhteensä n. 370kcal.
Lounas: arviolta tuohon 3dl menee 150-250g pastaa, eli n. 250kcal. Kastikkeessa on niin paljon kaloreita kun siihen haluaa laittaa. Oletetaan, että sitä on n. 150-200g sitäkin, kalorit arviolta jotain 150-400 väliltä, riippuen onko kermapohjaista, öljypohjaista vai mitä. Omena: 70kcal, porkkana 30kcal. Yhteensä keskimäärin 570kcal.
Välipala: kahvi (maidolla?) 15kcal. rahka: riippuen laadusta, skyrissa 95-100kcal.
noin kello 17 Välipala: rahka: riippuen laadusta, skyrissa 95-100kcal.
noin kello 18.30. Päivällinen: kastike+riisi/kastike+pasta/kanakeitto/jauhelihakeitto. Taas riippuu paljonko pastaa, perunaa, riisiä. Onko mitä proteiinia, mitä kastike sisältää. Arviolta kuitenkin tämä on jotain 300-800kcal välillä. Omena 70kcal, porrkanat 30kcal. Yhteensä heittäisin, että 550kcal.
sekä omena/pikkuporkkanoita
Iltapala: banaani, koosta riippuen 80-100kcal.
Päivän yhteiskalorit on oman arvion mukaan siis 1800kcal olettaen, että välipalojen maksimikalorit on 100kcal/kpl ja kastikkeesi eivät ole kerma/voipohjaisia, sekä kaikista muista kysymysmerkeistä riippuen. Suosittelen, että muutaman päivän ajan ihan rehdisti punnitset ja mittaat ruokasi ja lasket kalorit niiden perusteella. Kuten ylempää huomaat, kalorien arvioiminen silmämääräisesti on mahdotonta etenkin rasvojen kanssa. Toiselle sipaisu margariinia on 60kcal, toiselle sipaisu margariinia on 150kcal.
Ajattelet selvästi ruokaa desilitrojen mukaan. Ajattele ennemmin kalorien mukaan. Lounaalle ja päivälliselle kasviksia paljon enemmän, esimerkiksi kukka- ja parsakaali pitävät kylläisenä, mutta sisältävät todella vähän kaloreita. Kun teet nykyisellään pastan/riisin/perunan, tee kaksinkertainen määrä kasviksia lisukkeeksi. Jos et jaksa syödä kaikkea, vähennä sitä pastan/perunan/riisin määrää. Ja kastikkeet ovat hyvin epämääräisiä kalorinlaskennan suhteen, joten niiden käyttöä kannattaa minimoida arkiruokailussa. Korvaa välipalat maitorahkalla tai maustamattomalla jogurtilla, johon lisäät marjoja, hedelmäsosetta tai tarvittaessa pähkinöitä (näissäkin kannattaa huomioida korkea kaloripitoisuus).
Ihan esimerkkinä, tässä olisi alle 1800kcal menevä päivän ruokailu.
Aamupala: kahvi (kevytmaidolla) 15kcal, kaurapuuro 240g (kulho) 130kcal, raejuusto 100g 85kcal, mansikoita, 50g 25kcal, appelsiini 85kcal. Yhteensä 350kcal
Lounas: Täysjyväriisi 140g 200kcal, parsakaali-kukkakaalisekoitus 200g 60kcal, kanasuikale 200g 280kcal. Yhteensä 490kcal.
Välipala: kahvi maidolla, 15kcal, maitorahka (2dl) 150kcal, cashew pähkinät 20g 110kcal, mustikat 50g 30kcal. Yhteensä 305kcal. Tällä pärjää huomattavasti pidemmälle kuin yhdellä skyr-rahkalla
Päivällinen: 100g jauheliha 280kcal, peruna 1kpl 140g 120kcal, vihreät pavut 100g 30kcal, porkkanaraaste 30kcal. Yhteensä 460kcal
Iltapala: banaani 100kcal
Kaikkiaan päivässä tulee yhteensä 1750kcal
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos perusteluista. :) Syy syödä noin vähän kasviksia on tietysti myös käytännöllinen, on päiviä, jolloin niitä ei ole aikaa pilkkoa. Toisaalta jos teen kylkeen vielä salaattia niin ei minulla ole sen syömiseen tauolla välttämättä sen enempää aikaa kuin omenan syömiseen, joten lopputulema ehkä kuitenkin aika sama. :)
Tässä ketjussa on myös kommentoitu sitä, että syödään tauolla nopeasti rahka. Varmasti rahkojen suosio perustuu siihen, että niistä saa nopeasti kylläisyyden tunnetta. Ja on monia töitä, joissa ei ehdi syödä hitaasti ja rauhallisesti ruokaansa.
ap
Rautalangasta: Salaatti ei paina sen enempää kuin omena. Kyse ei ole siitä, että sun pitäisi syodä vihanneksia nykyisen ruoan lisäksi, vaan tilalla. Kuitenkin ilmeisesti teet/valmistelet edellisenä päivänä ne eväät, plus syot toisen ruoan kotona. Sen sijaan että keität riisiä, voit keittää/hoyryttää vihanneksia lisukkeeksi. Jos ostat ne valmiiksi pilkottuina pakasteina, ei aikaa mene yhtään enempää kuin riisin tai perunoiden keittämiseen.
Nyt luettelet vain tekosyitä, mutta ei sun elimisto mieti että jaahas, hyvä syy olla syomättä vihanneksia (eikä edes ole, toim huom), enpäs sitten tarvitsekaan niitä. Niiden syonti olisi sun omaksi parhaaksi, ja nyt vain selittelet omaksi vahingoksesi miksi et viitsi syodä terveellisemmin.
Miksi kysyt neuvoja, jos olet jo päättänyt että tämä on ainoa tapa jolla voit itsesi ruokkia?
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen: tosi hiilihydraattipainotteista. Älyttömästi sokeria. Mikset ottaisi käyttöön jotain sovellusta, jossa voit seurata ravintoaineiden saantia?
Aamu
noin kello 9 kahvi+kaksi palaa ruisleipää, päällä sipaisut rasvaa, juustoviipaleet, kalkkunaviipaleet, kurkkuaMitä rasvaa? Jotain palmuöljymargariinia? Jätä sellaiset pois ja käytä joko hyvää oliiviöljyä tai esimerkiksi hummusta. Myös avokadoa voi muussata leivänpäällysteeksi.
Miksi sekä juustoa että kalkkunaleikkelettä? Laske huviksesi, paljonko saat jo aamiaisella suolaa. Kurkku on käytännöllisesti katsoen pelkkää vettä, kannattaa käyttää tomaatteja ja paprikaa.
Lounas:
noin kello 13 pastaa ja kastiketta/riisiä ja kastiketta/perunaa ja kastiketta (noin 3dl astian annos)
+ omena/porkkanaPasta = hiilareita ilman mitään ravitsemuksen kannalta hyödyllisiä aineita, samoin riisi. "Kastike" ei kerro mitään. Kermakastike on eri asia kuin esimerkiksi tomaattimurskaan tehty kastike. Missä salaatti tai lämmin kasvislisuke? Mikä on lounaan proteiinin lähde?
noin kello 14.30. Välipala: kahvi+ rahka, esim. maustettu skyr
noin kello 17 Välipala: rahka, esim. maustettu skyr
Tiedätkö, että skyrissä on jopa 18 % sokeria? Ihan puhdasta sokeria. Voisit saman tien vetää seitsemän palaa sokeria välipalaksi.
noin kello 18.30. Päivällinen: kastike+riisi/kastike+pasta/kanakeitto/jauhelihakeitto (noin 3 dl astian annos)
sekä omena/pikkuporkkanoitaSamat kysymykset kuin lounaasta. Missä salaatti tai lämpimät vihannekset?
noin kello 22.30. Iltapala: banaani
Jälleen sokeria, tällä kertaa hedelmäsokerin muodossa.
Ehdottomasti lisää hyviä öljyjä (myös pähkinöiden ja siementen muodossa), palmuöljymoskat pois, sokeri vähemmälle, kuitua lisää (tarkista, että ruisleipä jota syöt, on 100 % ruista, ei riitä että 100 % leipään käytetystä viljasta on ruista, koska siinä voi silloin olla mukana mm. perunaa tai muuta höttöä).
👍
puoltoista tuntia ruuasta ja pitää syödä jo välipala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Rautalangasta: Salaatti ei paina sen enempää kuin omena. Kyse ei ole siitä, että sun pitäisi syodä vihanneksia nykyisen ruoan lisäksi, vaan tilalla. Kuitenkin ilmeisesti teet/valmistelet edellisenä päivänä ne eväät, plus syot toisen ruoan kotona. Sen sijaan että keität riisiä, voit keittää/hoyryttää vihanneksia lisukkeeksi. Jos ostat ne valmiiksi pilkottuina pakasteina, ei aikaa mene yhtään enempää kuin riisin tai perunoiden keittämiseen.
Nyt luettelet vain tekosyitä, mutta ei sun elimisto mieti että jaahas, hyvä syy olla syomättä vihanneksia (eikä edes ole, toim huom), enpäs sitten tarvitsekaan niitä. Niiden syonti olisi sun omaksi parhaaksi, ja nyt vain selittelet omaksi vahingoksesi miksi et viitsi syodä terveellisemmin.
Miksi kysyt neuvoja, jos olet jo päättänyt että tämä on ainoa tapa jolla voit itsesi ruokkia?
No hain niitä perusteluja..
Luen kyllä kaikki kommentit miettien, onko ne sellaisia, että voin niiden antia käyttää. Huomaan, että käytännölliset asiat voivat olla yksi este. Nuo riisi ja perunat ovat edullisimpia ja juuri tuollainen vihannesten höyryttäminen on minulle sellaista, joka olisi helppoa ja johon olisin tottunut. Toisaalta huomaan, että olen valmistanut monia keittoa ruoaksi, joihin nuo kukkakaalit ja parsakaalit tulevat kuin automaattisesti. Eli näissä asioissahan pitää punnita uudestaan omia ruoanlaittotottumuksiaan. Arjessa yleensä myös on niin, että asioiden pitää toimia vaivattomasti, tai ne eivät tapahdu. Kiitän kommentistasi. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveesti hiilareita. En mitään ketoilua itse kannata, mutta ruisl
eivät vaihdat vaikka munakkaaseen. Riisit ja perunat salaattiin/kasviksiin. Välipalat on ihan turhia, jos syöt riittävästi. Illan banaani oikein hiilaripommi, syö silloin vaikka se rahka.Koen, että tuossa aamupalassa on taas kuitua ja sen takia syön leipää aamulla. Syön aina jotain täysjyvä/ruisleipää. Aiemmin söin puuroa aamiaisella mutta kyllästyin siihen. ap
Kuitua saa marjoista, kasviksista, manteleista ja siemenistä. Tuntuu, että suomalaiset suosii tuota ruisleipää kun siitä tulee isänmaallinen olo vaikka sen gykeelimen kuorma on korkeampi kuin esim vaaleanleivän.
Vierailija kirjoitti:
Aamu:kahvi (maidolla?) 15kcal, ruisleivät (minkähän kokoinen?) 166kcal, sipaisu rasvaa (mikä on sipaisu?) 60-120kcal riippuen "sipaisun" määrästä, juusto+kalkkuna+kurkku 85kcal taas riippuen juuston laadusta. Yhteensä n. 370kcal.
Lounas: arviolta tuohon 3dl menee 150-250g pastaa, eli n. 250kcal. Kastikkeessa on niin paljon kaloreita kun siihen haluaa laittaa. Oletetaan, että sitä on n. 150-200g sitäkin, kalorit arviolta jotain 150-400 väliltä, riippuen onko kermapohjaista, öljypohjaista vai mitä. Omena: 70kcal, porkkana 30kcal. Yhteensä keskimäärin 570kcal.
Välipala: kahvi (maidolla?) 15kcal. rahka: riippuen laadusta, skyrissa 95-100kcal.
noin kello 17 Välipala: rahka: riippuen laadusta, skyrissa 95-100kcal.
noin kello 18.30. Päivällinen: kastike+riisi/kastike+pasta/kanakeitto/jauhelihakeitto. Taas riippuu paljonko pastaa, perunaa, riisiä. Onko mitä proteiinia, mitä kastike sisältää. Arviolta kuitenkin tämä on jotain 300-800kcal välillä. Omena 70kcal, porrkanat 30kcal. Yhteensä heittäisin, että 550kcal.
sekä omena/pikkuporkkanoitaIltapala: banaani, koosta riippuen 80-100kcal.
Päivän yhteiskalorit on oman arvion mukaan siis 1800kcal olettaen, että välipalojen maksimikalorit on 100kcal/kpl ja kastikkeesi eivät ole kerma/voipohjaisia, sekä kaikista muista kysymysmerkeistä riippuen. Suosittelen, että muutaman päivän ajan ihan rehdisti punnitset ja mittaat ruokasi ja lasket kalorit niiden perusteella. Kuten ylempää huomaat, kalorien arvioiminen silmämääräisesti on mahdotonta etenkin rasvojen kanssa. Toiselle sipaisu margariinia on 60kcal, toiselle sipaisu margariinia on 150kcal.
Ajattelet selvästi ruokaa desilitrojen mukaan. Ajattele ennemmin kalorien mukaan. Lounaalle ja päivälliselle kasviksia paljon enemmän, esimerkiksi kukka- ja parsakaali pitävät kylläisenä, mutta sisältävät todella vähän kaloreita. Kun teet nykyisellään pastan/riisin/perunan, tee kaksinkertainen määrä kasviksia lisukkeeksi. Jos et jaksa syödä kaikkea, vähennä sitä pastan/perunan/riisin määrää. Ja kastikkeet ovat hyvin epämääräisiä kalorinlaskennan suhteen, joten niiden käyttöä kannattaa minimoida arkiruokailussa. Korvaa välipalat maitorahkalla tai maustamattomalla jogurtilla, johon lisäät marjoja, hedelmäsosetta tai tarvittaessa pähkinöitä (näissäkin kannattaa huomioida korkea kaloripitoisuus).
Ihan esimerkkinä, tässä olisi alle 1800kcal menevä päivän ruokailu.
Aamupala: kahvi (kevytmaidolla) 15kcal, kaurapuuro 240g (kulho) 130kcal, raejuusto 100g 85kcal, mansikoita, 50g 25kcal, appelsiini 85kcal. Yhteensä 350kcal
Lounas: Täysjyväriisi 140g 200kcal, parsakaali-kukkakaalisekoitus 200g 60kcal, kanasuikale 200g 280kcal. Yhteensä 490kcal.
Välipala: kahvi maidolla, 15kcal, maitorahka (2dl) 150kcal, cashew pähkinät 20g 110kcal, mustikat 50g 30kcal. Yhteensä 305kcal. Tällä pärjää huomattavasti pidemmälle kuin yhdellä skyr-rahkalla
Päivällinen: 100g jauheliha 280kcal, peruna 1kpl 140g 120kcal, vihreät pavut 100g 30kcal, porkkanaraaste 30kcal. Yhteensä 460kcal
Iltapala: banaani 100kcal
Kaikkiaan päivässä tulee yhteensä 1750kcal
Kiitos, että näit tämän vaivan. ap
Vihannekset voi olla kirsikkatomaatteja, pakastevihanneksia (parsakaalin tai vihreiden papujen päälle sitruunaa, oliiviöljyä ja yrttejä, marinoituu sopivasti päivän aikana), hapankaalia, avokado suoraan kuoresta lusikoituna, varsinaiseen ruokaan valmistaessa lisättyä (reilusti porkkaraastetta ja sipulia makaroonilaatikkoon, raastettua kesäkurpitsaa jauhelihakastikkeeseen, herneitä ja pinaattia kanakeittoon jne.), ei tarvitse alkaa pilkkoa salaattia.
Tähtää siihen, että pääaterioilla on 200 gr kasviksia ja välipaloilla 50-100 gr.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaat kirjoitti:
En vähentäisi ruokaa, vaan ruokailuja. Yhdistä iltapala myöhäiseen päivälliseen ja toinen välipala pois ja sen kalorit vaikka lounaan jälkiruokaan.
Tämä ei toimisi minulle. Viiden tunnin ruokailuvälit olisivat minulle aivan liian pitkiä aikoja. Myös kun pääsen illalla töistä, olisi kurjaa olla tyhjin vatsoin vielä jalkeilla pari tuntia ja sen lisäksi rankkaa olla noin kuusi tuntia syömättä ennen nukkumaanmenoa. ap
Oletko harkinnut että ne välit tuntuvat liian pitkiltä koska syöt vain kolme desiä ruokaa? Kokeile edes. Pidempi paasto illasta aamuun auttaa myös painonhallinnassa.
Eli ehdotatko, että söisin aterioilla enemmän?
Ei välttämättä enemmän, mutta ravitsevampaa ja kaloripitoisempaa. Ei tuolla sinun napostelusyömisellä painoa hallita.
Vierailija kirjoitti:
Sä et taida perustaa juuri ruuanlaitosta tai terveydestä? Puoli kiloa vihanneksia on saamtisuositus ja se on minimi.
Itse pidin joskus viikon pituisen kasvis-paaston jolloin meni pari kiloa päivässä. Siitä mulle jäi tavaksi viherpirtelöt, puoleen litraan uppoaa helposti se puoli kiloa. Töissä käyvänä pilkoin illalla valmiiksi ja soseutin aamulla että pysyi tuoreena. Vaikka tein fyysistä duunia kahdeksasta neljään niin ihan hyvin pärjäsin sinne neljään tai viiteen ennen kun nälkä alkoi tulemaan. En itsekään tykännyt alkuun mutta siitä tuli tapa josta en enää luopuisi.
Noita rahkojakin voi tehdä itse laittamalla maustamattoman sekaan hedelmiä ja marjoja, on halvempaakin ja säilyy jääkaapissa.
Lähteekö sulla oikeasti nälkä rahkalla tai banaanilla? Mikä salaatissa on vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin kaiken.
Samaa mieltä...liikaa ainakin hiilareita ja suolaa. Liian vähän hyviä rasvoja.
Hedelmien tilalle marjoja.
Rahkojen yms tilalle kreikkalaistajogurttia siemenillä tai marjoilla ja raejuustoa.
Kastikkeiden tilalle kanaa, kalaa, kalkkunaa oliiviöljyllä.
Perunan, pastan, jne tilalle kasviksia.
Välipalaksi manteleita, pähkinöitä ja munaa.
No mulla olisi noilla syömisillä ihan pska olo koko päivän ja ihan varmasti särkisi päätä ja vatsaa.
Vaihtaisin aamun leivät ihan kananmuniin ja vihanneksiin, tai johonkin lihaan ja vihanneksiin (tai tofu, pavut tms). Laitan itse kahviin kermaa ja kookosöljyä, ja jaksan tällaisella setillä 5 tuntia suunnilleen. Lounaaksi syön vihanneksia ja jotain lihaa wokin muodossa, kastike on usein öljypohjainen (kotona tehtyä). Välipalana toimii minulla kotitekoinen smoothie (teen aamulla ja säilytän töissä jääkaapissa), jossa pakastemarjoja 200-250g, hieman vettä, joskus jokin hedelmä (appelsiini, sitruuna) ja aina chia-siemeniä ruokalusikallinen. Joskus proteiinijauhetta.
Päivällinen on vihanneksia ja lihaa/kalaa (rakastan syödä ihan perus bbq-tyylisesti, teen paljon aasialaisia ruokia myös). Joskus peruna tai hieman riisiä mukana, mutta yleensä ei.
Lempiruokaani on ns. tortilla bowl, jossa maustettu jauhelihaa, jalopenoa, maissia, salaattia, kurkkua, punasipulia, avokadoa syvälle lautaselle. Pieni lusikallinen smetanaa sulamaan siihen ja tilkka ketsuppia/salsaa ni nam :D
Mulla ei oikeasti ole melkein ikinä huutava nälkä, tai paha olo nykyään. En ole myöskään koskaan ollut ylipainoinen. Syön tällä tavalla, koska se tuottaa parhaan olon. Yritin vuosikaudet syödä perinteisen fitness-dieetin mukaisesti rahkaa ja kanaa, mutta sain ptsd:n siitä rahkan määrästä. En halua edes nähdä rahkapurkkia nykyään.
Vihanneksia ja kasviksia saan nykyisestä ruokavaliosta reippaasti yli suositusten. Voin myös suositella kunnon aterioiden syöntiä, niin ei tarvitse niitä välipaloja pupeltaa ja verensokerin heittelehtiä.
Monesti vastaat, ettet voi jättää jotain pois ruokavaliostasi koska sitten tulee nälkä. Opettele sietämään nälkää se ei ole vaarallista.