Painonhallinta: mitä muuttaisit ruokavaliossani?
Olen nelikymppinen nainen. Teen seisomatyötä (jonkin verran liikkumista, nostelua, kävelyä).
Mitä muuttaisit päivän ruokailuissani siten, että en ainakaan lihoisi (pitkällä aikavälillä)?
Esimerkkipäivä:
Aamu
noin kello 9 kahvi+kaksi palaa ruisleipää, päällä sipaisut rasvaa, juustoviipaleet, kalkkunaviipaleet, kurkkua
Lounas:
noin kello 13 pastaa ja kastiketta/riisiä ja kastiketta/perunaa ja kastiketta (noin 3dl astian annos)
+ omena/porkkana
noin kello 14.30. Välipala: kahvi+ rahka, esim. maustettu skyr
noin kello 17 Välipala: rahka, esim. maustettu skyr
noin kello 18.30. Päivällinen: kastike+riisi/kastike+pasta/kanakeitto/jauhelihakeitto (noin 3 dl astian annos)
sekä omena/pikkuporkkanoita
noin kello 22.30. Iltapala: banaani
Kommentit (123)
Vältä lisättyä sokeria, syö enemmän vihanneksia ja kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vanhentuessaan ihminen joutuu vähentämään syömistään todella paljon välttääkseen lihomisen aineenvaihdunnan hidastumisen vuoksi. Moni vanhempi ihminen kertoi että eivät syö luonaan lisäksi illallista ollenkaan, max. pikku iltapalan. (Juttelin syömisistä ihmisten kanssa paljon työni puolesta, vaikken ravitsemuksen asiantuntija olekaan.)
Tuo välipalojen määrä tuntuu paljolta. Ota ainakin toinen rahka pois. Et välttämättä tarvitse toista täyttävää/lämmintä ruokaa päivässä. Saisitko toisen aterian vaihdettua salaattiin tai keittoon?
Hyvä että syöt hedelmiä! Vihanneksia et kuitenkaan maininnut. Jos saisit vähennettyä pastan/riisin/perunan määrää ja laittamalla esim. keitettyjä/paistettuja/mitä vaan vihanneksia siihen tilalle? Ei tarvi luopua kaikesta, mutta vaihtaa vaikka desin verran.
Just oli jossain kans tutkittu, että ruokailun ajankohdalla oli myös merkitystä. Olisiko mahdollista vaihtaa tuo toinen välipala suoraan illalliseksi? Syöminen klo 18 jälkeen ei palvele enää päivän energiankulutusta, vaan kertyy herkemmin varastoon.
Ymmärrän, mitä ajat takaa, mutta minulla on nukkumaanmenoaika noin 00.30 yöllä. Jos menee nukkumaan noin kello 22, silloin varmaan sopii ihan hyvin, että syö kaikki päivän ateriat kello 18 mennessä.
Aikaisemmin minulla oli tapana syödä enemmän kuin tuo banaani, nyt yritän pärjäillä sillä, että jäisi iltapala pieneksi. Ideaalisti siis tuo iltapala siis olisi 21 aikaan, mutta koska olen silloin töissä, se ei onnistu. ap
Lisäisin levyn suklaata. Elimistösi pääsisi kulutustilaan ja maistuisi hyvältä.
Et kuluta kahta lämmintä ateriaa, jos et harrastaa liikunta vapaa-aikana. Aamulla yx leivistä pois, ja myös tietty sen leivän päällysteet. Hiilareita syöt liikaa, vehnä ei ole hyväksi.
Oletko nyt lihonut tällä ruokavaliolla vai onko paino pysynyt samana? Pituus ja paino auttaisivat myös täsmentämään, mikä on mahdollista.
Kastike on myös aika epämääräinen käsite, kerro tarkemmin. Minulle kastike on usein tomaattipohjainen, siinä on runsaasti kasviksia ja aina jokin proteiinin lähde kuten kanaa, jauhelihaa, papuja ja tofuja. Jos sanon siis syöneeni riisiä ja kastiketta, se on lautasmallin mukainen ateria.
Hyvät rasvat puuttuu tosiaan kokonaan. Korvaa edes se toinen välipala pähkinöillä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt lihonut tällä ruokavaliolla vai onko paino pysynyt samana? Pituus ja paino auttaisivat myös täsmentämään, mikä on mahdollista.
Kastike on myös aika epämääräinen käsite, kerro tarkemmin. Minulle kastike on usein tomaattipohjainen, siinä on runsaasti kasviksia ja aina jokin proteiinin lähde kuten kanaa, jauhelihaa, papuja ja tofuja. Jos sanon siis syöneeni riisiä ja kastiketta, se on lautasmallin mukainen ateria.
Olen huomannut, että neljänkympin jälkeen on alkanut herkästi tulemaan lisää kiloja, ja mietin siis, pysyisinkö tällä ruodussa:)
Lisäkilojen syy ei ole tämä malliruokavalio, vaan mietin sitä, voisiko tämä olla sellainen, jota voisin noudattaa, etten lihoisi. Tämä on kuitenkin itselleni realistinen, ei turhaa kikkailua ja tavallista ruokaa.
Tiedän, että tuo "kastike" on aika epämääräinen tähän ja arvelen itsekin, että kalorit noissa annoksissa vaihtelevat. Syön kuitenkin tavallista kotiruokaa eli tuo annos voi olla jauhelihakastike naudan jauhelihasta ja tomaattimurskasta, tai makaroonilaatikko tai lohikeitto/kanakeitto/siskonmakkarakeitto. Tietysti minun kannattaa tutkia ruoka-aineiden kaloreita, ettei niitä tule ihan kohtuuttoman paljon.
Olen myös huomannut, että jos syön töissä, ruoan pitää olla tarpeeksi kaloripitoista. En voi syödä kuten toimistotyöläinen eli vaikka pinaattikeitto+karjalanpiirakka. Tämä kostautuu nälkänä. ap
Vierailija kirjoitti:
Et kuluta kahta lämmintä ateriaa, jos et harrastaa liikunta vapaa-aikana. Aamulla yx leivistä pois, ja myös tietty sen leivän päällysteet. Hiilareita syöt liikaa, vehnä ei ole hyväksi.
Harrastan tiettyinä päivinä myös liikuntaa, mutta en huomioinut sitä nyt tässä. ap
Lisäisin sinuna lounaalle ja päivälliselle kasviksia: salaattia, tuoreita kasviksia, lämpimiä kasviksia, monipuolisesti. Veikkaan, että pääset nipin napin 500 gr kasviksia päivässä tai jäät vähän alle. Puoli kiloa on minimi, parempi tavoitella kiloa. Voi olla, että huomaat, ettei muuta ruokaa tarvitse syödä yhtä paljon.
Vaihtaisin toisen skyrin muuhun välipalaan: hedelmä ja pähkinöitä, kasviksia ja hummusta, tuorepuuro tms. mutta pitäisin määrän maltillisena.
Jos mahdollista, lisäisin myös liikuntaa. Teet ilmeisesti iltaisin töitä, joten lisää liikuntaa aamupäivään.
Syot vain 3 vihannesta / pv. Se on tosi niukasti. Vaihda joku lisuke kokonaan esim. keitettyihin kasviksiin. Mieluummin molemmat. Saat paljon enemman ravinteita ja kuitua kuin makaronista tai riisista.
Leikkeleet pois. Kasviksia tilalle. Kaikki pasta/riisi/leipä täysjyvänä. Syö vaan terveellistä ruokaa kunnon annokset niin ei tule ylimääräisiä mielitekoja. Toisen rahkanki vois ehkä korvata jollain terveellisemmällä jos tarvii.
En vähentäisi ruokaa, vaan ruokailuja. Yhdistä iltapala myöhäiseen päivälliseen ja toinen välipala pois ja sen kalorit vaikka lounaan jälkiruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että neljänkympin jälkeen on alkanut herkästi tulemaan lisää kiloja, ja mietin siis, pysyisinkö tällä ruodussa:)
Lisäkilojen syy ei ole tämä malliruokavalio, vaan mietin sitä, voisiko tämä olla sellainen, jota voisin noudattaa, etten lihoisi. Tämä on kuitenkin itselleni realistinen, ei turhaa kikkailua ja tavallista ruokaa.
Tiedän, että tuo "kastike" on aika epämääräinen tähän ja arvelen itsekin, että kalorit noissa annoksissa vaihtelevat. Syön kuitenkin tavallista kotiruokaa eli tuo annos voi olla jauhelihakastike naudan jauhelihasta ja tomaattimurskasta, tai makaroonilaatikko tai lohikeitto/kanakeitto/siskonmakkarakeitto. Tietysti minun kannattaa tutkia ruoka-aineiden kaloreita, ettei niitä tule ihan kohtuuttoman paljon.
Olen myös huomannut, että jos syön töissä, ruoan pitää olla tarpeeksi kaloripitoista. En voi syödä kuten toimistotyöläinen eli vaikka pinaattikeitto+karjalanpiirakka. Tämä kostautuu nälkänä. ap
Tietenkin koska proteiinia liian vähän. Lisää raejuustoa keitoon ruokalusikallinen tai kaksi ja jaksaa taas.
Ei ylimääräisiä proteiineja. Gramma per elokilo max, kertaruokailussa max 25g koska ylimenevä ei imeydy lihaksiin vaan muuttuu sokeriksi ja siitä rasvaksi kun sitä ei käytetä.
Hyviä öljyjä puuttuu myös. Joku mainitsi pähkinät. Tai vaikka ruokalusikallinen lisäys oliiviöljyä ruokaan.
Yleisesti ottaen: tosi hiilihydraattipainotteista. Älyttömästi sokeria. Mikset ottaisi käyttöön jotain sovellusta, jossa voit seurata ravintoaineiden saantia?
Aamu
noin kello 9 kahvi+kaksi palaa ruisleipää, päällä sipaisut rasvaa, juustoviipaleet, kalkkunaviipaleet, kurkkua
Mitä rasvaa? Jotain palmuöljymargariinia? Jätä sellaiset pois ja käytä joko hyvää oliiviöljyä tai esimerkiksi hummusta. Myös avokadoa voi muussata leivänpäällysteeksi.
Miksi sekä juustoa että kalkkunaleikkelettä? Laske huviksesi, paljonko saat jo aamiaisella suolaa. Kurkku on käytännöllisesti katsoen pelkkää vettä, kannattaa käyttää tomaatteja ja paprikaa.
Lounas:
noin kello 13 pastaa ja kastiketta/riisiä ja kastiketta/perunaa ja kastiketta (noin 3dl astian annos)
+ omena/porkkana
Pasta = hiilareita ilman mitään ravitsemuksen kannalta hyödyllisiä aineita, samoin riisi. "Kastike" ei kerro mitään. Kermakastike on eri asia kuin esimerkiksi tomaattimurskaan tehty kastike. Missä salaatti tai lämmin kasvislisuke? Mikä on lounaan proteiinin lähde?
noin kello 14.30. Välipala: kahvi+ rahka, esim. maustettu skyr
noin kello 17 Välipala: rahka, esim. maustettu skyr
Tiedätkö, että skyrissä on jopa 18 % sokeria? Ihan puhdasta sokeria. Voisit saman tien vetää seitsemän palaa sokeria välipalaksi.
noin kello 18.30. Päivällinen: kastike+riisi/kastike+pasta/kanakeitto/jauhelihakeitto (noin 3 dl astian annos)
sekä omena/pikkuporkkanoita
Samat kysymykset kuin lounaasta. Missä salaatti tai lämpimät vihannekset?
noin kello 22.30. Iltapala: banaani
Jälleen sokeria, tällä kertaa hedelmäsokerin muodossa.
Ehdottomasti lisää hyviä öljyjä (myös pähkinöiden ja siementen muodossa), palmuöljymoskat pois, sokeri vähemmälle, kuitua lisää (tarkista, että ruisleipä jota syöt, on 100 % ruista, ei riitä että 100 % leipään käytetystä viljasta on ruista, koska siinä voi silloin olla mukana mm. perunaa tai muuta höttöä).
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä ylimääräisen proteiinin ihannointia tietyissä piireissä, vaikka proteiini muuttuu suoraan rasvaksi, jos sitä ei liikkumalla kuluta. Ei kukaan enää suosittele esim. proteiinilisääkään muuta kuin erittäin raskaasti treenaaville. Ihminen tarvitsee yllättävän vähän proteiinia, kannattaa katsoa suositukset ja verrata ylittyykö oma saanti. Nälkää kyllä pitää, se on totta.
Palautusjuomat ovat myös yksi kirous. Pelkää sokeria.. en yhtään ihmettele kakkostyypin diabetesta.
3 desiä lounasta tai illallista ei ole tarpeeksi. Lisää siihen lautasmallin mukaan salaattia ja vihanneksia. Jätä toinen välipala pois ja syö se vähän myöhemmin, ei 1,5 tuntia lounaan jälkeen. Isomman illallisen jälkeen voit jättää tuon älyttömän puoliyön banaanin pois ja juoda vaikka teetä.
Et näytä saavan kasvisrasvaa, vaan kovaa rasvaa maidosta, voista ja kastikkeesta. Laita juustopala puoliksi ja lisää vaikka oliiviöljyä salaattiin, jonka voisit lisätä kastikkeen ja hiilarin lisäksi.
Laske kalorit. Laske netissä peruskulutuksesi ja syö siitä vähän vähemmän.
Hampaat kirjoitti:
En vähentäisi ruokaa, vaan ruokailuja. Yhdistä iltapala myöhäiseen päivälliseen ja toinen välipala pois ja sen kalorit vaikka lounaan jälkiruokaan.
Tämä ei toimisi minulle. Viiden tunnin ruokailuvälit olisivat minulle aivan liian pitkiä aikoja. Myös kun pääsen illalla töistä, olisi kurjaa olla tyhjin vatsoin vielä jalkeilla pari tuntia ja sen lisäksi rankkaa olla noin kuusi tuntia syömättä ennen nukkumaanmenoa. ap
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä ylimääräisen proteiinin ihannointia tietyissä piireissä, vaikka proteiini muuttuu suoraan rasvaksi, jos sitä ei liikkumalla kuluta. Ei kukaan enää suosittele esim. proteiinilisääkään muuta kuin erittäin raskaasti treenaaville. Ihminen tarvitsee yllättävän vähän proteiinia, kannattaa katsoa suositukset ja verrata ylittyykö oma saanti. Nälkää kyllä pitää, se on totta.
Sairaalanki taukohuoneessa tosi monet lihavat hoitajat vetää makeutusaineilla höystettyjä rahkoja, luulevat niiden olevan terveellisiä... Jos meinaa, että siitä ylimääräisestä proteiinista on hyötyä eikä haittaa niin pitäs sitten reenatakki niitä lihaksia. Joka tapauksessa käy munuaisten päälle.
Te, jotka kommentoitte, että lounaan tai päivällisen kanssa pitää olla kasvislisuke, miksi mielestänne pikkuporkkanat tai omena eivät täytä tätä lisukkeen tehtävää (noissa molemmissahan on siis myös tämä)? Minun voi siis välillä olla vaikea ottaa töihin mukaan jotain salaattia (välillä olen pilkkonut vaikka tomaattia ja kurkkua lisukkeeksi) ja sen vuoksi esimerkiksi pikkuporkkanat on minulle hyvä ratkaisu. t: utelias ap