Kela hylkää pitkäaikaistyöttömien työkyvyttömyyshakemuksista lähes 90%
Työssäkäyvien kohdalla hakemuksista hylätään vain noin 30%. Samoista syistä siis haetaan sitä eläkettä. Miten tälle epäkohdalle ei tehdä mitään?
Kommentit (118)
Itse ainakin työttömänä oli todella vaikea päästä lääkäriin ja sitten kun pääsin alkoi pallottelu sairaalan ja terveyskeskuksen välillä. Kumpikaan ei ottanut asiasta mitään vastuuta. Jos ihminen ei pysty kivuiltaan edes istumaan, saati kävelemään hän ei todellakaan ole työkykyinen.
Mielestäni yli 60v pitkäaikaistyöttömät pitäisi laittaa eläkkeelle. Turhaan heitä roikotetaan te- toimiston listoilla.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on (diagnosoitu) autismi, skitsofrenia, ahdistuneisuushäiriö ja vakava masennus. Enkä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Samaan aikaan jotkut nuoret pääsee pelkällä masennuksella.
No sulla on joku vika prosessissa, koska noilla pitäisi eläke tulla helposti.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on (diagnosoitu) autismi, skitsofrenia, ahdistuneisuushäiriö ja vakava masennus. Enkä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Samaan aikaan jotkut nuoret pääsee pelkällä masennuksella.
Olet ollut jossain työssä vähän aikaa tai satunnaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Oletko pyytänyt päästä eläkeselvittelyyn aikuissosiaalityöhön?
No ei mitkään sosiaalityöntekijät vaikuta eläkkeelle pääsyyn mitenkään. 300 päivää täyteen sairaspäivärahaa, sitten kuntsarille ja kuntsarilta eläkkeelle aikanaan kun turhautuvat katsomaan.
Työssäkäyvät taitavat harvemmin hakea työkyvyttömyyseläkettä, ovathan he töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut
Valtio säästää kun maksaa työmarkkinatukea, eikä eläkettä. Etenkin hyvään työeläkkeeseen pääsevää pidetään kortistossa, ettei tarvitse maksaa, eikä eläke enää suurene. Puhtaasti arvovalinta hallituksilta 2000 luvulla. Mikään hallitus ei ole asialle korvaa lotkauttanut sitten Filatovin kortistonsiivouksen 90-luvulla laman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin työttömänä oli todella vaikea päästä lääkäriin ja sitten kun pääsin alkoi pallottelu sairaalan ja terveyskeskuksen välillä. Kumpikaan ei ottanut asiasta mitään vastuuta. Jos ihminen ei pysty kivuiltaan edes istumaan, saati kävelemään hän ei todellakaan ole työkykyinen.
Miksi et päässyt lääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut
Ok. Minulla hylättiin keikkatyön takia, ettei ole kuulemma estettä tehdä samaa jatkossakin. Tavallaan joo voisin tehdä keikka-etätyötä silloin tällöin, jos saisin töitä.
Vierailija kirjoitti:
En usko tuota. Eivät pääse. Ei Suomessa kukaan pääse helpolla eläkkeelle.
Skitsofreniasi lienee lievä. Ahdistuksesta ja masennuksesta voi parantua.
Itse olin melkein 20x "vähän lepäämässä", osa todella pahalla osastolla entisten vankimielisairaalassa olleiden kanssa. Sen jälkeen 2 vko jossain laitoksessa tutkimuksissa -haastateltiin monta x päivässä. Ikuinen eläke tuli niiden papereiden perusteella, jotka oli lataamosta tuonne lähetetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sulla on joku vika prosessissa, koska noilla pitäisi eläke tulla helposti.
Noista vain skitsofrenia on oikeastaan sellainen, jolla eläke voisi irrota.
Pitkäaikaistyöttömät hakevat tietenkin eläkettä turhaan, sillä heidän asemaansahan se olisi vain parannus. Työssä käyvältä taas laskevat tulot reippaasti, jos joutuu eläkkeelle.
Kohta 14v työttömänä tekemättä edes kuntouttavaa koska olen liian sairas siihen. Josko syöpä diagnoosilla sitten joku päivä. Edes sairaslomat ei mene enää läpi. Olen työtön työnhakija, jolla nytkin kuukausien sairasloma ja jatketaan taas. Vaivani fyysisiä mm. Anafylaksiaa ilman altistavaa syytä.
Saisko lähteen?
Olin työtön kun mulle myönnettiin tk-eläke, myöntäjinä Keva ja Kela.
Kirjaimellisesti ainoa tuki, jonka saa helposti on opintotuki.
Sen hylkäämiselle kun ei oikein voi keksiä päästään mitään tekosyytä, kun hakija on toimittanut todistuksen opinnoista. No tietysti siihen liittyen voisi periaatteessa vaatia kaiken maailman tuloselvityksiä.
Voisi sanoa, että 99,9 % muiden tukien hakemuksista hylätään täysin systemaattisesti ihan vain testaten, että olisiko hakija tarpeeksi tyhmä ja luopuisi rahoistaan.
Samoin Tuomioistuinlaitos hylkäilee aivan satavarmasti kaikki vaatimukset, jotka on esitetty ilman avustajaa. Siinäkin pointtina on testata tyhmyyttä ja repiä rahaa valtion kassaan, aiheellisesti tai aiheettomasti, kunhan rahaa tulee.
Näille ei ikinä pidä antaa periksi, jos tietää olevansa oikeassa.
Juu, työkyvytömyyttä jo oli 20v takana, vielä roikotetaan työkkärissä, kai ne ajattelee että tästä vielä jotenkin taikaiskusta mt-ongelmat katoaa, lääkkeitä on toimiviakin mutta eihän niitä voi määrätä, toki saa sellaisia jotka ei juurikaan auta.