Neuvoloiden toiminta Korona aikana pistää vihaksi
Pk-seudulla aivan uskomatonta neuvoloiden toiminta ja huonosti asiat koronan vuoksi. Luulisi silti että perus asiat huolehditaan kunnolla raskaana oleville.
Vastaanotot puhelimitse,joten äidin verenpaineita ei todellakaan mittailla, huonoa sairauksien kartoitusta ja tulehduksien seulonnassa puuteita koska vastauksissa kestää ikuisuuden kun paikallekkaan ei pääse. Tässä oikeen huolestuu ensi odottaja että en halua vauvalleni käyvän mitään. esim minulla oli virtsatulehdus,vaikka neuvolan kautta kävin virtsakokeissa, neuvolasta ei kuulunut mitään ja oireeni vain paheni ja tulehdus sisälläni vain levisi. Kyllä oli suuri huoli vauvasta! Pistää vihaksi! Jouduin menemään samaisella viikolla mehiläiseen yksityiseen jossa lääkäri oli jo huolissaan ja sain turvallisen antibiootin jolla tulehdus saatiin kuriin. Neuvolasta ei ole kuulunut vieläkään mitään joten jos en olisi mennyt lääkäriin oloni olisi aivan hirveä, tulehdus tien minne jo levinnyt ja vauva vaarassa. Pistää vihaksi tämä toiminta. Kaikenlisäksi ei ole halpaa mennä omasta pussista yksityiseen kun luulisi julkisen neuvolan pelaavan. Huom LUULISI.
Siskollani maailman parasta palvelua tampereen seudulla, selkeät ohjeet ja kartoitetaan kunnolla asiat,joten oikeasti ihmettelen että vaikuttaako korona näin paljon siihen että pk suedulla asiat näin huonosti. Vai missä vika.
Muilla äideillä kokemusta?
Kommentit (68)
tietämättömyysvastaanfaktat kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlissäkin on välillä verenpainemittareita myynnissä 15-30 e
Joten ei ole älyttömän kalliita.
Ei muka ole enää niitä virtsatikkutestejä käytössä, onko ne annettu kotiin?
Vai käydään paikanpäällä pissimässä?
Silloin voi ottaa sen verenpaineen samalla.Täällä nainen 11+2 raskaana, ei tulisi mieleenkään mennä ostamaan verenpaine mittaria sen vuoksi että julkisen terveydenhuollon eli sitöä kautt myöskin julkisen neuvolan tehtävä on. Verenpaineen mittaus olisi tärkee raskausdiabeeteksen, raskausmyrkytysten selvityksessä ja se kuuluu normaalisti kaikille äideille OSANA neuvola käyntejä. Pointtini oli että en kuitenkaan lähde ostamaan verenpaine mittareita koska raskaudessa rahat voisi laittaa muuhunkin tarpeelliseen, ja naurettavaa maksaa asiasta ja huolehtia itse verenpaineen tsekkauksita joka muuten kuuluisi perus huoltoon. Kaikki sitä paitsi eivät edes tajua verenpaineen mittauksista valitettavasti hölkäsen pöläystä. TOISEKSEEN, neuvoloista ei mitään tikkuja mukaansa saa, eikä paikan päälle pääse vaan kokeet suoretetaan eri julkisen puolen labroissa lähetteillä. Tulokokset EIVÄT NÄYT OMA LABRASSA ennekuin seuraava neuvolakäynti on puhelimitse neuvola terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa, mikä on naurettavaa koska neuvola käynnit ovat noin 5-6 viikon välein. Myös koronan takia terveystarkastuksia ei tehdä. Ei myöskään painoa,pituutta sun muita katsota muuta kuin jos nyt itseltä vaaka sattuu löytymään kotoa kun etäpuhelussa painosta jutellaan. Vai pitäisikö tässäkin kohtaa mennä 50e-100e vaaka mennä ostamaan sen verenpaine mittarin lisäksi? Kohta tässä saa ostella ties mitä.
Virtsatietulehduksiin huomauttaisin neuvolan tehtävä on seuloa ja tutkia mahdolliset oireelliset sekä oireettomat tulehdukset, sekä sukupuoli taudit mistä äiti ei tiedä. Se on neuvolan tehtävä. Nämä selvitetään raskauden takia nimenomaan.
Mutta jos on jo oireellinen, ei pidä olla pöljä ja jäädä odottelemaan labratuloksia 5 viikon päähän. itse voi soittaa sinne neuvolan palvelupuhelimeen.
Silloin käytetään älliä ja otetaan yhteys terveyskeskukseen akuutin oireen vuoksi.
Siellä ne raskaanaolevat hoidetaan myös.
Neuvolan tehtävänä on olla terveyttä ylläpitävä palvelu ei sairaanhoitoa.
Korona-aika luo nyt huonoja vaihtoehtoja, sitä juuri ihmettelin etteikö proteiini ja sokeritikkuvirtsa ole nyt ollenkaan käytössä?
Sukupuoli ja virtsatietestit on erikseen labrassa tehtäviä.
Joo lapsen neuvolakäynnit on etävastaanottoja.... Ne ovat ihan yhtä tyhjän kanssa, niitä näitä puhutaan terkan kanssa puhelimessa. Ihan naurettavaa.
Ihan mielen kiinnosta, kun naiset saavat neuvolasta tämän lähetteen perus veri ja virtsa näytteeseen raskauden alussa, mikä otetaan kaikilta, oletteko kukaan kysynyt että mikä jos tuloksissa poikkevuutta niin ottaako neuvola yhteyttä tai ylipäätään mikä virka tällä on sitten. Siis ihan mielenkiinnosta
tika kirjoitti:
Ihan mielen kiinnosta, kun naiset saavat neuvolasta tämän lähetteen perus veri ja virtsa näytteeseen raskauden alussa, mikä otetaan kaikilta, oletteko kukaan kysynyt että mikä jos tuloksissa poikkevuutta niin ottaako neuvola yhteyttä tai ylipäätään mikä virka tällä on sitten. Siis ihan mielenkiinnosta
Neuvola ottaa yhteyttä.
pakd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai itse soitit ja kysyit tuloksia kun mitään ei kuulunut? Aaaaivan, taisi jotain unohtua. Onneksi näppärästi osasit hakeutua yksityiselle.
Yleensä jos tutkimus tuloksissa poikkevaa terveystaholta otetaan aina yhteyttä oli kyseessä Hus sikiöseulatukimuksen tulokset, tai virtsa ja verikokeet, eli heiltä päin saa tulokset jos poikkeavuutta joten ihmettelen tosissani jos ap lla virtsatulehdus todettu ja sitä ennen käynyt julkisella lähetteellä labrassa, miksevät ottaneet yhteyttä vai eikö sitten vain vielä näkynyt heidän tuloksissaan. ?:) Normaalisti ottavat jos tulehdus tai jokin muu, asiakkaaseen yhteyttä, varsinkin raskaus tapauksissa koska siksihän sitä seulotaan(?)ja eihän aina asiakas voi itse tietää jos esim oireeton tulehdus. Tässä tapauksessa ainakaanäiti ei voi tietää mahdollisesta tulehduksesta, sieltä kuuluisi sitten neuvoa miten äidin tulee toimia jos näin huomataan. Mitä järkeä on edes seuloa sitten jos oireellisissa tuloksissa asioita ei hoideta ja saa itse päätellä mikä homman nimi on. Olisin itse myös hakeutunut yksityiseen jos tuloksia ei julkiselta kuulunut?
Oli oireellinen, ei itse soitellut perään eikä ottanut julkiseen yhteyttä.
Eli kyllähän sen oireisen pitää itse toimia.
Oireettomat tulee myös hoitaa, mutta sillä ei ole tulenpalava kiire, oireeton kun on.
Vierailija kirjoitti:
tika kirjoitti:
Neuvola ottaa yhteyttä.
Eikö siis myös päde jos tuntemuksia että saattaisi olla epänormaalia virtsa lisääntyneisyyttä, ja saa lähetteen neuvolasta tsekkauttaan, näistä tuloksista pitäisi myös neuvola ottaa yhteyttä? Miksiköhän ap lla ei ole ottanut.,
Vierailija kirjoitti:
tika kirjoitti:
Neuvola ottaa yhteyttä.
-> Nimenomaan, neuvola ottaa yhtyttä. Monet tällä palstalla sitä ei tajua ja kun haukkuvat ap kiltisti odotti tuloksia nimenomaan neuvolasta. :D
Näin minuakin neuvottu että tulokset saadaan sitten neuvolan kautta, et tsekataan onko kaikki ok vai oliko jotain.. se on heidän työtään. Niin mikäs sitten siinä odotellessa kun tuloksia odottelet.. riippuu koska tulevat ja mitä niissä sitten on. Sitähän sinne mennään juuri tsekkauttamaan onko jtn vai ei.
Sanoisin myös että todella huonoa nämä etävastaanotot puhelimella... Aivan turhia. Jokaisen raskaana ja vauvaikäisen kuuluisi päästä paikanpäälle oli korona tai ei.
Yli 1-vuotiaiden neuvolat on pk-seudulla peruttu kokonaan, ollut jo kuukausien ajan. Että mites tämä lasten hyvinvointiin vaikuttava asia?
Tätä menoa mm. kotihoidossa olevat alle 6-vuotiaat pääsevät neuvolaan ehkä ensi vuonna, mikä tarkoittaa sitä, että heidän hyvinvointiaan ja kehitystään ei ole tarkkaillut kukaan 1-2 vuoteen lapsen syntymäpäivästä riippuen. Ottaen huomioon, että nyt koulut piti avata 2,5 viikoksi tällaisten tapausten takia, voisi kuvitella, että lapsiasiainvaltuutetulla voisi olla kohta asiaa kaupunkien neuvoloillekin.
Vierailija kirjoitti:
pakd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai itse soitit ja kysyit tuloksia kun mitään ei kuulunut? Aaaaivan, taisi jotain unohtua. Onneksi näppärästi osasit hakeutua yksityiselle.
Yleensä jos tutkimus tuloksissa poikkevaa terveystaholta otetaan aina yhteyttä oli kyseessä Hus sikiöseulatukimuksen tulokset, tai virtsa ja verikokeet, eli heiltä päin saa tulokset jos poikkeavuutta joten ihmettelen tosissani jos ap lla virtsatulehdus todettu ja sitä ennen käynyt julkisella lähetteellä labrassa, miksevät ottaneet yhteyttä vai eikö sitten vain vielä näkynyt heidän tuloksissaan. ?:) Normaalisti ottavat jos tulehdus tai jokin muu, asiakkaaseen yhteyttä, varsinkin raskaus tapauksissa koska siksihän sitä seulotaan(?)ja eihän aina asiakas voi itse tietää jos esim oireeton tulehdus. Tässä tapauksessa ainakaanäiti ei voi tietää mahdollisesta tulehduksesta, sieltä kuuluisi sitten neuvoa miten äidin tulee toimia jos näin huomataan. Mitä järkeä on edes seuloa sitten jos oireellisissa tuloksissa asioita ei hoideta ja saa itse päätellä mikä homman nimi on. Olisin itse myös hakeutunut yksityiseen jos tuloksia ei julkiselta kuulunut?
Oli oireellinen, ei itse soitellut perään eikä ottanut julkiseen yhteyttä.
Eli kyllähän sen oireisen pitää itse toimia.
Oireettomat tulee myös hoitaa, mutta sillä ei ole tulenpalava kiire, oireeton kun on.
Neuvolasta pitäisi ottaa yhteyttä eikä itse tarvitse soitella yleensä. Et ole oman itsesi lääkäri myöskään ja he kertovat tuloksista.
Vierailija kirjoitti:
Yli 1-vuotiaiden neuvolat on pk-seudulla peruttu kokonaan, ollut jo kuukausien ajan. Että mites tämä lasten hyvinvointiin vaikuttava asia?
Tätä menoa mm. kotihoidossa olevat alle 6-vuotiaat pääsevät neuvolaan ehkä ensi vuonna, mikä tarkoittaa sitä, että heidän hyvinvointiaan ja kehitystään ei ole tarkkaillut kukaan 1-2 vuoteen lapsen syntymäpäivästä riippuen. Ottaen huomioon, että nyt koulut piti avata 2,5 viikoksi tällaisten tapausten takia, voisi kuvitella, että lapsiasiainvaltuutetulla voisi olla kohta asiaa kaupunkien neuvoloillekin.
Oli pakko kommentoida koska olen aivan samaa mieltä! Tämä pk seutujen neuvola toiminta tällähetkellä raskaana oleville sekä pienille lapsille, kehitykselle se olisi todella todella tärkeää. Huolestuttavaa..
Minua myös huolestuttaa se että tulevat lapsen isät ja puolisot eivät pääse ultraan, eikä synnytysvaiheen alussa käynnistykseen, vasta synnytykseen jos ehdivät ja eivät saa jäädä sairaalaan lapsen synnyttyä..
Siis miten tälläsiessä tilanteessa pitäisi toimia jos haluaisi virtsatietulehdus kokeeseen, eikö neuvolaan saa ottaa yhteyttä vai
Eikös neuvolassa juuri äidin terveysden tilaa pitäisi seurata? ;D vai miksi ap muualle soittelisi.. outoa että neuvolasta eivät ole ottaneet yhteyttä tai sitten voi olla testitulokset näyttivät vielä negatiivista jostakin syystä vaikka sinulla oli tuntemuksia. hyvä että menit yksityiseen ja sait nopeasti sitten apua sitä kautta. virtsatulehdushan voi vaurioittaa sikiön aivoja..
Vierailija kirjoitti:
Se neuvolan virtsaseulalalla seulotaan oireettomat tapaukset, joten jos sinulla oli oireita jo, sinun olisi itse pitänyt lähteä päivystykseen.
Ei se neuvola tuedä sinun oireistasi jos et niitä itse minnekään ilmoita.
Edelleen omia aivoja saa käyttää vaikka olisi neuvolan asiakkaana.
Jos ap testituloksia ollut edes saanut vaikka tulehdus, minusta hieman kummallista? Mitä järkeä hänen oli ylipäätään edes käydä koko kokeessa ei näytä olevan mitään virkaa kävi tai ei se tässä varmasti pointti? xD
Vierailija kirjoitti:
Silloin voi ottaa sen verenpaineen samalla.Täällä nainen 11+2 raskaana, ei tulisi mieleenkään mennä ostamaan verenpaine mittaria sen vuoksi että julkisen terveydenhuollon eli sitöä kautt myöskin julkisen neuvolan tehtävä on. Verenpaineen mittaus olisi tärkee raskausdiabeeteksen, raskausmyrkytysten selvityksessä ja se kuuluu normaalisti kaikille äideille OSANA neuvola käyntejä. Pointtini oli että en kuitenkaan lähde ostamaan verenpaine mittareita koska raskaudessa rahat voisi laittaa muuhunkin tarpeelliseen, ja naurettavaa maksaa asiasta ja huolehtia itse
verenpaineen tsekkauksita joka muuten kuuluisi perus huoltoon. Kaikki sitä paitsi eivät edes tajua verenpaineen mittauksista valitettavasti hölkäsen pöläystä. TOISEKSEEN, neuvoloista ei mitään tikkuja mukaansa saa, eikä paikan päälle pääse vaan kokeet suoretetaan eri julkisen puolen labroissa lähetteillä. Tulokokset EIVÄT NÄYT OMA LABRASSA ennekuin seuraava neuvolakäynti on puhelimitse neuvola terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa, mikä on naurettavaa koska neuvola käynnit ovat noin 5-6 viikon välein. Myös koronan takia terveystarkastuksia ei tehdä. Ei myöskään painoa,pituutta sun muita katsota muuta kuin jos nyt itseltä vaaka sattuu löytymään kotoa kun etäpuhelussa painosta jutellaan. Vai pitäisikö tässäkin kohtaa mennä 50e-100e vaaka mennä ostamaan sen verenpaine mittarin lisäksi? Kohta tässä saa ostella ties mitä.
Virtsatietulehduksiin huomauttaisin neuvolan tehtävä on seuloa ja tutkia mahdolliset oireelliset sekä oireettomat tulehdukset, sekä sukupuoli taudit mistä äiti ei tiedä. Se on neuvolan tehtävä. Nämä selvitetään raskauden takia nimenomaan.
Tiesitkö että kotona mitattu verenpaine lukema on paljon luotettavampi kuin vastaanotolla mitattu, voit tarkistaa asian käypähoitosuosituksista. Neuvolan tehtävä ei myöskään ole hoitaa sairauksia eli jos epäilet itselläsi jotain tulehduksellista sairautta täytyy sinun olla yhteydessä omaan terveysasemaasi.
Aika outoa, menin googlettamaan äsken hakusanalla neuvola virtsanäyte ja löysin tekstin vantaan kaupungilta jossa lukee näin: "Jokaisella nauvolakäynnillä otetaan virtsanäyte"->ei päde kyllä koronan aikaan. Eihän neuvolat edes ota lähivastaanottoja kuin harvakseltaan pk seudulla. Löysin myös toisen linkin jossa luki että virtsanäytteet tutkitaan jokaisen neuvolakäynnin yhteydessä, siis neuvolan puolesta tulehdukset pitäisi nimenomaan kartottaa, varsinkin jos jolakin se tulehdus sattuu sielä olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin voi ottaa sen verenpaineen samalla.Täällä nainen 11+2 raskaana, ei tulisi mieleenkään mennä ostamaan verenpaine mittaria sen vuoksi että julkisen terveydenhuollon eli sitöä kautt myöskin julkisen neuvolan tehtävä on. Verenpaineen mittaus olisi tärkee raskausdiabeeteksen, raskausmyrkytysten selvityksessä ja se kuuluu normaalisti kaikille äideille OSANA neuvola käyntejä. Pointtini oli että en kuitenkaan lähde ostamaan verenpaine mittareita koska raskaudessa rahat voisi laittaa muuhunkin tarpeelliseen, ja naurettavaa maksaa asiasta ja huolehtia itse
verenpaineen tsekkauksita joka muuten kuuluisi perus huoltoon. Kaikki sitä paitsi eivät edes tajua verenpaineen mittauksista valitettavasti hölkäsen pöläystä. TOISEKSEEN, neuvoloista ei mitään tikkuja mukaansa saa, eikä paikan päälle pääse vaan kokeet suoretetaan eri julkisen puolen labroissa lähetteillä. Tulokokset EIVÄT NÄYT OMA LABRASSA ennekuin seuraava neuvolakäynti on puhelimitse neuvola terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa, mikä on naurettavaa koska neuvola käynnit ovat noin 5-6 viikon välein. Myös koronan takia terveystarkastuksia ei tehdä. Ei myöskään painoa,pituutta sun muita katsota muuta kuin jos nyt itseltä vaaka sattuu löytymään kotoa kun etäpuhelussa painosta jutellaan. Vai pitäisikö tässäkin kohtaa mennä 50e-100e vaaka mennä ostamaan sen verenpaine mittarin lisäksi? Kohta tässä saa ostella ties mitä.
Tiesitkö että kotona mitattu verenpaine lukema on paljon luotettavampi kuin vastaanotolla mitattu, voit tarkistaa asian käypähoitosuosituksista. Neuvolan tehtävä ei myöskään ole hoitaa sairauksia eli jos epäilet itselläsi jotain tulehduksellista sairautta täytyy sinun olla yhteydessä omaan terveysasemaasi.
Jos testissä neuvola katsoo vain oireettomat tulokset, mitäs sitten jos ilmoittavat että sattuisi tälläinen olemaan, hoituuko neuvolan kautta jossa siis terveyenhoitaja ja lääkäri missä myös käydään, antibiootit vai ohjaavatko sitten muualle jos nyt oireeton sattuisi löytymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei osaa epäillä? Entä jos ei osaa epäillä jos luulee liiallista virtsaamisen tarvetta normaaliksi raskauden ajan tihentyneeksi virtsaksi ja pissatessa ei ole oireena kirvelyä(AINA PISSAUTLEHDUS EI KIRVELE).. eli luulisi että on vain normaalia raskausoireita ja ramppaisi vessassa 3kerta tunnin sisällä. Eikö neuvolalla ole velvollisuutta kertoa jos löytyy oireellinen tulehdus mitä ei itse tajua, kunnes sitten oireet pahenevat jolloin äiti rupeaa miettimään onkohan tämä nyt iha normaalia. Ja kun ei neuvolastakaan mitään kuulu tulsoten perusteella olettaa että kaikki oli fine vaikka olisi tälläinen salakavala oireellinen tulehdus mitä ei itsekkään hoksaa vaan liittää raskaus oireisiin. Minulle kövi näin :)
Neuvoloista ja kouluterveydenhuollosta on hoitajia siirretty terkkareihin ja sairaaloihin koronalisäväeksi ja perehtymään varahenkilöstönö toimimiseen osastoilla. Ei ole varmaankaan neuvolaväen oma toive. Mutta sinne mennään, minne työnantaja määrää.