Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työantaja määräsi lomautuksilta takaisin töihin, eihän ole pakko palata?!?

Vierailija
15.05.2020 |

Lomautus kestäisi kesäkuun loppuun, mutta nyt työnantaja haluaisi takaisin töihin ensi viikolla. Eihän ole pakko palata vaan saan olla lomautettuna kesäkuun loppuun?

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan tilanne parantui, mutta tarve työvoimalle on nyt. Elokuussa voi olla, ettei tarvitakaan enää yhtikäs ketään, vaan koko homma on virossa tai ei missään.

Vierailija
102/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että sinä et pysty siellä töissä tekemään mitään muita töitä, kuin juuri niitä mihin olet kouluttautunut, ei suljoe pois sitä mahdollisuutta, että siellä olisi joku sinua nohevampi, joka pystyisi tekemään myös ne sinun työsi. Hänet siirretään sinun paikallesi. Hänen paikalleen joko siirretään sisäisenä siirtona joku muu, tai palkataan uusi työntekijä. Näitä siirtoja tehdään riittävän monta, niin voidaan palkata uusi työntekijä, jonka tehtävänimike on riittävän kaukana sinun tehtävänimikkeestäsi.

No kun ei voi! Meistä koneistajista on hirveä pula!

Ap

Mutta teitä paskoja trolleja on kolmetoista tusinassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä tuollaisella työntekijällä mitään tekisi, ja kyllä voi irtisanoa, vakiduuni ei ole mikään este irtisanomiselle.

Joo irtisano vain, sen verran kova liitto takana, että käräjillä nähdään.

Ap

Jaa Porvoon työmarkkinoista olikin kyse, olisihan tuo pitänyt arvata.

Suomen suurin liitto kyseessä :)

Ap

Suuri tai pieni liitto, tai vaikka ei liittoa ollenkaan, ei vaikuta kyllä millään lailla siihen, että miten yksittäisen työntekijän kanssa tehtyjä sopimuksia noudatetaan. Sinunkin kanssa on sovittu myös irtisanomisesta silloin kun olet työsopimuksen allekirjoittanut. 

Liitto on kyllä juuri minua ja minunlaisia varten.

Mitään perusteita minun irtisanomiselle ei ole, siitä olen pitänyt huolen. Mutta piiruakaan en anna työnantajalle ilmaiseksi.

Ap

Vai Suomen suurin liitto muka rupeaisi vääntämään itsestäänselvistä asioista :D Juurihan kerroit, että tilauksia on menetetty, eli perusteet iritisanomiselle tuotannollisista ja taloudellisista syistä on mitä ilmeisimmin olemassa. Perusteeksi ei nimittäin vaadita muta kuin työn vähetyminen. 

Mutta kun työnantajan pitää ottaa MINUT takaisin, jos töitä yhtäkkiä tuleekin minun irtisanomiseni jälkeen.

Eikä tarvitse, kunhan ei palkata siihen samaan tehtävään. Tuon kiertäminen on naurettavan helppoa.

Höpö höpö. Koneistaja on tarkka nimike. Ja sitäpaitsi siihen ei edes saa helposti toista koneistajaa.

Ap

Vierailija
104/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä tuollaisella työntekijällä mitään tekisi, ja kyllä voi irtisanoa, vakiduuni ei ole mikään este irtisanomiselle.

Ap

Ap

Suuri tai pieni liitto, tai vaikka ei liittoa ollenkaan, ei vaikuta kyllä millään lailla siihen, että miten yksittäisen työntekijän kanssa tehtyjä sopimuksia noudatetaan. Sinunkin kanssa on sovittu myös irtisanomisesta silloin kun olet työsopimuksen allekirjoittanut. 

Mitään perusteita minun irtisanomiselle ei ole, siitä olen pitänyt huolen. Mutta piiruakaan en anna työnantajalle ilmaiseksi.

Ap

Oletko kuullut termiä tuotannolliset ja taloudelliset syyt?

Tottakai olen! Mutta työnantaja ei mitenkään pärjäisi ilman minua 9 kuukautta!

Olen siis koneistaja ja meistä on huutava pula jo nyt. Työnantaja ei mitenkään pärjää melkein vuotta ilman minua.

Ap

Työnantaja voi ulkoistaa tuon koneistuksen. Eikös trendikin ole tuonsuuntainen nykyään.

Uskokaa nyt: töitäni EI voi ulkoistaa, meistä on huutava pula! Jos tämä työnantaja menee konkkaan, niin siirryn vain seuraavalle työnanatajalle.

Ap

Koneistaminen eli siis metalliosien valmistusta. Tämä on jo monessa firmassa ulkoistettu Kiinaan tms. Varmasti onnistuu teilläkin.

Vierailija
105/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on aivan liian monta asiaa taas väärin ollakseen uskottava provo. Ensinnäkään teollisuudessa ei *koskaan* lomauteta määräajaksi. Toiseksi teollisuudessa ei *koskaan* tehdä työsopimuksia jossa toimenkuvaan ei sisältyisi "muut esimiehen määräämät tehtävät" koska muuten työjohto ei olisi mahdollista liitto-änkyröiden kanssa.

Annan tälle kuitenkin yrityksestä 2/5.

Vierailija
106/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Olen siis koneistaja ja meistä on huutava pula jo nyt. Työnantaja ei mitenkään pärjää melkein vuotta ilman minua.

Ap

Työnantaja voi ulkoistaa tuon koneistuksen. Eikös trendikin ole tuonsuuntainen nykyään.

Uskokaa nyt: töitäni EI voi ulkoistaa, meistä on huutava pula! Jos tämä työnantaja menee konkkaan, niin siirryn vain seuraavalle työnanatajalle.

Ap

Tätähän me ollaan sanottu, että kannattaa jo alkaa miettiä sitä uutta työpaikkaa. Ilmeisesti nykyinen työpaikkasi ei ole kovin hyvä tai sitten heillä vaan on käymässä harvinaisen hyvä tuuri, kun pääsevät sinusta eroon. 

Vierailija
107/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap

Ap

Usko nyt että provosi on paska ja paloi jo monta sivua sitten.

Ja mikä kateellinen akateeminen sinä olet? Harmittaako kun oma työpaikkasi ei ole yhtä varma kuin minun? :D

Ap

Vierailija
108/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Vai Suomen suurin liitto muka rupeaisi vääntämään itsestäänselvistä asioista :D Juurihan kerroit, että tilauksia on menetetty, eli perusteet iritisanomiselle tuotannollisista ja taloudellisista syistä on mitä ilmeisimmin olemassa. Perusteeksi ei nimittäin vaadita muta kuin työn vähetyminen. 

Mutta kun työnantajan pitää ottaa MINUT takaisin, jos töitä yhtäkkiä tuleekin minun irtisanomiseni jälkeen.

Eikä tarvitse, kunhan ei palkata siihen samaan tehtävään. Tuon kiertäminen on naurettavan helppoa.

Höpö höpö. Koneistaja on tarkka nimike. Ja sitäpaitsi siihen ei edes saa helposti toista koneistajaa.

Ap

No ei tunnu saavan helposti ensimmäistäkään. 

Vierailija
109/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko, jos lomautuson määräaikainen (kuten kuulostaisi olevan).

Yes, näin oletin!

Työnantajan työtilanne yllättäen parantui, joten kärsiköön nyt. Tilaukset menetetään, mutta voi voi.

Ap

Kannattaa alkaa etsimään uutta työpaikkaa vielä kun maineesi ei ole täysin mennyttä. Menetetyt tilaukset riittää oikein hyvin YT-neuvotteluiden käynnistämiseksi tuotannollisista ja taloudellisista syistä, eikä tarvitse olla ihan hirveä sherlokki että pystyy päättelemään kenen työsuhde loppuu niiden jälkeen. Nyt pystyt vielä käyttämään lomautusta verukkeena työpaikan vaihdolle, joten kannattaa toimia nopeasti.

En halua vaihtaa työpaikkaa, työnantaja kuitenkin hyvä palkanmaksaja.

Ja eikä työnantaja voi irtisanoa minua, koska sitten sen pitäisi olla ilman työntekijöitä jopa 9kk. Ei onnistu, miksi te ette tajua tätä?!

Ap

Palkkaa nyt määräaikaisen tekemään töitäsi, sitten elokuussa yt ja saat kenkää. Ihan laillisesti.

Vierailija
110/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on aivan liian monta asiaa taas väärin ollakseen uskottava provo. Ensinnäkään teollisuudessa ei *koskaan* lomauteta määräajaksi. Toiseksi teollisuudessa ei *koskaan* tehdä työsopimuksia jossa toimenkuvaan ei sisältyisi "muut esimiehen määräämät tehtävät" koska muuten työjohto ei olisi mahdollista liitto-änkyröiden kanssa.

Työnanatajani on pieni perheyritys eikä mikään suuri tehdas.

Mutta teitä harmittaa kun duunari tietää asioista enemmän kuin te :D

Ap

Vierailija
111/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap

No sinä et olisikaan enää "koneistaja" vaan esim. huoltoteknikko ja koneistajaksi siirtyisi joku toinen talon sisältä tai työsi jaettaisiin vain muiden kesken. Sitten tilallesi otettaisiin joko vuokrafirmasta ukko 9 kk ajalle, tai palkataan tilallesi Masinisti jonka pätevyysvaatimuksiin kuuluu vaikkapa eri peruskoulutus kuin sinulla tai jokin epäspesifinen, mutta kuitenkin sinulta tyystin puuttuva työkokemus. Ja hey presto, meillä on korvaava ukko sinun tilallasi eikä liitolla ole mitään sanottavaa asiaan.

Vierailija
112/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on syy, ettet tahdo palata? Jos se on laiskuus eikä esim. terveysuhka, niin sinua ei oteta töihin enää vaan irtisanotaan. Kysy asiantuntijalta äläkä täältä. Saat sieltä luotettavampaa apua.

En halua palata, siinä syy. Eikä minua voida irtisanoa, olen vakituinen työntekijä.

Jätin soittopyynnön liittoon, mutta varmistan täältä vielä, kun täällä tunnutaan kaikki tietävän.

Ap

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on syy, ettet tahdo palata? Jos se on laiskuus eikä esim. terveysuhka, niin sinua ei oteta töihin enää vaan irtisanotaan. Kysy asiantuntijalta äläkä täältä. Saat sieltä luotettavampaa apua.

En halua palata, siinä syy. Eikä minua voida irtisanoa, olen vakituinen työntekijä.

Jätin soittopyynnön liittoon, mutta varmistan täältä vielä, kun täällä tunnutaan kaikki tietävän.

Ap

Jos työpaikka on jollain lailla peestä (esim. työilmapiiri kamala yms.) niin ymmärtäisin, mutta vaikutat työntekijänä aika rasittavalta ja laiskalta, haluat vain pidempää lomaa itsellesi. Sanot jopa että työnantaja kärsiköön. Työnantajan etu ettet palaa hommiin niin etsii jonkun paremman tilallesi... Paras miettiä uutta työpaikkaa ennen kuin työnantaja hoksaa todellisen luonteesi ja antaa potkut. 

Vierailija
113/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lähinää meitä harmittaa näin tökeröt provot.

Vierailija
114/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sinä nyt tunnut olevan työnantajallesi niin korvaamaton työntekijä, kuin itse väität, niin kai se firma nyt menee konkurssiin, kun olet poissa töistä heinäkuun loppuun asti! Ja konkurssitilanteessa ei kysytä, kenen työsuhde oli vakituinen ja kenen määräaikainen, kun palkanmaksu loppuu kaikilta.

Vierailija
115/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No sittenhän se on vielä helpompaa jos ei edes koko YT-lainsäädäntö koske tai sen voi vetää kevennettynä. Saat todennäköisesti kenkää jo lomautettuna jolloin lomautuksen loppupäivä onkin työsuhteen päätöspäivä.

Vierailija
116/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työntekijä tahallisesti aiheuttaa työnantajalle toiminnallaan ansionmenetyksiä niin sehän tarkoittaa, että työnantajalla on sekä syy irtisanoa että olla ottamatta takaisin töihin. Ei sille mikään liitto mitään voi.

Vierailija
117/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea vastaus on ollut esillä jo, mutta toistetaan eli jos pyyntö on keskeyttää lomatutus tilapäisesti, niin ei tarvitse mennä, mutta jos lomautus perutaan, niin 7pv ilmoitusajalla töihin on mentävä

Vierailija
118/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://omaluottamusmies.fi/lomauttaminen/lomautuksen-paattaminen/

Työsopimuslaki ei myöskään tunne lomautuksen keskeyttämistä. Tämän vuoksi työnantaja ei voi yksipuolisesti määrätä työntekijää kesken lomautuksen tilapäisesti työhön siten, että lomautus jatkuisi tämän tilapäisen työssäolon jälkeen. Lomautuksen keskeyttäminen on mahdollista vain, mikäli siitä erikseen sovitaan työntekijän ja työnantajan välillä.

Lomautuksen päättäminen sen sijaan on ihan laillista jopa kesken määräajan.

Höpö höpö.

Ap

Itse olet höpö höpö. Ota lopputili jos työnteko ei miellytä. Tässä ketjussa on monikin sinulle kertonut miten se on oikeasti, etkä voi sitä itse tulkita tavalla joka sopisi paremmin sinulle. 

Vierailija
119/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäsi siis sopimus sitoo ainoastaan työntekijää. Kerrothan tästä avoimesti niin asiakkaat osaavat halutessaan välttää sinua.

Ei todellakaan, en kyllä jaksaa vääntää rautalangasta ap:lle, hankalista työntekijöistä pääsee kyllä eroon vaikka olisivat kuinka vakiduunissa.

No sitä sinun kantasi asiaan tarkoittaa.

Vierailija
120/147 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap

Tämä on muuten totta. Naapurissa (asutaan taajaman reunassa) on koneistaja, jolla on alihankintayritys ja hän kertoi alkuviikosta, miten yllättäen on tilauskanta nousussa, koska yrityksissä palaillaan töihin, tilauksilla on kiire ja lomautetut haluaa jatkaa poissaoloa. Hänelle se tietää rahaa ja ylipitkiä päiviä. Osin myös sitä, että yritykset siirtävät osan töistä suoraa alihankintaan ja jatkavat niiden lomautuksia, jotka eivät halua palata töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän