Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyn terveyteni/jaksamiseni puolesta vain 80 pros panokseen työssä, siksi en saan potkut enkä uutta työtä

Vierailija
27.01.2025 |

Minulla on lievää uupumusta ollut noin 20 vuotta. Huom lievää siis! Ei mitään vakavaa eikä mitään pahemmin tavallisesta poikkeavaa. Olen käynyt useammalla lääkärillä, työterveyshuollossa, psykologilla ym tässä vuosien varrella, mitään suurempaa vikaa minusta ei löydy enkä saa tähän mitään hoitoa enkä apua, kun ei sellaista ilmeisesti ole olemassa joka tämän ns. parantaisi. 

Vaikka kuinka yrittäisin en millään pysty 100 pros panokseen työssä. Työssä vaaditaan kovaa työtahtia ja tekemään suurta työmäärää päivittäin, en vain koskaan pääse näihin vaadittuihin työsuoritusmääriin, en vaikka miten yritän. Ja siksi olen taakka työnantajalle. Olen tästä samasta syystä jo aiemmin joutunut pois (määr aik sopimusta ei jatkettu. Olen istunut lukuisissa puhutteluissa siitä, että en tee riittävän isoa työmäärää. Jouduin viimeisimmästä työpaikasta yt:ssä ulos koska en ole riittävän tehokkaasti tuottava yksilö. Uutta työtä en saa vaikka miten haen, ilmeisesti tietty hitaus ja voimattomuus näkyy minusta niin että en ole mikään sähäkkä tehopakkaus. Olen ammattitaitoinen, työni laatu on hyvä, olen kohtelias, en ole koskaan ole saanut muuta kritiikkiä kuin että en ole riittävän tehokas ja että en ole ehtinyt tehdä sitä ja tätä.

Mitä voin oikein tehdä? En vain pysty siihen työtehoon mitä vaaditaan. Mistään lääkäristä en saa mitään apua niin että pystyisin nostamaan tehoa. Mistään en saa osa-aikatyötä, olen sitä yrittänyt yli 10 vuotta, myös työsuhteessa pyytää lyhennettyä työaikaa, ei onnistu millään. Neuvoja?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uskon siis, että en ole ainoa, jonka tilanne on tämä. Siksikin kirjoitin tänne, kun luultavasti täältä löytyy vastaavassa tilanteessa olevia.

Syytä tällä lievälle uupumukselleni en tiedä, olin tällainen jo reilu parikymppisenä yliopistossa kun opiskelin. Silloin asia vain ei ollut niin ongelma, koska opiskelutahdin pystyi päättämään itse ja opiskelijana sai osa-aikatöitä. 

Ap

Vierailija
2/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä, anteeksi kirjoitusvirheet sekä otsikossa että tekstissä. En yleensä niitä tee, mutta kännykällä pitkää tekstiä kirjoittaessa jäi huomaamatta muutama. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"siksi en saa potkut"?

Vierailija
4/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"siksi en saa potkut"?

Kirjoitin otsikon ensin muotoon siksi en saanut jatkaa työssä, muutin sitä sitten muotoon siksi saan potkut. Ja kännykällä otsikon muuttaminen on hankalaa, osa tekstistä ei näy. Siksi jäi tuo virhe otsikkoon. Ap

Vierailija
5/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan huikea lukema. Kenen työpaikalla on vielä joku ylisuorittaja joka kykenee yli 80% panokseen maksimista edes uudet lääkkeet otettuaan?

Vierailija
6/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan huikea lukema. Kenen työpaikalla on vielä joku ylisuorittaja joka kykenee yli 80% panokseen maksimista edes uudet lääkkeet otettuaan?

En osaa siihen vastata! Pomot silti sitä odottaa ja vaatii ja joudun pois kun en siihen pysty. Olen kyllä nähnyt muutaman muunkin joutuvan pois, toki tiedän etten ole ainoa. Ap

Vierailija
7/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama miten työsi teet. Itse hoidin hommani 100% hyvin työnantajan puoliakin pitäen eli estin tappioita ym. Joihin muut kiinnittäneet huomioita. Muut hyppäsi tupakallakin ainakin tunnin verran päiväsdä. Itse en polta eli pomo sai näi  ilmaista työaikaa tuntitolkulla per vko. Mutta miten kävi? Kas, potkivat pellolle ja ottivat toisen tekemään hommia! En tiedä millä palkalla mutta laitontahan tuommoinen on vaikka tekisi ilman. Ikärasismia. 58v. On paska työntekijä ilmeisesti? No, maataan sohvalla ha nostellaan tukia. Ei tässä vielä hätää...

Vierailija
8/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan myös siitä, että mistä akateemisissa ammateissa olevat voisi löytää osa-aikatyön. Ei tarvitse olla tiukasti oman alan työtä, akateeminen koulutus ja pitkä työkokemus mahdollistaa myös monet alaa etäisesti sivuavat työt. Mihinkään kaupan kassalle minun on ihan turha haaveilla pääseväni, sinne otetaan nuorempia ja innokkaita tehopakkauksia kassatyökokemusta omaavia siis, ja valinnanvaraa sellaisista on, viereiseen ruokakauppaan tuli kuulemma 350 hakemusta viimeksi kun heillä oli auki kassamyyjän paikka (juttelen kauppiaan kanssa välillä, hän kertoi). Ap

Vierailija
9/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama miten työsi teet. Itse hoidin hommani 100% hyvin työnantajan puoliakin pitäen eli estin tappioita ym. Joihin muut kiinnittäneet huomioita. Muut hyppäsi tupakallakin ainakin tunnin verran päiväsdä. Itse en polta eli pomo sai näi  ilmaista työaikaa tuntitolkulla per vko. Mutta miten kävi? Kas, potkivat pellolle ja ottivat toisen tekemään hommia! En tiedä millä palkalla mutta laitontahan tuommoinen on vaikka tekisi ilman. Ikärasismia. 58v. On paska työntekijä ilmeisesti? No, maataan sohvalla ha nostellaan tukia. Ei tässä vielä hätää...

Minä olen vasta 43. Ei pitäisi olla ikärasismia, minun alalla arvostetaan pitkää työkokemusta. Tunnistan itse olevani vähän hidas ja vähän väsynyt, kyllä se varmaan ihan oikea syy minun kohdalla on. Ap

Vierailija
10/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri on julkisella. Fyysistä vaivaa ja saa jatkuvasti huomautuksia, että ei täytä tavoitteitaan. (Mitta eihän huonoa tulosta tekevää saa irtisanoakaan.)

Yrittänyt eläkkeelle. Moni lääkäri suositellut eläkettä. Siis sairaalan lääkärit sairaalan toimessaan. Keva (julkisten eläkevakuuttaja) ei päästä eläkkeelle. 

Ollut pitkiä pätkiä sairaslomalla. Vuoden sairasloman jälkeen ei pysty olemaan yhtään saikulla seuraavaan vuoteen. 

Pimeä systeemi. 

Vierailija
11/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta, mulla on ollut ihan samanlaisia kokemuksia. Nyt työtön kun ei kelpaa oma työpanos työnantajille. Työelämä vaan tuntuu vuodesta toiseen pahentuvan kiristyvillä odotuksilla ja tavoitteilla.

Vierailija
12/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:ta, mulla on ollut ihan samanlaisia kokemuksia. Nyt työtön kun ei kelpaa oma työpanos työnantajille. Työelämä vaan tuntuu vuodesta toiseen pahentuvan kiristyvillä odotuksilla ja tavoitteilla.

Niin. Tuntuu ihan hullulta, että vaikkapa tällainen verorahoilla korkeasti yliopistossa koulutettu, ammattitaitoinen, hyvää työkokemusta omaava, asiallinen, fiksu, mukavana työkaverina pidetty jne henkilö kuin minä ei kelpaa työelämään. Ja ihan vain siksi, että en yksinkertaisesti (ilmeisesti fyysisistä syistä johtuen) jaksa tehdä 38 tuntia viikossa täydellä teholla. Jos saisin työn, jossa työaika olisi vaikka 60 pros, niin pysyisin helposti sen 60 pros työajan tekemään täysillä ja tehokkaasti töitä. Mutta tällaista osa-aikatyötä ei missään suostuta myöntämään vaikka miten sitä perustelisi, olen eräältä työnantajalta ihan lääkärin avulla neuvottelussa sitä pyytänyt ja perustellut. Mutta ei. Jos en ole 100 pros tikissä ja 100 pros tehokas, niin koulutukseni ja osaamiseni ja antini yhteiskunnalle voi näköjään heittää suoraan romukoppaan. Sekopäinen yhteiskunta tällainen mielestäni. Ap

Vierailija
13/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommosta se on.

14/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon kaltaisiasi. Minusta olisi enemmän kuin järkevää järjestää 60-80% työaikoja ja pitää ihmiset työelämässä. Tällaisesta voisi olla jopa taloudellista hyötyä joillain aloilla, etenkin jos palkkatuki on vaihtoehto. Mutta miksi mitään järkevää otettaisi kuuleviin korviin? Ihmiset kotiin makaamaan muiden syljettäväksi. Se on meininki.

Vierailija
15/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penny Lame kirjoitti:

On paljon kaltaisiasi. Minusta olisi enemmän kuin järkevää järjestää 60-80% työaikoja ja pitää ihmiset työelämässä. Tällaisesta voisi olla jopa taloudellista hyötyä joillain aloilla, etenkin jos palkkatuki on vaihtoehto. Mutta miksi mitään järkevää otettaisi kuuleviin korviin? Ihmiset kotiin makaamaan muiden syljettäväksi. Se on meininki.

Tällöin myös työttömyys vähenisi merkittävästi, kun olemassa olevat työt jaettaisiin lyhempien työaikojen kautta useammalle ihmiselle. 

Vierailija
16/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ylenkatsotussa ekassa suorittavassa ammatissani osin tuosta syystä, voin tehdä keikkaa tai osa-aikaa. Toinen, akateeminen alani ei jousta, jos töitä edes saa. Voin hyvin vain, kun saan aidon tasapainon työn ja vapaa-ajan välille, ja se ei toteudu 100% työajalla. Valitettavasti tässä maassa olet vain joko kokonaan sisällä tai kokonaan ulkona, välimuotoja ei oikein ole. Ja kokonaan ulkona oleviahan syljetään ja potkitaan joukolla juuri siksi, ettei kukaan kokonaan sisällä oleva uskaltaisi kyseenalaistaa systeemin mielekkyyttä.

Vierailija
17/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama työ voi olla helpompaa eri paikoissa, esim sosiaalityöntekijä sairaalassa pääsee helpommalla kuin kaupungilla.

Vielä helpommalla jossain järjestössä.

Vierailija
18/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama työ voi olla helpompaa eri paikoissa, esim sosiaalityöntekijä sairaalassa pääsee helpommalla kuin kaupungilla.

Vielä helpommalla jossain järjestössä.

Voi olla näinkin! Mutta tämä ei oikein lohduta, kun ei edes määräaikaiseksi sijaiseksi pääse sellaiseen työhön, joka olisi vähän kevyempää tai helpompaa. Ap

Vierailija
19/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi työntekijä tekee todella tehokkaasti töitä mutta tekee myös paljon virheitä. Lisäksi hän keskittyy omaan tehokkuuteensa, eikä ole tiimipelaaja. Eli esimerkiksi jos pitäisi ilmottautua avuksi muille tekemään tärkeimpiä työtehtäviä (auttaminen on meillä ns. näkymätöntä työtä, sitä ei mitata tai seurata), hän tekee enemmin muuta.

Esimiehen mielestä kaikkien pitäisi päästä samaan työtahtiin kun tämä työntekijä. Koska se on "mahdollista"

Vierailija
20/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksi työntekijä tekee todella tehokkaasti töitä mutta tekee myös paljon virheitä. Lisäksi hän keskittyy omaan tehokkuuteensa, eikä ole tiimipelaaja. Eli esimerkiksi jos pitäisi ilmottautua avuksi muille tekemään tärkeimpiä työtehtäviä (auttaminen on meillä ns. näkymätöntä työtä, sitä ei mitata tai seurata), hän tekee enemmin muuta.

Esimiehen mielestä kaikkien pitäisi päästä samaan työtahtiin kun tämä työntekijä. Koska se on "mahdollista"

Tutun kuuloista tämä! Tällaista olen joutunut monissa puhutteluissa kuulemaan ja haukkuja siitä miksi en pysty samaan työmäärään kuin henkilö x. Ja siinä on turha pomolle selittää, että itse teen enemmän koko työyhteisön töitä hyödyttävää näkymätöntä tiimityötä. Pomot hermostuu vain kaikista selityksistä ja puolustuspuheista. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi