Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hyväosaiset haluaisivat leikata köyhien sosiaalitukia?

Vierailija
16.05.2020 |

"Maailma on täynnä tarinoita ihmisistä, joilla ei ole mitään, mutta jotka ovat aina valmiita antamaan siitä vähästäänkin muille. Tarinan toisella laidalla ovat rikkaat ja etuoikeutetut. Heillä olisi, millä auttaa, mutta myötätunto puuttuu.

Ihan niin yksinkertainen maailma ei ole, mutta Empatia – Myötäelämisen tiede -kirjan kirjoittaja Sami Keto kertoo, että kyky empatiaan tosiaan saattaa heiketä, kun ihminen rikastuu tai nousee yhteiskunnan hierarkiassa korkeammalle.

– Tämä on havaittu todella monessa yhteydessä, Keto sanoo.

Yksi syy rikkauden ja empatian käänteiseen riippuvuuteen on se, että reiluus on Kedon mukaan useimmille ihmisille hyvin tärkeää. Jos siis ihminen on epäreilun korkeassa asemassa, hänen täytyy jotenkin pystyä perustelemaan ja oikeuttamaan eriarvoinen asema itselleen.

– Jotta pystytään tasaamaan tilanne, alempana olevien arvoa pitää vähän laskea ja ajatella, että minä ansaitsen etuoikeuteni ja muut tekevät jotakin väärin."

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005477074.html

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt aivan käsittämätöntä, että ihmiset elävät tekemättä töitä ja tukia nostaen koko ikänsä ja lapsista tulee samanlaisia loisia.

Käsittämätöntä on myös se että JOKAINEN on loinen.

JOKAINEN saa apteekissa -40% alennuksen. Rikas ei sano, että maksan lääkkeestä 100% hinnan.

JOKAINEN saa sairaalassakin hoitoa pienellä summalla eli muutamalla kympillä, yhteiskunnan maksaessa tuhansia hoitokerrasta. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sairaanhoidon-todellinen-hinta-voi-…

Hamnashoidossa aivan sama homma. Yhteiskunta maksaa suuren osan tai saat Kela-korvauksen ksityisellä. Ambulanssissa kanssa. JNE JNE JNE

Loisia ovat KAIKKI IHMISET.

Kyllä, töissä käyvät maksaa alennuksen itse veroina. Lisäksi yleensä unohtuu että myöskään muistakaan julkisista palveluista ei saa mitään hyvän asiakkaan bonusta, vaan töissä käyvät maksaa niistäkin täyden hinnan. Parin lapsen päivähoitomaksut täysimääräisinä alkaa olla melkoinen kannustinloukku, kun tulotaso sattuu ”sopivasti”

Vierailija
42/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan keskituloinen, ja taitaa tämä meidän ryhmä maksaa veroja suhteessa enemmän kuin ihan rikkaat jotka voi harrastaa verosuunnittelua. Mua v*tuttaa kaikenlainen verorahojen hassaus jota nyt on harrastettu tässä korona-aikanakin. Mua ei kiinnostais elättää työhaluttomia tyyppejä, jotka kuitenkin haluu kaikkee kivaa, koska oikeudet. Miks muuten usein julkisuudessa itkevillä köyhillä on tatskoja ja tupakka suussa?

Kyllä mina mieluummin kustannan veroillani köyhien sekoilua kuin sitä , että kaupunki maksaa seudun eliitille kerran kuukaudessa hulppean lounaan ja lisäksi ilmaiskortteja tapahtumiin ja urheilukilpailuihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia, että köyhiä on paljon, saa enemmän valtion kassaan

Vierailija
44/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa tuilla elävistä tuhlaa rahansa turhuuksiin. Ei ihme jos ei osaa säästää kun ei itse tienaa rahojaan.

Elikkä kotimaahan menee työllistämiseen ne mitättömät centit kun rikkat tuhlaa ulkomaille. Tuilla ei juuri tuhlata ylimääräisiin ellei tienaa jotaitain pimeetä rahaa. 

Vierailija
45/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi haluavat leikata sitä, koska he maksavat sen.

Miten paljon itse haluaisit maksaa siitä, että joku elää jatkuvasti ilmaiseksi sinun kustannuksellasi?

Juuri tämä. Minun puolesta saa tuet leikata minimiin. Juuri se, että itse menet joka pirun päivä (myös viikonloput usein näin yrittäjänä) töihin ja toiset saavat rahansa kääntämällä kylkeä. Ei yhtään sympatiaa tulee töiden vieroksujille, alkoholisteille eikä myöskään 7 lapsen yksinhuoltajille. 

Jos oikea sairaus (ei mikään nyt ei jaksa) niin minimikorvaus. 

Miksi ihmeessä minun pitää töitä tehdä ja maksaa muiden eläminen?? Onneksi tilanne se, että korona pakottaa pienentämään tukia. 

Olen päättänyt, että kun vuodessa saan noin 2000 - 4000 euroa käteisenä (toivottavasti jatkossa enemmän), en varmuudella ilmoita eteenpäin. 

Risoo, nämä tuet.

Vierailija
46/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt aivan käsittämätöntä, että ihmiset elävät tekemättä töitä ja tukia nostaen koko ikänsä ja lapsista tulee samanlaisia loisia.

Kuinka monta aikuista henkilöä tunnet, jotka eivät ole tehneet koskaan mitään työtä? Siis sellaista, joilla ei ole esim. eläkkeeseen oikeuttavaa sairautta tms.

Olen töissä kaupungin sosiaalitoimessa, tiedän tuollaisia aikuisia satoja. Ei mitään tarvetta mennä töihin.

Entinen naapurin naikkonen ei ollut 15v. aikana tietääkseni päivääkään töissä.

Vierailija
47/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan keskituloinen, ja taitaa tämä meidän ryhmä maksaa veroja suhteessa enemmän kuin ihan rikkaat jotka voi harrastaa verosuunnittelua. Mua v*tuttaa kaikenlainen verorahojen hassaus jota nyt on harrastettu tässä korona-aikanakin. Mua ei kiinnostais elättää työhaluttomia tyyppejä, jotka kuitenkin haluu kaikkee kivaa, koska oikeudet. Miks muuten usein julkisuudessa itkevillä köyhillä on tatskoja ja tupakka suussa?

Kyllä mina mieluummin kustannan veroillani köyhien sekoilua kuin sitä , että kaupunki maksaa seudun eliitille kerran kuukaudessa hulppean lounaan ja lisäksi ilmaiskortteja tapahtumiin ja urheilukilpailuihin. 

Se lounas työllistää eikä se lautakuntatyö ole hohdokasta tai edes palkattua. Suon ne pienet palkkiot tekijöilleen. Roskasakki taas ei tarvise mitään muuta kuin sterilisaation.

Vierailija
48/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Rikkaat ovat sitä mieltä, että he ovat ansainneet rikkautensa. Ja köyhät köyhyytensä koska eivät tee mitään. He eivät halua maksaa sosiaalitukia joita eivät itse käytä. Ihan sama jos on talo palanut, puolet perheestä kuollut, huijattu, hakattu, ryöstetty ja melkein tapettu. Oma moka, mitäs lähdit. Sellaisia ne on. Björnikin oli sosialisti ennen kuin rikastui.

Oliko björn sosialisti ennen syntymäänsä?

Vierailija
49/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen alle keskituloinen, mutta hyväosainen siltä osin, että minulla on vakaa työ. Olen luonnostani pihi, joka varmaan johtuu lapsuuden vaatimattomasta elintasosta.

Luonnollisestikin huonossa jamassa olevalle pitää löytyä välttämättömyydet eli asuminen, ruokaa ja lääkkeet.

Mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi veroillani maksaa toiselle jotain mikä ei ole välttämätöntä, kuten alkoholia, telkkareita, kansallispukuja tai satojen eurojen puhelimia. Ei minulla työssäkäyvälläkään ole kaikkeen tuollaiseen varaa eivätkä ne ole elämiselle välttämättömiä.

Ei kenellekään makseta alkoholia, telkkaria tai satojen eurojen puhelimia, mitä sinä horiset. Kansallispukukansa saa toki jonkun rahan sitä varten tietyin väliajoin jos ovat sossun asiakkaita. Jos jollain sossun asiakkaalla ei ole ennestään telkkaria, niin luultavasti hän ostaa sen käytettynä muutamalla kympillä, samoin puhelimen ja alkoholi myös pitää maksaa ihan siitä omasta ruokarahasta. Perustoimeentulotuki on per aikuinen n. 500€, siitä pitää maksaa ruuan ja vaatteiden lisäksi myös kaikki muut, kuten kännykkä. Jos ei omista entuudestaan mitään huonekaluja saa sossusta sängyn ja ruokapöydän, ja lakanat, niitäkään ei saa valita itse miten kalliita hyvänsä, aikoinaan Helsingissä sai ostaa itse käytettynä tai sitten hakea kaupungin varastolta, sitä en tiedä minkälainen se oli, mutta näin kuulin. Itse sain 1994 rahaa lasta varten käytettyihin vaunuihin ja pinnasänkyyn.

Olen itse spr-kirppiksellä töissä, ja sossu laittaa sinne maksusitoumuksen jos vaikka joku tarvitsee kalustuksen ja kodin tavarat asuntoonsa, viimeksi nuorella aikuisella oli 250 euron lappu, ja sillä hän sai ostettua meiltä huonekaluja ja astioita ihan hyvin. Eipä tullut veronmaksajille kalliiksi.

Vierailija
50/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JOKAINEN saa apteekissa -40% alennuksen. Rikas ei sano, että maksan lääkkeestä 100% hinnan.

JOKAINEN saa sairaalassakin hoitoa pienellä summalla eli muutamalla kympillä, yhteiskunnan maksaessa tuhansia hoitokerrasta. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sairaanhoidon-todellinen-hinta-voi-…

Hamnashoidossa aivan sama homma. Yhteiskunta maksaa suuren osan tai saat Kela-korvauksen ksityisellä. Ambulanssissa kanssa. JNE JNE JNE

Ja jokainen on veronmaksaja. Etuuksista maksetaan kuntavero. Kaikesta mitä ostaa kaupasta maksetaan valtiolle alv. Ei kukaan pysty elämään niin että ei maksaisi mitään veroja. Kun kuluttaa mitä tahansa, aina  maksaa veroja, ja sen takia meillä on myös mistä maksaa niitä etuuksia.

Vierailija
51/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ennenkin lukenut noita kuinka empatian ja rahan jakamisen välille vedetään yhtäläisyysmerkit. Enkä ole löytänyt selitystä sille millä perusteella nuo ajatellaan yksi yhteen.

Minulla on kaveri, jolla on ajoittain rahaongelmia. Toki olen hänelle usein ruokaa tarjonnut, mutta rahaa en ole koskaan antanut. Sen sijaan olen analysoinut hänen kanssaan elämäntilannettaan, opettanut kädestä pitäen työnhakutaitoja, linkannut kiinnostavia yhteystietoja, jne.

Pidän itseäni ihan empaattisena ja auttavaisena, vaikka keksinkin muita keinoja auttaa kuin rahan jakaminen.

Onko tämä henkilö pyytänyt sinun apuasi noissa asioissa? Onko hän pyytänyt ruokaa tai rahaa?

Miksi kuvittelet että kaverisi on niin tyhmä että häntä pitää kädestä pitäen opettaa työnhakuun? Ja jos hän todellakin on niin tyhmä, niin miksi hänet joku palkkaisi kun on fiksumpiakin hakijoita?

Vierailija
52/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai välttämätön on saatava, mutta kuten jossain aiemmassa viestissä todettu niin satojen eurojen puhelin, ravintolassakäynnit, matkat jne. eivät ole välttämättömyyksiä, niitä ei hankita kuin omilla rahoilla. Ei monella työssäkäykvälläkään ole niihin varaa. Kirpparitkin on keksitty, vaikkei se monen toisten rahoilla elävän olemuksesta näy. Kaikkein vähiten hyväksyn muualta tänne tulleiden elätyksen, niille ei pitäisi maksaa mitään, vaan kaikki annettaisiin kilpailutuksella hankituin hyödykkein, kuten esim.äitiyspakkaus. Ja yhteisruokailu näille. Johan alkaisi työnteko tai oma kotimaa kiinnostaa.

Vierailija
53/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jokainen on veronmaksaja. Etuuksista maksetaan kuntavero. Kaikesta mitä ostaa kaupasta maksetaan valtiolle alv. Ei kukaan pysty elämään niin että ei maksaisi mitään veroja. Kun kuluttaa mitä tahansa, aina  maksaa veroja, ja sen takia meillä on myös mistä maksaa niitä etuuksia.

Se veronmaksu tulonsiirrosta ei ole mikään oikea vero. Se on käytännössä vain hieman pienempi tulonsiirto.

Vierailija
54/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuet pois ja Amerikan malli Suomeenkin.

Jokainen on oman onnensa seppä.  Nuoret terveet ihmiset ovat velvollisia elättämään itsensä.

Miksi minun piti opiskella vuosiakausia velkavaroin, asua kehnoissa asunnoissa ja pihistellä ajoittain jopa ruuasta, että pääsisin elättämään hyvällä palkalla noita laiskoja yhteiskunnan loisia.

Ymmärrän sairaiden ihmisen auttamisen, mutta en vetämättömien nuorten miesten ja naisten elättämistä minun rahoistani.

Miten paljon sä oikein kuvittelet itestäsi? Sinun rahoilla elätetään? Eì taida sun pikku roposet ihan riittää. Katsopa huviksesi verorahojen käyttöä että mihin ne laitetaan. On sulla varmasti tosi vaikeaa kun joudut yksin kaikki elättämään. Mitä sä täällä palstalla roikut laiskiainen, mene töihin siitä!

Vierailija
55/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet toimeentulotuen varassa elävät ovat psyykkisen sairauden, muiden sairauksien, tai riippuvuuksien vuoksi työkyvyttömiä. Tällöin vähintään välttämätön toimeentulo ja ihmisarvoinen elämä tulee mielestäni taata. Valitettavasti järjestelmä mahdollistaa myös sen hyväksikäyttämisen. Yhteiskunta mahdollistaa sen että voi elää pelkkien tukien varassa tekemättä työtä, ja tämä puolestaan altistaa syrjäytymiselle sekä edellä mainituille ongelmille. Hankala yhtälö.

Sitten 90-luvun, ei ole ollut tilannetta että kaikille halukkaille olisi tarjolla palkkatöitä, eikä sellaista tule, varsinkaan koronan jälkeen. Ja 500 000 suomalaista tekee vuodessa ilmaista palkatonta työtä. Kukas se heitä sitten käyttää hyväkseen? Joku sen työn hyödyntää ja tekee rahaksi itselleen.

Muutenkin, järjestelmän hyväksikäyttäminen, eli se että sellainen henkilö on tahallaan menemättä töihin joka pääsisi palkkatöihin, on erittäin, erittäin harvinaista. Miksi? Siksi että hyvin harva ihminen on niin vaatimaton että haluaa elää sillä 500€ kuukausitulolla. Yleensä ihminen on niin ahne että menee töihin tienaamaan tonneja, koska haluaa matkustella, käydä ravintoloissa ja baareissa, kuntosalilla ja ostella vaatteita muualta kuin kirppikseltä ja ostaa uuden kännykän.

Jos ihminen ei ole saanut töitä vuosi sitten, tai kaksi vuotta sitten, niin luuletko että hän on se joka palkataan siitä joukosta joka työpaikkaa hakee? Se on aika harvinaista. 

Vierailija
56/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa tuilla elävistä tuhlaa rahansa turhuuksiin. Ei ihme jos ei osaa säästää kun ei itse tienaa rahojaan.

Elikkä kotimaahan menee työllistämiseen ne mitättömät centit kun rikkat tuhlaa ulkomaille. Tuilla ei juuri tuhlata ylimääräisiin ellei tienaa jotaitain pimeetä rahaa. 

Ai ei? Tuenmaksupäivinä näkyy kaupoissa mielenkiintoisia ostopiikkejä vähemmän tarpeellisiin tuotteisiin. Kun rahaa saadaan se on tietenkin tuhlattava heti.

Vierailija
57/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Ihmettelen, miten jotkut tyypit osaavatkin vältellä töihin menoa vuosikausia. Sitten se työttömyys perustellaan itselleen tyyliin, että olen liian hieno tekemään pa skaduunia jne

Kuinka moni työnantaja ottaisi töihin tuollaisen ihmisen? Kun siinä on vähintään 17 muutakin paikkaa hakemassa, niin kuinka paljon kuvittelet että tuo sun kuvailema tyyppi joutuu välttelemään töihin joutumista? Pelkästään se että on puoli vuotta ollut työttömänä on useimmiten este palkkaamiselle jos hakijoiden joukossa on joku joka on töissä tai on ihan juuri jäänyt työttömäksi, hänet palkataan vaikka olisi huonommat koulutukset ja työkokemukset esittää, pääasia ettei ole työtön luuseri.

Vierailija
58/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuista ei makseta veroa. Sama taho maksaa rahat ja perii takaisin.

Vierailija
59/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se perustoimeentulo ei olekaan se jolla joidenkin luksuselämää kustannetaan. Vaan sen harkinnanvarainen osuus, sillä ei ole kattoa. Varsinkaan kun nostelee ärräkorttia esille

Vierailija
60/123 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei? Tuenmaksupäivinä näkyy kaupoissa mielenkiintoisia ostopiikkejä vähemmän tarpeellisiin tuotteisiin. Kun rahaa saadaan se on tietenkin tuhlattava heti.

Mitäköhän ne tuenmaksupäivät on? Lapsilisä tulee kaikille, myös rikkaimmille, samana päivänä. Eläke tulee suurelle osalle samana päivänä. Työkkärirahat ja sossun rahat tulee jokaiselle eri päivinä, joten niistä ei tule mitään piikkejä.

Lapsilisäpäivä on muuten piikki ihan joka paikassa myynnissä, jopa kello- ja kultaliikkeissä. Lapsilisä on usein sellainen raha jonka ajatellaan että voi sijoittaa johonkin kivaan koska se tulee ilmaiseksi kuin manulle illallinen, kunhan on lapsia. Köyhillä ei ole tälläiseen ajatteluun varaa ja nuukat laittaa lapsilisät säästöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan