Kuinka montaa kertaa alapäätä pitää näyttää hoitohenkilökunnalle raskaana ollessa?
Synnytyksessä toki, mutta entä muilla käynneillä? Ultraäänikihän tehdään vatsan päältä?
T. Tyhmä parikymppinen, vielä lapseton
Kommentit (87)
Mulle on neuvolan täti sanonu, että suomessa EI OLE hoitopakkoa (paitsi psykoosissa), raskaus ei ole psykoosi, joten mikään pakko ei ole edes käydä neuvolassa (paitsi jos haluaa jonkun tuen mikä asiaan liittyy niin sitten oli muutama pakollinen käynti). Näissäkin "pakollisissa" käynneissä voit ihan vapaasti sanoa, että pilluuni ei kukaan työnnä mitään.
On varauduttu myös syyllistämiseen ("minkälainen ihminen ei tekisi kaikkeansa vauvan eteen jne blaablaa"), ja terveydenhoitaja siihenkin sanoi, että stressi on odottajalle kaikken riskein asia, joten tuollainen syyllistäminen lisää riskiä eikä ole ammattimaista.
Jos neuvolan täti on syyllistäjä niin vaihda tätiä, ne on nykyään asiakaspalvelijoita jota saa kyllä vaihtaa ja jonka asenteesta saa tehdä valituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en näyttänyt kertaakaan. Ultrat tehtiin kaikki vatsan päältä, ei mitään tarvetta tunkea sitä värkkiä toosaan kun en halunnut. Lapsi syntyi sektiolla, joten silloinkaan ei tarvinnut olla reva levällään.
Oi, kyllähän siinä jo mies suuttuu, jos ultraäänianturilla emättimen kautta sikiötä tutkitaan. Odottajahan on käytännössä PETTÄNYT MIESTÄÄN!!!! Ihan varmasti huo.a vielä nautti siitä!!!!
(tämä siis oli ironiaa. 13-rv-ultra tehdään sisäkautta ihan siksi, että se on tarkempaa. Mutta jos jollekulle se pillun pyhyys on tärkeämpää kuin mahdollisten häiriöiden toteaminen varhaisessa vaiheessa, niin huhhheijaa)
Okei... mä kävin rakenneultrassa rv 14 ja oikein hyvin näkyi kaikki ihan siitä vatsan päältäkin. Neuvolassa ei ultraa edes ollut rv 13. Mutta joo, esittele sinä toosaasi vaikka koko kylälle, meidän muiden ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en näyttänyt kertaakaan. Ultrat tehtiin kaikki vatsan päältä, ei mitään tarvetta tunkea sitä värkkiä toosaan kun en halunnut. Lapsi syntyi sektiolla, joten silloinkaan ei tarvinnut olla reva levällään.
Oi, kyllähän siinä jo mies suuttuu, jos ultraäänianturilla emättimen kautta sikiötä tutkitaan. Odottajahan on käytännössä PETTÄNYT MIESTÄÄN!!!! Ihan varmasti huo.a vielä nautti siitä!!!!
(tämä siis oli ironiaa. 13-rv-ultra tehdään sisäkautta ihan siksi, että se on tarkempaa. Mutta jos jollekulle se pillun pyhyys on tärkeämpää kuin mahdollisten häiriöiden toteaminen varhaisessa vaiheessa, niin huhhheijaa)
Riippuu kohdun asennosta, tehdäänkö sisäkautta vai vatsan päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kohdun asennosta, tehdäänkö sisäkautta vai vatsan päältä.
Ihan pskapuhetta. Miten sen kohdun asennon muka ulospäin näkee? Mulle sanoi neuvolan täti, ettei sillä ole mitään merkitystä ultrataanko sisä- vai ulkokautta. Valitsin ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin raskaudesta. Jos yhtään on tulehdusoireita tai ennenaikaista supistelua, kohdunsuun tilanne on pakko tutkia tiheästi ja tulehdusnäytteitä ottaa. Eikä siinä kyllä raskaana olija voi kieltäytyä, koska kyse on keskenmenoriskistä.
Voi kieltäytyä.
Kaikkeen mahdolliseen ei tarvitse suostua vaikka lääkäri käskisi.
Vierailija kirjoitti:
sisäkautta katsovat rv 13 jos on paljon rasvakudosta. Hoikilla näkee vatsan päältä, riippuu tietty laitttestakin.
Mulla katsottiin kohdunkaulan tilannekin ultralla vatsan päältä.
Tämäkään ei välttämättä pidä paikkaansa. Meillä päin vaikuttaa siltä, että kaikki ultrataan sisäkautta rv 13 ultrassa (painoin esim. itse silloin vielä alle 50kg). Yhteensä alapää paljaana on joutunut olemaan 3 kertaa (ultra + 2 lääkärin sisätutkimusta)
Ei kertaakaan kun kieltäydyin. Syyllistäminen ei haitannut eikä kiinnostanut. Mun oma vartalo vaikka raskaana olinkin.
Ultran voi ottaa myös peräkautta jos tykkäät enemmän siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kertaakaan kun kieltäydyin. Syyllistäminen ei haitannut eikä kiinnostanut. Mun oma vartalo vaikka raskaana olinkin.
Niin ja sektio tehtiin kun niin halusin tehtävän.
Olen terveydenhoitaja mutten enää neuvolassa töissä. Suositukset ovat siis saattaneet muuttua, mutta ainakin 5 vuotta sitten moni äideistä ei joutunut välttämättä kertaakaan paljastamaan alapäätään hoitohenkilökunnalle ennenkuin tuli synnyttämään.
Esimerkiksi tulehdusoireiselta saatetaan joutua ottamaan tarkempi näyte, stiksaaminen virtsasta ei riitä. Yleensä ultrat voidaan ottaa päältä päin, mutta mikäli rasvaa on välissä runsaasti niin sikiön rakenteet eivät välttämättä näy kunnolla. Jos äidillä on supistuksia saatetaan joutua ultraamaan alakautta että kohdunkaulan pituus ja sisäsuun funneloituminen nähdään ja riski ennenaikaiselle synnytykselle voidaan arvioida. Karkeasti voisi sanoa että mitä helpompi raskaus niin sitä vähemmän tarvetta tutkimuksille on.
Mutta kaikista tutkimuksistahan voi kieltäytyä. On vain eriasia kuinka järkevää se on. Suosittelen mieluummin kysymään miksi tutkimus tehdään että voit arvioida onko paljastamisesta aiheutuva ahdistus isompi vai pienempi paha kuin tutkimuksesta aiheutuva hyöty.
Toistasataa kertaa lapsettomuushoidoissa ja sitten ehkä vajaa 10krt polilla raskauden aikana. Osa ultrista joissain tapauksissa tehdään sisäkautta, esim istukan paikan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta vastaanotolla, eli lukemattomia. Ja synnärillä tulevat vielä opuskelijatkin kurkistelemaan (ja tirskumaan).
Täh? Miksi? Ei mun tarvinnut olla p illu paljaana neuvolassa kertaakaan. Opiskelijoiden läsnäolon kielsin. Mitä suostutte kaikkeen, pakko ei ole.
Eiköhän lainaamasi kirjoita vitsinä. Kas kun ei kertonut sairaalan twiittaavan ja laittavan faceen parhaat kuvat.
Vierailija kirjoitti:
Toistasataa kertaa lapsettomuushoidoissa ja sitten ehkä vajaa 10krt polilla raskauden aikana. Osa ultrista joissain tapauksissa tehdään sisäkautta, esim istukan paikan takia.
Piti tarkentaa että tässä siis oli komplikaatioita jonka takia sisätutkimus tehtiin usein.
Miksi te sitä alapään näyttämistä/ronkkimista kammoksutte?
Mä sain minipillerit 16 vuotiaana nuorten ehkäisyneuvolasta (syynä oli erittäin kivuliaat, epäsäännölliset kuukautiset) ja edellytyksenä reseptin uusimiselle oli joka vuotinen sisätutkimus. Siellä sai käydä 25 vuotiaaksi asti. Ensimmäinen tutkimus tietysti jännitti kun oli kuullut vain "kauhukertomuksia", äidiltä joka häpesi kertoa tälläisia asioita, ties mistä levittimistä ja kivuliaista kokeista. Ainoa asia mikä piti paikkaansa oli se että se metallinen levittäjä oli melko kylmä. Yksikään tutkimus ei ole ollut kivulias tai varsinaisesti epämiellyttävä, ei papakoe tai mikään muukaan. Onneksi mun oli pakko hankkia ne pillerit niin nuorena että selvisi ettei se tutkimus ole niin kauhea kuin vanhat naiset väittää. Kerran vuodessa käyn ronkittava ihan vapaaehtoisesti ja vieläpä maksan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sisäkautta katsovat rv 13 jos on paljon rasvakudosta. Hoikilla näkee vatsan päältä, riippuu tietty laitttestakin.
Mulla katsottiin kohdunkaulan tilannekin ultralla vatsan päältä.
Tämäkään ei välttämättä pidä paikkaansa. Meillä päin vaikuttaa siltä, että kaikki ultrataan sisäkautta rv 13 ultrassa (painoin esim. itse silloin vielä alle 50kg). Yhteensä alapää paljaana on joutunut olemaan 3 kertaa (ultra + 2 lääkärin sisätutkimusta)
Täällä sama, mutta kun sanoin, että haluan ultran vatsan päältä, ei se ollut mikään ongelma. Sisätutkimuksia raskaana ollessa nolla. Mitä sieltä edes pitäisi etsiä?
Se nyt ei oo vielä mitään, mitä raskausaikana tehdään. Sitten kun oot synnyttänyt, niin jo on huone täynnä lääkäreitä, kätilöitä, opiskelijoita ja ties miten hoitohenkilökuntaa sun vuotavien tissien kimpussa. Yks repii paidan alta tissiä esille ja puristelee nännipäästä ja katsoo, miten maitoa valuu ja "opastaa" vauvan imetyksessä. Niin ja yks näyttää samalla toiseen rintaan miten maitoa pumpataan ja repii tisua siihen suppiloon. Samalla joku katselee sun toosaa, josta vuotaa verta kun viimestä päivää. Siinä sitten oot reva levällään ja vuotavat jättiläistisut pinkeinä. Että kylläh.. raskausaika ei oo vielä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te sitä alapään näyttämistä/ronkkimista kammoksutte?
Mä sain minipillerit 16 vuotiaana nuorten ehkäisyneuvolasta (syynä oli erittäin kivuliaat, epäsäännölliset kuukautiset) ja edellytyksenä reseptin uusimiselle oli joka vuotinen sisätutkimus. Siellä sai käydä 25 vuotiaaksi asti. Ensimmäinen tutkimus tietysti jännitti kun oli kuullut vain "kauhukertomuksia", äidiltä joka häpesi kertoa tälläisia asioita, ties mistä levittimistä ja kivuliaista kokeista. Ainoa asia mikä piti paikkaansa oli se että se metallinen levittäjä oli melko kylmä. Yksikään tutkimus ei ole ollut kivulias tai varsinaisesti epämiellyttävä, ei papakoe tai mikään muukaan. Onneksi mun oli pakko hankkia ne pillerit niin nuorena että selvisi ettei se tutkimus ole niin kauhea kuin vanhat naiset väittää. Kerran vuodessa käyn ronkittava ihan vapaaehtoisesti ja vieläpä maksan siitä.
En minä ainakaan sitä erityisesti kammoksu, en vain näe mitään syytä turhan takia levitellä itseäni auki vieraan ihmisen edessä. En myöskään ramppaa gynellä kerran vuodessa kun siihen ei mitään syytä ole.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on neuvolan täti sanonu, että suomessa EI OLE hoitopakkoa (paitsi psykoosissa), raskaus ei ole psykoosi, joten mikään pakko ei ole edes käydä neuvolassa (paitsi jos haluaa jonkun tuen mikä asiaan liittyy niin sitten oli muutama pakollinen käynti). Näissäkin "pakollisissa" käynneissä voit ihan vapaasti sanoa, että pilluuni ei kukaan työnnä mitään.
On varauduttu myös syyllistämiseen ("minkälainen ihminen ei tekisi kaikkeansa vauvan eteen jne blaablaa"), ja terveydenhoitaja siihenkin sanoi, että stressi on odottajalle kaikken riskein asia, joten tuollainen syyllistäminen lisää riskiä eikä ole ammattimaista.
Jos neuvolan täti on syyllistäjä niin vaihda tätiä, ne on nykyään asiakaspalvelijoita jota saa kyllä vaihtaa ja jonka asenteesta saa tehdä valituksen.
Ja voisitko sä lakata puhumasta tädeistä. Ei ne ole mitään TÄTEJÄ vaan neuvolan terveydenhoitajia!
Vierailija kirjoitti:
Se nyt ei oo vielä mitään, mitä raskausaikana tehdään. Sitten kun oot synnyttänyt, niin jo on huone täynnä lääkäreitä, kätilöitä, opiskelijoita ja ties miten hoitohenkilökuntaa sun vuotavien tissien kimpussa. Yks repii paidan alta tissiä esille ja puristelee nännipäästä ja katsoo, miten maitoa valuu ja "opastaa" vauvan imetyksessä. Niin ja yks näyttää samalla toiseen rintaan miten maitoa pumpataan ja repii tisua siihen suppiloon. Samalla joku katselee sun toosaa, josta vuotaa verta kun viimestä päivää. Siinä sitten oot reva levällään ja vuotavat jättiläistisut pinkeinä. Että kylläh.. raskausaika ei oo vielä mitään.
Itse olet suostunut moiseen.
sarkasmi.. se on vaikea laji tosikkojen palstalla.