Köyhät, kertokaa mitä syötte?
Tuota rikkaat ja rahattomat -sarjaa katsoessa en ihan oikein ymmärrä, miten joku nutella tai croissantit on jollekin luxusta. Viime jaksossa yhdelle ihmiselle jäi viikon käyttörahaa yli 90 euroa - kyllähän sillä saa jo vaikka mitä normaalia ruokaa. Kertokaa, mikä on teille se normaali kauppalista tai ateria. Uskoisin, että oikeasti ihan samaa syödään myös kaikissa keskiluokkaisissa kodeissa..
Kommentit (70)
Jliha, broileri, kananmuna, makkara
Peruna, riisi, Makaroni
Ruispalat+omat sämpylät
Leivän päälle makkara juusto tomaatti
Jääsalaatti kurkku
Majo, salaattikastike ketsuppi
Jäde suklaa
Maito kahvin sekaan
Noita yhdistelee, 30-40 viikossa. Alkoa en osta koska teen kotiviinit itse jossa säästää. Tupakkaa en polta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ainakin nämä esimerkit kuulostavat ihan normaalin keskituloisen henkilön ruoilta.
Ainakin minun tuntemat keskituloiset syö paljon paremmin kuin minä.
Tai sitten vain olet siinä luulossa. Toki viikonloppuna saattaa jollakin olla parempaa, mutta normiarjen ruokavalinnoilta nämä kyllä kuulostavat.
Lepakoita ja supikoiria. Välillä saan tautisen rusakon pyydystettyä ansalangalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ainakin nämä esimerkit kuulostavat ihan normaalin keskituloisen henkilön ruoilta.
Ainakin minun tuntemat keskituloiset syö paljon paremmin kuin minä.
Tai sitten vain olet siinä luulossa. Toki viikonloppuna saattaa jollakin olla parempaa, mutta normiarjen ruokavalinnoilta nämä kyllä kuulostavat.
Niin no minulla ei ole varaa ostaa esim noin vain huolettomasti juustoa ja kinkkua tai jotain salaattipöydän salaatteja ja hedelmiä. Että siis täytyy miettiä milloin noihin on varaa vs ostanpa juustoa enkä koe siitä mitään tunnontuskaa.
En itse edes ymmärrä tätä nutella-hehkutusta.
Yleensä riisiä ja tonnikalaa, wokkivihanneksia joukkoon ja mössöksi. Suolaa, mustapuppiria ja soijakastiketta. Maukasta eikä lihota. Keitot on toinen normisapuska: 2 kiloa perunoita, makkaraa tai jauhelihaa -30% ja keittojuureksia/vihanneksia pari pussia, 4 litran kattila täyteen ja sitä syö 3-4 päivää. Lihamureke + muusi. Aamupalaa en syö (kahvia, monivitamiinia ja c-vitamiinia lukuunottamatta), välipaloiksi hedelmiä, ja ruokaa 2-3 kertaa päivässä. Leipää (tai viljatuotteita) en syö lainkaan, niin säästän siinäkin 20 viikossa, kun ei tarvitse ostaa voita, makkaraa, juustoa yms. Terveellisemminkin voisi kyllä syödä, mutta kun en ole mikään kokki-ihminen, niin näillä pärjää ihan hyvin. Ainakin hengissä pysyy eikä pääse läskistymään.
Köyhät myös jotenkin kuvittelevat, että keskituloisilla tai jopa hyvätuloisilla olisi jotenkin ihmeellisesti käyttörahaa hurjasti. Monella ne rahat menevät asuntoon ja asuntolainaan sekä auton kuluihin, ehkä opintolainaan ja laajempiin vakuutuksiin. Toki nuo elämänlaatua nostavat ehkä, mutta käyttöraha saattaa olla yllättävän lähellä sen köyhän käyttörahaa.
Puuroa lähes joka aamu. Kahvia, satsaan hyvään tummaan laatuun. Usein ostan euron pussin mustaherukkapakastetta, riittää muutamaksi aamuksi. Puuron liotan ensin, seassa usein kurpitsansiementä tai pähkinöitä.
Suosin ab-jugurri-myslimössöä. Tuohon se herukka tai omppusose päälle ja maitokahvi.
Töissä eväsleivät kahdelle tauolle.
Töistä tullessa usein joku kuppi kahvia ja pala itse tehtyä makeaa piirasta.
Illalla vielä joku lämmin ruoka. Usein lohipullia, pakasteparsakaalia, pastaa jne.
Ei haittaa vaikka syön paljon aika samaa. Välilä teen linssi/papumössöjä. Lihaa en syö kovin usein.
Ruokajuomana jäävesi tai vissy/kevytlimu fifti-fifti.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät myös jotenkin kuvittelevat, että keskituloisilla tai jopa hyvätuloisilla olisi jotenkin ihmeellisesti käyttörahaa hurjasti. Monella ne rahat menevät asuntoon ja asuntolainaan sekä auton kuluihin, ehkä opintolainaan ja laajempiin vakuutuksiin. Toki nuo elämänlaatua nostavat ehkä, mutta käyttöraha saattaa olla yllättävän lähellä sen köyhän käyttörahaa.
Köyhä ei saa asunto-ja autolainaa. Jos hyvätuloinenkin asuisi halvassa yksiössä niin tietenkin hänellä olisi moninverroin enemmän käyttörahaa kuin köyhällä.
Vierailija kirjoitti:
Nuotiolla paistettua siiliä.
Paista se läpikypsäksi, siilissä voi olla salmonellaa.
makarooni 15snt pussi ja lenkki 69snt. lidl
Otin tämän viikon haasteeksi etten käy kaupassa ollenkaan. Lauantaina kaapit oli "tyhjänä", mutta siitä huolimatta olen saanut aikaan mm. nämä ateriat:
- pestopastaa pinaatilla
- kanaa gong bao (tumma kastike, paprikaa, bambunversoja ja pähkinöitä)
- voileipäomeletteja (voileipä paistettuna omelettiin)
- tomaatti-oliivipastaa
Tänään oli köyhin päivä tähän saakka, söin kahdella aterialla näkkäriä metsämarjahillolla ja lounaaksi tomaattipastan tähteet. Huomiselle on kanakeittotölkki vielä kaapissa, launtaina sitten taas kauppaan. Olipa tämäkin kokeilu, nollabudjetin viikko.
Ostan ruoat kaupasta 60% alennuksella ja isken pakkaseen.
Ainoa mitä syön säännöllisesti on maustamaton AB-jogurtti Chia-siemenillä, muutoin mennään sen perusteella mitä on alennuksesta löydetty.
Ilmaa ja pölyä syön niinkuin "kunnon"köyhän kuuluukin! Mm. tämän palstan suur-empaatikkojen (oikeistolaisten julmureiden)mielestä..Herkkupäivinä kaurapuuroa ja tarjous-juureksia! No oikeasti myös munia, linssejä,riisiä,pastaa jne.halvahkoja ruokia mutta suht'terveellistä yritän pääosin syödä.
Lihapullia, riistakäristystä, paistettua lohta, lohikeittoa, lihakeittoa, karjalanpaistia, lasagnea,
pihvejä, kanaa jne.
Lisukkeena yleensä perunamuusia, paistettuja perunoita tai kermaperunoita.
Ja tietysti erilaisia salaatteja.
Hedelmiä ja marjoja paljon, pähkinöitä
Kasviksia
Maitoa, raejuustoa, jugurttia, mysliä, marjakiisseleitä, rahkaa.
Leipiä mitä mieli tekee, levitettä, leikkeleitä, juustoja.
Kahvia, virvokkeita,
Jäätelöä, karkkia, poppareita, sipsiä.
Pullaa ja erilaisia makeita ja suolaisia piirakoita leivotaan itse
Syön varmaan samoja ruokia kuin muutkin, mutta en osta pihvejä, kalaa harvoin, ei mitään juomia koskaan (vesi riittää), ei karkkeja, pullaa, ei kummempia hedelmiä, ei heräteostoksia, ei leikkeleitä, jugurtteja...
Ja pitää jaksaa tehdä sitä ruokaa, kun ei voi ostella jotain valmisruokia juurikaan.
Mutta siis samaa ruokaa kuin muillakin, miinus kaikenlaiset extrat.
Höpöhöpö,vähän on vaikeaa uskoa että edes keski-saati sitten hyvätuloisella jää noin 100€/kk ruokaan ym.vuokran ja laskujen jälkeen!Pahimmillaan siis noin 10€/vko ruokiin kuukaudelle?! Haha, ja kyllä itseki nköyhänä maksan opintolainaa melkein 100€/kk ja ihan siitä surkeasta työmarkkinatuestani että näin!
Tulot 800 euroa, josta puolet menee ruokaan.
Kananmunia, naudan ulkofilettä, (kuhaa, merilohta.)
Perunaa, (riisiä, pastaa, kauraa,) ruislimppua.
Jogurttia, (piimää,) voita, juustoa.
Tomaattia.
Ruokavalio vaihtelee vuodenajan ja tulojen mukaan. Kesällä syön myös marjoja ja vihanneksia.
Koska ne yksinkertaiset kotona valmistetut arkiruuat on vaan parhaita.
Tulotasosta ei ole kiinni etteikö niitä voi valmistaa.