Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hyväosaiset haluaisivat leikata köyhien sosiaalitukia?

Vierailija
16.05.2020 |

"Maailma on täynnä tarinoita ihmisistä, joilla ei ole mitään, mutta jotka ovat aina valmiita antamaan siitä vähästäänkin muille. Tarinan toisella laidalla ovat rikkaat ja etuoikeutetut. Heillä olisi, millä auttaa, mutta myötätunto puuttuu.

Ihan niin yksinkertainen maailma ei ole, mutta Empatia – Myötäelämisen tiede -kirjan kirjoittaja Sami Keto kertoo, että kyky empatiaan tosiaan saattaa heiketä, kun ihminen rikastuu tai nousee yhteiskunnan hierarkiassa korkeammalle.

– Tämä on havaittu todella monessa yhteydessä, Keto sanoo.

Yksi syy rikkauden ja empatian käänteiseen riippuvuuteen on se, että reiluus on Kedon mukaan useimmille ihmisille hyvin tärkeää. Jos siis ihminen on epäreilun korkeassa asemassa, hänen täytyy jotenkin pystyä perustelemaan ja oikeuttamaan eriarvoinen asema itselleen.

– Jotta pystytään tasaamaan tilanne, alempana olevien arvoa pitää vähän laskea ja ajatella, että minä ansaitsen etuoikeuteni ja muut tekevät jotakin väärin."

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005477074.html

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuositulot on 100 000€, saa sairauspäivärahaa n. 3000€/kk.

Vierailija
82/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt aivan käsittämätöntä, että ihmiset elävät tekemättä töitä ja tukia nostaen koko ikänsä ja lapsista tulee samanlaisia loisia.

Käsittämätöntä on myös se että JOKAINEN on loinen.

JOKAINEN saa apteekissa -40% alennuksen. Rikas ei sano, että maksan lääkkeestä 100% hinnan.

JOKAINEN saa sairaalassakin hoitoa pienellä summalla eli muutamalla kympillä, yhteiskunnan maksaessa tuhansia hoitokerrasta. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sairaanhoidon-todellinen-hinta-voi-…

Hamnashoidossa aivan sama homma. Yhteiskunta maksaa suuren osan tai saat Kela-korvauksen ksityisellä. Ambulanssissa kanssa. JNE JNE JNE

Loisia ovat KAIKKI IHMISET.

Kyllä, töissä käyvät maksaa alennuksen itse veroina. Lisäksi yleensä unohtuu että myöskään muistakaan julkisista palveluista ei saa mitään hyvän asiakkaan bonusta, vaan töissä käyvät maksaa niistäkin täyden hinnan. Parin lapsen päivähoitomaksut täysimääräisinä alkaa olla melkoinen kannustinloukku, kun tulotaso sattuu ”sopivasti”

Kun toinen vanhempi on työtön ja tulot on n. kymppitonni vuodessa, ja toinen vanhempi on töissä ja tienaa alle 40 000 vuodessa, menee täydet hoitomaksut.

Mutta toisaalta, se hoitopaikka maksaa kunnalle 1200-1500€ per lapsi per kuukausi. Harva maksaa tuota summaa palkastaan kuntaveroa.

Rikkaat eivät tunnu ymmärtävän sitä että he käyttävät verorahoilla kustannettuja palveluja koko ajan ja koko ajan pidetään yllä systeemejä heitä varten, kuten rajavartiolaitos, pelastuslaitos, poliisilaitos, sairaalat, vanhustenhoito, kaikki infra... Ja niitä maksetaan me köyhätkin omalta osaltamme, ihan jokainen jolla on tuloja ja ostaa jotain, maksaa veroja. Ei yhteiskunta pyöri pelkän palkkatuloveron varassa, se on yllättävän pieni osuus kuitenkin mitä rikkaiden palkkatuloveroilla kustannetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuositulot on 100 000€, saa äitiyspäivärahaa n. 7500€/kk.

Kyllä siis rikkaat saa enemmän Kelalta kuin köyhät. Tuokin summa on enemmän kuin tt-tuki koko vuodelta - ja kuukaudessa.

Vierailija
84/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan keskituloinen, ja taitaa tämä meidän ryhmä maksaa veroja suhteessa enemmän kuin ihan rikkaat jotka voi harrastaa verosuunnittelua. Mua v*tuttaa kaikenlainen verorahojen hassaus jota nyt on harrastettu tässä korona-aikanakin. Mua ei kiinnostais elättää työhaluttomia tyyppejä, jotka kuitenkin haluu kaikkee kivaa, koska oikeudet. Miks muuten usein julkisuudessa itkevillä köyhillä on tatskoja ja tupakka suussa?

Kyllä mina mieluummin kustannan veroillani köyhien sekoilua kuin sitä , että kaupunki maksaa seudun eliitille kerran kuukaudessa hulppean lounaan ja lisäksi ilmaiskortteja tapahtumiin ja urheilukilpailuihin. 

Siis ketkä saa kaupungilta hulppeita lounaita? Ja mikä on hulppea lounas? Ei meidän kaupungissa kyllä saa. Jos jollekin kaupunki tarjoaa lounaan, niin se on amicalla lounas joka maksaa 8€.

Vierailija
85/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai välttämätön on saatava, mutta kuten jossain aiemmassa viestissä todettu niin satojen eurojen puhelin, ravintolassakäynnit, matkat jne. eivät ole välttämättömyyksiä, niitä ei hankita kuin omilla rahoilla. Ei monella työssäkäykvälläkään ole niihin varaa. Kirpparitkin on keksitty, vaikkei se monen toisten rahoilla elävän olemuksesta näy. Kaikkein vähiten hyväksyn muualta tänne tulleiden elätyksen, niille ei pitäisi maksaa mitään, vaan kaikki annettaisiin kilpailutuksella hankituin hyödykkein, kuten esim.äitiyspakkaus. Ja yhteisruokailu näille. Johan alkaisi työnteko tai oma kotimaa kiinnostaa.

"satojen eurojen puhelin, ravintolassakäynnit, matkat"

Ei tuollaisia kukaan saa. Jos saisi, niin siellähän olisi kaikki jonossa niitä hakemassa.

Vierailija
86/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt aivan käsittämätöntä, että ihmiset elävät tekemättä töitä ja tukia nostaen koko ikänsä ja lapsista tulee samanlaisia loisia.

Käsittämätöntä on myös se että JOKAINEN on loinen.

JOKAINEN saa apteekissa -40% alennuksen. Rikas ei sano, että maksan lääkkeestä 100% hinnan.

JOKAINEN saa sairaalassakin hoitoa pienellä summalla eli muutamalla kympillä, yhteiskunnan maksaessa tuhansia hoitokerrasta. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sairaanhoidon-todellinen-hinta-voi-…

Hamnashoidossa aivan sama homma. Yhteiskunta maksaa suuren osan tai saat Kela-korvauksen ksityisellä. Ambulanssissa kanssa. JNE JNE JNE

Loisia ovat KAIKKI IHMISET.

Ja jokainen on veronmaksaja. Etuuksista maksetaan kuntavero. Kaikesta mitä ostaa kaupasta maksetaan valtiolle alv. Ei kukaan pysty elämään niin että ei maksaisi mitään veroja. Kun kuluttaa mitä tahansa, aina  maksaa veroja, ja sen takia meillä on myös mistä maksaa niitä etuuksia.

Se veronmaksu tulonsiirrosta ei ole mikään oikea vero. Se on käytännössä vain hieman pienempi tulonsiirto.

Vero kuitenkin. Sanotaan että valtio maksaa sulle satasen, mutta joudut antamaan kunnalle siitä 20€.

Ja kun ostat sillä 80€ ruokaa kaupasta maksat siitä alvin taas valtiolle. Samalla elätät kaupan työntekijöitä, kaupan omistajia, elintarviketeollisuutta, kuljetusta, maatalousyrittäjiä jne. Ja he kaikki taas maksavat veroja sekä kunnalle että valtiolle. Koko se sun satanen kiertää lenkin ja palaa valtion kirstuun. Ja siksi sieltä on varaa maksaa sulle ensi kuussakin se satanen. Ja kunnalla on varaa pitää palveluja yllä meille kaikille.

Vierailija
87/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On helposti tilanteita joissa hyvätuloinen ei haluaisi köyhän saavan edes toimeentulotukea, mutta itse voi saada Kelalta suurempaa kuukausisummaa kuin köyhä.

Mitä tukea se hyvätuloinen voi Kelasta saada? Kiinnostaa, että osaisin minäkin sitten sellaista hakea.

Tuo on niin totta, että huono-osaisuus periytyy. Kotoa saatu malli vaan on niin merkityksellinen. Enkä minäkään ymmärrä, miksi ihmeessä minun pitäisi verorahoillani, joita maksan koska teen palkkatyötä, kustantaa sellaisten ihmisten elämää, jotka eivät edes yritä hankkia itse toimeentuloaan.

Vanhempain päivärahat, sairauspäiväraha näin alkuun.

Kelassa on 200 erilaista etuutta, ja yleensä myös rikkaat hakee niitä, esim. lapsilisät.

Linkkaatko sivun, mistä vi tutkia mitä nämä 200 erilaista etuutta ovat. Kiitos.

Vierailija
88/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimitossa töissä täälläkin. Kenellekään ei varmaan ole vastenmielinen ase asia, että sairaista ja vammaisista pidetään huolta. Ei kukaan katso naama nutturalla pyörätuoli-ihmisen tukia ja kehitysvammaisen eläkettä. Sen sijaan työkykyisten aikuisten holtittoman elämän kustantaminen tympii. Kun ei viitsitä opiskella, kun pitkäaikaistyötön isä sanoo, että ei se kannata. Kun maataan kotona päivärytmit sekaisin kipaten keskaria ja pilveä pitkät päivät. Lapsista ei pidetä huolta. Elämä ajatellaan maksimoiden yhteiskunnan tukia. Ihmetellään sen pilvenpolton lomassa kuinka ahdistaa ja masentaa, mutta mitään ei tehdä senkään eteen. Nämä ihmiset eivät tarvitse tukia, he tarvitsevat päiviinsä hyödyllistä tekemistä, jonkun syyn, miksi nukkua öisin ja valvoa päivät ja lähteä aamulla ulos kämpiltä. Ja ei ole totta, että töitä ei riitä kaikille. Hyödyttömillä taidoilla ei ole koskaan elättänyt itseään, pitää opetella jotain järkevää, niin kyllä niitä töitäkin on.

Vierailija
89/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa tuilla elävistä tuhlaa rahansa turhuuksiin. Ei ihme jos ei osaa säästää kun ei itse tienaa rahojaan.

Elikkä kotimaahan menee työllistämiseen ne mitättömät centit kun rikkat tuhlaa ulkomaille. Tuilla ei juuri tuhlata ylimääräisiin ellei tienaa jotaitain pimeetä rahaa. 

Ai ei? Tuenmaksupäivinä näkyy kaupoissa mielenkiintoisia ostopiikkejä vähemmän tarpeellisiin tuotteisiin. Kun rahaa saadaan se on tietenkin tuhlattava heti.

Mitäköhän ne tuenmaksupäivät on? Lapsilisä tulee kaikille, myös rikkaimmille, samana päivänä. Eläke tulee suurelle osalle samana päivänä. Työkkärirahat ja sossun rahat tulee jokaiselle eri päivinä, joten niistä ei tule mitään piikkejä.

Lapsilisäpäivä on muuten piikki ihan joka paikassa myynnissä, jopa kello- ja kultaliikkeissä. Lapsilisä on usein sellainen raha jonka ajatellaan että voi sijoittaa johonkin kivaan koska se tulee ilmaiseksi kuin manulle illallinen, kunhan on lapsia. Köyhillä ei ole tälläiseen ajatteluun varaa ja nuukat laittaa lapsilisät säästöön.

Tuenmaksupäivät taitaa olla tuolla pellellä nyt pe*seessään poikittain.

Itselleni ei tuet tule koskaan samana päivänä.

Vierailija
90/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalitoimitossa töissä täälläkin. Kenellekään ei varmaan ole vastenmielinen ase asia, että sairaista ja vammaisista pidetään huolta. Ei kukaan katso naama nutturalla pyörätuoli-ihmisen tukia ja kehitysvammaisen eläkettä. Sen sijaan työkykyisten aikuisten holtittoman elämän kustantaminen tympii. Kun ei viitsitä opiskella, kun pitkäaikaistyötön isä sanoo, että ei se kannata. Kun maataan kotona päivärytmit sekaisin kipaten keskaria ja pilveä pitkät päivät. Lapsista ei pidetä huolta. Elämä ajatellaan maksimoiden yhteiskunnan tukia. Ihmetellään sen pilvenpolton lomassa kuinka ahdistaa ja masentaa, mutta mitään ei tehdä senkään eteen. Nämä ihmiset eivät tarvitse tukia, he tarvitsevat päiviinsä hyödyllistä tekemistä, jonkun syyn, miksi nukkua öisin ja valvoa päivät ja lähteä aamulla ulos kämpiltä. Ja ei ole totta, että töitä ei riitä kaikille. Hyödyttömillä taidoilla ei ole koskaan elättänyt itseään, pitää opetella jotain järkevää, niin kyllä niitä töitäkin on.

Ja sinun mielestäsi sellainen syy nukkua yöt ja herätä aamuisin, on ILMAINEN ORJATYÖ!

Vierailija
91/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni rikas sairastaa, vakavastikin ja nämähän hoidetaan julkisella puolella. Työssäni olen monta kertaa jutellut hyvinkin varakkaiden ihmisten kanssa, jotka vieroksuvat ”sossupummeja”. Lähes aina nämä varakkaat eivät tajua miten paljon myös heihin menee yhteiskunnan rahoja, kun on takana viides sydänoperaatio, mikä tahansa tähystys tai syöpähoito tai sairaus erityiskorvattavilla lääkkeillä ja tähän fysioterapia päälle nimellisellä omavastuulla. Operaatioiden todellisia hintoja ambulanssikyyteineen voi jokainen googlettaa. Siinä ei peruspertin kuukausittainen toimeentulotuki paljoa tunnu.

Mistäköhän saa fysioterapiaa nimellisellä omavastuulla? Se kela-korvaus on ihan surkean pieni että melkein sama onko edes lääkärin lähetettä. Kaaduin pyörällä ja loukkaannuin pahasti. Oikea käsi on aikalailla mennyttä ja selkä kipuilee vielä näin monen vuoden jälkeen ja olen kuntoutustuella edelleen. Nyt en ole moneen kuukauteen raaskinut käydä fyssarilla vaikka se auttaisi kipuihin. Tulot n. 1000€/kk plus lapsilisät. Puoliso on töissä joten tietenkään en muita tukia saa kuin tuon kuntoutustuen. Ja siis toki pärjään ihan ok mutta en minä ainakaan saa mitään puoli-ilmaista fysioterapiaa vaikka sitä tarvitsisin ja on lähete.

Vierailija
92/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinun mielestäsi sellainen syy nukkua yöt ja herätä aamuisin, on ILMAINEN ORJATYÖ!

Jos sinä olet täysin kykenemätön keksimään itse mitään muutakaan, niin kyllä. Yleensä ihmiset heräävät aamuisin töihin, opiskelemaan jne. Jos sinulle ei tuon kaltaiset ratkaisut kelpaa, niin pakko kait sinua on väkisin patistella vaikka sinne kunnan kuntosalille tai nepsyohjaukseen mitä nuo kuntoittavat taitavat olla.

Vierailija
93/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tääl palstalla tuensaajat enemmistönä kun niin menee tunteisiin...

Vierailija
94/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä olet täysin kykenemätön keksimään itse mitään muutakaan, niin kyllä. Yleensä ihmiset heräävät aamuisin töihin, opiskelemaan jne. Jos sinulle ei tuon kaltaiset ratkaisut kelpaa, niin pakko kait sinua on väkisin patistella vaikka sinne kunnan kuntosalille tai nepsyohjaukseen mitä nuo kuntoittavat taitavat olla.

Minä opiskelen, mutta määrittelen itse vuorokausirytmini. Sinun tai kenenkään muunkaan ku*ipään takia en ala rytmejäni sotkemaan.

Ilmaiseksi en töitä ENÄÄ tee, kun olen tehnyt orjatöitä jo yhteensä yli vuoden.

Että syö sinä ihmisp*rse pitkä vi**usi!

Vierailija
95/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lääkkeet

Vierailija
96/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon pitäisi nipistää mun 800e sairaspäivärahasta?

Vierailija
97/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MINUA ON JO KIUSATTU TARPEEKSI!

MINUA EN KENEKÄÄN KU*IPÄÄN TARVITSE PATISELLA!

HÄPEÄISIT SIKA!

OLEN OSANI ORJATÖISTÄ TEHNYT!

VIHAAN TOMMOSIA EPÄIHMISIÄ MITÄ SINÄ OLET!

HÄPEÄ PA*SKAKASA!

Vierailija
98/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota lääkkeet

Ota sinä itse lääkkeitäsi niin paljon ettet enää koskaan hengitä!

Vierailija
99/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ette tajua sitäkään miten nämä "muutaman päivän"työkeikat(jotka eivät muakamas kelpaa)sitkevat työttömän tuet pitkäksi aikaa, ku nbyrokratia on niin jäykkää. Seölvitystä seövityksen perään, työkkärin ja kelan kanssa, sitten EHKÄ 1-2kk odotuksen jälkeen,saisit ne surkeat tukesi takaisn, koska ne katkaistaan joka kerta näiden selvitysten ajaksi!

Mietipä sitä, miksi ei kiinnosta paljoa olla 1-2 kk maksamatta vuokraa ja syömättä jne.?! Haluaisitko itse kadulle asumaan sen takai, että otit vastaan jonkun lyhyen työpätkän/nollatuntisopimuksen tms.?! Niinpä. Siksihän sitä perustuloa odotellaan Herran vuonna 2020 edes vihdoin, että olisi joku pohjasumma jonka saisi aina, ja se kannustaisi nimenomaan ottamaan näitä lyhyitäkin työpätkiä, osa-aikatöitä, opsieklemaan ja yrittäjäksikin varmaan joitakin. "mutta kun se ilmainen raha vaan laiskistaalisää , ja kaikki tuet pois "laiskoilta", mussunmussun...":(

Pitkäaikaissairaana haluaisin tehdä osani rahojeni eteen mielellään, mutta kykenisin vain kevyeen päivtyöhön tietyin muinkin rajoituksin, tällasiin töihin minua ei oteta, olen yritäänyt kyllä, jopa näihin 9€- pelleilyihin, en näytä kelpaaavan enää, koska työttömyyteni on pitkittynyt, kun kukaan ei palkkaa pitkien sairaslomieni ym.takia!!

Mutta onhan tämä toki "kivaa"piileksiä ihan ilman koronoitakin kotonaan, kun muuhun ei ole vara aikinä surkealla työmarrkinatuella ja häpeän itseäni, kun "meitä loisia"vihataan koko yhteiskunnan voimin juuri kuten tässäkin ketjussa tehdään.

"Kivaa"pelätä ja valvoa öitä jatkuvasti joutuvansa kadulle asumaan, kun rajat ei riitä edes kunnolliseen ruokaan ja lääkkeisiin yhtä aikaa. niin kivaa, että luovu toki sinäkin hyväpalkkaisestasi työstäsi,statuksestasi ja omaisuudestasi ja heittäydy yhteiskunnan mahtavien tukien varaan "nauttimaan"elämästäsi!!

Vierailija
100/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ahkeran, kiltin ja ylitunnollisen sairaaksi kiusatun ihmisen pitäisi tehdä ilmaiseksi töitä?

Miksi ihmisen joka jo tekee kaikkensa että saisi opiskeltua uuden ammatin, pitää kuunnella inhottavaa ja halventaa patistelu ja komentelu puhetta?

Minua pistää niin paljon vihaksi tuollaiset tyhmät ihmiset jotka eivät ymmärrä mistään mitään. Ja niputtavat kaikki työttömät laiskoiksi pummeiksi.

Se loukkaa ja tuntuu erittäin pahalta.

Vihaan ihan tollasia ihmisiä koko sydämeni pohjasta, ja toivon pelkkää pahaa heidän elämäänsä.

Toivon inhottavia sairauksia, kuolemaa ja kärsimystä heille.

Kitukaa pois!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä