Miksi, oi MIKSI te vanhemmat ette hoidata lastenne puhevikoja???
Jos lapsi on henkiseltä kehitykseltään normaali, eikä ole rakenteellisia ongelmia, niin miksi ette hoida tuollaista asiaa kuntoon?
On tosi ankeaa olla puhevikainen sitten koko elämänsä. Se vie uskottavuutta monessa yhteydessä, ja sulkee kokonaan ovia monista ammateista.
Tuli vaan mieleen kun ystävälläni on kolme puhevikaista lasta, ja on vaan silleen, että ei jaksa paneutua asiaan. Mulle se vaan ottaa niin pahasti korvaan, kun oma työkin on sellainen, missä ei puhevikaisena käytännössä voi työskennellä.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vika oli niin lievä, että puheterapeutin mukaan ei kannata hoitaa. Kyllähän se häiritsee välillä itseä. Etenkin uusien ihmisten seurassa nousee usein esille, kun toinen siitä huomauttaa.
Huomauttaa? Taidat tavata aikamoisia pösilöitä.
Ei uskoiskaan minkälaisia pösilöitä aikuisista ihmisistä paljastuu kun kohtaavat puhevikaisia. Näyttävät normaaleilta ulospäin mutta paljastuvat metsämökin tontuiksi.
Puhevikahullujen seuraava ketju koskee weeteerumiluslasten kauneuskirurgiaa että olisivat uskottavampia idioottien silmissä. Sellaiset ketjuthan pitävät teidän pahansuopuuden sopivasti kierroksilla.
Mulla oli lapsena sekä r- että s-vika, ensinmainittu pahempi. Taisin käydä puheterapiassa jo ennen kouluikää asiaa hiomassa, ja r-viasta pääsinkin suht helposti. S-vika sen sijaan jäi pysyvämmäksi, osittain siihen saattoi kyllä vaikuttaa hammasrautojen yläetuhampaiden takana ollut kaari, joka esti kielen saamisen oikeaan kohtaan.
Yläasteella s-viasta sai kyllä kuulla, ja se johti pahimmillaan erinäisten kiertoilmaisujen keksimiseen silloin, kun joutui puhumaan luokan edessä. Ei ollut kovin kivaa. Sittemmin olen tehnyt ns. puhetöitä, eikä s-vika ole enää aikuisiällä itseäni haitannut, enkä tiedä kiinnittääkö siihen kukaan enää huomiota. Jotkut äänneyhdistelmät ovat pahoja varsinkin väsyneenä, mutta nykyään niistä voi onneksi itsekin heittää vitsiä. aikuisena en ole yrittänytkään itse asiaa enää korjata. Jos jotain häiritsee, so be it :)
Omista lapsista vanhemmalla on joitain äännepuutteita vielä 4-vuotiaana, mutta niitä ei itse hirveästi edes huomaa. Muuten lapsi on hyvin sujuvasanainen ja käyttää ikäisekseen todella rikasta ja vivahteikasta kieltä. Yleensä häntä luullaan ikäistään vanhemmaksi. 4-vuotisneuvolassa asia vain todettiin, ja päätettiin katsoa seuraavaan neuvolaan, jossa suunnitellaan sitten tarvittavat jatkot. Saa nähdä, mikä on tilanne täällä Keski-Suomessa, noin muuten lasten kanssa on kyllä saatu palveluita julkiselta puolelta todella hyvin. Pienemmällä 2-vuotiaalla tulee tässä vaiheessa nuo "vaikeat" kirjaimet jopa paremmin, saa nähdä miten jatkossa.
Koskaan kuullut. Marginaalinen syy.