Miksi hyväosaiset haluaisivat leikata köyhien sosiaalitukia?
"Maailma on täynnä tarinoita ihmisistä, joilla ei ole mitään, mutta jotka ovat aina valmiita antamaan siitä vähästäänkin muille. Tarinan toisella laidalla ovat rikkaat ja etuoikeutetut. Heillä olisi, millä auttaa, mutta myötätunto puuttuu.
Ihan niin yksinkertainen maailma ei ole, mutta Empatia – Myötäelämisen tiede -kirjan kirjoittaja Sami Keto kertoo, että kyky empatiaan tosiaan saattaa heiketä, kun ihminen rikastuu tai nousee yhteiskunnan hierarkiassa korkeammalle.
– Tämä on havaittu todella monessa yhteydessä, Keto sanoo.
Yksi syy rikkauden ja empatian käänteiseen riippuvuuteen on se, että reiluus on Kedon mukaan useimmille ihmisille hyvin tärkeää. Jos siis ihminen on epäreilun korkeassa asemassa, hänen täytyy jotenkin pystyä perustelemaan ja oikeuttamaan eriarvoinen asema itselleen.
– Jotta pystytään tasaamaan tilanne, alempana olevien arvoa pitää vähän laskea ja ajatella, että minä ansaitsen etuoikeuteni ja muut tekevät jotakin väärin."
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Kun se perustoimeentulo ei olekaan se jolla joidenkin luksuselämää kustannetaan. Vaan sen harkinnanvarainen osuus, sillä ei ole kattoa. Varsinkaan kun nostelee ärräkorttia esille
Sen maksaa kunnat joista suurin osa on miinuksella, eli ihan varmasti on katto. Typerä ajatuskin kun sotepuolelta säästetään joka vuosi, että olisi joku tälläinen missä ei tarvisi säästää.
Ei ole. Sillä on maksettu ulkkareille ihan kaikki mitä keksivät vinkua
Vasemmisto ja vihreät haluaa kaikille kaikkee ja vielä velkarahalla. Tää ei pääty hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä hyväksyn tilapäisen tuen ja vaikka korotuksiakin sellaisiin, mutta vuosikausien kuppausta en. Eli jos ei tee mitään vaan elää pelkästään tuilla vuosikaudet, niin niitä voi leikata.
Eri asia on myös, jos on niin pienipalkkaisessa työssä, että siksi joutuu lisäksi hakemaan tukia. Näitäkin voi mun puolesta vaikka nostaa.
Vaikuttaako näkemykseesi se, jos henkilö on työkyvytön, eli vaikeasti perussairas tai vammautunut? Pitäisikö tukia leikata yhtä lailla heiltä kuin periaatteesta tuilla eläviltä jotka pystyisivät töihin mutteivät halua? Ja jos aito työkyvyttömyys mielestäsi oikeuttaa vastikkeettomaan tukeen, missä menee raja siinä, mikä on hyväksyttävä syy olla koko ikänsä tukien varassa? Down-syndrooma esimerkiksi ei estä työntekoa, mutta työn saamista varmasti vaikeuttaa. Voidaanko katsoa että jos ihminen on ilman omaa syytään työnantajan näkökulmasta ei-toivottu, on ok ettei työtä löydy, vai pitääkö tällaisen ihmisen katsoa metsään? Ja jos kaikilta työkyvystä riippumatta pitäisi leikata tukia vaikkapa viiden vuoden jälkeen koska ilmaisia lounaita ei ole, mitä neliraajahalvaantuneen pitäisi tehdä, ettei olisi loinen?
Vaikuttaako se näkemykseeni jos
- henkilöllä on varaa viinaan, tupakkaan ja/tai huumeisiin mutta ei lapsille ruokaan
- varaa autoon ja käy silti ruokajonossa, ottaa parhaat tavarat ja heittää loput roskiin
- tekee pimeitä töitä
- mukahakee töihin saadakseen taas työttömän paperit
Vastaus on kyllä vaikuttaa.
Seuraavaksi kysyt tunnenko edes yhtään tällaista henkilöä. Tunnen, montakin omalta kouluajalta.
Reilulle ja yrittävälle työttömälle tukea toivonkin mutta en halua maksaa veroja siksi, että nämäelämäntapatyöttömät lokkeilevat verorahoilla.
- henkilöllä on varaa viinaan, tupakkaan ja/tai huumeisiin mutta ei lapsille ruokaan
- varaa autoon ja käy silti ruokajonossa, ottaa parhaat tavarat ja heittää loput roskiin
- tekee pimeitä töitä
- mukahakee töihin saadakseen taas työttömän paperit
Mitä noille ihmisille pitäisi tehdä? Ottaa etuudet pois? Laittaa töihin? Kuka palkkaa ihmisen joka käyttää alkoholia ja huumeita mutta ei osta ruokaa? Kuka palkkaa sen joka on mukahakenut pidempään töitä? Ei kukaan työnantaja halua palkata pitkäaikaistyötöntä. Työttömissä on erittäin vähän niitä jotka ei halua töihin vaikka kykenisivät. Yleensä se on niinpäin että nekin haluaa jotka ei kykene ja joiden työnantajat eivät katso kykenevän.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät saa ihan yhtä lailla tuetut sairaanhoidot ja halvat ambulanssikyydit. Joten mikä on ongelma?
Oletko tyhmä?
Se että rikkaat väittävät että he eivät saa, eli että he eivät ole loisia ja käytä yhteiskunnan rahoittamia palveluita joka päivä elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt aivan käsittämätöntä, että ihmiset elävät tekemättä töitä ja tukia nostaen koko ikänsä ja lapsista tulee samanlaisia loisia.
Kuinka monta aikuista henkilöä tunnet, jotka eivät ole tehneet koskaan mitään työtä? Siis sellaista, joilla ei ole esim. eläkkeeseen oikeuttavaa sairautta tms.
Olen töissä kaupungin sosiaalitoimessa, tiedän tuollaisia aikuisia satoja. Ei mitään tarvetta mennä töihin.
Kuinka moni heistä on sellainen joka pääsisi palkkatöihin jos haluaisi? Ovatko he sitä kuuminta hottia työnantajien silmissä? Tiedätkö kuinka vaikea on päästä töihin jos ei ole kunnollista koulutusta ja työkokemusta ja jos on ollut pidempään pois työelämästä?
Moni rikas sairastaa, vakavastikin ja nämähän hoidetaan julkisella puolella. Työssäni olen monta kertaa jutellut hyvinkin varakkaiden ihmisten kanssa, jotka vieroksuvat ”sossupummeja”. Lähes aina nämä varakkaat eivät tajua miten paljon myös heihin menee yhteiskunnan rahoja, kun on takana viides sydänoperaatio, mikä tahansa tähystys tai syöpähoito tai sairaus erityiskorvattavilla lääkkeillä ja tähän fysioterapia päälle nimellisellä omavastuulla. Operaatioiden todellisia hintoja ambulanssikyyteineen voi jokainen googlettaa. Siinä ei peruspertin kuukausittainen toimeentulotuki paljoa tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pois ja Amerikan malli Suomeenkin.
Jokainen on oman onnensa seppä. Nuoret terveet ihmiset ovat velvollisia elättämään itsensä.
Jos jokainen on oman onnensa seppä, niin tehdään myös perintö- ja lahjaverosta 100 % :)
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömän työttömän on Suomessa vaikea päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Sitten jäädään vuosiksi työttömyyskortistoon ja mennään kuntouttavaan työtoimintaan juomaan kahvia päivät pitkät.
Kuntouttavaa työtoimintaa nimitetään usein orjatöiksi, miksi? Siksi että siellä tehdään oikeita töitä, mutta ilman palkkaa. Ei juoda kahvia päivät pitkät.
Todella moni pärjäis ihan hyvin, kun vaan ottais itseään niskasta kiinni ja lopettais uhriutumisen. Sairauksille ei tietenkään voi mitään, mut osa johtuu ihan elintavoista. Perittyä on monen sossuilu. Elämä ei ole Suomessakaan enää kovin tasapuolista tai reilua. Tuloerot kasvaa. Raha valuu ulkomaille eikä meidän veronmaksajien rahkeet riitä kaikkeen. Autoilijoiden jatkuva lisäverottaminen ei meitä auta. Suomalaiset ei voi pelastaa koko maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä on myös se että JOKAINEN on loinen.
JOKAINEN saa apteekissa -40% alennuksen. Rikas ei sano, että maksan lääkkeestä 100% hinnan.
JOKAINEN saa sairaalassakin hoitoa pienellä summalla eli muutamalla kympillä, yhteiskunnan maksaessa tuhansia hoitokerrasta. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sairaanhoidon-todellinen-hinta-voi-y...
Hammashoidossa aivan sama homma. Yhteiskunta maksaa suuren osan tai saat Kela-korvauksen ysityisellä. Ambulanssissa kanssa kunnon alennukset kaikille ja yhteiskunta maksaa. JNE JNE JNE
Loisia ovat KAIKKI IHMISET.
_tämä_ja_rikkaat_tätä_totuutta_alapeukuttaa_
Tässä sulle rikas, 1200 e kuussa käteen työstä ja ilman mitään tukia. Vihaan tätä ilmaisrahayhteiskuntaa. En kehtaisi ottaa almuja vastaan.
Terveet töihin, sairaat ja vanhat olkoon erityissuojeluksessa. Kehitysvammaisetkin tekevät usein ansiotyötä eläkkeensä eteen. Miten sinä?
Joka vuosi puoli miljoonaa suomalaista tekee palkatonta työtä.
Kaikki terveet eivät pääse töihin vaikka mitä tekisivät. Työpaikkoja eli palkanmaksajia vaan ei ole tarpeeksi. Työttömiä on ollut ennen koronaa laaja työttömyys 400 000 ihmistä, ja avoimia työpaikkoja on piilotyöpaikatkin laskemalla ehkä 80 000. Jokaista avointa työpaikkaa kohti oli 17 hakijaa. Miten tukit yhteen työpaikkaan 17 ihmistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ennenkin lukenut noita kuinka empatian ja rahan jakamisen välille vedetään yhtäläisyysmerkit. Enkä ole löytänyt selitystä sille millä perusteella nuo ajatellaan yksi yhteen.
Minulla on kaveri, jolla on ajoittain rahaongelmia. Toki olen hänelle usein ruokaa tarjonnut, mutta rahaa en ole koskaan antanut. Sen sijaan olen analysoinut hänen kanssaan elämäntilannettaan, opettanut kädestä pitäen työnhakutaitoja, linkannut kiinnostavia yhteystietoja, jne.
Pidän itseäni ihan empaattisena ja auttavaisena, vaikka keksinkin muita keinoja auttaa kuin rahan jakaminen.
Onko tämä henkilö pyytänyt sinun apuasi noissa asioissa? Onko hän pyytänyt ruokaa tai rahaa?
Miksi kuvittelet että kaverisi on niin tyhmä että häntä pitää kädestä pitäen opettaa työnhakuun? Ja jos hän todellakin on niin tyhmä, niin miksi hänet joku palkkaisi kun on fiksumpiakin hakijoita?
On pyytänyt apua. Ja on niin tyhmä, että tarvitsee sitä. Siitä huolimatta hänellä on ammattitaitoa sellaisella kapeahkolla sektorilla, jolla on onnekseen jossain määrin työvoimapulaa. Siksi saa työpätkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömän työttömän on Suomessa vaikea päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Sitten jäädään vuosiksi työttömyyskortistoon ja mennään kuntouttavaan työtoimintaan juomaan kahvia päivät pitkät.
Kuntouttavaa työtoimintaa nimitetään usein orjatöiksi, miksi? Siksi että siellä tehdään oikeita töitä, mutta ilman palkkaa. Ei juoda kahvia päivät pitkät.
Töissäkäyvät ajattelevat, että hienoa kun työttömät laitetaan tekemään töitä ilman palkkaa, mutta eivät tajua että samalla he sahaavat omaa oksaansa, kun palkaton työ korvaa palkallisen työn.
Vierailija kirjoitti:
Iso osa tuilla elävistä tuhlaa rahansa turhuuksiin. Ei ihme jos ei osaa säästää kun ei itse tienaa rahojaan.
Eli kun saavat sen n. 500€ käteen kuussa, tuhlaavat sen turhuuksiin? Just. Monilla ei jää laskujen jälkeen kuin muutama kymppi ruokaan, ei siinä juurikaan tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt aivan käsittämätöntä, että ihmiset elävät tekemättä töitä ja tukia nostaen koko ikänsä ja lapsista tulee samanlaisia loisia.
On helposti tilanteita joissa hyvätuloinen ei haluaisi köyhän saavan edes toimeentulotukea, mutta itse voi saada Kelalta suurempaa kuukausisummaa kuin köyhä.
Mitä tukea se hyvätuloinen voi Kelasta saada? Kiinnostaa, että osaisin minäkin sitten sellaista hakea.
Tuo on niin totta, että huono-osaisuus periytyy. Kotoa saatu malli vaan on niin merkityksellinen. Enkä minäkään ymmärrä, miksi ihmeessä minun pitäisi verorahoillani, joita maksan koska teen palkkatyötä, kustantaa sellaisten ihmisten elämää, jotka eivät edes yritä hankkia itse toimeentuloaan.
Vanhempain päivärahat, sairauspäiväraha näin alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Tyrant kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Ihmettelen, miten jotkut tyypit osaavatkin vältellä töihin menoa vuosikausia. Sitten se työttömyys perustellaan itselleen tyyliin, että olen liian hieno tekemään pa skaduunia jne
En tunne ketään tällaista enkä usko sinunkaan tuntevan, kunhan vain purat paska elämääsi ja paskoja valintojasi muiden niskaan.
No, en ole edellinen mutta kohtasin äskettäin ihmisen jolla on elämä jatkuvasti enemmän tai vähemmän viturallaan. Ehdotin helppoa hommaa jolla olisi saanut velkansa maksettua, kevyen tavaran tyhjennys varastosta sekä maalaus, noin kahden päivän työ. Tämä ihminen on siis työtön eli aikaa kyllä on. No, ei tullut sekään homma hoidettua, oli vissiin jotain kiireellisempää ja mielummin on veloissaan. En vaan voi ymmärtää. Olen itse tavis enkä rikas. En tajua joidenkin ihmisten jatkuvaa törppöilyä ja epärehellisyyttä.
Jos tällä ihmisellä on elämä viturallaan jatkuvasti, niin olisko taustalla jotain? Päihteitä, pelaamista, mielenterveysongelmia, ihmissuhdeongelmia...?
Suuri osa työttömistä tekee ilmaiseksi töitä, jopa puoli miljoonaa suomalaista tekee palkatonta työtä vuosittain. Ihan oikeita töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On helposti tilanteita joissa hyvätuloinen ei haluaisi köyhän saavan edes toimeentulotukea, mutta itse voi saada Kelalta suurempaa kuukausisummaa kuin köyhä.
Mitä tukea se hyvätuloinen voi Kelasta saada? Kiinnostaa, että osaisin minäkin sitten sellaista hakea.
Tuo on niin totta, että huono-osaisuus periytyy. Kotoa saatu malli vaan on niin merkityksellinen. Enkä minäkään ymmärrä, miksi ihmeessä minun pitäisi verorahoillani, joita maksan koska teen palkkatyötä, kustantaa sellaisten ihmisten elämää, jotka eivät edes yritä hankkia itse toimeentuloaan.Vanhempain päivärahat, sairauspäiväraha näin alkuun.
Kelassa on 200 erilaista etuutta, ja yleensä myös rikkaat hakee niitä, esim. lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tähän olisi ratkaisu valtion keikkatyöpoolit. Sieltä työttömät saisivat valita itselleen voimiensa mukaan töitä edes muutaman päivän kuukaudessa. Kun saisi itse suunnitella milloin ottaa vuoroja, ei tarvitsisi tuntea häpeää, jos ei jaksakaan heti olla täyspäiväisesti töissä. Ei tarvitsisi kertoa kenellekään poissaolojen syytä ja saisi valita itse milloin vuorot tekee ja missä.
Näihin töihin olisi perehdytyksiä.
Jos on työvoimapulaa, saadaan ihmisiä töihin, mutta voi olla ettei täyspäiväisesti.
Näitä sanotaan vuokratyöfirmoiksi, ja niitä on aika paljon nykyään.
Vai meinaatko että palkatonta työtä pitäsi vielä lisätä sen lisäksi että vuosittain puoli miljoonaa suomalaista tekee palkatonta työtä?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen alle keskituloinen, mutta hyväosainen siltä osin, että minulla on vakaa työ. Olen luonnostani pihi, joka varmaan johtuu lapsuuden vaatimattomasta elintasosta.
Luonnollisestikin huonossa jamassa olevalle pitää löytyä välttämättömyydet eli asuminen, ruokaa ja lääkkeet.
Mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi veroillani maksaa toiselle jotain mikä ei ole välttämätöntä, kuten alkoholia, telkkareita, kansallispukuja tai satojen eurojen puhelimia. Ei minulla työssäkäyvälläkään ole kaikkeen tuollaiseen varaa eivätkä ne ole elämiselle välttämättömiä.
Olette kuitenkin valmiita maksamaan kaikenkarvaisille yrityksille miljardeja?
Haluan kansalaispalkan näiden kaikkien tukien tilalle. Olisi paljon selkeämpi systeemi.