Miksi hyväosaiset haluaisivat leikata köyhien sosiaalitukia?
"Maailma on täynnä tarinoita ihmisistä, joilla ei ole mitään, mutta jotka ovat aina valmiita antamaan siitä vähästäänkin muille. Tarinan toisella laidalla ovat rikkaat ja etuoikeutetut. Heillä olisi, millä auttaa, mutta myötätunto puuttuu.
Ihan niin yksinkertainen maailma ei ole, mutta Empatia – Myötäelämisen tiede -kirjan kirjoittaja Sami Keto kertoo, että kyky empatiaan tosiaan saattaa heiketä, kun ihminen rikastuu tai nousee yhteiskunnan hierarkiassa korkeammalle.
– Tämä on havaittu todella monessa yhteydessä, Keto sanoo.
Yksi syy rikkauden ja empatian käänteiseen riippuvuuteen on se, että reiluus on Kedon mukaan useimmille ihmisille hyvin tärkeää. Jos siis ihminen on epäreilun korkeassa asemassa, hänen täytyy jotenkin pystyä perustelemaan ja oikeuttamaan eriarvoinen asema itselleen.
– Jotta pystytään tasaamaan tilanne, alempana olevien arvoa pitää vähän laskea ja ajatella, että minä ansaitsen etuoikeuteni ja muut tekevät jotakin väärin."
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä on myös se että JOKAINEN on loinen.
JOKAINEN saa apteekissa -40% alennuksen. Rikas ei sano, että maksan lääkkeestä 100% hinnan.
JOKAINEN saa sairaalassakin hoitoa pienellä summalla eli muutamalla kympillä, yhteiskunnan maksaessa tuhansia hoitokerrasta. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sairaanhoidon-todellinen-hinta-voi-y...
Hammashoidossa aivan sama homma. Yhteiskunta maksaa suuren osan tai saat Kela-korvauksen ysityisellä. Ambulanssissa kanssa kunnon alennukset kaikille ja yhteiskunta maksaa. JNE JNE JNE
Loisia ovat KAIKKI IHMISET.
_tämä_ja_rikkaat_tätä_totuutta_alapeukuttaa_
Alapeukuttavat koska eivät pidä totuudesta. Hih
Et taida tuntea nettomaksajan käsitettä? Maksan veroja paljon enemmän mitä saan lääkekorvauksissa ym takaisin. En siis ole loinen, saan yhteiskunnalta paljon vähemmän mitä verottaja minulta vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa tuilla elävistä tuhlaa rahansa turhuuksiin. Ei ihme jos ei osaa säästää kun ei itse tienaa rahojaan.
Eli kun saavat sen n. 500€ käteen kuussa, tuhlaavat sen turhuuksiin? Just. Monilla ei jää laskujen jälkeen kuin muutama kymppi ruokaan, ei siinä juurikaan tuhlata.
Tukipäivänä 30€ pikkukaupan karkkeihin, hyvä sijoitus.
Ikinä en ole ymmärtänyt miten ihmiset vain menee opiskelemaan. Tuosta vaan pääsee jonnekin. Olen ollut kymmenissä pääsykokeissa enkä ikinä päässyt. Sain ammatin työkkärin kautta ja sielläkin tuli hylsyjä koulutukseen haussa. Otin sen mihin pääsin. Sitten jotkut vaan menee opiskelemaan tuosta vaan. Käsittämätöntä. Minä olin 10 vuotta työtön päästyäni lukiosta, johon siis pääsi paikkakunnallani kaikki, ennen kuin sain ammatin. Ja olen todella ylpeä että minulla on ammatti. Lukiosta on C:n paperit joilla ei tietenkään tee mitään. Elämässä otetaan se almu mikä saadaan. Ei suunnitella mitään.