Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hyväosaiset haluaisivat leikata köyhien sosiaalitukia?

Vierailija
16.05.2020 |

"Maailma on täynnä tarinoita ihmisistä, joilla ei ole mitään, mutta jotka ovat aina valmiita antamaan siitä vähästäänkin muille. Tarinan toisella laidalla ovat rikkaat ja etuoikeutetut. Heillä olisi, millä auttaa, mutta myötätunto puuttuu.

Ihan niin yksinkertainen maailma ei ole, mutta Empatia – Myötäelämisen tiede -kirjan kirjoittaja Sami Keto kertoo, että kyky empatiaan tosiaan saattaa heiketä, kun ihminen rikastuu tai nousee yhteiskunnan hierarkiassa korkeammalle.

– Tämä on havaittu todella monessa yhteydessä, Keto sanoo.

Yksi syy rikkauden ja empatian käänteiseen riippuvuuteen on se, että reiluus on Kedon mukaan useimmille ihmisille hyvin tärkeää. Jos siis ihminen on epäreilun korkeassa asemassa, hänen täytyy jotenkin pystyä perustelemaan ja oikeuttamaan eriarvoinen asema itselleen.

– Jotta pystytään tasaamaan tilanne, alempana olevien arvoa pitää vähän laskea ja ajatella, että minä ansaitsen etuoikeuteni ja muut tekevät jotakin väärin."

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005477074.html

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hyväksyn tilapäisen tuen ja vaikka korotuksiakin sellaisiin, mutta vuosikausien kuppausta en. Eli jos ei tee mitään vaan elää pelkästään tuilla vuosikaudet, niin niitä voi leikata.

Eri asia on myös, jos on niin pienipalkkaisessa työssä, että siksi joutuu lisäksi hakemaan tukia. Näitäkin voi mun puolesta vaikka nostaa.

Entäpä jos ihminen vaikka vammautuu onnettomuudessa sen verran pahasti että työkyky menee? Näinhän voi käydä kenelle tahansa, sillekin joka on tehnyt ahkerasti töitä 20v ennen vammautumistaan. Tai että työkykyä on jäljellä niin vähän että kukaan ei palkkaa tekemään mitään "pientä" mitä tämä henkilö pystyisi ehkä tekemään?

Vierailija
22/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten rikkaat vinkuu sakoista jotka annetaan tulojen mukaan.

Ja jotenkin kumma juttu näillä rikkailla jotka sakot saa,niin lähes aina oikeudessa todetaan tulojen pienentyneet jolloin sakko pienenee. Ne ketut osaa keplotella .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hyväksyn tilapäisen tuen ja vaikka korotuksiakin sellaisiin, mutta vuosikausien kuppausta en. Eli jos ei tee mitään vaan elää pelkästään tuilla vuosikaudet, niin niitä voi leikata.

Eri asia on myös, jos on niin pienipalkkaisessa työssä, että siksi joutuu lisäksi hakemaan tukia. Näitäkin voi mun puolesta vaikka nostaa.

Vaikuttaako näkemykseesi se, jos henkilö on työkyvytön, eli vaikeasti perussairas tai vammautunut? Pitäisikö tukia leikata yhtä lailla heiltä kuin periaatteesta tuilla eläviltä jotka pystyisivät töihin mutteivät halua? Ja jos aito työkyvyttömyys mielestäsi oikeuttaa vastikkeettomaan tukeen, missä menee raja siinä, mikä on hyväksyttävä syy olla koko ikänsä tukien varassa? Down-syndrooma esimerkiksi ei estä työntekoa, mutta työn saamista varmasti vaikeuttaa. Voidaanko katsoa että jos ihminen on ilman omaa syytään työnantajan näkökulmasta ei-toivottu, on ok ettei työtä löydy, vai pitääkö tällaisen ihmisen katsoa metsään? Ja jos kaikilta työkyvystä riippumatta pitäisi leikata tukia vaikkapa viiden vuoden jälkeen koska ilmaisia lounaita ei ole, mitä neliraajahalvaantuneen pitäisi tehdä, ettei olisi loinen?

Vaikuttaako se näkemykseeni jos

- henkilöllä on varaa viinaan, tupakkaan ja/tai huumeisiin mutta ei lapsille ruokaan

- varaa autoon ja käy silti ruokajonossa, ottaa parhaat tavarat ja heittää loput roskiin

- tekee pimeitä töitä

- mukahakee töihin saadakseen taas työttömän paperit

Vastaus on kyllä vaikuttaa.

Seuraavaksi kysyt tunnenko edes yhtään tällaista henkilöä. Tunnen, montakin omalta kouluajalta.

Reilulle ja yrittävälle työttömälle tukea toivonkin mutta en halua maksaa veroja siksi, että nämäelämäntapatyöttömät lokkeilevat verorahoilla.

Vierailija
24/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät saa ihan yhtä lailla tuetut sairaanhoidot ja halvat ambulanssikyydit. Joten mikä on ongelma?

Vierailija
25/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat on loisia

Vierailija
26/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt aivan käsittämätöntä, että ihmiset elävät tekemättä töitä ja tukia nostaen koko ikänsä ja lapsista tulee samanlaisia loisia.

Kuinka monta aikuista henkilöä tunnet, jotka eivät ole tehneet koskaan mitään työtä? Siis sellaista, joilla ei ole esim. eläkkeeseen oikeuttavaa sairautta tms.

Olen töissä kaupungin sosiaalitoimessa, tiedän tuollaisia aikuisia satoja. Ei mitään tarvetta mennä töihin.

Vierailija
27/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi haluavat leikata sitä, koska he maksavat sen.

Miten paljon itse haluaisit maksaa siitä, että joku elää jatkuvasti ilmaiseksi sinun kustannuksellasi?

Vierailija
28/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömän työttömän on Suomessa vaikea päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Sitten jäädään vuosiksi työttömyyskortistoon ja mennään kuntouttavaan työtoimintaan juomaan kahvia päivät pitkät.

Vierailija
29/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuet pois ja Amerikan malli Suomeenkin.

Jokainen on oman onnensa seppä.  Nuoret terveet ihmiset ovat velvollisia elättämään itsensä.

Miksi minun piti opiskella vuosiakausia velkavaroin, asua kehnoissa asunnoissa ja pihistellä ajoittain jopa ruuasta, että pääsisin elättämään hyvällä palkalla noita laiskoja yhteiskunnan loisia.

Ymmärrän sairaiden ihmisen auttamisen, mutta en vetämättömien nuorten miesten ja naisten elättämistä minun rahoistani.

Vierailija
30/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten rikkaat vinkuu sakoista jotka annetaan tulojen mukaan.

Ja jotenkin kumma juttu näillä rikkailla jotka sakot saa,niin lähes aina oikeudessa todetaan tulojen pienentyneet jolloin sakko pienenee. Ne ketut osaa keplotella .

... kirjoittaa herra Kade, joka hyväksyy itselleen kaikki erilaiset vähennysoikeudet ja tulonsiirrot mutta ei muille

Vierailija
31/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt aivan käsittämätöntä, että ihmiset elävät tekemättä töitä ja tukia nostaen koko ikänsä ja lapsista tulee samanlaisia loisia.

On helposti tilanteita joissa hyvätuloinen ei haluaisi köyhän saavan edes toimeentulotukea, mutta itse voi saada Kelalta suurempaa kuukausisummaa kuin köyhä.

Mitä tukea se hyvätuloinen voi Kelasta saada? Kiinnostaa, että osaisin minäkin sitten sellaista hakea.

Tuo on niin totta, että huono-osaisuus periytyy. Kotoa saatu malli vaan on niin merkityksellinen. Enkä minäkään ymmärrä, miksi ihmeessä minun pitäisi verorahoillani, joita maksan koska teen palkkatyötä, kustantaa sellaisten ihmisten elämää, jotka eivät edes yritä hankkia itse toimeentuloaan.

Vierailija
32/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuet pois ja Amerikan malli Suomeenkin.

Jokainen on oman onnensa seppä.  Nuoret terveet ihmiset ovat velvollisia elättämään itsensä.

Miksi minun piti opiskella vuosiakausia velkavaroin, asua kehnoissa asunnoissa ja pihistellä ajoittain jopa ruuasta, että pääsisin elättämään hyvällä palkalla noita laiskoja yhteiskunnan loisia.

Ymmärrän sairaiden ihmisen auttamisen, mutta en vetämättömien nuorten miesten ja naisten elättämistä minun rahoistani.

Mitä tekisit niille sairaille, joille ei myönnetä työkyvyttömyyseläkettä?

Vierailija
33/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska köyhät ovat rumia ja rumia vihataan.

Vierailija
34/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan keskituloinen, ja taitaa tämä meidän ryhmä maksaa veroja suhteessa enemmän kuin ihan rikkaat jotka voi harrastaa verosuunnittelua. Mua v*tuttaa kaikenlainen verorahojen hassaus jota nyt on harrastettu tässä korona-aikanakin. Mua ei kiinnostais elättää työhaluttomia tyyppejä, jotka kuitenkin haluu kaikkee kivaa, koska oikeudet. Miks muuten usein julkisuudessa itkevillä köyhillä on tatskoja ja tupakka suussa?

Vierailija
35/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä on myös se että JOKAINEN on loinen.

JOKAINEN saa apteekissa -40% alennuksen. Rikas ei sano, että maksan lääkkeestä 100% hinnan.

JOKAINEN saa sairaalassakin hoitoa pienellä summalla eli muutamalla kympillä, yhteiskunnan maksaessa tuhansia hoitokerrasta. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sairaanhoidon-todellinen-hinta-voi-y...

Hammashoidossa aivan sama homma. Yhteiskunta maksaa suuren osan tai saat Kela-korvauksen ysityisellä. Ambulanssissa kanssa kunnon alennukset kaikille ja yhteiskunta maksaa. JNE JNE JNE

Loisia ovat KAIKKI IHMISET.

_tämä_ja_rikkaat_tätä_totuutta_alapeukuttaa_

Tässä sulle rikas, 1200 e kuussa käteen työstä ja ilman mitään tukia. Vihaan tätä ilmaisrahayhteiskuntaa. En kehtaisi ottaa almuja vastaan.

Terveet töihin, sairaat ja vanhat olkoon erityissuojeluksessa. Kehitysvammaisetkin tekevät usein ansiotyötä eläkkeensä eteen. Miten sinä?

Vierailija
36/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa tuilla elävistä tuhlaa rahansa turhuuksiin. Ei ihme jos ei osaa säästää kun ei itse tienaa rahojaan.

Vierailija
37/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta aikuista henkilöä tunnet, jotka eivät ole tehneet koskaan mitään työtä? Siis sellaista, joilla ei ole esim. eläkkeeseen oikeuttavaa sairautta tms.

Olen töissä kaupungin sosiaalitoimessa, tiedän tuollaisia aikuisia satoja. Ei mitään tarvetta mennä töihin.

Tuttavapiiriini ei sellaisia kuulu. Kuten ei oikeastaan työttömiäkään. Siinä missä sosiaalitukien varassa elävät siirtävät elämisen tavan myös lapsilleen, samoin ystäväpiirit useimmiten koostuvat niistä samanlaisissa elämäntilanteissa olevista, samantapaisia elämäntapoja noudattavista henkilöistä. Osin varmasti ihan siksi, että ne ystäväpiirit muotoutuvat opiskelukavereista, joilla usein on samat intressit.

Vierailija
38/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrant kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Ihmettelen, miten jotkut tyypit osaavatkin vältellä töihin menoa vuosikausia. Sitten se työttömyys perustellaan itselleen tyyliin, että olen liian hieno tekemään pa skaduunia jne

En tunne ketään tällaista enkä usko sinunkaan tuntevan, kunhan vain purat paska elämääsi ja paskoja valintojasi muiden niskaan.

No, en ole edellinen mutta kohtasin äskettäin ihmisen jolla on elämä jatkuvasti enemmän tai vähemmän viturallaan. Ehdotin helppoa hommaa jolla olisi saanut velkansa maksettua, kevyen tavaran tyhjennys varastosta sekä maalaus, noin kahden päivän työ. Tämä ihminen on siis työtön eli aikaa kyllä on. No, ei tullut sekään homma hoidettua, oli vissiin jotain kiireellisempää ja mielummin on veloissaan. En vaan voi ymmärtää. Olen itse tavis enkä rikas. En tajua joidenkin ihmisten jatkuvaa törppöilyä ja epärehellisyyttä.

Vierailija
39/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Rikkaat ovat sitä mieltä, että he ovat ansainneet rikkautensa. Ja köyhät köyhyytensä koska eivät tee mitään. He eivät halua maksaa sosiaalitukia joita eivät itse käytä. Ihan sama jos on talo palanut, puolet perheestä kuollut, huijattu, hakattu, ryöstetty ja melkein tapettu. Oma moka, mitäs lähdit. Sellaisia ne on. Björnikin oli sosialisti ennen kuin rikastui.

Vierailija
40/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tähän olisi ratkaisu valtion keikkatyöpoolit. Sieltä työttömät saisivat valita itselleen voimiensa mukaan töitä edes muutaman päivän kuukaudessa. Kun saisi itse suunnitella milloin ottaa vuoroja, ei tarvitsisi tuntea häpeää, jos ei jaksakaan heti olla täyspäiväisesti töissä. Ei tarvitsisi kertoa kenellekään poissaolojen syytä ja saisi valita itse milloin vuorot tekee ja missä.

Näihin töihin olisi perehdytyksiä. 

Jos on työvoimapulaa, saadaan ihmisiä töihin, mutta voi olla ettei täyspäiväisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi