VTT:n turkimusprofessori Ali Harlininin mukaan meillä pitää antaa "vahva suositus" maskien käytöstä tässä maassa eli missä se nyt sitten meillä vielä edelleen viipyy?
Tässä kohdasta 18:40 alkaen.
Kommentit (168)
On kyllä hämmentävän suomalaista, että näissä keskusteluissa joku edes yrittää tarjota ratkaisuksi pisaratartuntoihin sitä, että älkää puhuko. Jossain Etelä- tai Keski-Euroopassa sellainen olisi kulttuurin ja kansanluonteen huomioiden niin mahdoton ajatus, että kukaan ei sellaista ikinä esittäisi. Suomalaisiakin on moneksi, kaikki eivät ole juroja mörököllejä vaan itse ainakin olen ekstrovertimpi tapaus, tykkään jutella ihmisten kanssa, olen nauravainen ja joskus äänekäskin. Siksipä mulle maskin käyttö on ainoa kestettävissä oleva ratkaisu. Älä puhu, älä naura -linjalla mun elämä ei tuntuisi elämältä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, missä viipyy suositus?
No siinähän se tuli. Mitä vielä muuta odotatte? Pappi kuuluttaa sunnuntaina kirkossa?
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hämmentävän suomalaista, että näissä keskusteluissa joku edes yrittää tarjota ratkaisuksi pisaratartuntoihin sitä, että älkää puhuko. Jossain Etelä- tai Keski-Euroopassa sellainen olisi kulttuurin ja kansanluonteen huomioiden niin mahdoton ajatus, että kukaan ei sellaista ikinä esittäisi. Suomalaisiakin on moneksi, kaikki eivät ole juroja mörököllejä vaan itse ainakin olen ekstrovertimpi tapaus, tykkään jutella ihmisten kanssa, olen nauravainen ja joskus äänekäskin. Siksipä mulle maskin käyttö on ainoa kestettävissä oleva ratkaisu. Älä puhu, älä naura -linjalla mun elämä ei tuntuisi elämältä.
Eikö sitten ole selvää, että käyttää maskia? Minä en puhu. Ja muutenkin kierrän ihmiset kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten korona virus pääsee leviämään, jos kaikilla olisi 100% maskit?
Kosketuspinnoilta. Kaikkialta. Sinun omista käsistäsi siirrät sen suuhun kun syöt, koska et tajua hevonvittujakaan aseptiikasta.
Teoreetinkojen mukaan, jos kaikilla on maskit, niin tartunnat vähenee 80%. Olen .askin kannalla, mutta en sen, että hallituksen pitää se määrätä. Vaan ihmisten pitää.sisäistää.maskien käyttö kaupoissa ja muualla ihmisvilinässä.
Minustakin olisi kiva elää utopiassa jossa kaikki toimivat aina oikein.
Koska sellaista utopiaa ei kuitenkaan ole, tarvitaan määräyksiä ja lakejakin.Jos halutaan, että kaikki käyttävät maskeja, on ne määrättävä pakolliseksi.
Pääministerimme selitys ettei niitä voida määrätä pakolliseksi, sillä emme pysty antamaan niitä kaikille ilmaiseksi, on aika kehno.
Ei vaatteitakaan jaeta ilmaiseksi vaikka niitä on pakko käyttää. Jos menet julkiselle paikalle ilman vaatteita, niin saat siitä sakon. Jos menet kauppaan ilman vaatteita, voit päätyä jopa putkaan.
Ihan itse ne vaatteet on silti ostettava. Vai pitäisiköhän lähettää lasku seuraavasta vaateostosta Sannalle.Edes auton renkaita ei jaeta ilmaiseksi, vaikka jokaisen on huolehdittava että autossa on kohtuullisen uudet renkaat. Jos ovat päässeet kulumaan liikaa, niin taas tulee sakkoa.
Ei me todellakaan ilmaiseksi saada kaikkea mikä on pakollista. Ei edes kuukautissuojia eikä vaippoja.
Ei .minulla ole mitään tarvetta, että kaikki käyttäisi maskeja. Ja varsinkaan pakotetusti. En ole maskin kannattaja, enkä näe sen oleellisesti lisäävän muuta kuin turvallisuudentunnetta. Monelle tuntuu oma turvallisuudentunne menevän kaiken edelle. Jopa toisten ihmisoikeuksien.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla videolla (suomenkielinen tekstitys) amerikkalaiset lääkärit opettavat, että maskien käyttö ja eristäytyminen koteihin tai muut suojatoimenpiteet ovat väärä tapa taistella viruksia ja bakteereja vastaan. Heidän mukaansa on aivan oikein olla tekemisissä bakteerien ja virusten kanssa, koska silloin meille kehittyy luonnollisella tavalla immuniteettisuoja sairauksia vastaan.
Itse olen havainnut saman. Kun katsomme koronakuolemien määrää eri maissa, niin länsimaissa, joissa noudatetaan tarkkaa hygieniaa, koronakuolleisuusluvut ovat paljon korkeampia kuin kehitysmaissa. Esim eilisen 15.5.20 tilaston mukaan Afrikassa oli 9 maata, joissa ei ollut yksikään vielä kuollut koronaan ja neljä maata, joissa oli kuollut vain yksi henkilö koronaan. Suomessa, jossa pidetään kovasti kiinni hygieniasta, oli kuollut 293 henkilöä, kun taas Etelä-Sudanissa, jossa varmasti ei ole samanlainen hygieniataso, oli vain yksi koronakuolema, vaikka asukkaita 11 miljoonaa eli kaksi kertaa Suomen asukasluku. Mutta tässä video immuniteettisuojan tarpeellisuudesta:
https://www.bitchute.com/video/FuYmM1RtPi2e/?fbclid=IwAR381lsVAjggAHrVz…
Ei pienintäkään tarvetta käyttää mitään maskeja. Eikä kyllä aikomustakaan. Suositellaan sitä tai ei. En ole riskiryhmää, osaan pitää sopivan etäisyyden kaupassa käydessä ja pesen käteni saippualla. Käsidesiä en ole käyttänyt, saippua riittää mulle.
Käyttäjä34233 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla videolla (suomenkielinen tekstitys) amerikkalaiset lääkärit opettavat, että maskien käyttö ja eristäytyminen koteihin tai muut suojatoimenpiteet ovat väärä tapa taistella viruksia ja bakteereja vastaan. Heidän mukaansa on aivan oikein olla tekemisissä bakteerien ja virusten kanssa, koska silloin meille kehittyy luonnollisella tavalla immuniteettisuoja sairauksia vastaan.
Itse olen havainnut saman. Kun katsomme koronakuolemien määrää eri maissa, niin länsimaissa, joissa noudatetaan tarkkaa hygieniaa, koronakuolleisuusluvut ovat paljon korkeampia kuin kehitysmaissa. Esim eilisen 15.5.20 tilaston mukaan Afrikassa oli 9 maata, joissa ei ollut yksikään vielä kuollut koronaan ja neljä maata, joissa oli kuollut vain yksi henkilö koronaan. Suomessa, jossa pidetään kovasti kiinni hygieniasta, oli kuollut 293 henkilöä, kun taas Etelä-Sudanissa, jossa varmasti ei ole samanlainen hygieniataso, oli vain yksi koronakuolema, vaikka asukkaita 11 miljoonaa eli kaksi kertaa Suomen asukasluku. Mutta tässä video immuniteettisuojan tarpeellisuudesta:
Ja sinä uskot että noiden maiden koronatilastot pitävät paikkansa..... joopa joo
Ei hallitus voi pakottaa tai vahvasti suositella maskien käyttöä, koska niitä maskeja EI OLE riittävästi (ainakaan vielä).
Vierailija kirjoitti:
Ei hallitus voi pakottaa tai vahvasti suositella maskien käyttöä, koska niitä maskeja EI OLE riittävästi (ainakaan vielä).
Ja mun veikkaus on, että suojainten käyttöön aletaan kannustaa heti voimallisemmin, kun maskeja saadaan riittävästi markkinoille suomalaisilta valmistajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen suositus olisi yksinkertaisesti typerä. Vai olisiko järkeä jos se Pihtiputaan mummo työntelisi rollaattoria tyhjällä kylänraitilla maski päässä?
Mutta on tilanteita joihin sitä voisikin suositella. Pitää vain ensin kartoittaa ne oikeasti hyödylliset tilanteet jotta voidaan antaa järkevät ohjeet. Suomi on sen verran harvasti asutettu maa että kadulla voi kävellä ihan turvallisesti maskittakin.
VTT suosittelee että maskeja käytetään riskitilanteissa eli pienissä sisätiloissa, jossa on muita ihmisiä. Esim kaupat ja kokoukset.
Listalle voisi hyvin lisätä koulut. Polyesterista valmistettu maski suojaa 40% muita tilassa olevia. Jos tilassa on kaksi henkilöä, jotka molemmat käyttävät maskia, suoja on 80%. Jos tilan kaikki henkilöt käyttävät maskia, suoja on 80%. Tilan jokainen paljaskasvo pienentää prosenttilukua.
Maski sopii huonosti käyttöön jossa sitä pitäisi pitää pitkän ajan. Yksi kangasmaski kestää kerralla käyttöä max. tunnin. Jos kuuden tunnin koulupäivä vaatisi kuusi maskia joka ikinen päivä ja lisäksi sitten vielä ne joita käytetään matkoilla, kauppareissuilla jne.
Maski sopii julkiseen liikenteeseen, kauppoihin yms. lyhytaikaisen käyttöön.
Mihin roskiin ne laitetaan? Minusta olisi kuumottavaa mennä bussiin tai kauppaan niin että roskikset tursuilisivat maskeja ja kumihanskoja. Kun noudattaa ja ymmärtää ne ensimmäiset ohjeet pysyy varmemmin turvassa kuin että pitää maskia ja käyttää sitä väärin levittäen siitä sitä virusta, kuten jatkuvalla syötöllä tuolla ihmisten näkee tekevän.
Jos kaikki noudattaisivat ohjeita, korona olisi jo hiipunut pois.
Eikä olisi. Älä ole naurettava. Se on nytkin jo lähes kadonnut. Rekisteröityjä sairaita enää päälle 1000 ja lähinnä pääkaupunkiseudun ja terveydenhuollon yksiköiden ongelma. Tavallista tallaajaa tämä koskettaa hyvin epätodennäköisesti. Varsinkin jos asuu maakunnissa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä käsittämätöntä pelleilyä, vetkutella selkeitä turvallisuusohjeita ihmisten hengen uhalla. Vain pölhölässä näin, monta kuukautta.
Käyttäjä34233 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti olettaisin, että siellä tautia tuskin testataan kovinkaan paljon. Kuolematkin voidaan kirjata muuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mun veikkaus on, että suojainten käyttöön aletaan kannustaa heti voimallisemmin, kun maskeja saadaan riittävästi markkinoille suomalaisilta valmistajilta.
Suojamaskipakko kotihoitoon tuli STM:ltä pari päivää sitten, vasta. Selvästi linjassa maskien saatavuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä käsittämätöntä pelleilyä, vetkutella selkeitä turvallisuusohjeita ihmisten hengen uhalla. Vain pölhölässä näin, monta kuukautta.
Mistä sä taikoisit miljoonia ja miljoonia maskeja? Taivaastako ne putoaisi? Kun terveydenhuollossakin tekee tiukkaa, niin mistä niitä tupsahtaisi yhtäkkiä koko kansalle?
Se ei vain onnistu hetkessä, että kerran kuopattu teollisuusala on pystyssä taas. Jokainen maa huolehtii nyt itsestään eikä niitä maskeja vain saa "tilaamalla jostain".
Vierailija kirjoitti:
Ali Harlin asiantuntijuus on VTT:n sivujen mukaan "Biomass processing and products". Ihan tuolla taustalla ei olisi syytä kommentoida miten epidemiaan tulisi hallita.
Oi, kuinka viisas voi palstamamma ollakaan! ♥️ Arvostan suuresti juuri tällaista argumentointia sunnuntain aamukahvin äärellä. Tässä meillä puhuu suuri asiantuntija, AV-mamma! P.s pikkuvinkki, joskus kannattaisi pitää se näppis kurissa ettei paljasta tyhmyyttään ihan koko sen laajuudessaan. Pus ja mukavaa päivää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä taikoisit miljoonia ja miljoonia maskeja? Taivaastako ne putoaisi? Kun terveydenhuollossakin tekee tiukkaa, niin mistä niitä tupsahtaisi yhtäkkiä koko kansalle?
Se ei vain onnistu hetkessä, että kerran kuopattu teollisuusala on pystyssä taas. Jokainen maa huolehtii nyt itsestään eikä niitä maskeja vain saa "tilaamalla jostain".
Voi hyvänen aika, seuraatko ollenkaan uutisia. Hallitusta on pyydetty jo kuukausia aloittamaan suojavarusteiden oma kansallinen tuotanto. Tässä vitkuteltiin, ja käynnistyminen on ollut hidasta. Sitä ei yksikään yritys voi aloittaa ennen kuin hallitus antaa lupauksen, että ostaa koko tuotannon. Siihen tarvitaan hallituksen sitoumus, muuten riski olisi jäänyt jollekin pienyrittäjälle yksin, eikä kukaan aloita tuollaista massiivista tuotantoa ilman hallituksen tukea. Nyt päätöksen kanssa vitkuteltiin liian kauan, ongelmia on ilmaantunut suojamateriaalin saatavuuden kanssa. Ongelma on myös se, että niiden muutaman, jotka aloittaneet nyt valmistuksen, tuotantokapasiteetti ei riitä vielä kattamaan kokonaistarvetta. Siksi niitä tarvitsee vielä hankkia ulkomailtakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, seuraatko ollenkaan uutisia. Hallitusta on pyydetty jo kuukausia aloittamaan suojavarusteiden oma kansallinen tuotanto. Tässä vitkuteltiin, ja käynnistyminen on ollut hidasta. Sitä ei yksikään yritys voi aloittaa ennen kuin hallitus antaa lupauksen, että ostaa koko tuotannon. Siihen tarvitaan hallituksen sitoumus, muuten riski olisi jäänyt jollekin pienyrittäjälle yksin, eikä kukaan aloita tuollaista massiivista tuotantoa ilman hallituksen tukea. Nyt päätöksen kanssa vitkuteltiin liian kauan, ongelmia on ilmaantunut suojamateriaalin saatavuuden kanssa. Ongelma on myös se, että niiden muutaman, jotka aloittaneet nyt valmistuksen, tuotantokapasiteetti ei riitä vielä kattamaan kokonaistarvetta. Siksi niitä tarvitsee vielä hankkia ulkomailtakin.
Kuten kirjoitin, se vie aikansa että kerran miltei kuopattu teollisuudenala saadaan ylös. Ja luuletko tosiaan, ettei mitään ole tehty kun kirjoitit, että on kuukausia pyydetty hallitusta tekemään jotain. Sinä se et tässä tiedä yhtään mitään. Et ole tainnut seurata uutisia.
Thl johtaja myönsi, että maskisuositus puuttuu, koska stm:ssä on menossa poliittinen peli.
Onko näin, että meidän pääministeri on niin lapsellinen, että ei halua ottaa maskisuositusta käyttöön, koska oppositio on sitä vaatinut.
Jos tämä jonain päivänä selviää niin toivon todella, että joutuvat vastuuseen!
Poliittisen pelin ja henkilökohtaisen narsismiongelman takia suomalisten terveydellä pelleillään.
Moni vähävarainen riskiryhmäläinen joutuu kulkemaan julkisilla ja aidosti pelkää kun juuri kukaan ei käytä maskia!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen suositus olisi yksinkertaisesti typerä. Vai olisiko järkeä jos se Pihtiputaan mummo työntelisi rollaattoria tyhjällä kylänraitilla maski päässä?
Mutta on tilanteita joihin sitä voisikin suositella. Pitää vain ensin kartoittaa ne oikeasti hyödylliset tilanteet jotta voidaan antaa järkevät ohjeet. Suomi on sen verran harvasti asutettu maa että kadulla voi kävellä ihan turvallisesti maskittakin.
VTT suosittelee että maskeja käytetään riskitilanteissa eli pienissä sisätiloissa, jossa on muita ihmisiä. Esim kaupat ja kokoukset.
Listalle voisi hyvin lisätä koulut. Polyesterista valmistettu maski suojaa 40% muita tilassa olevia. Jos tilassa on kaksi henkilöä, jotka molemmat käyttävät maskia, suoja on 80%. Jos tilan kaikki henkilöt käyttävät maskia, suoja on 80%. Tilan jokainen paljaskasvo pienentää prosenttilukua.
Listalle tulisi lisätä julkiset liikennevälineet.
Jos kaikki noudattaisivat ohjeita, korona olisi jo hiipunut pois.