Paljonko sinä tarvitset (tai tarvitsisit) rahaa normaaliin elämään?
Ilman kituuttamista, mutta ei mitään erityistä ylellisyyttäkään. Niin, että kaiken tarpeellisen pystyy hankkimaan.
Minulla tuo summa on 2000e/kk ja sillä saa jo vähän extraakin. Kaikki tuon yli palkasta jäävä osa jää säästöön.
Kommentit (14)
Olen pitänyt kirjaa tuloistani ja menoistani koko aikuisikäni, eli 35 vuotta. Viimeiset vuodet olen elänyt noin 2100€/kk. Keskimääräisistä 4000€/kk nettotuloista on jäänyt sijoituslainojen maksuun noin 1900€/kk.
Saan nettona 2800€. Sillä pärjään ok, mutta ei haittaisi, jos enemmänkin saisi. Asun yksin liian isossa talossa ja tuen opiskelevia lapsiani, jotta heidän ei tarvitse ottaa opintolainaa..
1200-1300. Työtön ei paljon palkoilta odota.
Nyt työttömänä käteen 1100 e ja aikalailla tuo on se mun pakollinen mitä tarvitsen ja millä pärjään kuussa. Töissä ollessa sain 1900 ja tuosta laitoin aina 500 e säästöön jolla matkustelin muutaman kerran vuodessa. Nyt työttömänä ei jää mitään säästöön.
Kahdesta kolmeen tonnia kuussa käteen olisi sopiva määrä. Nyt en yllä tähän valitettavasti.
Vuokraan 1300, ruokaan 500, harrastuksiin 50 e per kuukausi. Helsinkiläinen.
2000 puhtaana käteen riittää. Matkailu sitten kortilla ja vähitellen maksetaan.
No, jos ajatellaan, että normaalin ihmisen elämään kuuluu asunto, auto, harrastuksia ja kaikkea muuta niin kyllä se vaatisi vähintään 3000 € nettona kuukaudessa. Nyt saan työttömänä 900 € ja esimerkiksi tässä kuussa lääkärikulut syövät tuosta 150 € vuokran ja muiden laskujen lisäksi niin minun tapauksessani normaali olisi n. 1500 € kuukaudessa. Se tarkoittaisi, että voisin elää näkemättä nälkää ja ehkä välillä harrastaakin jotain. Tai ostaa edes pari kertaa vuodessa jonkun vaatteen rikki menneen tilalle. Tai ostaa silmälasit nykyisten tilalle joilla en enää oikein näe mitään.
Tuhat euroa menee kuukaudessa eikä tarvitse miettiä mitä ostaa. Siinä on siis asumiskustannukset mukana
Työelämässä ollessa palkka oli nettona noin 1500€, nyt on eläke nettona 1230€. Hyvin olen noilla tuloilla pärjännyt. M67
Noin viisi tuhatta kuukaudessa. Asun yhdessä maailman kalleimmista kaupungeista, joten asuminen vie jo ison osan tuloista. Pelkkä yksiön vuokra ihan ok-alueella (ei siis edes parhaalla) maksaa helposti pari tuhatta euroa kuussa, kaksio lähentelee kolmea tonnia. Metrokortti 200-300 kuussa jne.
Muutaman biljardia euroa. Kyllä siinä alkuun pääsee. T: Antti Laine