VUOKRANANTAJA: häätäisitkö oikeasti vuokralaisen, joka ei maksa vuokria, jos se olisi perhe?
Eikö sinulla ole sydäntä? Ajaisit perheen kadulle? Ymmärrät kai, että ihmiset halveksuisivat sinua?
Kommentit (217)
Kyllä mä tiedän yhden tapauksen, että Kela maksaa vuokran kokonaisuudessaan vuokranantajalle. Vuokralainen vaihtuu ja hän saa valita vuokralaisen joltain kelan listalta. Vuokrasopimus on tehty kelan kanssa ja se tehdään aina määräajaksi ainakin hänen tapauksessaan.
Ap, miten paljon sinä olisit valmis antamaan itseäsi heikompituloisen hyväksi? Antaisitko asuntosi perheelle, jolla on kipeämpi tarve kuin sinulla, ehkä vauva ja monta lasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastike 600 kuukaudessa, minun pitäisi maksaa sen verran toisten asumisesta.
Ei onnistu!Vastike? Talonyhtiöllä iso laina vai häh?
Itekin katoin että aika iso. Oma kaksio Helsingin keskustassa (autotallipaikka myös), eikä niiden yhteenlaskettu vastikekaan ole kun alle puolet tosta.
En ole nähnyt 600 vastikkeita, kuin jossain 120m'2 kerrostaloissa, tai sitten asunnoissa, jossa on talonyhtiön lainaa maksettavana, eli vastikkeeseen on laskettu mukaan myös rahoitusvastike.
Monissa kerrostaloissa on putkiremontit rahoitusvastikkeena.
Ei ole vielä tullut eteen, ettei joku vuokralainen olisi maksanut vuokriaan ajallaan. Olen kahta sijoitusasuntoa pitänyt jo kymmenen vuotta. Ei toki perheasuntoja, kaksi yksiötä 28 ja 33 neliötä.
Lähetin kyllä molemmille asukkaille sähköpostia tässä huhtikuussa, että jos heille tulee ongelmia vuokranmaksun osalta vaikka lomautusten tai muun takia niin olisivat rohkeasti yhteydessä minuun ajoissa. Aina voidaan joustaa muutama kuukausi tai puolikin vuotta. Tilanne on mikä on ja vaikutukset ovat kauaskantoisia. Mieluummin pidän hyvän vuokralaisen kuin potkin pihalle syistä, jotka eivät ole hänen itsensä aiheuttamia.
Olen tosin velaton sijoitusten osalta ja vastikkeet ovat niin pienet, että eivät minun talouttani kaada. Minulla on sijoitusasuntotilillä aina yli vuoden vastikkeita ja ylläriremppoja varten puskuria säästössä. Senkin puolesta siis voin joustaa vuokrien eräpäivissä. Toistaiseksi ei ole ollut tarvetta.
Lapsiperheen kohdalla varmaa joustaisin entistä enemmän, koska koen olevani pohjimmiltani empaattinen ihminen. Parikin kuukautta antaa hyvin aikaa järjestellä talousasioita kuntoon.
M31
Nyrkillä ja kengällä pummit sossuun!
Minä häädän. Syy: minä en ilman vuokratuloja pysty maksamaan vuokra-asunnon kuluja, eli vastiketta (400 e) ja lainaa (300 e). Minulla on omasta asunnosta niin paljon lainaa, että en pysty kahta lainaa maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä tullut eteen, ettei joku vuokralainen olisi maksanut vuokriaan ajallaan. Olen kahta sijoitusasuntoa pitänyt jo kymmenen vuotta. Ei toki perheasuntoja, kaksi yksiötä 28 ja 33 neliötä.
Lähetin kyllä molemmille asukkaille sähköpostia tässä huhtikuussa, että jos heille tulee ongelmia vuokranmaksun osalta vaikka lomautusten tai muun takia niin olisivat rohkeasti yhteydessä minuun ajoissa. Aina voidaan joustaa muutama kuukausi tai puolikin vuotta. Tilanne on mikä on ja vaikutukset ovat kauaskantoisia. Mieluummin pidän hyvän vuokralaisen kuin potkin pihalle syistä, jotka eivät ole hänen itsensä aiheuttamia.
Olen tosin velaton sijoitusten osalta ja vastikkeet ovat niin pienet, että eivät minun talouttani kaada. Minulla on sijoitusasuntotilillä aina yli vuoden vastikkeita ja ylläriremppoja varten puskuria säästössä. Senkin puolesta siis voin joustaa vuokrien eräpäivissä. Toistaiseksi ei ole ollut tarvetta.
Lapsiperheen kohdalla varmaa joustaisin entistä enemmän, koska koen olevani pohjimmiltani empaattinen ihminen. Parikin kuukautta antaa hyvin aikaa järjestellä talousasioita kuntoon.
M31
Säästä empatiasi. Sinä ET päätä, maksammeko vuokria vai emme.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31
AP
En toki, mutta yhteistyöllä pääsee aika pitkälle. Jos joku jättää maksamatta, ei halua asiaa edes selvittää tai sopia niin kyllä minä häätöoperaation pistäisin pystyyn.
Olen vain tässä huomannut, että ystävällisyys ja ymmärtäväisyys tekee elämästä helpompaa. Ei tarvitse olla katkera tai kiukkuinen aina kaikelle.
Vaikutat aika kiukkuiselta.
M31
Sama laki koskee kaikkia, olivatpa sitten yksinäisiä tai perheellisiä. Eli ainahan on maksettava, eikös juu? Jos et maksa, olet asunnon omistajan elätti. Ei kuntakaan kauan katsele maksamattomia asukkaitaan. On aivan sama, olenko asuntosijoittaja vai pienituloinen mummeli, jolla sattuu olemaan esim.perinnöksi tullut asunto, jota vuokraa, jotta leipä vähän levenisi. Monet vuokralaisethan keplottelevat melko pitkään maksamatta vuokraansa. Kun sopimus irtisanotaan, niin se viedään oikeuteen ja taas ilmainen asuminen jatkuu. Kevyesti noin puoli vuotta ainakin vuokraisäntä joutuu kärsimään. Ja rahallisesti yleensä enemmän kuin pelkät vuokrat, sillä ei ole harvinaista, että asunto on kamalassa kunnossa, kun vuokralaiset on lopulta saatu häädetyksi. Takuuvuokra ei kata remonttia alkuunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralordien sydämmettömyys paistaa tässäkin ketjussa. Vuokravakuudesta voisi aivan helposti vipata kuun, kahden vuokran. Älkää olko kitupiikkejä.
p-skat, vuorat on maksettava ajallaan. Ota pikavippi ja ja itke niille sydämettömyyttä. Siinähän vippailet. Ihan sama onko perhettä vai ei, ei etuoikeutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastike 600 kuukaudessa, minun pitäisi maksaa sen verran toisten asumisesta.
Ei onnistu!Vastike? Talonyhtiöllä iso laina vai häh?
Itekin katoin että aika iso. Oma kaksio Helsingin keskustassa (autotallipaikka myös), eikä niiden yhteenlaskettu vastikekaan ole kun alle puolet tosta.
En ole nähnyt 600 vastikkeita, kuin jossain 120m'2 kerrostaloissa, tai sitten asunnoissa, jossa on talonyhtiön lainaa maksettavana, eli vastikkeeseen on laskettu mukaan myös rahoitusvastike.
Monissa kerrostaloissa on putkiremontit rahoitusvastikkeena.
Eli niinkuin kuvailin, että iso laina on otettu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki vuokranantajat ole sijoittajia. Pitäisikö pientä eläkettä saavan mummelin turvautua leipäjonoon, jotta perhe saisi asua ilmaiseksi hänen omistamassaan, ehkä lapsettomalta siskolta perityssä asunnossa?
Väärin. Kaikki vuokranantajat ovat sijoittajia, joiden tarkoitus on tienata sillä asunnolla. Muutenhan he antaisivat ihmisten asua asunnoissaan ilmaiseksi.
Mutta se, että vuokranantaja sattuisikin olemaan rikas pohatta ei oikeuta ketään vuokralaista olemaan maksamatta vuokriaan. Toki tilapäiset maksuvaikeudet on eri asia ja niistä voidaan tarvittaessa sopia, mutta mieluiten etukäteen. Se on kaikkien osapuolien etu.
Taitaa AP:n mainitsema "perhe" ollakin näitä humanitaarisesti maahantuotuja kantasuomalaisten korvikkeita. Ensin p*skotaan kämppä, ja sitten jätetään vuokrat maksamatta. Seuraavaksi tättähäärät alkavat soitella maita ja mantuja ja Vauva-lehden keskustelupalstaa myöten, ettei heitä saa pitää vastuussa teoistaan, koska, tuota, se nyt vain on niin väärin!
Huoh.
Ap kiukkuaa, kun luuli saavansa myötätuntoa. Mutta ei, normaali ihminen maksaa ekana juuri ne vuokrat ja sähkölaskut ja tinkii kaikesta muusta. Itsellä oli joskus tiukkaa ja silloin en ostanut itselleni kirjaimellisesti mitään muuta kuin ruokaa ja saippuaa ja ruuatkin koetin tehdä edullisista raaka-aineista. Se onnistuu kyllä, jos on aikaa ja tutkii hintoja. Ikinä ei jätetty laskuja maksamatta ja vuokra aina ensimmäisenä, eräpäivänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31
AP
Tämä ap vaikuttaa ihan siltä sekopää-Silpulta.
Kauppias!
Soittaisitko poliisit, jos perhe veisi ostoksensa maksamatta?
V*tun riistokapitalisti, pitäisi olla vähän inhimillisyyttä ja joustoa :(
Vierailija kirjoitti:
M31
Näin mäkin periaatteessa ajattelen ja nyt viimeksi "joustin". Kiitokseksi jättivät revityn parketin ja seinät ja säpälöidyt pistorasiat. Oli viimeinen kerta kun vuokraan asuntoani kellekään, en yksinkertaisesti jaksa enää. Olivat "mukava lapsiperhe". Joo.
Vierailija kirjoitti:
AP:n kaltaiset loiset oli tärkein syy siihen, että myin sijoitusasuntoni pois. Nyyhkytarinaa tuli tulvimalla, mutta vuokrarahoja ei. Kyllästyin siihen, että myötätuntoani käytettiin härskisti hyväksi. Myydessä irtisanoin sopimuksen, ja kaupantekohetkstä alkaen vuokran periminen ja asukkaan häätäminen olikin sitten ostajan päänsärky. Itse sain omani pois lopulta pitkän väännön jälkeen.
M45
Samoin. Joka - kerta - hirveä - sotku. Vuokraisännän asema on todella turvaton. Kuluin ihan loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tiedän yhden tapauksen, että Kela maksaa vuokran kokonaisuudessaan vuokranantajalle. Vuokralainen vaihtuu ja hän saa valita vuokralaisen joltain kelan listalta. Vuokrasopimus on tehty kelan kanssa ja se tehdään aina määräajaksi ainakin hänen tapauksessaan.
Ap, miten paljon sinä olisit valmis antamaan itseäsi heikompituloisen hyväksi? Antaisitko asuntosi perheelle, jolla on kipeämpi tarve kuin sinulla, ehkä vauva ja monta lasta?
Täh? Tuohan on vallan sairasta ja vääristää markkinoita reippaasti, kun joku ei saa vuokralaista millään ja toinen vain valitsee listalta. Eipä ihme, ettei asumistukeen haluta puuttua, vaikka muita yhteiskunnan tukia ollaan suitsimassa tämän tästä. Tuohan on varma tulonlähde.
Kuuleppas sosialisti. Kyllä Suomessa, rakkaassa isänmaassamme, on maksettava korvaus jos käyttää toisen omaa. Minä likaisena lihavana riistokapitalistina olen valmis siihen että käyt kerran viikossa kaupunkiasunnossani levittämässä jalkojas minulle, kuitataan sillä tuota vuokrarästiä. Se nyt vain on näin. Minulla on asunto, sinulla on aarre jalkojes välissä. Näin ihmiskunta on toiminut jo tuhansia vuosia.
Onko taloyhtiöllä liiketiloja tai autallipaikkoja, joita vuokraa. Se laskee taloyhtiön kustannuksia. Lisäksi taloyhtiön tontista maksama vuokra tai tontin omistaminen vaikuttaa asiaan.