Millä perusteella sinua ei ole valittu hakemaasi työhön?
Mikä on oudoin, asiattomin tai asiallisin perustelu ollut miksi et ole tullut valituksi hakemaasi avoimeen työhön?
Itse olen työskennellyt vuoden-kahden määräaikaisuuksissa eri projekteissa ja hankkeissa n.kymmenen vuoden ajan. Nyt minua ei valittu vakkariksi sillä perusteella,kun ei ole kokemusta pysyvästä työstä. Toinen peruste oli taasen se,että on liian laajasti työkokemusta :D :D
En tiedä itkeäkkö vai nauraa,koska kymmenen vuotta sitten vastavalmistuneena en meinannut kelvata mihinkään töihin,kun ei ollut tarpeeksi ja monipuolisesti työkokemusta.
Kerran jäi työpaikka saamatta siksi,kun rekrytoija oli ex-miesystäväni kaveri. Haastatteluun mennessä en tiennyt kun haastatteluun kutsujan nimen ja yllätys oli melkoinen kun toisena haastattelijana oli tuo exän kaveri. Ja tietenkin tuo ex oli juuri se jonka kanssa suhde oli päättynyt myrskyisästi (hänellä paljastui vaimo ja lapset usean kuukauden seurustelun jälkeen sekä pari säätöä!!!) ja kumpikin haukkui suhteen jälkeen toisensa ja tuo kaverihan oli exän tukena haukkumassa minua (en ymmärrä tänä päivänäkään miten vika voi olla minussa,jos mies tulee ja iskee baarissa ja valehtelee usean kuukuden ajan?).
Kommentit (69)
En ikinä ole saanut mitään muuta syytä kuin "kiitos kiinnostuksestasi xx tehtävää kohtaan. Hakemuksia tehtävään tuli useita. Olemme tehneet valintamme ja tällä kertaa valinta ei kohdistunut sinuun."
Aika varma olen ,että kokemuksen ja pätevyyden puolesta olen ollut sopiva useaankin työhön,mutta siellä on ollut tekijä jo katsottuna niin en ole päässyt edes haastatteluun.
Olin nainen enkä ollut koulutukseltani insinööri. Jm ei ollut edellytyksenä paikan saamiselle. 2x3h palikkatesteissä olin selkeästi parempi ja minulla oli kokemusta alalta 10v.
No, siihen aikaan syrjinnästä ei voinut vetää oikeuteen. Sain sitten paremman paikan muualta.
Olen metsätieteilijä ja hain paikkaa erääseen projektiluonteiseen kenttätutkimukseen johon katsoin olevani täysin hakukelpoinen ja pätevä.
Vastaus kuului. "Olet erittäin pätevä ja koulutuksesi puolesta sopisit hyvin tehtävään, mutta pelkäämme, että kahden pienen lapsen äitinä et pystyisi niin kokoaikaisesti sitoutumaan tähän kenttäprojektin johtamiseen mitä se tulisi vaatimaan. Sen sijaan jos olet kiinnostunut tästä tutkimuksesta, niin tarjoamme sinulle tutkimus assistentin paikkaa tähän samaan kyseiseen projektiin".
Vierailija kirjoitti:
Olen metsätieteilijä ja hain paikkaa erääseen projektiluonteiseen kenttätutkimukseen johon katsoin olevani täysin hakukelpoinen ja pätevä.
Vastaus kuului. "Olet erittäin pätevä ja koulutuksesi puolesta sopisit hyvin tehtävään, mutta pelkäämme, että kahden pienen lapsen äitinä et pystyisi niin kokoaikaisesti sitoutumaan tähän kenttäprojektin johtamiseen mitä se tulisi vaatimaan. Sen sijaan jos olet kiinnostunut tästä tutkimuksesta, niin tarjoamme sinulle tutkimus assistentin paikkaa tähän samaan kyseiseen projektiin".
Tutkimusassistentin paikka on juuri sopiva pienten lasten äideille. Mitä te oikein luulette naiset? Että teillä on jotain erioikeuksia häh?
Minua ei valittu, koska en ollut käynyt armeijaa - varusmiespalvelus oli kuulemma viranhoidolle ehdoton edellytys. Otettiin alikersantti, joka soveltuvuuskokeissa hävisi minulle selvästi.
Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että soveltuvuuskokeissa meitä oli vain kaksi. Olin siis päässyt viimeiselle kierrokselle, vaikka en täyttänyt yhtä ehdottomista edellytyksistä. Varusmiespalvelus oli tuolloin kaiken lisäksi juuri tullut mahdolliseksi myös naisille, joten en olisi edes ehtinyt suorittaa sitä vielä. Mutta jollakin tavallahan se valintatiimissä olevan everstin sukulainen oli saatava palkkalistoille.
Vierailija kirjoitti:
Jäi sanomatta, että otin sitte sen tutkimus assarin paikan, kun ei silloin oikein muutakaan tarjolla ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olethan sinä nyt melko heikkomoraalinen nainen kun olet varatun miehen kanssa lähtenyt, ja vielä niin tiiviseen ja pitkään suhteeseen, että eroriitojakin on käyty. Ihan oikein ettei sinua palkattu.
M/40
Ja sinä et ymmärrä lukemaasi. Se, että mies oli varattu, paljastui vasta suhteen jälkeen. Ärsyttävä asenne, että kaikki on muka naisen vastuulla, mieshän siinä valehteli.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi ei valittu siksi, että oli päätetty että tehtävää hoitava henkilö jatkaakin työssään eikä siihen siis oteta ketään hakijoista. Miksi edes laittoivat paikan haettavaksi?
Elämäntilanteet muuttuu. Esin se aukinaisen työpaikan tekijä olisi jäänyt äitiys/isyyslomalle, mutta tulikin keskenmeno. Tai ollaan muuttamassa toiselle puolen Suomea puolison työn perässä, mutta selviääkin, että puolisolla on toinen ja erotaan. Jos hoitaa asiansa fiksusti niin kertoo näistä pomolle jo ennen irtisanomisaikaa, jotta paikkaan ehditään kouluttamaan uusi.
Minäkin olen kokenut tuon matkatekosyyn, vaikkei sitä suoraan sanottukaan. Opiskelijana hain alaani liippaavaa kesätyötä. Haastattelu meni mallikkaasti ja haastattelija oli hyvin positiivinen, kunnes selvisi, että asuin toisella puolen kaupunkia. Toisteli monesti, että ymmärränhän työpaikan sijainnin, vaikka totesin bussin kulkevan melkein ovelta ovelle ilman vaihtoja (matka-aika n. 40min). Haastattelu loppui melkein heti sen jälkeen. Tympeänä heitti hyvästit lopuksi, ihan kuin olisin ollut vain tuhlaamassa aikaansa. En saanut hommaa.
Eipä ne oo koskaan mitään selkeetä syytä kertonut. :D Ainoastaan yhden kerran kun en päässyt (niiden kaikkien joukosta johon olen päässyt) niin yks nainen sanoi että "otettiin enemmän kokemusta omaava ihminen" .. :) se paikka oli sellainen josta mulla tulikin heti huono mielikuva. Eikä toikaan oo se ns. oikea syy välttämättä,- :) kuhan sanoo jotakin! :D eikai ne nyt turhaan haastatteluun ota yms. :)
Ei mua ees kiinnosta tietää syitä, koska monesti tuntee kohtaako kemiat yms. siinä ei mitkää selittelyt edes kiinnosta...
Monta työtä olen saanut, ja aika montaa en ole saanut. :)
Nykysessä työpaikassa nuivia valittajia kamalasti ja oikeen nauttii toisten kärsimyksestä, oon määräaikanen ja ku sanoin että pitäs ens kerralla ehk hakee vakkariks niin tää yks heti "niii, jossain varmaa katotaan ettei sul oo tarpeeks kokemusta..."
Niin joo, ainaki jos on eri henkisii ihmisii ku mitä itse. :D
Vierailija kirjoitti:
Olethan sinä nyt melko heikkomoraalinen nainen kun olet varatun miehen kanssa lähtenyt, ja vielä niin tiiviseen ja pitkään suhteeseen, että eroriitojakin on käyty. Ihan oikein ettei sinua palkattu.
M/40
Ei lähtenyt varatun mukaan, vaan mies valehteli pitkään, että sellainen mies ja kaverinsa sitten, joko samaa petturilajia, tai yhtälailla tuon miehen valheellisia väitteitä uskonut kuin tämä nainenkin.
Olen aina päässyt töihin, joissa olen ollut työhaastattelussa.
Mulle sanottiin, että en kauaa kuitenkaan siinä pestissä viihtyisi enkä tuntenut paikallisia yrittäjiä muualta kun tulin. Hävisin äänin 6-5.
On nää työnantajat kyllä pelkkää pullsittiä!
Mutta ääneen ei saa näitä jumalia kritisoida.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina päässyt töihin, joissa olen ollut työhaastattelussa.
Niin muuten minäkin. Nykyaikana vaan on niin, että haastatteluun pääseminen on todella vaikeaa, eikä yleensä ainakaan oikeaa syytä kutsumattomuuteen saa tietää. Omalla kohdallani epäilen monesti syyn olleen, että paikka oli jo pedattu sisäiselle hakijalle.
Yleisin tai siis oikea syy on ollut, että valitsivat jonkun talon sisältä eli käytännössä paikka ei ollut oikeasti edes auki. Julkisella usein tällaista, kun paikat on pakko laittaa hakuun, vaikka ketään ei haluta alunperinkään palkata talon ulkopuolelta.
Pariin kertaan on syyksi esitetty se, että minulla ei ole esimieskokemusta. Tehtävässä ei ollut kyse esimiestehtävästä. Kerran minulta puuttui opintoja aiheesta, josta valitulla hakijalla oli opintoja. Nämä opinnot tai osaaminen eivät olleet haussa vaatimuksina eivätkä työssä tarpeellisia, mutta ilmeisesti haastattelija piti opintoja jotenkin ihmeellisinä.
Yleensä en ole saanut mitään syytä, vaan pelkän "valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun" fraasit. Koskaan en ole saanut rehellistä syytä, jos olen kysynyt, pelkkää kiertelyä ja kaartelua.
Sitä ihmettelen, kun olen hakuvaiheessa ilmoittanut, ettei ole työkokemusta jostain tietystä asiasta ja sitten soitetaan tai pyydetään haastatteluun. Sen jälkeen ei tarjota paikkaa, koska ei ole kokemusta siitä asiasta, vaikka se on lukenut jo vähintään hakemuksessa.
Tulevalla työparilla oli kuulemma paremmat kemiat valitun kanssa. Ihan kiva juttu muuten, mutta itse en koskaan päässyt tapaamaan tätä työparia, toisin kuin tehtävään valittu. Työpari oli sairaana haastattelupäivänäni, ja ainoastaan esimies haastatteli minua. Eli joo, ehkä toisesta sai hieman paremman vaikutelman kasvotusten kuin minusta webbikameralla kuvatuista videoista.
Olen kyllä myös huomannut tuon, että monet firmat laittavat paikan auki ja sitten vaan kaikessa hiljaisuudessa jättävät paikan täyttämättä. Tällä luodaan illuusio, että kyseisessä paikassa on aina rekryt vetämässä ja kasvua syntyy.
Työnantaja soitti minulle, kun olin ammattikorkeakoulun pääsykokeessa enkä ehtinyt vastaamaan. Soitin heti takaisin, kun näin puhelun. Kukaan ei vastannut. Soitin seuraavana päivänä työnantajalle ja kerroin, miksi en vastannut. Kerroin myös, että olen kiinnostunut tulemaan haastatteluun, mutta koska kyse oli vakituisesta työstä, kerroin myös, että mikäli pääsen ammattikorkeaan, aion sinne sitten syksyllä mennä.
Työnantaja sanoi, että ei sitten tarvitse tulla haastatteluunkaan ja minä kiitin häntä rehellisyydestä ja ajattelin, että näin säästyi molempien aikaa ja työnantaja saa paremman työntekijän sellaisesta, joka voi jäädä töihin pidemmäksi ajaksi.
Seuraavalla viikolla tuli työkkäristä lappu, että olen kieltäytynyt töistä. Ei auttanut selvityspyynnöt eikä mitkään, vaikka olisin tarvittaessa voinut osoittaa, että olin pääsykokeessa ja olen heti yrittänyt soittaa takaisin. Eli työnantaja jätti minut valitsematta, koska en vastannut pääsykokeesta puhelimeen ja ilmeisesti loukkaantui tästä niin verisesti, että valehteli työkkäriin.
Olin liian vanha ja kokenut. Sanoivat tämän siis ihan suoraan ja palkkasivat kokemattomamman suoraan koulun penkiltä. Veikkaan, että hän oli myös halvempi.