Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rupesin selvittämään, miksi painoa on kertynyt, ja herranen aika mikä lannistus, miten vähän lyhyt nainen "saa" syödä!

Vierailija
07.05.2020 |

Itselläni on käynyt se klassinen, eli yliopisto-opintojen aikana painoa alkoi pikkuhiljaa kertymään. Vielä ylioppilaskuvissani olen silminnähden hoikka, 160/47, nyt normaalipainon ylärajalla 160/63. Ja sen kyllä näkee. Kilot ovat tulleet kuin hiipien, toki osa selittyy ihan hormonitoiminnan muutoksilla ja yleisellä aikuistumisella, kun keho ei ole enää teinin, mutta missään vaiheessa en ole mielestäni syönyt mitenkään leimallisen epäterveellisesti. Mitään sellaisia perinteisiä helppoja muutoksia ei ole minulle luvassa: en käytä alkoholia kuin ehkä 1-2 annosta/kk, en juo limuja, en osta suklaapatukkaa jokaiselta kauppareissulta, en käy lounaalla pizzeriassa.

Mutta kyllähän se selitys löytyi, kun latasin kännykkään tuollaisen kalorinlaskentasovelluksen. Siis halleluja, muutama Boltsi-kaurapyörykkä ja koossa oli neljäsosa päivän kilokaloreista!!! Pieni annos tuorejuustoa leivälle, 60 kcal. Veteen tehty suolaton kaurapuuroannos, 150 kcal. Nyt kun mulla on tuolla sovelluksessa tavoitteena painonpudotus, niin katsoin, että jos syön kerran viikossa karkkipussin, niin minun on karsittava yli sata kilokaloria joka ainoalta päivältä saadakseni sen karkkipussin anteeksi. Jos terassit olisivat auki ja menisin after workeille sinne, olisi yhdessä makulonkerossa yli 300 kcal! Aivan tajutonta. 75 minuuttia reipasta lenkkeilyä, niin olen "tienannut" 100 grammaa leipäjuustoa. V*ttu jes.

Ei tällä sen kummempaa tarkoitusta ole, kunhan halusin avautua. Täytyy näköjään alkaa todelliseksi himourheilijaksi, jos haluaa jatkossakin syödä jäätelöä tai laittaa fetajuustoa salaattiin.

Kommentit (301)

Vierailija
21/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän niin, että ihmistä ei ole luotu istumaan ja möllöttämään. Keho tarvitsee liikuntaa. Olen etsinyt itselleni 4 mieluista liikuntaharrastusta. Lisäksi teen paljon pihahommia omalla pihalla, pyrin olemaan aktiivinen. Syön kasvispainotteista tavallista ruokaa. Herkkuja syön välillä. Ei missään nimessä mitään kevyt-tuotteita. En napsi pitkin päivää välipaloja, syön 2-3 kertaa päivässä. Tämä toimii ainakin minulle. Tuntuu että elämän ihan normaalia elämää ja saan syödä aikalailla mitä haluan, en tietenkään rajattomasti. Mutta koska tykkään syödä, niin täytyy olla aktiivinen, koska tämmöisen pienen naisen kulutus olisi muuten tosiaan aika pientä :)

Mitäs niille ihmisille pitäisi mielestäsi tehdä jotka eivät voi urheilla ja liikkua tunteja päivässä? Olisiko itsestäsi kenties mukava istuskella kaiket päivät, kuten esim itse olen joutunut tekemään viimeiset 3kk kun jalkani on murtunut? Vittuttaa tämmöiset joilla ei ole normaalista elämästä mitään käsitystä, vain kultalusikkaelämästä. Ja tällä tarkoitan sitä että ollaan niin terveitä ja kykeneviä ettei tajuta että kaikki ei ole. Kannattaisi musitaa aina lisätä kommenttiin jotain muutakin kuin Tafaa, liiku enemmän, kuten minnä teen!. juttuja.

Vierailija
22/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näihin ketjuihin tulee aina joku mesoamaan, ettei liikunta laihduta? Kyllä vain laihduttaa, kun sitä on riittävästi.

Kun itse kävelin päivittäin vähintään puolitoista tuntia ja lisäksi harrastin vähintään tunnin, usein kaksi viidesti tai kuudesti viikossa kunnon lihaskuntohommia, niin kyllähän alkoi paino pudota, vaikka välillä söikin kunnolla. Toki pitää myös tarkkailla niitä syömisiään.

Mutta tällä hetkellä harrastan murto-osan tuosta liikuntamäärästä, ja joudun käyttämään joka suupalan, etten lähtisi lihomaan. Laihtumisesta on turha haaveilla.

Niimpä, tarviiko ihmetellä ylipainoisten hurjaa määrää, jos vakuuttelevat itselleen tuollaisia fysiikan lakien vastaisia asioita kuten ettei liikkumalla muka laihdu. Minua ei ainakaan kiinnosta loppuiän kitudieetti ja kaloreiden laskeminen, joten valitsen mieluummin kuntoilla säännöllisesti, että saan pelivaraa syömiseen. Kun olen kävelyllä, niin en ole syömässä, ja liikkuminen tekee myös janoiseksi niin edesauttaa samalla riittävää veden juomistakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän niin, että ihmistä ei ole luotu istumaan ja möllöttämään. Keho tarvitsee liikuntaa. Olen etsinyt itselleni 4 mieluista liikuntaharrastusta. Lisäksi teen paljon pihahommia omalla pihalla, pyrin olemaan aktiivinen. Syön kasvispainotteista tavallista ruokaa. Herkkuja syön välillä. Ei missään nimessä mitään kevyt-tuotteita. En napsi pitkin päivää välipaloja, syön 2-3 kertaa päivässä. Tämä toimii ainakin minulle. Tuntuu että elämän ihan normaalia elämää ja saan syödä aikalailla mitä haluan, en tietenkään rajattomasti. Mutta koska tykkään syödä, niin täytyy olla aktiivinen, koska tämmöisen pienen naisen kulutus olisi muuten tosiaan aika pientä :)

Mitäs niille ihmisille pitäisi mielestäsi tehdä jotka eivät voi urheilla ja liikkua tunteja päivässä? Olisiko itsestäsi kenties mukava istuskella kaiket päivät, kuten esim itse olen joutunut tekemään viimeiset 3kk kun jalkani on murtunut? Vittuttaa tämmöiset joilla ei ole normaalista elämästä mitään käsitystä, vain kultalusikkaelämästä. Ja tällä tarkoitan sitä että ollaan niin terveitä ja kykeneviä ettei tajuta että kaikki ei ole. Kannattaisi musitaa aina lisätä kommenttiin jotain muutakin kuin Tafaa, liiku enemmän, kuten minnä teen!. juttuja.

No jaa, mä olen inva ja hyppään nämä jutut vain yli. Ymmärrän, että valtaosa ihmisistä pystyy liikkumaan kuta kuinkin normaalisti. Ole iloinen jos liikuntarajoite sinulla on vain väliaikainen.

Vierailija
24/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti liikunta ei kyllä auta painonpudotuksessa. Jos et nyt ammattiurheilijaksi siis ole ryhtymässä. Ainoastaan se,  mitä suuhusi mätät vaikuttaa. Mutta selvitäppä ensin, mikä sun kalorintarve on, koska kun mulle tehtiin kehoanalyysi, mun päivittäinen kaloritarve oli ENEMMÄN kuin mua 20cm pitemmän mieheni. En vaan tajua, miten se on mahdollista, mutta näin se kuulemma on. En vaan pysty syömään sitä määrää kuin pitäisi ja sen takia mulla kuulemma kaikki mitä syön jää kiinni. Ite oon 162 ja 63, Enkä jaksa tuolle sen kummempaa tehdä, liikuntaa harrastan kunnon, en kilojen vuoksi.

Siis miten niin liikunta ei auta painonpudotuksessa? Tietenkin liikuntaa lisää energiankulutusta ja sitä kautta kuluttaa syötyjä kaloreita. Ihan tavallinen kävelykin hoikistaa. Sitä vain tarvitsee tehdä sitten aika paljon, että tulee näkyviä muutoksia. Mutta silti se vaikuttaa.

Ei kannata väheksyä liikunnan hyvää voimaa. Se lisää verenkiertoa joka paikassa, auttaa soluja uudistuminaan, vie kuona-aineita pois, joka taas vaikuttaa maksan toimintaan ja sitä kautta koko kropan hyvinvointiin. Ei ole mitään joko tai asetelmaa, vaan jokainen lisäaskel on hyväksi. Vaikka 100 askelta lisää päivässä, 1000 vielä enemmän, 10 000 lisää on jo oikein hyvin. Pieni viiden minuutin hengästyminen silloin tällöin buustaa kroppaa saamaan voimaa. Kuntourheilu on sitten ihan oma juttunsa, mutta jokainen voi lisätä pienillä teoilla tavallista arkiliikuntaa. Minä esimerkiksi en tykkää mennä portaissa (koska se on tylsää) mutta venyttelen jokaisen hissimatkan ja sen odottelun. Näin saan lisättyä verenkiertoa niissä paikoissa mitä venyttelen. Voisin toki juosta portaat ylös, mutta tässä iässä sitä jo tietää mitä ei halua tehdä, joten olen etsinyt itselleni sopivan lempeän liikunnan.

Jokaisen energiankulutus on omanlainen, siksi ei voi sanoa mitään kalorimäärää, jonka kilovaikutus olisi jokaiselle sama. Aineenvaihdunta on kaiken A ja O. Siksi ap on lihonut, koska aineenvaihdunta hidastuu iän myötä. Yhdellä tavallinen päivän oleskelu kuluttaa eri määrän kaloreita kuin toisen, vaikka olisivat tismalleen saman kokoisia. Toiset ovat nopeita ja toiset hitaita. Aineenvaihduntaan nimenomaan voi vaikuttaa liikunnalla ja sitä kautta vaikuttaa painonhallintaan.

Vierailija
25/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näihin ketjuihin tulee aina joku mesoamaan, ettei liikunta laihduta? Kyllä vain laihduttaa, kun sitä on riittävästi.

Kun itse kävelin päivittäin vähintään puolitoista tuntia ja lisäksi harrastin vähintään tunnin, usein kaksi viidesti tai kuudesti viikossa kunnon lihaskuntohommia, niin kyllähän alkoi paino pudota, vaikka välillä söikin kunnolla. Toki pitää myös tarkkailla niitä syömisiään.

Mutta tällä hetkellä harrastan murto-osan tuosta liikuntamäärästä, ja joudun käyttämään joka suupalan, etten lähtisi lihomaan. Laihtumisesta on turha haaveilla.

Liikunta on kallista. Olin viime vuonna 4 päivää pariisissa, siellä tuli käveltyä suunnilleen kaikki se aika mitä ei nukkunut tai istunut syömässä. 3 kiloa jäi matkalle eikä ole tullut takaisin. Ei mulla ole arjessa mahdollisuuttakaan liikkua "riitävästi".

Vierailija
26/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä selität? En ole tuo ketä lainasit, mutta nyt meni oudoksi. Eihän neliraajahalvaantunutkaan pysty liikkumaan, mutta valtaosa ihmisistä ei olekaan neliraajahalvaantuneita. Normaali ihminen tajuaa jos kommentti ei koske häntä. Sitä paitsi joku jalan murtuma ei estä liikkumista kokonaan. Täällä on ollut monta kommenttia mistä selviää, että jos ei liiku niin sitten pitää syödä todella vähän. Laske siis kaloreita vai vaikuttaako murtumasi myös aivotoimintaan?

Vierailija
27/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein liho. Painoindeksi 19, keskipituinen ja ikää yli 40. En tiedä, mistä johtuu. Syön siten kuin hyvältä tuntuu. Tosin olen aika herkkävatsainen, joten mitään överimättöjä en vedä. En esim. jaksa syödä kokonaista pitsaa. Tulisi vain ähky ja paha olo. Suklaata kuluu 50 g päivässä, joskus enemmänkin. En syö myöskään vähärasvaista ruokaa. Hääräilen ja liikun kohtuullisen paljon, enimmäkseen kevyesti.

Vierailija
28/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se on, että mitä pienempi ja valitettaavsti myös mitä vanhempi, sitä vähemmän saat syödä, jos ei aktiivisuutesi lisäänny todella merkittävästi. Itse olen 164 cm ja päälle 40 v ja nyt korona-aikana, kun ehdin urheilla tavallistakin enemmän ja arkiaktiivisuutta tulee myös normioloja enemmän, saan pitkästä aikaa syödä aika huoletta ja herkkujakin kohtuumäärissä vaikka päivittäin. Mutta normiarjessa, kun hyötyliikunta jää vähiin viikonloppuja lukuunottamatta ja treenikertoja tulee se 5x1 h (joista suuri osa ei todellakaan maksimiteholla), niin ihan oikeasti joutuu miettimään, paljonko ja mitä syö, ja jättämään herkut ihan minimiin. Ah, ollapa 10 cm pitempi ja 20 v nuorempi, niin ei tarvitisi niin tarkaan ruokavalioaan miettiä.

Vierailija
29/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vähän riippuu naisestakin. Olen 175 cm 70 kg hoikka/urheilullinen. Aktiivisen arjen, liikunnan ja lihasmassan ansiosta saan syödä 2500-3000 kcal päivässä. Aika pitkälti nälkä ohjaa sopivaan määrään, löhöpäivinä tulee automaattisesti syötyä vähemmän ja treenipäivinä enemmän.

Töissä, jos katsoo muiden syömisiä, niin pääsääntöisesti ne parhaassa kunnossa olevat syövät isoimpia annoksia. Olen siis opettaja ja kaikki syövät siis kouluruokaa, joten tämän huomaa, vaikka ei kyttäiskään sen erityisemmin toisten syömisiä.

Sulla meni otsikosta ohi se LYHYT nainen näköjään? Joo, 175 cm ja 70 kg nainen saa todellakin syödä paljon enemmän kuin 160 cm 55 kg nainen, jotta molemmat pysyvät mitoissaan. 1705 cm 70 kg nainen myös kuluttaa esimerkiksi samaa vauhtia 10 km juostessaan huomattaavsti enemmän kuin se vierellä juokseva 160 cm 55 kg nainen. Seuraavaksi odotellaan, että joku 192 cm maratoonarimies tulee ketomaan, että riippuu vähän ihmisestä, kun kyllä minä saan syödä huoletta 5500 kcal vuorokaudessa.

Vierailija
30/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se ei laihduta. siksi.

Vierailija
31/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vähän riippuu naisestakin. Olen 175 cm 70 kg hoikka/urheilullinen. Aktiivisen arjen, liikunnan ja lihasmassan ansiosta saan syödä 2500-3000 kcal päivässä. Aika pitkälti nälkä ohjaa sopivaan määrään, löhöpäivinä tulee automaattisesti syötyä vähemmän ja treenipäivinä enemmän.

Töissä, jos katsoo muiden syömisiä, niin pääsääntöisesti ne parhaassa kunnossa olevat syövät isoimpia annoksia. Olen siis opettaja ja kaikki syövät siis kouluruokaa, joten tämän huomaa, vaikka ei kyttäiskään sen erityisemmin toisten syömisiä.

Mulla sama. Olen 170cm ja 82kg, en ole hoikka, mutta urheilullinen ja minulla on paljon lihasmassaa. Perusruokailuista, eli aamupalasta, lounaasta, päivällisestä ja yhdestä välipalasta tulee n. 2200kcal ja treenipäivinä syön joko yhden aterian lisää tai suuremman annoksen illalla. Noista tulee lisää sellaiset 800-1000kcal.

Lepopäivän kulutus aktiivisuusmittarin mukaan on noin 2400kcal, mutta lepopäivinäkin tulee arkiliikuntaa ja kehonhuoltoa tehtyä.

Vierailija
32/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa puhuttiin nimenomaan lyhyistä naisista. Sinä 175 cm pitkänä et ole lyhyt nainen. Opettajan työarki myös mahdollistaa aika paljon enemmän aktiivisuutta kuin jonkun toimistotyöläisen. 

Toimistotyöläinenkin voi lisätä arkiaktiivisuutta, jos viitsii kriittisesti tarkastella omaa toimintaa. Valitseeko portaat vai hissin. Seisooko vai istuuko toimistossa. Ajaako auton oven eteen vai kauemmas. Voiko työmatkat/kauppareissut hoitaa muuten, kuin autolla. Voiko bussilla jäädä paria pysäkkiä kauempana pois.

Vierailija
33/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös 160 cm istumatyöläinen ja painin saman ongelman kanssa. Vielä 40-vuotiaaksi painoin 55 kg, mutta siitä se sitten lähti :-( Nyt 59 kg. Tavoite on 57 kg, koska tuo 55 kg paino edellyttäisi sellaista suupalojen laskemista, ettei mielestäni maksa vaivaa ja jojoiluhan on se kaikkein pahin.

Vierailija
34/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki refluksitauti kuten itse tein ja et pysty syömään mitään ellet juo samalla litraa vettä tai syö kurkkua tai muuta salaattia. Hitto, tää sairaus pitää kyllä suht hoikkana.

Vierailija
35/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en jaksa enää välittää, syön mitä syön. Terveys? No, mitä nopeammin täältä pääsee pois, sen parempi.

N35, 162cm,105kg,2 lasta.

Vierailija
36/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta on kallista. Olin viime vuonna 4 päivää pariisissa, siellä tuli käveltyä suunnilleen kaikki se aika mitä ei nukkunut tai istunut syömässä. 3 kiloa jäi matkalle eikä ole tullut takaisin. Ei mulla ole arjessa mahdollisuuttakaan liikkua "riitävästi".

No varmaan on kallista, jos kävelläkseen pitää lähteä Pariisiin asti. 

Montako tuntia päivässä tavallinen suomalainen käyttää netflixin ja telkkarin katsomiseen tai netissä pyörimiseen? Jos edes puolet siitä ajasta käytettäisiin esimerkiksi kävelyyn, joka kyllä oikeasti on ihan ilmaista, tuskin olisi nykyisen kaltaista läskiepidemiaa. Varsinkin, kun se töllöttäminen usein vielä sisältää jatkuvan napostelun.

Täälläkin aina kysellään niitä laihduttajan naposteluvinkkejä jokailtaisen töllömaratonin lisukkeeksi. Kyllä se on niin, että jos meinaa pitkäaikaisia tuloksia saada, niin pitää vaihtaa ne napostelut iltalenkkiin.

Vierailija
37/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein laihdutuskeskusteluissa ihmetyttää kun pienille naisille suositellaan jotain 2000kcal päiväkaloreita, vaikka monet todella lyhyet jotka eivät liiku joutuvat syömään vain 1200kcal laihtuakseen puoli kiloa viikossa.

Omalla tavallaan onni olla 180cm nainen, mutta ruokapakettien kyljessä olevat suosituskalorit menevät suurimmalla osalla päin mäntyä.

Suurimmalle osallehan ne just toimii. Ei niitä ihan pieniä naisia kuitenkaan ihan hirveesti ole.

Vierailija
38/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti liikunta ei kyllä auta painonpudotuksessa. Jos et nyt ammattiurheilijaksi siis ole ryhtymässä. Ainoastaan se,  mitä suuhusi mätät vaikuttaa. Mutta selvitäppä ensin, mikä sun kalorintarve on, koska kun mulle tehtiin kehoanalyysi, mun päivittäinen kaloritarve oli ENEMMÄN kuin mua 20cm pitemmän mieheni. En vaan tajua, miten se on mahdollista, mutta näin se kuulemma on. En vaan pysty syömään sitä määrää kuin pitäisi ja sen takia mulla kuulemma kaikki mitä syön jää kiinni. Ite oon 162 ja 63, Enkä jaksa tuolle sen kummempaa tehdä, liikuntaa harrastan kunnon, en kilojen vuoksi.

Repesin tälle. "Lihon koska syön liian vähän". Juu. Kehosi taistelee kaikkia fysiikan lakeja vastaan. Kiitos päivän nauruista.

Vierailija
39/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en jaksa enää välittää, syön mitä syön. Terveys? No, mitä nopeammin täältä pääsee pois, sen parempi.

N35, 162cm,105kg,2 lasta.

Valitettavasti ikäisesi nainen ei kuole huonolla syömisellä kovin nopeasti. Senkin jälkeen kun sairastut joskus kuusikymppisenä, kidut sitten pitkään lastesi vaivoina. 

Sinun on jossain vaiheessa tehtävä valinta, elätkö vai kuoletko. Jos aiot kuitenkin loppupeleissä olla tappamatta itseäsi, niin on varmaan kaikille mukavampi, jos elämä on hyvää.

Miksi muuten olet tehnyt lapsia, jos asenteesi on tuo? He ansaitsevat parempaa.

40/301 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskipituinen nainen, 165 cm, sekä hoikka. En ole koskaan joutunut rimpuilemaan pysyäkseni normaalipainossa. Syön mitä huvittaa, enimmäkseen terveellisesti. 

Seurattuani reilusti ylipainoisen tuttavani syömisiä huomasin, että hänellä on säännöllinen, normaaliruoan sisältävä ateriarytmi ja sen lisäksi hän syö herkkuja (koska ei pysty vastustamaan niitä). Tämä ehkä selittää sen, miksi hän aina vain on ylipainoinen ja joutuu rimpuilemaan syömisen ja painon kanssa jatkuvasti? Hän siis valitsee molemmat (normaaliruoan ja herkut), minkä takia kokonaiskalorimäärä on suuri.

Minulla se menee niin, että jos jonain päivänä syön herkkuja paljon, syön terveellistä normaaliruokaa automaattisesti vähemmän sinä päivänä. Yleensä myös syön seuraavana päivänä automaattisesti vähemmän tai ei ollenkaan herkkuja, ja pelkästään terveellistä normaaliruokaa. Näin kalorimäärät pysyvät ajanjaksolla tasaisen normaaleina.

Eli jos haluaa herkutella silloin tällöin, täytyy olla noudattamatta orjallisesti ateriarytmiä normaaliruokineen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme