Miksi, oi MIKSI te vanhemmat ette hoidata lastenne puhevikoja???
Jos lapsi on henkiseltä kehitykseltään normaali, eikä ole rakenteellisia ongelmia, niin miksi ette hoida tuollaista asiaa kuntoon?
On tosi ankeaa olla puhevikainen sitten koko elämänsä. Se vie uskottavuutta monessa yhteydessä, ja sulkee kokonaan ovia monista ammateista.
Tuli vaan mieleen kun ystävälläni on kolme puhevikaista lasta, ja on vaan silleen, että ei jaksa paneutua asiaan. Mulle se vaan ottaa niin pahasti korvaan, kun oma työkin on sellainen, missä ei puhevikaisena käytännössä voi työskennellä.
Kommentit (104)
ALVAA mitä. Ei ole puhevika vaan Entisen jyväskylän energia oy:n eräs mainoslause.
Hmm. No jaa. Voihan sitä olla vaikka tasavallan presidentti.
R-vian pystyy vanhempikin korjaamaan. On helppoa.
Onko ap kaikissa asioissa yhtä pinnallinen, kun nyt puhevika vie uskottavuutta?
Mita sina sanoa?!
Ma kula hoida mun lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Mita sina sanoa?!
Ma kula hoida mun lapsi.
Hommabotin skripti toimii.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että teidän kunnassa on noin paljon puheterapeutin aikoja äänteiden korjaamiseen! Saanko kysyä, mitä kautta olet tuota tietoa saanut?
Espoossa neuvolan kautta sai lähetteen. En muista ottivatko neuvolassa asian puheeksi vai kysyimmekö neuvolakäynnillä. Olisikohan eskarivuonna ollut lapsen käynnit phueterapiassa. Toki jäi vielä vanhempien aktiivisuuden varaan kotonakin harjoitella terapiastasaaduin avuin lisää.
Sun kaverisi ei ole kaikki vanhemmat. Älä yleistä.
R- ja s-viat pyritään nykyään korjaamaan konsultaatioaikoina ja kotiohjein, koska puheterapeuttien aika menee suurempien puheongelmien hoitoon. Tämä johtuu tietenkin puheterapeuttipulasta. Kyseessä on kuitenkin ns. laillistettu ammatti, johon on tietyt pätevyysvaatimukset. Ohjeita varmaan voi pyytää neuvolan kautta, jos kyseessä ei tuon suurempi ongelma ole. En tietenkään väheksy mitään puheongelmia, ne ovat kantajalleen vaikeita, mutta kuitenkin r- ja s- viat ovat koko puheongelmien kirjossa lievemmästä päästä verrattuna esim. afasiakuntoutukseen tai vaikkapa siihen, ettei kolmivuotias puhu vielä mitään.
Päiväkodissa jossa työskentelen on 2 puhevikaista lasta, suurin osa ei ymmärrä ja joutuu miettimään ja kuuntelemaan että mitä lapsi tarkoitti, sitten huomaa sen lapsen tuskastumisen kun kukaan ei ymmärrä,
Useimmiten se nimenomaan on vanhempien panoksesta kiinni jos kyse jostain yksittäisestä äännevirheestä.
Puheterapeutin ohjausta äännevirheisiin voi ostaa myös netistä jos oman paikkakunnan jonot terveyskeskukseen on pitkät. Näissä nettiterapioissa on tosi hyvät tulokset kun vanhemmat tekee harjoituksia lapsen kanssa ja kyse on normaalikirjon äännevirheestä. Terveyskeskuksen ohjantakäynneistä ei ole mitään hyötyä jos vanhemmat eivät tee harjoitteita kotona.
En minäkään käsitä miksei noin pientä asiaa voi hoitaa.
t. vaikeiden puheen ja kielen ongelmien parissa työskentelevä puheterapeutti
Vierailija kirjoitti:
R-vian pystyy vanhempikin korjaamaan. On helppoa.
No eipä ole niin yksinkertaista aina. Itse opin sanomaan r-kirjaimen vasta yli 20-vuotiaana. Kävin kyllä puheterapeutilla lapsena useita jaksoja ja tehtiin paljon kotiharjoittelua, mutta ei vaan naksahtanut kohdalleen. Aikuisena päätin alkaa itsenäisesti taas harjoitella ja sen harjoittelun myötä vihdoin ja viimein onnistuikin r-äänteen muodostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten se nimenomaan on vanhempien panoksesta kiinni jos kyse jostain yksittäisestä äännevirheestä.
Puheterapeutin ohjausta äännevirheisiin voi ostaa myös netistä jos oman paikkakunnan jonot terveyskeskukseen on pitkät. Näissä nettiterapioissa on tosi hyvät tulokset kun vanhemmat tekee harjoituksia lapsen kanssa ja kyse on normaalikirjon äännevirheestä. Terveyskeskuksen ohjantakäynneistä ei ole mitään hyötyä jos vanhemmat eivät tee harjoitteita kotona.
Eli puheterapeutinkin mielestä ihmisen uskottavuus menee puhevian takia. Selvä.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolasta ohjataan puheterapiaan ennen koulua. Kun ne puhuvat siellä neukkulassa puheen kehityksen viivästymisestä ja muista puheen kehityksen ongelmista ja neuvovat ottamaan yhteyttä kunnan puheterapeuttiin, vanhemmat loukkaantuvat tai säilähtävät ja opettavat itse. Sitä harva kuitenkaan osaa. Terkut voisivat puhua vähemmän kliinisin termein. Ihan vaikka niin, että ”korjataan R kuntoon ennen koulua”.
Meillä on nyt jonotettu puheterapeutille 3 vuotta! Yksityistä puheterapeuttia ei ole ainakaan 50 km säteellä tai jos on, niin jo aikaa varatessa ilmoittaa, että saa asiakkaansa suoraa kunnan kautta eikä ota lapsiasiakkaita lainkaan muuta kautta. Neuvolassa merkitään tietoihin, että puheterapiaan pitäisi päästä, mutta aikoja ei ole. Lapsi on päiväkodissa, jossa puheterapeutti käy, mutta juuri tämän lapsen osalta katsottu, että voi odottaa vielä hetken omaa vuoroaan.
Niin että miten me saisimme lapsen puheterapiaan siten, että vanhemmat voivat edelleen käydä töissä eikä puheterapia olisi esim 300 km päässä?
Täällä on moni kommentoinut, että esim. r-kirjaimen opettelu onnistuisi myöhemmälläkin iällä. Onkohan mulla joku rakenteellinen vika, kun olen 34 eikä r lähde vieläkään? Ennen peruskoulua kävin puheneuvolassa terkkarilla ja ala-asteella puheopetuksessa muutaman vuoden, kunnes puheterapeutti luovutti. Aikuisiälläkin olen tehnyt joitakin satunnaisia harjoituksia, mutta ei.
Onneksi tuo on mulla aika lievä; kirjain ei sinänsä korvaudu millään muulla kirjaimella vaan on vaan semmoinen liian pehmeä r:ksi, joskus tosin saattaa sorahtaa. Jotkut kirjainyhdistelmät on vaikeampia, esim. d ja r peräkkäin. En vaan tajua, että miten ihmeessä sen saisi tulemaan oikein. Jotkut vielä pystyy sanomaan niitä ärriä loputtomasti putkeen (rrrrrrrr....), ei toivoakaan että onnistuisi mulla.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän meidän puheterapeutti on sitä mieltä, että nettiterapiat ei sovellu lapsille? Sanoi, että ruudun kautta ei pysty tarpeeksi hyvin ohjaamaan lasta.
Minulla on r-vika. Sitä yritettiin korjata vielä yläasteellakin. En vaan koskaan oppinut, en tiedä miksi. Mutta en olekkaan mikään esiintyjätyyppi vaan omissa oloissani viihtyvä (ja työkin sen mukainen), joten eipä siitä ole haittaakaan ollut. Enkä häpeä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on ollut 3 vuotta jonossa puheterapeutille. Kerran vuodessa sieltä soitetaan, onko tarve vielä. On. Kunnassamme ei vaan ole puheterapeuttia, joten jonotellaan vielä... että näin niitä ärrävikoja hoidetaan.
Ne harjoitteet löytyy taatusti myös netistä ihan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli puheterapeutinkin mielestä ihmisen uskottavuus menee puhevian takia. Selvä.
En löydä kohtaa missä kirjoitin noin? Voitko vaikka kursivoida missä tommosta toin esiin? puheterapeutti
Ei sinne puheterapiaan ihan noin vain mennä. Meillä jonotusta kesti 1,5 vuotta.