Miksei yrityksiä voitaisi antaa niiden työntekijöille? Näin saataisiin motivoitunutta ja sitoutunutta henkilöstöä, kun työtä tehtäisiin yhteiseksi hyväksi eikä joidenkin kasvottomien omistajien rikastuttamiseksi.
Todennäköisesti useat konkurssitkin vältettäisiin näin.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marxin idea tuotantovälineistä työntekijöille syntyi kovin erilaisena aikana. Nyt korot ovat olleet jo pitkään negatiiviset, eli pääoma on todella halpaa. Nyt on juuri se hetki, jolloin yrityksiä voi ostaa itselleen.
Olisiko sitten yritysten toiminta ongelmattomampaa, jos niitä vetäisi yritykset. Miten tulot jaettaisiin, saataisiinko vaikeat ratkaisut tehtyä ajallaan jne.
Tämän lisäksi kannattaa muistaa, että suurin osa sijoituspääomasta on eläkevakuutusyhtiöiden hallussa, eli ne hirveät voitot valuvat eläkeläille. Jos osakeomaisuus vietäisiin eläkevakuutusyhtiöiltä, niin jäisikö eläkkeet suoraan työnantajien maksettaviksi.
Ja entäs ne ihmiset, joilla ei edes ole työtä?
Työtä varmasti tulisi enemmän, kun osakeverovapautta ei olisi, vaan säädettäisiin esim. sen tilalle kohtuullinen ansioperustulo kaikille ja huom! myös työssäoleville.[/
Mikä on osakeverovapaus?
Vierailija kirjoitti:
No tottakai kuka vain voi ostaa yrityksen. Niitä on myynnissä vaikka millä mitalla.
Nyt ei puhuta ostamisesta vaan niin että hallitus säätää yritykset työntekijöille velvoittavalla laki ohjeella. Koska silloin ei tarvita pääomaa siihen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen ihmetellyt. Kun tehtaita on suljettu, mikseivät entiset työntekijät ole perustaneet osuuskuntaa, ostaneet sitä tehdasta ja alkaneet tehdä sitä mitä osaavat?
Jos se tehdas on kannattamaton, miksi ihmeessä ne työntekijät sen tahtoisivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai kuka vain voi ostaa yrityksen. Niitä on myynnissä vaikka millä mitalla.
Nyt ei puhuta ostamisesta vaan niin että hallitus säätää yritykset työntekijöille velvoittavalla laki ohjeella. Koska silloin ei tarvita pääomaa siihen väliin.
Silloin et saa palkansaajan etuja ja otat myös yrittäjäriskin. Jos töitä ei ole, ei tule palkkaa mistään. Et voi enää kuulua palkansaajan työttömyyskassaan (moni yksinyrittäjä kyllä ihan turhaan ja tietämättömyyttään kuuluu, mutta ei sieltä mitään saa). Äläkä kuvittele, että verovähennys tarkoittaa, sitä että verottaja maksaa, vaan kyllä sä itse ostat joka ikisen vessapaperipaperin sun muut, mitä yrityksessä tarvitset. Suurimmasta osasta ei vain ole yrittäjäksi ja suurin syy on se, että tiedot yrittämisestä on erittäin hatarat. Niin ja mitä yrittäjä sitten tekisi itse? Ei kaikilla ole hirmu säästöjä ja osinkotuloja.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen ihmetellyt. Kun tehtaita on suljettu, mikseivät entiset työntekijät ole perustaneet osuuskuntaa, ostaneet sitä tehdasta ja alkaneet tehdä sitä mitä osaavat?
Tehdas maksaa ja luultavasti sillä on paljon velkoja, jos kerran toiminta ei ole kannattanut. Ja tuskin se kannattavammaksi muuttuisi sillä, että myyntitaidottomat tavikset sitä pyörittäisivät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se poistaa pääoman tarpeen? Saako yritys investoinnit lahjoituksina? Ei palkkatulot ole ainoa kuluerä.
S*atanan kommari, nyt toiselle puolelle rajaa ja äkkiä! =>
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin et saa palkansaajan etuja ja otat myös yrittäjäriskin. Jos töitä ei ole, ei tule palkkaa mistään. Et voi enää kuulua palkansaajan työttömyyskassaan (moni yksinyrittäjä kyllä ihan turhaan ja tietämättömyyttään kuuluu, mutta ei sieltä mitään saa). Äläkä kuvittele, että verovähennys tarkoittaa, sitä että verottaja maksaa, vaan kyllä sä itse ostat joka ikisen vessapaperipaperin sun muut, mitä yrityksessä tarvitset. Suurimmasta osasta ei vain ole yrittäjäksi ja suurin syy on se, että tiedot yrittämisestä on erittäin hatarat. Niin ja mitä yrittäjä sitten tekisi itse? Ei kaikilla ole hirmu säästöjä ja osinkotuloja.
Voidaan laittaa asetus, että yrittäjä riskiä ei ole, jos henkilöstö omistaa osingot.
Kommarit ovat taas nousseet perunakellareistaan.
Mm. Neuvostoliitossa testattiin sun unelmaasi.
Hyvin toimi.
...köh!
Todella toivon, että tämä avaus oli vain provo... ei kukaan voi oikeasti olla noin tyhmä.
Minä perustin aikoinaan vasta valmistuneena LVIS yrityksen. Perustin sen sillä periaatteella, että maksan veroni tähän maahan ja samalla tienaan itse rahaa, kun palkkaan ihmisiä töihin minulle joille maksan palkat ja näin elättävät itsensä ja perheensä. Se, että olen luonut 48 työpaikkaa ihmisille ja pidän heidät safkoissa kiinni, vaikka tienaan itsekin hyvin siiinä sivussa enemmän kuin muut, niin onko se väärin. Minä loin tyhjästä kaiken ja olin tekemässä diilejä ympäriinsä. Olen 43v mies ja nykyään en tee muuta kuin hoida lisää soppareita, että duunareilla on duunia.
Maksan hyvää palkkaa ja maksan bonarit joka joulukuu ja kun vuoden tavoite täyttyy keikoista mitkä valmistuu ennen aikojaan, niin se näkyy myös minun duunarien lompakoissa, koska saan itse rahaa ja lisää keikkaa sen takia. Olen ns reilu rosvo. Otan omat siivut aina, mutta ei minun duunarit nälkää näe ja tilit on hyvät. Jokaisella on työluuri, työautolla saa mennä kotiin ja ajaa mökille ja bensakortti on kaikilla. Vuosaaren punttikselle ja uimahalliin on kortti firman piikkiin, että saavat pitää kunnostaan huolta. Järjestän yhteistä aikaa ja grillijuttuja tai muuten vaan jotain pikkureissuja kylpylään jne jne. Jokainen työntekijä saa myös rahaa lainaksi jos talous on kuralla jotenkin. En ole pankki vaan lainaan ilman korkoja ja maksu tapahtuu maksukyvyn mukaan liksasta. Minulla on yksi työntekijä, joka maksaa kokonaiset 40e kk takaisin lainaamaansa 3500e velkaa. Eli ei ihan heti ole maksanut takaisin, mutta hänellä on vielä 35v aikaa maksaa se takaisin, koska on nuori.
Olen yrittäjäperheestä itse ja isäni on aina sanonut ja painottanut, että duunari tuo sinulle talon, autot, veneet ja kaiken sen mitä tarvitset, joten sinä olet vastuussa heistä ja pidät huolta, että saat kaiken reilusti. Itseni mielestä olen reilu. Korona aikana maksan jokaiselle palkan ilman lomautuksia, koska en lähde siihen pelleilyyn, että joutuvat hakemaan liitoista ja muualta rahaa. Ei tämä epidemia loputtomiin kestä ja saavat lomailla perheidensä kanssa palkalla ilman stressiä. HE ovat tehneet minun unelmat toteen ajat sitten ja viihtyvät minulla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo johtaisi siihen ettei kenenkään kannattaisi enää koskaa perustaa esim. uusia tehtaita: kun koneet on saatu hankittua ja henkilöstö niitä varten palkattua, omistaja joutuisi luovuttamaan kaiken vastikkeetta henkilöstölle. Ei taitaisi sen jälkeen montaa tehdasta maailmaan nousta.
Jonna 13 v. keksi taas loistoidean.
Vierailija kirjoitti:
Mikä niiden kilpailuvaltti on kun vastassa on suuryhtiö joka teettää työn neljä kertaa halvemmalla ulkomaalaisen orjatyön voimin? Länsimaisten valtioiden pitäisi suorasukaisesti antaa jonkinlaista tuntuvaa keppiä yrityksille jotka yrittää hyötyä demokraattisten maiden vapaakaupasta ja diktatuurien orjatyövoimasta samaan aikaan.
Globalisaatio on vapaakaupan syöpä joka mahdollistaa orjatyön kannattavuuden nykymarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli valtio varastaa omaisuutta sen laillisilta omistajilta. Ymmärrättekö, että se omistaja omistaa sen yrityksen ihan niinkuin se kommari voi omistaa vaikkapa polkupyöränsä.
Tuossahan niitä yrityksiä on myynnissä esim. Helsingin pörssissä joka arki-päivä. Ei muuta kuin ostamaan jonkun yrityksen osakkeita, ja sitten menet töihin siihen firmaan.
Tarvittaessa on firmaan kuin firmaan myös 100% osakeosuus myynnissä, jos hinnasta sovitaan.
Tulisi ne av-mammojen parjaamat osingotkin kerrankin oikeaan osoitteeseen (itselle), eikä ahneille sijoittajille.
Miksei ap tee näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo johtaisi siihen ettei kenenkään kannattaisi enää koskaa perustaa esim. uusia tehtaita: kun koneet on saatu hankittua ja henkilöstö niitä varten palkattua, omistaja joutuisi luovuttamaan kaiken vastikkeetta henkilöstölle. Ei taitaisi sen jälkeen montaa tehdasta maailmaan nousta.
Ei se noin menisi koska myös se tehtaan perustaja hyötyisi ihan samalla lailla kuin muut kun olisi tasapuolisesti työtä ja perus palkka kaikille. Tietenkin jokainen omalla laillaan toimisi yhteisen hyvän eteen ja siis myös itsensä. Kannattavuus tulisi tietysti kun ei olisi korkoa osingolle vaan perus palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli valtio varastaa omaisuutta sen laillisilta omistajilta. Ymmärrättekö, että se omistaja omistaa sen yrityksen ihan niinkuin se kommari voi omistaa vaikkapa polkupyöränsä.
Ihan hyvin voidaan säätää asetus, että yritys ei omisteta noin vaan yhteisesti. Koska tää nyky systeemi on sairas.
AP: perusta firma, palkkaa työntekijöitä ja anna firmaa heille.
Voit tehdä tämän ihan niin monta kertaa kuin haluat.