Miksi hyväosaiset haluaisivat leikata köyhien sosiaalitukia?
"Maailma on täynnä tarinoita ihmisistä, joilla ei ole mitään, mutta jotka ovat aina valmiita antamaan siitä vähästäänkin muille. Tarinan toisella laidalla ovat rikkaat ja etuoikeutetut. Heillä olisi, millä auttaa, mutta myötätunto puuttuu.
Ihan niin yksinkertainen maailma ei ole, mutta Empatia – Myötäelämisen tiede -kirjan kirjoittaja Sami Keto kertoo, että kyky empatiaan tosiaan saattaa heiketä, kun ihminen rikastuu tai nousee yhteiskunnan hierarkiassa korkeammalle.
– Tämä on havaittu todella monessa yhteydessä, Keto sanoo.
Yksi syy rikkauden ja empatian käänteiseen riippuvuuteen on se, että reiluus on Kedon mukaan useimmille ihmisille hyvin tärkeää. Jos siis ihminen on epäreilun korkeassa asemassa, hänen täytyy jotenkin pystyä perustelemaan ja oikeuttamaan eriarvoinen asema itselleen.
– Jotta pystytään tasaamaan tilanne, alempana olevien arvoa pitää vähän laskea ja ajatella, että minä ansaitsen etuoikeuteni ja muut tekevät jotakin väärin."
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
No ette tajua sitäkään miten nämä "muutaman päivän"työkeikat(jotka eivät muakamas kelpaa)sitkevat työttömän tuet pitkäksi aikaa, ku nbyrokratia on niin jäykkää. Seölvitystä seövityksen perään, työkkärin ja kelan kanssa, sitten EHKÄ 1-2kk odotuksen jälkeen,saisit ne surkeat tukesi takaisn, koska ne katkaistaan joka kerta näiden selvitysten ajaksi!
Mietipä sitä, miksi ei kiinnosta paljoa olla 1-2 kk maksamatta vuokraa ja syömättä jne.?! Haluaisitko itse kadulle asumaan sen takai, että otit vastaan jonkun lyhyen työpätkän/nollatuntisopimuksen tms.?! Niinpä. Siksihän sitä perustuloa odotellaan Herran vuonna 2020 edes vihdoin, että olisi joku pohjasumma jonka saisi aina, ja se kannustaisi nimenomaan ottamaan näitä lyhyitäkin työpätkiä, osa-aikatöitä, opsieklemaan ja yrittäjäksikin varmaan joitakin. "mutta kun se ilmainen raha vaan laiskistaalisää , ja kaikki tuet pois "laiskoilta", mussunmussun...":(
Pitkäaikaissairaana haluaisin tehdä osani rahojeni eteen mielellään, mutta kykenisin vain kevyeen päivtyöhön tietyin muinkin rajoituksin, tällasiin töihin minua ei oteta, olen yritäänyt kyllä, jopa näihin 9€- pelleilyihin, en näytä kelpaaavan enää, koska työttömyyteni on pitkittynyt, kun kukaan ei palkkaa pitkien sairaslomieni ym.takia!!
Mutta onhan tämä toki "kivaa"piileksiä ihan ilman koronoitakin kotonaan, kun muuhun ei ole vara aikinä surkealla työmarrkinatuella ja häpeän itseäni, kun "meitä loisia"vihataan koko yhteiskunnan voimin juuri kuten tässäkin ketjussa tehdään.
"Kivaa"pelätä ja valvoa öitä jatkuvasti joutuvansa kadulle asumaan, kun rajat ei riitä edes kunnolliseen ruokaan ja lääkkeisiin yhtä aikaa. niin kivaa, että luovu toki sinäkin hyväpalkkaisestasi työstäsi,statuksestasi ja omaisuudestasi ja heittäydy yhteiskunnan mahtavien tukien varaan "nauttimaan"elämästäsi!!
Kyllä minäkin olisin mieluumin vakitöissä ja stressaamatta koko ajan voiko vuokran maksaa vai ei. Loukkaa ja tuntuu pahalta kun syyllistetään ja vihapuhutaan, vaikka olen tunnollinen, kiltti ja ahkera ihminen.
En ole mikään rikollinen tai narkkari. Olen vain kiusattu sairaaksi ja mielenvikaiseksi.
Ihmiset on kyllä äärimmäise julmia petoja.
En voi kyllin kuvailla kuinka halveksittava on sellainen ihminen joka hyppii maassa makaavan päällä ja lyö lyötyjä.
Minä olen orjatöissä tehnyt reippaasti töitä ja tullut aina ajoissa. En enää suostu hyväksikäytettäväksi. Olen saanut tarpeekseni tästä pa*kasankona olemisesta.
Jos joku livenä tulee minulle mussuttamaan ja v**tuilemaan samaan tyyliin mitä tämän palstan ihmisp**kat, revin siltä pään irti ja väänän siihen jäljelle jääneeseen reikän tortut.
Pyydän osaltani anteeksi. Ei ole ollut tarkoitus loukata ketään henkilökohtaisesti. Olen itsekin ollut työttömänä joskus.
Apinaa on koijattu ikuisuuksia leimaamalla toisia ali-ihmisiksi syystä tai toisesta. Pysyy helpommin kansa hanskassa, kun voi oikeuttaa vähän kaikenlaista ja porukka vapaaehtoisesti juoksee elämän hamsteripyörissä välttääksen väärän 'kastin'.
En vastusta tukia kun niille on tarve. Itsekin saan välillä työttömyyskassasta ansiosidonnaista. Pääasiassa olen töissä. Ja olisin aina jos saisin töitä.
Muutkin ovat maininneet näitä pummaajia, ja se minuakin raivostuttaa.
Esim. serkkuni pummasi opintotuet ulkomailla opiskellessaan vaikka työskenteli koko ajan siellä pimeästi. Hänen miehensä eli isän rahoilla kolmekymppiseksi kunnes se hana meni kiinni ja muuttivat Suomeen. Täällä eläneet monta vuotta tuilla. Suomi maksaa molemmille taas uuden koulutuksen. 2 lasta, hoito ei maksa mitään, kela maksaa asumisen, toimeentulotuen ym. Käyvät eri seurakunnissa joissa hyväntahtoiset ihmiset lahjoittavat lastentarvikkeet, huonekalut ym. Mies ei ole ikinä käynyt töissä, nainen osa - aikaisissa avustajan töissä vuoden ajan. Nytkin molemmat kotona ja isompi lapsi hoidossa ja silti tarvitsevat isovanhemman apua kun "eivät jaksa". Minä en vaan voi käsittää, että eletään koko elämä (ovat 42 ja 36) tuilla, opiskellaan loputtomiin, tehdään lapsia ja ei mitään suunnitelmaa miten tullaan toimeen, oletetaan että yhteiskunta aina vaan hoitaa. Sitten annetaan ymmärtää, että he eivät vaan ole rahanahneita ja arvostavat perheen yhteistä aikaa. Että kun minä ja mieheni käymme töissä niin olemme liian kunnianhimoisia ja emme ole lastemme kanssa. Tämä serkku haluaa olla täydellinen äiti, hän sanoo. Onhan se kiva olla pari tuntia päivässä täydellinen äiti kun on saanut päivän olla kotona kun päiväkoti on hänelle maksutta hoitanut, ulkoiluttanut, opettanut, askarrellut hänen lapsensa. Itsekkyyden huippu on että vienyt monta kertaa lapsen kipeänä hoitoon ja sieltä soittavat sitten hakemaan pois.
Suvustani löytyy muitakin esimerkkejä, eli kun joku epäili että pummaajat ovat harvinaisia niin eivät ole. Enkä laske tähän mukaan nyt mitään päihdeongelmaisia tai sairaita. Tätä systeemiä on vaan niin helppo käyttää ja osalla ei ole mitään aikomusta maksaa takaisin systeemille käymällä töissä. Eli kun alussa kyseltiin empatian perään ja sanottiin ettei rikkailla ole sitä niin minusta ei pummaajillakaan ole empatiaa yhteistä yhteiskuntaamme ja työnsätekeviä veronmaksajia kohtaan.
Mitä kiusaamista se on, että aikuisista ihmisistä lähtökohtaisesti ajatellaan, että elättäisivät itse itsensä, niinhän me muutkin tehdään? Ennemmin minä kiusaamisena sen näen, että joku heittäytyy muiden elätiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitoimitossa töissä täälläkin. Kenellekään ei varmaan ole vastenmielinen ase asia, että sairaista ja vammaisista pidetään huolta. Ei kukaan katso naama nutturalla pyörätuoli-ihmisen tukia ja kehitysvammaisen eläkettä. Sen sijaan työkykyisten aikuisten holtittoman elämän kustantaminen tympii. Kun ei viitsitä opiskella, kun pitkäaikaistyötön isä sanoo, että ei se kannata. Kun maataan kotona päivärytmit sekaisin kipaten keskaria ja pilveä pitkät päivät. Lapsista ei pidetä huolta. Elämä ajatellaan maksimoiden yhteiskunnan tukia. Ihmetellään sen pilvenpolton lomassa kuinka ahdistaa ja masentaa, mutta mitään ei tehdä senkään eteen. Nämä ihmiset eivät tarvitse tukia, he tarvitsevat päiviinsä hyödyllistä tekemistä, jonkun syyn, miksi nukkua öisin ja valvoa päivät ja lähteä aamulla ulos kämpiltä. Ja ei ole totta, että töitä ei riitä kaikille. Hyödyttömillä taidoilla ei ole koskaan elättänyt itseään, pitää opetella jotain järkevää, niin kyllä niitä töitäkin on.
Ja sinun mielestäsi sellainen syy nukkua yöt ja herätä aamuisin, on ILMAINEN ORJATYÖ!
Ja sinun mielestäsi jonkun toisen pitää maksaa työllään loisimisesi. Haistapa kuule paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt aivan käsittämätöntä, että ihmiset elävät tekemättä töitä ja tukia nostaen koko ikänsä ja lapsista tulee samanlaisia loisia.
Käsittämätöntä on myös se että JOKAINEN on loinen.
JOKAINEN saa apteekissa -40% alennuksen. Rikas ei sano, että maksan lääkkeestä 100% hinnan.
JOKAINEN saa sairaalassakin hoitoa pienellä summalla eli muutamalla kympillä, yhteiskunnan maksaessa tuhansia hoitokerrasta. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sairaanhoidon-todellinen-hinta-voi-…
Hamnashoidossa aivan sama homma. Yhteiskunta maksaa suuren osan tai saat Kela-korvauksen ksityisellä. Ambulanssissa kanssa. JNE JNE JNE
Loisia ovat KAIKKI IHMISET.
Näihin on turha vedota. Ne ovat etuuksia jotka ovat samat kaikille. Ei ole reilua että joku opiskelee ahkerasti itselleen kunnon ammatin josta saa hyvää palkkaa, kun samanaikaisesti ikätoverit bilettävät vailla huolen häivää. Sitten nämä taivaanrannan maalarit ei saa töitä kun ei ole koulutusta, tai ehkä jotain hanttihommia joita eivät viitsi muutamaa kuukautta pidempään tehdä kun saman rahan saa tukina. No tämä nuoruutensa opiskelulle pyhittänyt tekee nyt vaativaa ja vastuullista työtä, pitkiä päiviä. Työ määrittelee pitkälle hänen koko elämäänsä, ja vaikka hän tienaa hyvin, on stressi vastuusta ja vaativuudesta johtuen kova. Onko ihme jos hän kokee epäreiluna että pitäisi maksaa kovalla työllä ansaitsemista rahoistaan ”hyväntekeväisyyttä” niille jotka eivät itse viitsineet aikoinaan tulevaisuuteen panostaa?
En sano että kaikki köyhät, mutta usealle ”sossupummille” ei riitä mikään. Tuet on liian pienet, mitään ei pitäisi tehdä minkään eteen. Hopen jakamat konserttiliput oli ihan tyhmään konserttiin, lippuja sai vai perheelle mutta mummi ei pääse mukaan. Sähkölasku pitää maksaa ennenkuin sen saa takaisin. Ilmaiseksi jaetut lastenvaatteet oli liian kuluneita ja jouluavustusta saatiin vaan 30e, ei se riitä mihinkään. Tällaista kun kuuntelee vuodesta toiseen niin ei riitä enää sympatiaa. Sori.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kiusaamista se on, että aikuisista ihmisistä lähtökohtaisesti ajatellaan, että elättäisivät itse itsensä, niinhän me muutkin tehdään? Ennemmin minä kiusaamisena sen näen, että joku heittäytyy muiden elätiksi.
Et taida mikään kovinkaan älykäs olla.
Minua on kiusattu orjatöissä, kohdeltu huonosti.
Myös sellainen on kiusaamista kun syyllistetään sellaiseksi mitä et ole.
Vierailija kirjoitti:
En sano että kaikki köyhät, mutta usealle ”sossupummille” ei riitä mikään. Tuet on liian pienet, mitään ei pitäisi tehdä minkään eteen. Hopen jakamat konserttiliput oli ihan tyhmään konserttiin, lippuja sai vai perheelle mutta mummi ei pääse mukaan. Sähkölasku pitää maksaa ennenkuin sen saa takaisin. Ilmaiseksi jaetut lastenvaatteet oli liian kuluneita ja jouluavustusta saatiin vaan 30e, ei se riitä mihinkään. Tällaista kun kuuntelee vuodesta toiseen niin ei riitä enää sympatiaa. Sori.
Minusta on inhottavaa, kun en ole tuollainen ihminen, mutta silti minut leimataan tuollaiseksi, vaikka olen ihan päinvastainen.
Olette aivan liian tyhmiä ihmisiä tajuamaan tätä yksinkertaista asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä hyväksyn tilapäisen tuen ja vaikka korotuksiakin sellaisiin, mutta vuosikausien kuppausta en. Eli jos ei tee mitään vaan elää pelkästään tuilla vuosikaudet, niin niitä voi leikata.
Eri asia on myös, jos on niin pienipalkkaisessa työssä, että siksi joutuu lisäksi hakemaan tukia. Näitäkin voi mun puolesta vaikka nostaa.
Entäpä (kun nykyään jopa siivoojan ammattiin vaaditaan jonkinlainen koulutustausta) jos on vaikka nuoruuden typeryyksissä kouluttautunut
väärälle (eli nykyaikana ei työllistävälle) alalle eikä saa muitakaan hakemaan töitä, koska ei ole ammatillista pätevyyttä/aiempaa työkokemusta alalta/verkostoja ja oikeita suhteita?
Ja kuitenkin vuosikaudet käyttää hakemusten tekoon ja haastatteluissa käymiseen ennen kuin taikaiskusta onnistuukin saamaan jonkinmoisen työpaikan.
Onko tällainenkin ihminen siis turha, tuilla loisiva epäihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitoimitossa töissä täälläkin. Kenellekään ei varmaan ole vastenmielinen ase asia, että sairaista ja vammaisista pidetään huolta. Ei kukaan katso naama nutturalla pyörätuoli-ihmisen tukia ja kehitysvammaisen eläkettä. Sen sijaan työkykyisten aikuisten holtittoman elämän kustantaminen tympii. Kun ei viitsitä opiskella, kun pitkäaikaistyötön isä sanoo, että ei se kannata. Kun maataan kotona päivärytmit sekaisin kipaten keskaria ja pilveä pitkät päivät. Lapsista ei pidetä huolta. Elämä ajatellaan maksimoiden yhteiskunnan tukia. Ihmetellään sen pilvenpolton lomassa kuinka ahdistaa ja masentaa, mutta mitään ei tehdä senkään eteen. Nämä ihmiset eivät tarvitse tukia, he tarvitsevat päiviinsä hyödyllistä tekemistä, jonkun syyn, miksi nukkua öisin ja valvoa päivät ja lähteä aamulla ulos kämpiltä. Ja ei ole totta, että töitä ei riitä kaikille. Hyödyttömillä taidoilla ei ole koskaan elättänyt itseään, pitää opetella jotain järkevää, niin kyllä niitä töitäkin on.
Ja sinun mielestäsi sellainen syy nukkua yöt ja herätä aamuisin, on ILMAINEN ORJATYÖ!
Ja sinun mielestäsi jonkun toisen pitää maksaa työllään loisimisesi. Haistapa kuule paska.
HAISTA ITSE!
MINÄ OPISKELEN JA OLEN SAIRAS!!!
OPISKELEN SIITÄ HUOLIMATTA!
SYÖ SINÄ SE SONTASI VAIN JA MENE METSÄÄN HÄPEÄMÄÄN!
OLEN JO TEHNYT YLI 12KK ILMAISEKSI TÖITÄ JOISSA MINUA KIUSATTIIN PALKAKSI!
ETTÄ HAISTA VAAN ITSE PAS*ASi!
Vierailija kirjoitti:
Just näin! Serkkuni opiskeli kauppiksessa ja hoilasi kovia arvojaan, "jokainen on oman onnensa seppä" jne. Ei käynyt töissä opintojen aikana ollenkaan, koska vanhemmat maksoivat kaiken. Ei sitten saanut niin hyvää työtä kuin ne kaverit jotka oli tehneet töitä opintojen aikana. No, sai lapsen ja vaimo jäi kotiin lasta hoitamaan. Eivät olisi osanneet kotihoidontukea 9kk lapselle hakea ellei mummi olisi neuvonut ja täyttänyt lomakkeet. Valitti miten pieni kotihoidontuki on! Eli nyt siis jokainen ei ollutkaan oman onnen seppä vaan yhteiskunnan tuki kelpasi. Nyt vaimo hakee töitä ja lapsen vievät mummille hoitoon etteivät menettäisi kotihoidontukea. Niin voi mieli muuttua tuista kun omalle kohdalle osuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on inhottavaa, kun en ole tuollainen ihminen, mutta silti minut leimataan tuollaiseksi, vaikka olen ihan päinvastainen.
Kerrotko miten eroat tyypistä mihin sinut leimataan? Minkä takia luulet saavasi leiman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä hyväksyn tilapäisen tuen ja vaikka korotuksiakin sellaisiin, mutta vuosikausien kuppausta en. Eli jos ei tee mitään vaan elää pelkästään tuilla vuosikaudet, niin niitä voi leikata.
Eri asia on myös, jos on niin pienipalkkaisessa työssä, että siksi joutuu lisäksi hakemaan tukia. Näitäkin voi mun puolesta vaikka nostaa.
Entäpä (kun nykyään jopa siivoojan ammattiin vaaditaan jonkinlainen koulutustausta) jos on vaikka nuoruuden typeryyksissä kouluttautunut
väärälle (eli nykyaikana ei työllistävälle) alalle eikä saa muitakaan hakemaan töitä, koska ei ole ammatillista pätevyyttä/aiempaa työkokemusta alalta/verkostoja ja oikeita suhteita?Ja kuitenkin vuosikaudet käyttää hakemusten tekoon ja haastatteluissa käymiseen ennen kuin taikaiskusta onnistuukin saamaan jonkinmoisen työpaikan.
Onko tällainenkin ihminen siis turha, tuilla loisiva epäihminen?
Työikäisyys on pitkä aika ihmisen elämässä. Aina voi uudelleenkouluttautua. Itsekin opiskelin päälle nelikymppisenä toisen yliopistotutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain työttömänä Kelalta 1100e/kk asumis- ja työkkäritukea ja vielä päälle 70e toimeentulotukea ja lääkkeet sai hakea kelan laskuun. Samoin kaikki terveydenhuollon laskut pystyi lähettämään, niin sai lisää tukea... Väittäisin että sillä tuli hyvin toimeen. Ei tietysti sama elintaso kuin nyt töissä ollessa, mutta normaaliin elämään riitti ihan ok.
Ja ilmeisesti oletat että työtön on aina oikeutettu tt-tukeen ja asumistukeen. En ole työtön mutta jos olisin niin ansiosidonnaisen jälkeen saisin pelkän työmarkkinatuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt aivan käsittämätöntä, että ihmiset elävät tekemättä töitä ja tukia nostaen koko ikänsä ja lapsista tulee samanlaisia loisia.
On helposti tilanteita joissa hyvätuloinen ei haluaisi köyhän saavan edes toimeentulotukea, mutta itse voi saada Kelalta suurempaa kuukausisummaa kuin köyhä.
Kerrotko vielä miten moinen tilanne tulee että Hyvätuloinen saisi kelalta enemmän kuukaudessa kuin köyhä. Lukuja tiskiin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko miten eroat tyypistä mihin sinut leimataan? Minkä takia luulet saavasi leiman?
Olen tehnyt vaikka mitä töitä nirsoilematta ja opiskellut ahkerasti. Olen yrittänyt paljon. Olen myös sairas, ja välillä tosi huonossa kunnossa. Välillä paremmassa.
En juo tai polta. Olen rehellinen ja tunnollinen ihminen.
Täällä puhutaan yleistäen ja syyllistäen.
Ja haistatellaan p**kaa ja vi**illaan että minun pitäisi vielä lisää tehdä ilmaiseksi töitä, vaikka olen jo niitä tehnyt.
Harva edes on on tehnyt niin paljon pa*katöitä mitä minä. Minut on poltettu loppuun pari kertaa ja kiusattu ja käytetty hyväkseen, kun olen ollut liian kynnysmatto.
Te puhutte kuin minä olisin tahallani laiskottelemassa kotona ja en mitään tekisi.
Se loukkaa, on erittäin väärin ja satuttaa.
No kylläpäs saa monen sadan puhelimia ym. turhaa viihde-elektroniikkaa, autoja ym. kunhan vain on suo ja väri. Jos tässä keskustelussa on (suurten kaupunkien) Kelan/sossun väkeä kirjoittamassa niin tietävät kyllä tämän. Ei nyt tarvitse olla kovin ruudinkeksijä tajutakseen että jos kumpikaan vanhemmista ei käy töissä TAI vaikka molemmatkin kävisivät niin kun pentuja on vajaa kymmenen niin kenenkään omilla rahoilla ei ole sitä kustannettu mitä kaikilla comaliperheillä on. Totuus on totuus vaikka kuinka koskee
Itse sain työttömänä Kelalta 1100e/kk asumis- ja työkkäritukea ja vielä päälle 70e toimeentulotukea ja lääkkeet sai hakea kelan laskuun. Samoin kaikki terveydenhuollon laskut pystyi lähettämään, niin sai lisää tukea... Väittäisin että sillä tuli hyvin toimeen. Ei tietysti sama elintaso kuin nyt töissä ollessa, mutta normaaliin elämään riitti ihan ok.