Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rupesin selvittämään, miksi painoa on kertynyt, ja herranen aika mikä lannistus, miten vähän lyhyt nainen "saa" syödä!

Vierailija
07.05.2020 |

Itselläni on käynyt se klassinen, eli yliopisto-opintojen aikana painoa alkoi pikkuhiljaa kertymään. Vielä ylioppilaskuvissani olen silminnähden hoikka, 160/47, nyt normaalipainon ylärajalla 160/63. Ja sen kyllä näkee. Kilot ovat tulleet kuin hiipien, toki osa selittyy ihan hormonitoiminnan muutoksilla ja yleisellä aikuistumisella, kun keho ei ole enää teinin, mutta missään vaiheessa en ole mielestäni syönyt mitenkään leimallisen epäterveellisesti. Mitään sellaisia perinteisiä helppoja muutoksia ei ole minulle luvassa: en käytä alkoholia kuin ehkä 1-2 annosta/kk, en juo limuja, en osta suklaapatukkaa jokaiselta kauppareissulta, en käy lounaalla pizzeriassa.

Mutta kyllähän se selitys löytyi, kun latasin kännykkään tuollaisen kalorinlaskentasovelluksen. Siis halleluja, muutama Boltsi-kaurapyörykkä ja koossa oli neljäsosa päivän kilokaloreista!!! Pieni annos tuorejuustoa leivälle, 60 kcal. Veteen tehty suolaton kaurapuuroannos, 150 kcal. Nyt kun mulla on tuolla sovelluksessa tavoitteena painonpudotus, niin katsoin, että jos syön kerran viikossa karkkipussin, niin minun on karsittava yli sata kilokaloria joka ainoalta päivältä saadakseni sen karkkipussin anteeksi. Jos terassit olisivat auki ja menisin after workeille sinne, olisi yhdessä makulonkerossa yli 300 kcal! Aivan tajutonta. 75 minuuttia reipasta lenkkeilyä, niin olen "tienannut" 100 grammaa leipäjuustoa. V*ttu jes.

Ei tällä sen kummempaa tarkoitusta ole, kunhan halusin avautua. Täytyy näköjään alkaa todelliseksi himourheilijaksi, jos haluaa jatkossakin syödä jäätelöä tai laittaa fetajuustoa salaattiin.

Kommentit (301)

Vierailija
1/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää miten silti niin moni pystyy elämään huoletonta ja tasapainoista elämää ilman tuollaista rimpuilua jokaisen suupalan kanssa. Hyvä kuitenkin että tiedostat mistä ne kalorit tulee.

Jos haluat lisätä tuskaasi, niin mietippä miten 100 kcal ylimääräistä päivässä tekee reilut 5 kiloa lisää painoa vuodessa. Ja miten vähän 100 kcal oikeasti on. Se on 3 palaa suklaata.

Vierailija
2/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 148 cm pitk, keski-ikäinen, istumatyöläinen.. Kalorin kulutukseni on 1400 kaloria päivässä. Lihon, jos syön enemmän.

Tämä 1400 kaloria pitää riittää aamupalan, lounaaseen, välipalaan, päivälliseen ja iltapalaan.

Tämän kulutuksen on todennut erikoislääkäri HUS lihavuuden hoitoyksikössä. Eli alan asiantuntija.

On todella haastavaa laihdutus, kun pitäisi pärjätä 900-1000 kalorilla joka päivä.

Olen 10 kg ylipainoinen. Käytännössä paastoaminen on ainoa tapa millä laihdun, koska ketoosi vie nälän tunteen. 900 kalorilla ns normiruokaa syöden olen jatkuvassa nälässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti liikunta ei kyllä auta painonpudotuksessa. Jos et nyt ammattiurheilijaksi siis ole ryhtymässä. Ainoastaan se,  mitä suuhusi mätät vaikuttaa. Mutta selvitäppä ensin, mikä sun kalorintarve on, koska kun mulle tehtiin kehoanalyysi, mun päivittäinen kaloritarve oli ENEMMÄN kuin mua 20cm pitemmän mieheni. En vaan tajua, miten se on mahdollista, mutta näin se kuulemma on. En vaan pysty syömään sitä määrää kuin pitäisi ja sen takia mulla kuulemma kaikki mitä syön jää kiinni. Ite oon 162 ja 63, Enkä jaksa tuolle sen kummempaa tehdä, liikuntaa harrastan kunnon, en kilojen vuoksi.

Vierailija
4/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you! Katon omaa 180cm puolisoa kateudella, kun saa syödä eikä näy missään. Itse suht terveellisellä ruokavaliolla myös tuossa 62 kg hujakoilla nyt, hissukseen ovat kilot hiipineet. Varmaan pitäisi annoskokoa vähentää niin että olisi koko ajan nälkä tms. Epistä. t. n 158cm 

Vierailija
5/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän niin, että ihmistä ei ole luotu istumaan ja möllöttämään. Keho tarvitsee liikuntaa. Olen etsinyt itselleni 4 mieluista liikuntaharrastusta. Lisäksi teen paljon pihahommia omalla pihalla, pyrin olemaan aktiivinen. Syön kasvispainotteista tavallista ruokaa. Herkkuja syön välillä. Ei missään nimessä mitään kevyt-tuotteita. En napsi pitkin päivää välipaloja, syön 2-3 kertaa päivässä. Tämä toimii ainakin minulle. Tuntuu että elämän ihan normaalia elämää ja saan syödä aikalailla mitä haluan, en tietenkään rajattomasti. Mutta koska tykkään syödä, niin täytyy olla aktiivinen, koska tämmöisen pienen naisen kulutus olisi muuten tosiaan aika pientä :)

Vierailija
6/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse 148 cm pitk, keski-ikäinen, istumatyöläinen.. Kalorin kulutukseni on 1400 kaloria päivässä. Lihon, jos syön enemmän.

Tämä 1400 kaloria pitää riittää aamupalan, lounaaseen, välipalaan, päivälliseen ja iltapalaan.

Tämän kulutuksen on todennut erikoislääkäri HUS lihavuuden hoitoyksikössä. Eli alan asiantuntija.

On todella haastavaa laihdutus, kun pitäisi pärjätä 900-1000 kalorilla joka päivä.

Olen 10 kg ylipainoinen. Käytännössä paastoaminen on ainoa tapa millä laihdun, koska ketoosi vie nälän tunteen. 900 kalorilla ns normiruokaa syöden olen jatkuvassa nälässä.

Juu, itselläni on sama hankaluus tässä, eli istumatyö. Lukion ohella tein vuoroja ruokakaupassa, siinä tuli liikuttua niin paljon, että osaltaan sekin varmasti selitti solakkaa vartaloa. No, nyt on kyllä seisomatyöpöytää sun muuta, mutta ei avokonttorissa kauheasti kehtaa edes jaloitella, kun jotkut työyhteisössä ovat niin herkkiä kaikelle ylimääräiselle ärsykkeelle. Ja sitten kun työmatkoihin ainoa järkevä kulkuväline on auto, niin ei saa edes työmatkaliikuntaa. Harrastan kyllä liikuntaa, mutta koska haluan harrastaa myös kevyempää liikuntaa (yin-jooga) ja muutakin kuin liikuntaa (käsitöitä), niin vuorokaudessa ei ole loputtomasti tunteja himorääkille. Eikä sitä muutenkaan saa ainakaan kylmiltään tehdä joka päivä. 

Vierailija
7/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kipuilu. Olen 152 cm ja painan 53 kg. Tarkoitus saada paino alle 50. Nyt koronteenin aikana olen käynyt joka päivä 2 kertaa päivässä lenkillä. Esim aamupäivällä kävely, illalla pyöräily. Tai aamulla pyöräily, illalla lihaskuntoa. Tällä voin saada pienen jäätelöannoksen anteeksi. Muuten syön kasvissosekeittoa, veteen keitettyä kaurapuuroa jne.

Vierailija
8/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vähän riippuu naisestakin. Olen 175 cm 70 kg hoikka/urheilullinen. Aktiivisen arjen, liikunnan ja lihasmassan ansiosta saan syödä 2500-3000 kcal päivässä. Aika pitkälti nälkä ohjaa sopivaan määrään, löhöpäivinä tulee automaattisesti syötyä vähemmän ja treenipäivinä enemmän.

Töissä, jos katsoo muiden syömisiä, niin pääsääntöisesti ne parhaassa kunnossa olevat syövät isoimpia annoksia. Olen siis opettaja ja kaikki syövät siis kouluruokaa, joten tämän huomaa, vaikka ei kyttäiskään sen erityisemmin toisten syömisiä.

Vierailija
9/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä mietin kateellisena miten paljon ylipainoiset, miehet tai muuten vaan isokokoiset saavat syödä herkkuja

Vierailija
10/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vähän riippuu naisestakin. Olen 175 cm 70 kg hoikka/urheilullinen. Aktiivisen arjen, liikunnan ja lihasmassan ansiosta saan syödä 2500-3000 kcal päivässä. Aika pitkälti nälkä ohjaa sopivaan määrään, löhöpäivinä tulee automaattisesti syötyä vähemmän ja treenipäivinä enemmän.

Töissä, jos katsoo muiden syömisiä, niin pääsääntöisesti ne parhaassa kunnossa olevat syövät isoimpia annoksia. Olen siis opettaja ja kaikki syövät siis kouluruokaa, joten tämän huomaa, vaikka ei kyttäiskään sen erityisemmin toisten syömisiä.

Otsikossa puhuttiin nimenomaan lyhyistä naisista. Sinä 175 cm pitkänä et ole lyhyt nainen. Opettajan työarki myös mahdollistaa aika paljon enemmän aktiivisuutta kuin jonkun toimistotyöläisen. 

Vierailija
11/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin kanssa joskus tuollaista kalorilaskinta ja olihan se hirveää enkä edes laihtunut. Tuolloin oli niin 10kg ylipainoa. Koko ajan katselin kaloreita ja mietin kuinka vähän saa syödä enää ja jätin menemästä kavereiden kanssa yhteisille illalliselle ja lounaille kun en tiennyt, miten saan ne kirjattua siihen laskimeen. Oli kyllä kurjaa, mutta sen siitä oppi, että kuinka paljon suunnilleen saa syödä ja missä ruoka-aineissa on paljon tyhjiä kaloreita.

Lopetin kun en laihtunut ja siirryin syömään kolme kertaa päivässä: aamupala, lounas ja illallinen. En enää sallinut itselleni napostelua välissä paitsi mustaa kahvia, vettä ja purkkaa. Jos halusin jotain makeaa, se oli sitten jälkiruoan muodossa näiden aterioiden yhteydessä. Söin kerralla vähän enemmän kuin ennen, ettei tulisi kiljuva nälkä ja houkutus naposteltua. Ja lopputulos: laihduin!

Vierailija
12/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetatko jossain skutsissa vai missä kaikki opettajat syövät kouluruokaa?

Vierailija
13/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto, 1-2 ateriaa päivässä.

1400 kaloria jaettuna 1000 kcal päivälliseen ja 400 kcal iltapalaan lämmittää kummasti enemmän kuin välipalojen puputtamiseen tuhlattuna.

Painoni on tippunut tähän mennessä 11 kg. Olen 163 cm pitkä.

Vierailija
14/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää miten silti niin moni pystyy elämään huoletonta ja tasapainoista elämää ilman tuollaista rimpuilua jokaisen suupalan kanssa. Hyvä kuitenkin että tiedostat mistä ne kalorit tulee.

Jos haluat lisätä tuskaasi, niin mietippä miten 100 kcal ylimääräistä päivässä tekee reilut 5 kiloa lisää painoa vuodessa. Ja miten vähän 100 kcal oikeasti on. Se on 3 palaa suklaata.

Tähän ei kyllä voi sanoa muuta kuin IIIIIKK!!!

Vierailija
15/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein laihdutuskeskusteluissa ihmetyttää kun pienille naisille suositellaan jotain 2000kcal päiväkaloreita, vaikka monet todella lyhyet jotka eivät liiku joutuvat syömään vain 1200kcal laihtuakseen puoli kiloa viikossa.

Omalla tavallaan onni olla 180cm nainen, mutta ruokapakettien kyljessä olevat suosituskalorit menevät suurimmalla osalla päin mäntyä.

Vierailija
16/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Itse olen dieetannut puoli vuotta ja kyllä oli järkytys alussa tajuta miten vähän saan oikeastaan syödä, vaikka olen suurin piirtein keskipituinen nainen. Jos tahtoo edes kohtuullisen mutta terveellisen painonpudotuksen, saa liikunnan määrästä riippuen syödä vain 1100-1300 kilokaloria päivässä ellei tahdo (lue: ehdi) viettää tuntitolkulla aikaa salilla ja hölkällä päivittäin. Kyllähän tuo loppujen lopuksi onnistuu, mutta ei siinä kyllä yhtään ylimääräistä saa pistää suuhunsa ja ravinto koostuu lähinnä salaatista ja puurosta. Ja tavallinen +/-0-tilanne ilman jatkuvaa jumpassaravaamista sallii korkeintaan vain 1500 kcal jos sitäkään! En tajua mistä se 2000kcal päiväsuositus on oikein syntynyt johon kaikki lasketaan, tuossa saa joko vetää kahden tunnin juoksulenkin joka päivä (ihan kuin olisi aikaa) tai kasvaa noin 180-senttiseksi. Ruokaa rakastavana katsonkin kateellisena niitä onnellisia jotka saavat mättää sapuskaa mielin määrin. :(

Vierailija
17/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näihin ketjuihin tulee aina joku mesoamaan, ettei liikunta laihduta? Kyllä vain laihduttaa, kun sitä on riittävästi.

Kun itse kävelin päivittäin vähintään puolitoista tuntia ja lisäksi harrastin vähintään tunnin, usein kaksi viidesti tai kuudesti viikossa kunnon lihaskuntohommia, niin kyllähän alkoi paino pudota, vaikka välillä söikin kunnolla. Toki pitää myös tarkkailla niitä syömisiään.

Mutta tällä hetkellä harrastan murto-osan tuosta liikuntamäärästä, ja joudun käyttämään joka suupalan, etten lähtisi lihomaan. Laihtumisesta on turha haaveilla.

Vierailija
18/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pidempi, peräti 161cm mutta mulla myös tosi alhainen kulutus. Peruskulutus 1280kcal per pvä ja max 1500kcal ettei paino lähde näin vanhemmiten nousuun.

Nyt syön tuon koomakulutuksen verran päivässä sillä haluan pudottaa muutaman kilon. Paino putoaa n 200- 300 g viikossa mutta tuolla kalorimäärällä syön todella hyvin. 2 lämmintä ateriaa päivässä, aamu ja iltapalan ja voin herkutellakin. Ainoa ongelma on proteiinin saanti, syön lihaa ja palkokasveja mutta ne ei riitä.

Liikunnalla ei ole mitään merkitystä ainakaan laihtumiseen koska käyn kävelemässä reippaasti tunnin päivässä ja teen suht rankkaa hyötyliikuntaa pihalla 2-6h päivässä. Lastenlasten hoidossakin kuluu kaloreja kun juoksee perässä.

Vierailija
19/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näihin ketjuihin tulee aina joku mesoamaan, ettei liikunta laihduta? Kyllä vain laihduttaa, kun sitä on riittävästi.

Kun itse kävelin päivittäin vähintään puolitoista tuntia ja lisäksi harrastin vähintään tunnin, usein kaksi viidesti tai kuudesti viikossa kunnon lihaskuntohommia, niin kyllähän alkoi paino pudota, vaikka välillä söikin kunnolla. Toki pitää myös tarkkailla niitä syömisiään.

Mutta tällä hetkellä harrastan murto-osan tuosta liikuntamäärästä, ja joudun käyttämään joka suupalan, etten lähtisi lihomaan. Laihtumisesta on turha haaveilla.

Siis kyttäämään, en käyttämään.

Vierailija
20/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pidempi, peräti 161cm mutta mulla myös tosi alhainen kulutus. Peruskulutus 1280kcal per pvä ja max 1500kcal ettei paino lähde näin vanhemmiten nousuun.

Nyt syön tuon koomakulutuksen verran päivässä sillä haluan pudottaa muutaman kilon. Paino putoaa n 200- 300 g viikossa mutta tuolla kalorimäärällä syön todella hyvin. 2 lämmintä ateriaa päivässä, aamu ja iltapalan ja voin herkutellakin. Ainoa ongelma on proteiinin saanti, syön lihaa ja palkokasveja mutta ne ei riitä.

Liikunnalla ei ole mitään merkitystä ainakaan laihtumiseen koska käyn kävelemässä reippaasti tunnin päivässä ja teen suht rankkaa hyötyliikuntaa pihalla 2-6h päivässä. Lastenlasten hoidossakin kuluu kaloreja kun juoksee perässä.

No kokeilepa jättää se liikunta pois, niin saatat kyllä huomata, että se todellakin vaikuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi