Köyhät, kertokaa mitä syötte?
Tuota rikkaat ja rahattomat -sarjaa katsoessa en ihan oikein ymmärrä, miten joku nutella tai croissantit on jollekin luxusta. Viime jaksossa yhdelle ihmiselle jäi viikon käyttörahaa yli 90 euroa - kyllähän sillä saa jo vaikka mitä normaalia ruokaa. Kertokaa, mikä on teille se normaali kauppalista tai ateria. Uskoisin, että oikeasti ihan samaa syödään myös kaikissa keskiluokkaisissa kodeissa..
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston ruokalassa syön pääruoan. Kotona esim puuroa, raejuustoa ja mustikoita, itse leivottuja teeleipiä, banaania, maustamatonta jugurttia.
Ja viikko budjetti ei tod ole 90 e, siinähän menisi kaikki rahat pelkästään ruokaan.
Kaalilaatikkoa. Letuilla herkuttelen, syön ne itse keittämäni omenasoseen kanssa.
Kasvisruokavalio. Ruokaa esim. linsseistä, kikherneistä, kasviksista. Olen todella tarkka siitä, että ruoan terveellisyydestä ei tingitä vaikka rahaa onkin vähän käytössä. Tänään ruokana on täysjyväpastaa ja tomaattikastiketta tuoreista tomaateista.
Koska olen köyhä niin pitää käyttää hyväksi Suomen kesäaika ja kerätä paljon kaikenlaista talvenajaksi.
Esim. puuroa ja marjoja kuluu paljon, samoin marjapuuroja ja kiisseliä, villiyrttikastikkeita ( villiyrtit ovat kyllä taivaanlahja köyhän keittiöön) uunijuurekset ovat yksi penninvenytysruoka ( juureksia saa tosi halvalla, kun joulun jälkeen niitä poistomyydään, silloin kannattaa pakastaa)
Leipiä leivon itse, niiden päälle pestoa ( esim. nokkos- ja vuohenputkipestot ovat edullisia raaka-aineita)
Turkkilaisesta jugurtista ja marjoista teen smoothiet, samoin jugurritvilliyrttikastikkeet ovat herkkuja.
Yksi herkuttelujuttujani on Mamman marjapiiras.
Herneitä ja papuja olen koittanut myös kasvattaa itse, mutta valitettavasti ovat saaneet matokuurin :( onneksi ovat halpoja joten linssi ja hernekeitot ovat yksi suosikkiruokani.
Kaupan tomaattimurskat ( x- tra) ovat halpoja, niistä saa hyvän kastikepohjan halvalla. tai vaikka pikaruuaan, tomaattikeiton.
Kananmunat ovat myös halpoja, joten esim. perunat ja kananmunakastike ja munakas kuuluvat kyllä ruokailuuni. Samoin porkkanakeitto on yksi halpa ruoka-
Tänään:
Kaurapuuroa, hunajaa, pakastemarjoja
Pastasalaatti
Smoothie (lehtikaali, ananas banaani, kookosvesi)
Pähkinöitä, omena
Itsetehtyä pizzaa
Vierailija kirjoitti:
Koska olen köyhä niin pitää käyttää hyväksi Suomen kesäaika ja kerätä paljon kaikenlaista talvenajaksi.
Esim. puuroa ja marjoja kuluu paljon, samoin marjapuuroja ja kiisseliä, villiyrttikastikkeita ( villiyrtit ovat kyllä taivaanlahja köyhän keittiöön) uunijuurekset ovat yksi penninvenytysruoka ( juureksia saa tosi halvalla, kun joulun jälkeen niitä poistomyydään, silloin kannattaa pakastaa)
Leipiä leivon itse, niiden päälle pestoa ( esim. nokkos- ja vuohenputkipestot ovat edullisia raaka-aineita)
Turkkilaisesta jugurtista ja marjoista teen smoothiet, samoin jugurritvilliyrttikastikkeet ovat herkkuja.
Yksi herkuttelujuttujani on Mamman marjapiiras.
Herneitä ja papuja olen koittanut myös kasvattaa itse, mutta valitettavasti ovat saaneet matokuurin :( onneksi ovat halpoja joten linssi ja hernekeitot ovat yksi suosikkiruokani.
Kaupan tomaattimurskat ( x- tra) ovat halpoja, niistä saa hyvän kastikepohjan halvalla. tai vaikka pikaruuaan, tomaattikeiton.
Kananmunat ovat myös halpoja, joten esim. perunat ja kananmunakastike ja munakas kuuluvat kyllä ruokailuuni. Samoin porkkanakeitto on yksi halpa ruoka-
Nuo jukurttiyrttikastikkeet kuulostavat hyviltä. laitatko muuta kuin jukurtteja ja yrttejä siihen?
ainakin nämä esimerkit kuulostavat ihan normaalin keskituloisen henkilön ruoilta.
Vierailija kirjoitti:
ainakin nämä esimerkit kuulostavat ihan normaalin keskituloisen henkilön ruoilta.
Ainakin minun tuntemat keskituloiset syö paljon paremmin kuin minä.
Olin liian köyhä asumaan Helsingissä Hekan vuokrakämpässä. Oli ihan hyvä duuni, sellainen että selvittiin palkasta palkkaan, viimeinen viikko ennen palkkaa kituuttaen seuraavaan palkkapäivään. Ja taas alusta. Kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen. Joskus hetken aikaa työttömänä karenssissa, niin että leipäjonotkin tuli tutuiksi.
Muutin maalle. Talo oli ollut toista vuotta tyhjillään, kun ei meinannut ostajaa tai vuokralaista löytyä, kunnes tulin minä. Neuvottelin osamaksusopimuksen (minä, luottotiedoton, kiinteistönomistajaksi) niin, että nykyiset omakotitalon lyhennykset kolmanneksen pienemmät kuin kaupunki kolmion vuokra. Toki tuon kolmanneksen syökin sitten talvikausina talon lämmityskulut. Kesällä pärjää lämmittämättä.
Kaupan päälle sain puoli hehtaaria maata, missä viljellä omia juureksia, vihanneksia, marjoja ja jopa hedelmiä (kyllä, Suomessakin kasvaa mm vesi- ja hunajamelonia ja esim ananaskirsikkaa). Kun on ylimääräiset pari-kolmekymppiä rahaa - ostan hedelmäpuun. Tai marjapensaan (viitisen euroa kappale esim viinimarjasta tai karviaisesta). Saimaa on vieressä, sieltä saan kalaa. Mato-ongella. Ei tarvi kuin kymmenen minuuttia kävellä kotoa kala-paikalle. Madot matofarmista tai puutarhasta, vuodenajasta ja fiiliksestä riippuen.
Sieni- ja marjametsät niin lähellä, ettei tarvitse viettää tuntia enempää tuolla metsässä (minne pääsee takapihalta suoraan), että on kori täynnä metsän antimia. Arkkupakastinkin löytyi talosta jo valmiiksi. Kasvikuivurilla kuivataan se mitä ei pakasteta tai keitetä hilloksi tai säilykkeiksi. Pari vuotta jo menty näin.
Nykyään kaupasta ostetaan lihat, kananmunat, jauhot, suolaa, sokeria, kahvia. Röökiäkin ostan vaikka tahtoisin jo lopettaa ja vaikka kesällä kasvaa omaakin tupakkaa (Virginian tupakkaa) tuolla pellolla. Tänä vuonna ajattelin hommata kanoja. Sais omia munia ja kananlihaa, luomulannoitettakin kanankakkana.
Ensi vuonna ehkä possuja, kaneja ja lampaita. Sitä seuraavana ehkä uskallan ostaa jo oman lehmänkin.
Ruokaan menee enää aika vähän rahaa. Jos ei oo varaa paljoa lihaa ostella, niin sitten syödään pihalla kasvaneita härkäpapuja. Tai pensaspapuja. Tai itse ongittua kalaa. Protskun lähteeksi. Jos ei oo varaa talvella ostaa paljoa tuoreita vihanneksiä, sitten syödään viime kesänä säilöttyjä tai pakastettuja. Pieni kasvivalo kellarissa takaa sen, että tuoretta salaattia, rucolaa ja yrttejä on tarjolla ympäri vuoden.
Valintoja. Kerran valitsin muuttaa maalle, enkä ole kertaakaan katunut. Ruokalaskuni ei ole ikinä ollut näin pieni kuin nykyään, ei edes silloin kun työttömänä ravasin leipäjonoissa. Täällä maalla on vielä tilaa, tervetuloa! :)
Olen pitkäaikaistyötön. Tämän päivän ruuat sinkkunaisella:
-Aamupala: kaurapuuroa voisilmällä ja keitetty kananmuna
-Lounas: 1 Poprilli-merkkinen makkara, lohkoperunoita ja porkkanaraastetta
-Päivällinen: lasagnea ja porkkanaraastetta
-Iltapala: 2 riisipiirakkaa juustolla, kinkukla ja kurkulla
Puuroja, makaronia ketsupilla, perunoita ja vehnäjauhokastiketta, nuudeleita, porkkanoita, kaalikeittoa...
Aamuisin puuroa.
Laatikkoruokia josta riittää seuraavaankin päivään.
Keittoja niin iso satsi että riittää seuraavaan päivään.
Jauheliharuokia.. esim. Lihapullia teen.
Perunat, porkkanat, sipulit ja lantut on omasta pellosta. Samoin marjat. Kalastamme myös omat kalat. Joskus jos hyvä tarjous niin lohta ostan kaupasta.
Broileristakin saa edullista ja hyvää ruokaa.
Riisiä ja inkivääriteetä söin tänään.
Kiinalaista elämänkoulun ruokaa.
Tai no, inkivääristä tein juoman ja join sen. Joku tyhmä "rikaskin" sanoo että se inkivääri juotava on teetä tai rooibos.
Köyhät syö kaalia ja juovat joka päivä 2-3litraa suomalaista sisuhanavettä.
Inkivääri muhii paremmin vatsassa kiinalaisen riisiruan päätteeksi kuin "suomalaiset" perunat salmiakki päätteellä.
Viikon ruokabudjetti on noin 30e, joskus voi mennä vähän ylikin. Syön aika paljon papuja, kananmunia ja riisiä. Tuo on varmaan yleisin ateriani, eli maustettu tomaattinen papuriisimössö ja paistettua munaa. Aamupalaksi puuroa.
Luksusta mulle on hyvät juustot. Voisin syödä kokonaisen brie juuston yhdeltä istumalta - ja välillä syönkin. Lidlin brie on noin 3e ja tosi hyvää!
Kalaa, pastaa, kasviksia, juureksia, viljatuotteita.. ja tietysti myös herrkkuja.
Ihan hyvin syön, ei tarvitse nälkää nähdä. Mutta johtuisko siitä etten sitten mitään muuta ostakaan KUIN ÄÄRIMMÄISEN HARVOIN kun on pakko, laskut maksan ja ruokaa saa hyvin loppurahalla.
Ihan samanlaisia arkiruokia mekin syödään, vaikka kuulutaan hyvätuloisiin. Meidän ruokalasku nousee murojen, leikkeleiden ja juustojen myötä.
Yliopiston ruokalassa syön pääruoan. Kotona esim puuroa, raejuustoa ja mustikoita, itse leivottuja teeleipiä, banaania, maustamatonta jugurttia.