Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi, oi MIKSI te vanhemmat ette hoidata lastenne puhevikoja???

Vierailija
07.05.2020 |

Jos lapsi on henkiseltä kehitykseltään normaali, eikä ole rakenteellisia ongelmia, niin miksi ette hoida tuollaista asiaa kuntoon?

On tosi ankeaa olla puhevikainen sitten koko elämänsä. Se vie uskottavuutta monessa yhteydessä, ja sulkee kokonaan ovia monista ammateista.

Tuli vaan mieleen kun ystävälläni on kolme puhevikaista lasta, ja on vaan silleen, että ei jaksa paneutua asiaan. Mulle se vaan ottaa niin pahasti korvaan, kun oma työkin on sellainen, missä ei puhevikaisena käytännössä voi työskennellä.

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään koulussa ne kyllä lykätään puheopettajan hoiviin.

Vierailija
2/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ymmärtänyt, ettei kaikkia puhevikoja edes saada korjattua. Vanhemman kyllä pitäisi jaksaa paneutua lapsen vaikeuksiin, mutta puheterapeutit on erikseen ja sinne pitäisi kyllä saada tarvittaessa lähete. Vai miten se sun kaveri ei jaksa paneutua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vika oli niin lievä, että puheterapeutin mukaan ei kannata hoitaa. Kyllähän se häiritsee välillä itseä. Etenkin uusien ihmisten seurassa nousee usein esille, kun toinen siitä huomauttaa.

Vierailija
4/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalliselle puheterapeutille pääsyä pihdataan eikä kaikilla ole varaa yksityiseen tai osaa opettaa itse

Vierailija
5/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä lapsia ja millaisia puheongelmia? Osa korjaantuu iän myötä. Minulla oli lapsena s-vika ja jouduin käymään puheopettajalla harjoituttamassa ässää. Siellä sitten piti suhistä ja sihistä sekä tehdä kotona harjoituksia. Ässävika parani, kun hampaani oikaistiin eli ihan turhaan kävin puheopetuksessa.

Vierailija
6/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni r-vika ei meinaa korjautua millään. Paneuduttu on.

Vierailija
7/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinulle kuuluu? En minäkään arvosta puhevikoja, mutta ehkä vanhemmat ovat nähneet asian eteen vaivaa ja mikään ei ole tepsinyt. Älä puutu asioihin, jotka eivät sinulle kuulu.

Vierailija
8/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä vein lapsen puheterapeutille kun lähestyi jo viiden vuoden ikää ja r oli hakusessa. Otin sen vähän sillä asenteella, että se on nyt meidän harrastus ja maksaa ne muutkin harrastukset. 10 kertaa käytiin ja oliko se joku 50€/kerta. Viikon välein me siellä ravattiin ja viimeinen käynti oli sellainen, jossa käytiin esittelemässä joululomalla opittua ärrää. 

Tosi hyvät muistot jäi! Se oli meille vähän sellaista yhteistä kahdenkeskistä aikaa ja kun ei hänellä tuossa kohtaa vielä muitakaan harrastuksia tainnut olla, niin tuo ihan kävi sellaisesta. Eikä ollut paha hinta siitä että sai ärrän kuntoon! Lapsi käytti puheterapiaa ennen j:tä ärrän paikalla ja olihan se lapsellekin hienoa, että oppi sanomaan sen.

Vierailija
9/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vika oli niin lievä, että puheterapeutin mukaan ei kannata hoitaa. Kyllähän se häiritsee välillä itseä. Etenkin uusien ihmisten seurassa nousee usein esille, kun toinen siitä huomauttaa.

Huomauttaa? Taidat tavata aikamoisia pösilöitä.

Vierailija
10/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoahan se on huutaa vierestä kaikenlaista. Lapsellani ei ole puhevikoja, mutta muunlaista kuntoutusta saa ja tarvitsee runsaasti. On ammattilaisia kuntouttamassa ja me vanhemmat tietysti. Ei kukaan ymmärrä sitä määrää, mitä vanhempi voi käyttää lapseensa ja perheen ulkopuoliselle se ei oikeastaan näy mitenkään.

Helppoa se on tuomita, jos ei ole toisen saappaissa kulkenut. Eivät ne puheviatkaan ole millään taikatempuilla hoidettavissa. Ja kuka tietää, vaikka joillain lapsista on sellaista sen taustalla, mitä ei ole vielä diagnosoitukaan.

Vierailija
11/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta ohjataan puheterapiaan ennen koulua. Kun ne puhuvat siellä neukkulassa puheen kehityksen viivästymisestä ja muista puheen kehityksen ongelmista ja neuvovat ottamaan yhteyttä kunnan puheterapeuttiin, vanhemmat loukkaantuvat tai säilähtävät ja opettavat itse. Sitä harva kuitenkaan osaa. Terkut voisivat puhua vähemmän kliinisin termein. Ihan vaikka niin, että ”korjataan R kuntoon ennen koulua”.

Vierailija
12/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huomattu. Teineilläkin L, S ja R-vikaa ihan kauheasti tänä päivänä!

Vierailija
13/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, oi siksi, että puheterapeutti kyllä soitti mulle syksyllä, mutta sanoi vain, ettäajat menevät pitkälle. Täällä ei ole yksityisiä puheterapeutteja, enkä ole kiinnostunut käymään viikottain satojen kilsojen päässä. Olen yrittänyt pyytää lasta harjoittelemaan kanssani - hän ei suostu, vaikka r-vika harmittaa häntä itseäänkin.

Riittääkö tämä sinulle aloittaja vastaukseksi?

Vierailija
14/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloittaja ei tee mitään lapsensa typeryydelle, ei luulisi olevan vaikeaa?

Vierailija
15/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolasta ohjataan puheterapiaan ennen koulua. Kun ne puhuvat siellä neukkulassa puheen kehityksen viivästymisestä ja muista puheen kehityksen ongelmista ja neuvovat ottamaan yhteyttä kunnan puheterapeuttiin, vanhemmat loukkaantuvat tai säilähtävät ja opettavat itse. Sitä harva kuitenkaan osaa. Terkut voisivat puhua vähemmän kliinisin termein. Ihan vaikka niin, että ”korjataan R kuntoon ennen koulua”.

Hienoa, että teidän kunnassa on noin paljon puheterapeutin aikoja äänteiden korjaamiseen! Saanko kysyä, mitä kautta olet tuota tietoa saanut?

Vierailija
16/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opin sanomaan ärrän vasta joskus yläasteella, aika paljon siitä sai kuulla kyllä kavereilta. Sitkeesti vaan, ni kyl se siitä. Joku ferrari on sanana edelleen satunnaisesti vaikea sanoa. Eipä sillä että ei se mua kauheasti aikoinaan haitannut. Sitä mä kyllä ihmettelen että ns. kurkkuärrää jotkut on hionut ihan viimeiseen päälle, sama tarmo normiärrään niin sujuisi varmasti.

Vierailija
17/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on ollut 3 vuotta jonossa puheterapeutille. Kerran vuodessa sieltä soitetaan, onko tarve vielä. On. Kunnassamme ei vaan ole puheterapeuttia, joten jonotellaan vielä... että näin niitä ärrävikoja hoidetaan.

Vierailija
18/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä vein lapsen puheterapeutille kun lähestyi jo viiden vuoden ikää ja r oli hakusessa. Otin sen vähän sillä asenteella, että se on nyt meidän harrastus ja maksaa ne muutkin harrastukset. 10 kertaa käytiin ja oliko se joku 50€/kerta. Viikon välein me siellä ravattiin ja viimeinen käynti oli sellainen, jossa käytiin esittelemässä joululomalla opittua ärrää. 

Tosi hyvät muistot jäi! Se oli meille vähän sellaista yhteistä kahdenkeskistä aikaa ja kun ei hänellä tuossa kohtaa vielä muitakaan harrastuksia tainnut olla, niin tuo ihan kävi sellaisesta. Eikä ollut paha hinta siitä että sai ärrän kuntoon! Lapsi käytti puheterapiaa ennen j:tä ärrän paikalla ja olihan se lapsellekin hienoa, että oppi sanomaan sen.

Tekstistäsi huomaa, että olet kasvatustietoinen ihminen. Mutta monella ei ole tuohon varaa. 

Olet varmaan tosi ihana äiti! 

Vierailija
19/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritättekö itse opettaa lapsianne, jos terapeutille ei pääse?

Vierailija
20/104 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ”kasvatustietoiseksi” kehuttu kertoi ketjussa vieneensä lapsen nelivuotiaana yksityiselle puheterapeutille. Kuitenkaan monella lapsella ei vielä viittä vuotta lähestyttäessä ole motorisia valmiuksia oppia r-kirjainta. Silloin raha ja vaiva on hukkaan heitettyä, ja kiva harrastus johtaa väistämättä pettymykseen.

Monessa kunnassa ei ole resursseja puheterapiaan. Tällöin välttämättömyydestä tehdään hyve ja todetaan, että esimerkiksi kurkku-r on osa ihmisen persoonallisuutta. Eikä ole mielestäni pelkästään paha asia, jos käsityksemme normaalista puheesta hieman laajenee. Suomalaiset ovat tavanneet suhtautua esimerkiksi vieraisiin aksentteihin aika ahdasmielisesti.

Kaikki eivät kaikkia kirjaimia opi, ja tärkeintä on ihmisen oma motivaatio. Jos lapsi itse on tyytyväinen omaan puheeseensa, kaikki on hyvin. Eikä koskaan ole liian myöhäistä opetella sitä oikeaa muotoa kirjaimesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän