Työantaja määräsi lomautuksilta takaisin töihin, eihän ole pakko palata?!?
Lomautus kestäisi kesäkuun loppuun, mutta nyt työnantaja haluaisi takaisin töihin ensi viikolla. Eihän ole pakko palata vaan saan olla lomautettuna kesäkuun loppuun?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
En minä tuollaisella työntekijällä mitään tekisi, ja kyllä voi irtisanoa, vakiduuni ei ole mikään este irtisanomiselle.
Ap:n kannattaisi myös ymmärtää että laitonkin irtisanominen tulee firmalle halvemmaksi kuin ap:n kaltaisen luuserin pitäminen palkkalistoilla.
Tunnen yhden naisen joka oli virkavapaalla ja palasi silti töihin kun pyydettiin. On tutkimuskemisti ja koronan takia tuli yllättäen hieman lisää tekemistä...
On tämän nyt kumma, kun ap:n syyksi pistetään se, ettei hänen työnantajansa ole osannut hoitaa lomautusta asianmukaisesti. Jos työnantajalla on ehkä tarve työvoimalle jo aiemmin, ei kannata lomauttaa määräajaksi. Jos on lomautettu määräajaksi, on oikeus suunnitella siksi ajaksi jotain muuta kuin töitä. Jos ei duunareita huvita palata lomautukselta töihin kesken kaiken, kannattaa varmaan ensimmäiseksi tarjota lisää palkkaa niin ehkä jokunen tarttuu tilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko, jos lomautuson määräaikainen (kuten kuulostaisi olevan).
Yes, näin oletin!
Työnantajan työtilanne yllättäen parantui, joten kärsiköön nyt. Tilaukset menetetään, mutta voi voi.
Ap
Tuon seurauksena onkin seuraavaksi yt:t ja irtisanomiset.
Hahaa, en usko! Sitäpaitsi työnantajan pitää ottaa minut takaisin 9kk ajan, eikä sa palkata muita tilalleni. Tämä sopii hyvin, vallan mainiosti voin lomailla liiton rahoilla.
Ap
No se ei ole mikään ongelma, sinun töitäsi tulee joko joku uusi kaveri tekemään toisella nimikkeellä tai sinun työtehtävät siirtyy talon sisällä ja tilalle palkataan joku jonka osaamisprofiilin sinä et sovi.
Näin, ja täysin laillista tehdä, eikä ap liittoineen pysty edes viemään käräjille (no pystyy mutta häviölle jää).
Ja se käräjöintikin tulee firmalle halvemmaksi kuin pitää huonoa työntekijää. Varsinkin jos alalla ei tarvitse välittää PR-tappioista.
Ap, täytyy olla todella aivan äärimmäinen huippuosaaja, jonka osaamisesta firmat tappelee ja joka saa sanella palkkansa, että voi ottaa sinun asenteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tuollaisella työntekijällä mitään tekisi, ja kyllä voi irtisanoa, vakiduuni ei ole mikään este irtisanomiselle.
Joo irtisano vain, sen verran kova liitto takana, että käräjillä nähdään.
Ap
Jaa Porvoon työmarkkinoista olikin kyse, olisihan tuo pitänyt arvata.
Suomen suurin liitto kyseessä :)
Ap
Olet koneistaja ja ammattiliittosi on PAM? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap kuuluu tietysti Porvoon AMmattiliittoon. Tietysti se on Suomen suurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap kuuluu tietysti Porvoon AMmattiliittoon. Tietysti se on Suomen suurin.
Tai sitten ap kuvittelee, että SAK on liitto? Tuolla ajatuksenjuoksulla en ihmettelisi.
Onneksi loman ajankohdan määrittely ei ole työntekijän subjektiivinen oikeus.
Ap, tervetuloa lomautuksen jälkeen takaisin töihin, kesälomasi siirrettiin juuri syyskuulle. Talvilomasi on muuten lokakuussa.
Kesän aikana voitkin kouluttaa vastapalkkaamamme latvialaisen tuuraamaan sinua mahdollisten poissaolojesi ajan.
Ensi vuonna kesälomasi on toukokuulla.
Työnantajasi
Kohta alkaa ulina kun laiskat työntekijät eivät palaa töihin. Ihme hommaa kun työnantajat saa tehdä mitä haluaa ja työläisen pitäisi totella. Tsemppiä ap! T. Työsuojeluvaltuutettu joka on aivan kypsä työnantajan touhuun.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi loman ajankohdan määrittely ei ole työntekijän subjektiivinen oikeus.
Ap, tervetuloa lomautuksen jälkeen takaisin töihin, kesälomasi siirrettiin juuri syyskuulle. Talvilomasi on muuten lokakuussa.
Kesän aikana voitkin kouluttaa vastapalkkaamamme latvialaisen tuuraamaan sinua mahdollisten poissaolojesi ajan.
Ensi vuonna kesälomasi on toukokuulla.Työnantajasi
Just tällaisista oman elämänsä Juhana Vartiaisista on Suomi tehty. Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Tässä on aivan liian monta asiaa taas väärin ollakseen uskottava provo. Ensinnäkään teollisuudessa ei *koskaan* lomauteta määräajaksi. Toiseksi teollisuudessa ei *koskaan* tehdä työsopimuksia jossa toimenkuvaan ei sisältyisi "muut esimiehen määräämät tehtävät" koska muuten työjohto ei olisi mahdollista liitto-änkyröiden kanssa.
Annan tälle kuitenkin yrityksestä 2/5.
Aina lomautettu määräajaksi... teollisuudessa. Tällä kertaa kolme viikon erillistä pätkää, joista viikot on jo sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Kohta alkaa ulina kun laiskat työntekijät eivät palaa töihin. Ihme hommaa kun työnantajat saa tehdä mitä haluaa ja työläisen pitäisi totella. Tsemppiä ap! T. Työsuojeluvaltuutettu joka on aivan kypsä työnantajan touhuun.
Mietin ihan samaa... Ihan törkeän omahyväinen provohan koko tämä keskustelu on, mutta jännä miten niin suuri osa tuntuu olevan sitä mieltä, että on okei lomauttaa porukkaa ja kun lomautettu on sitten omia suunnitelmiaan tehnyt tai päättänyt ottaa rennosti niin töihin pitäis mennä takas jos työnantaja vähän vinkasee. Ja perinteinen "laiska työntekijä" kortti on pelattu sen 70 kertaa tässäkin ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yes, näin oletin!
Työnantajan työtilanne yllättäen parantui, joten kärsiköön nyt. Tilaukset menetetään, mutta voi voi.
Ap
Sahaat ap omaa oksaasi.
Typerimmät eivät edes tajia sahaavansa oksaa, jolla istuu. Osaa taas sahaa koko puuta juuresta... ihan vaan aatteen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa... Ihan törkeän omahyväinen provohan koko tämä keskustelu on, mutta jännä miten niin suuri osa tuntuu olevan sitä mieltä, että on okei lomauttaa porukkaa ja kun lomautettu on sitten omia suunnitelmiaan tehnyt tai päättänyt ottaa rennosti niin töihin pitäis mennä takas jos työnantaja vähän vinkasee. Ja perinteinen "laiska työntekijä" kortti on pelattu sen 70 kertaa tässäkin ketjussa.
No onhan se tosi jännä, että tänä keväänä on lomautettu valtava määrä työntekijöitä. Ehkä ketjun vastaukset olisivat toista, jos kyseessä ei olisi koronaan liittyvä lomautus vaan työnantajan ahneus. Ap aiheuttaa työnantajalle lisää vaivaa muutenkin työlään talven jälkeen, koska joko 1. joutuu hankkimaan jonkun toisen paikalle 2. jättämään tilaukset väliin. Ja ap imee yhteiskunnan rahaa, vaikka olisi työtä tarjolla.
Ap:n ainoa motiivi on pitää lomaa tukirahoilla.
Ei hätää, noin nohevalle työntekijälle Te-toimisto osoittaa kyllä työpaikan lomautuksen ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://omaluottamusmies.fi/lomauttaminen/lomautuksen-paattaminen/
Työsopimuslaki ei myöskään tunne lomautuksen keskeyttämistä. Tämän vuoksi työnantaja ei voi yksipuolisesti määrätä työntekijää kesken lomautuksen tilapäisesti työhön siten, että lomautus jatkuisi tämän tilapäisen työssäolon jälkeen. Lomautuksen keskeyttäminen on mahdollista vain, mikäli siitä erikseen sovitaan työntekijän ja työnantajan välillä.
Työsopimuslain mukaan työnantajan ainoa mahdollisuus saada työntekijä töihin yksipuolisella päätöksellä on päättää lomautus. Tämä on mahdollista vain, kun kyse on toistaiseksi voimassa olevasta lomautuksesta. Sen sijaan määräaikainen lomautus päättyy vasta lomautusilmoitukseen merkittynä päivänä, jos työntekijä ja työnantaja eivät erikseen sovi aikaisemmasta työhön paluusta. Uusi lomautus voi tällöin tietenkin alkaa uuden lomautusilmoituksen ja asianmukaisten ilmoitusaikojen jälkeen. Työehtosopimuksella on voitu sopia toisin, joten se tulee huomioida.
Tämän myös luin eli oikeassa olin.
Ap
Niin mikä TES? Koska sehän saattaa muuttaa tilanteen aivan toiseksi.
Enkä kauheesti tässä tilanteessa hihkuisi tilausten menettämisestä. Sehän tarkoittaa ettei sulla ole työpaikkaa mihin palata. Usko pois, työttöm'änä oleminen ei ole millään tasolla kadehdittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomustrolli esittää laiskaa duunaria, osa 728.
Kyllä näihin laiskoihin duunareihin törmää ihan oikeessakin elämässä. Tosin ne ei kyllä kysele mitään vauvapalstalla vaan asenne on se perinteinen kYlLä MiNä TiEdÄn MiTeN aSiAt OiKeAsTi On!1! eikä neuvoa kysellä muualta kuin ehkä liittoon rimputtamalla. Työnantaja on näiden mielestä aina se riistäjäsika jota vastaan työläisten joukon on käytävä hangoin ja talikoin.
Juuri nämä suhtautuisi tälläisen tilanteeseen just näin että nähdään vaan se oma "oikeus" lomailla liiton rahoilla lomautettuna kun kerta työnantaja on lomauttanut tietyksi aikaa niin siitä "oikeudesta" pidetään kiinni. Viis siitä että sillä tavalla pahimmillaan saadaan kaikilta lähtemään työpaikka alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
En jaksa enää kommentoida tähän kun vastassa on vain täysiä typeryksiä. Olet opiskellut yliopistossa jotain kukkaruukkujen historiantutkimusta ja sen kyllä huomaa. Opettele käyttämään googlea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yes, näin oletin!
Ap
Kannattaa alkaa etsimään uutta työpaikkaa vielä kun maineesi ei ole täysin mennyttä. Menetetyt tilaukset riittää oikein hyvin YT-neuvotteluiden käynnistämiseksi tuotannollisista ja taloudellisista syistä, eikä tarvitse olla ihan hirveä sherlokki että pystyy päättelemään kenen työsuhde loppuu niiden jälkeen. Nyt pystyt vielä käyttämään lomautusta verukkeena työpaikan vaihdolle, joten kannattaa toimia nopeasti.
En halua vaihtaa työpaikkaa, työnantaja kuitenkin hyvä palkanmaksaja.
Ja eikä työnantaja voi irtisanoa minua, koska sitten sen pitäisi olla ilman työntekijöitä jopa 9kk. Ei onnistu, miksi te ette tajua tätä?!
Ap
Oletko kuullut työvoiman vuokrauksesta?
Tottakai olen kuullut! Tulkoot vuokratyöntekijä nyt ja hän saa lähteä sitten pois kun minä tulen takaisin. :D
Ap
Se tekee hommia sen 9 kk, kun on sinun takaisinottovelvollisuutesi.
Takaisinottovelvollisuus on enää 6kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Suuri tai pieni liitto, tai vaikka ei liittoa ollenkaan, ei vaikuta kyllä millään lailla siihen, että miten yksittäisen työntekijän kanssa tehtyjä sopimuksia noudatetaan. Sinunkin kanssa on sovittu myös irtisanomisesta silloin kun olet työsopimuksen allekirjoittanut.
Liitto on kyllä juuri minua ja minunlaisia varten.
Mitään perusteita minun irtisanomiselle ei ole, siitä olen pitänyt huolen. Mutta piiruakaan en anna työnantajalle ilmaiseksi.
Ap
Vai Suomen suurin liitto muka rupeaisi vääntämään itsestäänselvistä asioista :D Juurihan kerroit, että tilauksia on menetetty, eli perusteet iritisanomiselle tuotannollisista ja taloudellisista syistä on mitä ilmeisimmin olemassa. Perusteeksi ei nimittäin vaadita muta kuin työn vähetyminen.
Mutta kun työnantajan pitää ottaa MINUT takaisin, jos töitä yhtäkkiä tuleekin minun irtisanomiseni jälkeen. Eivät siis pärjää ilman minua 9 kk!
Miksi tämä on niin vaikea teidän tajuta?
Ap
Miksi sinun on niin vaikea tajuta ettei kukaan ole korvaamaton, et myöskään sinä.
Lisäksi, takaisinottovelvollisuus on 6kk. Paitsi siellä Porvoossa, siellä se on epäilemättä ikuinen.
Ei ehkä kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa. Se, että osaavaa työvoimaa on tarpeeseen suhteutettuna liian vähän, ei suinkaan globaalissa maailmassa tarkoita enää sitä, että työntekijät voisivat tuudittautua nykyisten työpaikkojen säilymiseen ja alati nousevaan palkkaan. Päin vastoin, minua huolestuttaisi todenteolla kotimaassa kuoleva ala, jolle olen kouluttautunut. Sinun alasi on teollisuustuotteiden jalostus, jota voi käytännössä tehdä missä vain (esim. sairaanhoitoa ei voi ulkoistaa Kiinaan).