Neuvoloiden toiminta Korona aikana pistää vihaksi
Pk-seudulla aivan uskomatonta neuvoloiden toiminta ja huonosti asiat koronan vuoksi. Luulisi silti että perus asiat huolehditaan kunnolla raskaana oleville.
Vastaanotot puhelimitse,joten äidin verenpaineita ei todellakaan mittailla, huonoa sairauksien kartoitusta ja tulehduksien seulonnassa puuteita koska vastauksissa kestää ikuisuuden kun paikallekkaan ei pääse. Tässä oikeen huolestuu ensi odottaja että en halua vauvalleni käyvän mitään. esim minulla oli virtsatulehdus,vaikka neuvolan kautta kävin virtsakokeissa, neuvolasta ei kuulunut mitään ja oireeni vain paheni ja tulehdus sisälläni vain levisi. Kyllä oli suuri huoli vauvasta! Pistää vihaksi! Jouduin menemään samaisella viikolla mehiläiseen yksityiseen jossa lääkäri oli jo huolissaan ja sain turvallisen antibiootin jolla tulehdus saatiin kuriin. Neuvolasta ei ole kuulunut vieläkään mitään joten jos en olisi mennyt lääkäriin oloni olisi aivan hirveä, tulehdus tien minne jo levinnyt ja vauva vaarassa. Pistää vihaksi tämä toiminta. Kaikenlisäksi ei ole halpaa mennä omasta pussista yksityiseen kun luulisi julkisen neuvolan pelaavan. Huom LUULISI.
Siskollani maailman parasta palvelua tampereen seudulla, selkeät ohjeet ja kartoitetaan kunnolla asiat,joten oikeasti ihmettelen että vaikuttaako korona näin paljon siihen että pk suedulla asiat näin huonosti. Vai missä vika.
Muilla äideillä kokemusta?
Kommentit (68)
Siis oli akuutti virtsatietulehdus ja jäit odottamaan että neuvola soittaa?
Miksi et soittanut terveyskeskukseen? Sieltä ne lääkärit ne antibiootit määrää, jopa jotkut terveydenhoitajilla on myös oikeus määrätä tietyt antibiootit.
Eli katso peiliin.
Sinä olet itse vastuussa omasta terveydestäsi. Itse pitää perään kysellä jos on oma terveys kyseessä. Hyvä että menit sitten yksityiselle kun et tajunnut julkista terveyspalvelua käyttää.
Ja mitä sitten että se neuvola olisi soittanut että näkyy tulehdus, itse sinun olisi pitänyt soittaa tk aika jotta saat ne ab:t
Tsemppiä nyt kuitenkin ja koita relata. Stressi ei ole hyväksi kenellekkään.
Vierailija kirjoitti:
häa3 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pakd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai itse soitit ja kysyit tuloksia kun mitään ei kuulunut? Aaaaivan, taisi jotain unohtua. Onneksi näppärästi osasit hakeutua yksityiselle.
Yleensä jos tutkimus tuloksissa poikkevaa terveystaholta otetaan aina yhteyttä oli kyseessä Hus sikiöseulatukimuksen tulokset, tai virtsa ja verikokeet, eli heiltä päin saa tulokset jos poikkeavuutta joten ihmettelen tosissani jos ap lla virtsatulehdus todettu ja sitä ennen käynyt julkisella lähetteellä labrassa, miksevät ottaneet yhteyttä vai eikö sitten vain vielä näkynyt heidän tuloksissaan. ?:) Normaalisti ottavat jos tulehdus tai jokin muu, asiakkaaseen yhteyttä, varsinkin raskaus tapauksissa koska siksihän sitä seulotaan(?)ja eihän aina asiakas voi itse tietää jos esim oireeton tulehdus. Tässä tapauksessa ainakaanäiti ei voi tietää mahdollisesta tulehduksesta, sieltä kuuluisi sitten neuvoa miten äidin tulee toimia jos näin huomataan. Mitä järkeä on edes seuloa sitten jos oireellisissa tuloksissa asioita ei hoideta ja saa itse päätellä mikä homman nimi on. Olisin itse myös hakeutunut yksityiseen jos tuloksia ei julkiselta kuulunut?
Oli oireellinen, ei itse soitellut perään eikä ottanut julkiseen yhteyttä.
Eli kyllähän sen oireisen pitää itse toimia.
Oireettomat tulee myös hoitaa, mutta sillä ei ole tulenpalava kiire, oireeton kun on.Minun käsittääkseni aloittaja nimenomaan oli ottanut yhteyttä ja nimenomaan hakeutui oireidensa takia neuvolan terkan eli julkisen kautta virtsakokeisiin, eli samaan hus labbiin kun julkisen terveyskeskuksenkin kautta menevät ei raskaana olevat:D Nimenomaan mielestäni hän hakeutui oireidensa perusteella kokeeseen mutta tilanne äityi pahaksi ja ihmetteli missä tulokset. Ilmeisesti eivät näkyneet missään?
Tilanne äityi pahemmaksi, ja ei itse soittanut päivystykseen taikka terveyskeskukseen, sieltä ne olisi voineet jopa puhelimitse määrätä ne antibiootit kun aivan varmasti olidi ne labrat jo näkyneet suellä. Ei kerro oliko kanta-palvelua käynyt katsomassa että oliko siellä ne labrat vai ei. Tulee tänne itkemään vaikka olisi itse voinut tehdä asialle aikaisemmin.
Jos olet virtsatietulehduksessa juuri nyt, ota yhteys terveyskeskukseen tai päivystykseen. Tai mene yksityiselle jos haluat heti lekurille.
Ainakaan Vanntaalla neuvolatätejä ja terveydenhoitajia ei paikanpäälle pääse tapaamaan eikä pissata tikkuihin nyt korona aikaan minulla kaikki käynnit määrätty puhelimitse. Olen puolessa välissä raskautta ja ikinä fyysisesti paikanpäällä neuvolaan en vielä ole kutsua saanut:) Käsittääkseni ap siksi meni yksityiseen julkisen päivystyksen sijaan akuutisti koska tuntemukset äityi yhtäkkiä pahasti ja julisen sijaan itsekin valitsisin yksityisen. Minulla eivät ainakaan neuvolasta otetut veri ja virtsa kokeet oma kannassa näy, en tiedä miksi? Neuvolasta sitten ottaa yhteyttä viimeistään kun aikasi on ja minulle sanottii ei ollut mitää sukupuoli eikä virtsatulehduksia itselleni.... en sitten tiedä jos olisi ollut jtn poikkeavaa, olisiko soittaneet varmaankin aiemmin ennen etä puhelin vastaanottoa. Ja näin.
Jos neuvolaan ilmoittaa missä vaiheessa raskautta tahansa että nyt on virtsaputken tulehduksen tuntemuksia ja he antavat lähetteen, käyt lähetteellä tietysti ensin kokeissa. Tämän jälkeen luonnollisesti odotat tuloksia mitä ilman et saa lääkkeitä.
T. 2 lapsen äiti ja useat tulehdukset koettu
Vierailija kirjoitti:
nainen988 kirjoitti:
Aika outoa, menin googlettamaan äsken hakusanalla neuvola virtsanäyte ja löysin tekstin vantaan kaupungilta jossa lukee näin: "Jokaisella nauvolakäynnillä otetaan virtsanäyte"->ei päde kyllä koronan aikaan. Eihän neuvolat edes ota lähivastaanottoja kuin harvakseltaan pk seudulla. Löysin myös toisen linkin jossa luki että virtsanäytteet tutkitaan jokaisen neuvolakäynnin yhteydessä, siis neuvolan puolesta tulehdukset pitäisi nimenomaan kartottaa, varsinkin jos jolakin se tulehdus sattuu sielä olemaan.
Yleensä joka käyvillä tutkitaan virtsan proteiini ja glukoosi, ei tulehdusta.
Palstalla monen vaikea ymmärtää että vastaanotot ovat pääasiassa äideille puhelimise, joten näitä käyntejä ei ole, eli miten joka käynnillä tutkittaisiin virtsan proteiini ja glukoosi kun näitä käyntejä ei edes ole? :D
NYT ON KORONA IHMISET JA USEIMMISSA PAIKOISSA PAIKALLE EI MENNÄ, sekä mitään tikkuja koteihin ei lähetellä. Koronan aikana tätä testataan max kun menet sinne ainoaaseen yhteen virtsakokeeseen raskaudenalussa näin korona aikaan.
nm92 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
häa3 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pakd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai itse soitit ja kysyit tuloksia kun mitään ei kuulunut? Aaaaivan, taisi jotain unohtua. Onneksi näppärästi osasit hakeutua yksityiselle.
Yleensä jos tutkimus tuloksissa poikkevaa terveystaholta otetaan aina yhteyttä oli kyseessä Hus sikiöseulatukimuksen tulokset, tai virtsa ja verikokeet, eli heiltä päin saa tulokset jos poikkeavuutta joten ihmettelen tosissani jos ap lla virtsatulehdus todettu ja sitä ennen käynyt julkisella lähetteellä labrassa, miksevät ottaneet yhteyttä vai eikö sitten vain vielä näkynyt heidän tuloksissaan. ?:) Normaalisti ottavat jos tulehdus tai jokin muu, asiakkaaseen yhteyttä, varsinkin raskaus tapauksissa koska siksihän sitä seulotaan(?)ja eihän aina asiakas voi itse tietää jos esim oireeton tulehdus. Tässä tapauksessa ainakaanäiti ei voi tietää mahdollisesta tulehduksesta, sieltä kuuluisi sitten neuvoa miten äidin tulee toimia jos näin huomataan. Mitä järkeä on edes seuloa sitten jos oireellisissa tuloksissa asioita ei hoideta ja saa itse päätellä mikä homman nimi on. Olisin itse myös hakeutunut yksityiseen jos tuloksia ei julkiselta kuulunut?
Oli oireellinen, ei itse soitellut perään eikä ottanut julkiseen yhteyttä.
Eli kyllähän sen oireisen pitää itse toimia.
Oireettomat tulee myös hoitaa, mutta sillä ei ole tulenpalava kiire, oireeton kun on.Minun käsittääkseni aloittaja nimenomaan oli ottanut yhteyttä ja nimenomaan hakeutui oireidensa takia neuvolan terkan eli julkisen kautta virtsakokeisiin, eli samaan hus labbiin kun julkisen terveyskeskuksenkin kautta menevät ei raskaana olevat:D Nimenomaan mielestäni hän hakeutui oireidensa perusteella kokeeseen mutta tilanne äityi pahaksi ja ihmetteli missä tulokset. Ilmeisesti eivät näkyneet missään?
Tilanne äityi pahemmaksi, ja ei itse soittanut päivystykseen taikka terveyskeskukseen, sieltä ne olisi voineet jopa puhelimitse määrätä ne antibiootit kun aivan varmasti olidi ne labrat jo näkyneet suellä. Ei kerro oliko kanta-palvelua käynyt katsomassa että oliko siellä ne labrat vai ei. Tulee tänne itkemään vaikka olisi itse voinut tehdä asialle aikaisemmin.
Jos olet virtsatietulehduksessa juuri nyt, ota yhteys terveyskeskukseen tai päivystykseen. Tai mene yksityiselle jos haluat heti lekurille.Ainakaan Vanntaalla neuvolatätejä ja terveydenhoitajia ei paikanpäälle pääse tapaamaan eikä pissata tikkuihin nyt korona aikaan minulla kaikki käynnit määrätty puhelimitse. Olen puolessa välissä raskautta ja ikinä fyysisesti paikanpäällä neuvolaan en vielä ole kutsua saanut:) Käsittääkseni ap siksi meni yksityiseen julkisen päivystyksen sijaan akuutisti koska tuntemukset äityi yhtäkkiä pahasti ja julisen sijaan itsekin valitsisin yksityisen. Minulla eivät ainakaan neuvolasta otetut veri ja virtsa kokeet oma kannassa näy, en tiedä miksi? Neuvolasta sitten ottaa yhteyttä viimeistään kun aikasi on ja minulle sanottii ei ollut mitää sukupuoli eikä virtsatulehduksia itselleni.... en sitten tiedä jos olisi ollut jtn poikkeavaa, olisiko soittaneet varmaankin aiemmin ennen etä puhelin vastaanottoa. Ja näin.
Missä Vantaan neuvolassa käyt? Itse käyn kyllä edelleen täällä Vantaalla ihan paikan päällä neuvolassa ja pissat, verenpaineet sekä hempglobiini on tarkistettu ja tulokset näkyvät myös Maisassa ja viiveellä Omakannassa. Kyllähän äitiys- ja pienen vauvan neuvolat pitäisi järjestää normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Opettele ap oikeinkirjoitus, sulla on yhdyssanavirheitä, muutamissa sanoissa on mennyt ihan oikein.
Kannattaisi opetella kirjoittamaan, mikäli tulee valittamaan muiden yhdyssanoista ja kirjoittamisesta. xD Minusta "oikeinkirjoitus" ei ole yhdyssana myöskään^^
https://www.kaypahoito.fi/khp00038
"Raskaana olevan naisen virtsatietulehdus
THL:n suosituksen mukaan kaikilta raskaana olevilta otetaan äitiysneuvolassa alkuraskauden aikana kertaalleen virtsan bakteeriviljely. Oireetonta bakteriuriaa etsitään ja hoidetaan raskaana olevilta naisilta, koska se saattaa suurentaa ennenaikaisen synnytyksen ja äidin munuaistason tulehduksen riskiä.
Raskauden aikana todetun oireettoman bakteriurian ja oireisen virtsarakkotulehduksen lääkehoitona käytetään senhetkisten raskausviikkojen mukaan joko nitrofurantoiinia, pivmesillinaamia tai beetalaktaameja. Yleinen hoitoaika on 3–7 päivää.
Raskaudenaikaisen munuaistason virtsatietulehduksen hoito aloitetaan sairaalassa.
Raskaana olevilla hoidon onnistuminen todetaan aina hoidon päättymisen jälkeen virtsan bakteeriviljelyllä."
Kai Ap olet saanut ohjeet että käyt sitten uudestaan bakteeriviljelyssä?
Että kuuri hävitti bakteerin.
Sitten voit valittaa suoraan sinne neuvolaan että miksi et saanut tuloksia aikaisemmin vai olisiko sinun pitänyt itse soittaa vai missä se tietokatkos oli.
Mutta siis jos olette oireisia ottakaa yhteys terveydenhoitoon hetimiten jos ei tuon linkin ohjeistuksella tokene.
Opettele ap oikeinkirjoitus, sulla on yhdyssanavirheitä, muutamissa sanoissa on mennyt ihan oikein.