Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehellisesti: ovatko ammattikorkeakoulu ja yliopisto saman arvoisia?

Vierailija
05.05.2020 |

Miten työmarkkinat suhtautuvat, onko tutkinolla väliä?

Kommentit (684)

Vierailija
1/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole. Ja useimmiten tutkinnolla on väliä.

Vierailija
2/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii katsella työmarkkinaa ja todeta, että esim. sosiaalialalla on toista tonnia palkkaeroa ja ainoastaan yliopistopuolella työvoimapula.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki olemme samanarvoisia.

Vierailija
4/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bacheloreja ja mastereita kouluttavat molemmat.

Vierailija
5/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku väittänyt..?

Mutta mainittakoon, että monesti kun haetaan jotain insinööriä yksityiselle, niin toivotaan diplomi-insinööriä tai insinööriä (amk). Eli kumpikin voi hakea, kumpikin voi tulla valituksi. Osaaminen ja henkilö ratkaisee enemmän.

Vierailija
6/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole.

Vierailija
7/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoa ehkä muuten arvostetaan enemmän mutta amk:sta valmistuneet ystäväni työllistyvät paremmin.

8/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk-tutkinto vastasi ainakin ennen noin vuoden opintoja yliopistolla. Nykyään noita tutkintoja on yritetty mukauttaa toisiinsa siten, että amk-tutkinto vastaisi yliopiston kandia.

Mulla on silti sellainen tuntuma, että amk-opinnot vaativat aika paljon vähemmän työtä, ovat heppoisempia ja ylipäänsä ovat vähemmän teoreettisia. Varmaan alakohtaisiakin eroja on näissä.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
9/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK:ssa on usein laadukkaampi opetus.

10/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoa ehkä muuten arvostetaan enemmän mutta amk:sta valmistuneet ystäväni työllistyvät paremmin.

Tämä on hyvä pointti. Amk-tutkinnot useimmin johtavat suoraan johonkin tiettyyn ammattiin, esim. sairaanhoitaja jne. Eli työllistyminen voi näillä aloilla olla varmempaa, poislukien tradenomi ja taidealat.

Yliopistollahan luetaan todella paljon kaikkea turhaa, josta ei ole työelämässä mitään hyötyä.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
11/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Amk-tutkinto vastasi ainakin ennen noin vuoden opintoja yliopistolla. Nykyään noita tutkintoja on yritetty mukauttaa toisiinsa siten, että amk-tutkinto vastaisi yliopiston kandia.

Mulla on silti sellainen tuntuma, että amk-opinnot vaativat aika paljon vähemmän työtä, ovat heppoisempia ja ylipäänsä ovat vähemmän teoreettisia. Varmaan alakohtaisiakin eroja on näissä.

Hyvällä lykyllä saa kandista hyväksiluettua perusopinnot amk -tutkinnolla.

Vierailija
12/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli suomeksi sanottuna tavan pulliainen arvostaa yliopistotutkintoa enemmän kuin AMK-tutkintoa. Työmarkkinoilla tilanne on se, että tutkinnoilla on eroa. Ulkomailla liki minkä tahansa yliopistotutkinnon avulla voi hakea tehtävää kuin tehtävää, mutta Suomessa oppiaineiden välillä on melkoinen rakennejäykkyys. Siksi moni KTM ja tohtoriksi väitellyt on työtön, koska on tullut opiskelleeksi väärää alaa. 

Vierailija
13/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kovasti alasta.

Ammattikorkeakoulu on yleensä käytännönläheisempi ja saman alan yliopistotutkinto sisältää enemmän teoriaa ja tutkimuksiin tutustumista. Ammattikorkeakoulututkintoon sisältyy usein enemmän työssäoppimista, mutta riippuu varmaan tosi paljon alasta. Monella alalla yliopistotutkinnolla saa paremman palkan, mutta siinä lienee useimmiten kyse siitä, että saa myös erilaisen työpaikan. Täysin samassa toimenkuvassa palkkaeroa ei aina ole (joissain organisaatioissa varmaan on).

Ammattikorkeakoulusta hankitulla kandilla voi nykyään hakeutua maisteriopintoihin yliopistoon, missä mielessä voi saada molemmat. Joillain aloilla nämä ihmiset voivat olla kaikkein halutuimpia, koska heillä on sekä käytännön työkokemusta että maisteritutkinnon myötä ymmärrystä isosta kuvasta ja alan teoriataustasta.

Hyvin vaikea sanoa tietämättä alaa.

Vierailija
14/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Nojaa, riippuu alasta ja etenkin opiskelijoista. Itse olen AMK hoitaja ja minulla on myös FM tutkinto. Viime vuonna ohjasin opiskelijaa, joka oli väitellyt tohtoriksi. Pohdimme yhdessä aikaa ennen nykyisyyttä, jolloin AMK:sta ponnistettiin yliopistoon, nykyään toisin päin varmemman työpaikan myötä. Opiskelukaverinani minulla oli DI.

Vierailija
15/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk vastaa nykyään kandin tutkintoa.

Vierailija
16/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut molemmissa tutkinnon kasaan ja oma kokemukseni on, että yliopistolla opetus on huomattavasti laadukkaampaa, mutta amk:n käytännönläheisyys takaa paremmat työelämäkontaktit ja työllistyminen on sitä kautta helpompaa.

Vierailija
17/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kovasti alasta.

Ammattikorkeakoulu on yleensä käytännönläheisempi ja saman alan yliopistotutkinto sisältää enemmän teoriaa ja tutkimuksiin tutustumista. Ammattikorkeakoulututkintoon sisältyy usein enemmän työssäoppimista, mutta riippuu varmaan tosi paljon alasta. Monella alalla yliopistotutkinnolla saa paremman palkan, mutta siinä lienee useimmiten kyse siitä, että saa myös erilaisen työpaikan. Täysin samassa toimenkuvassa palkkaeroa ei aina ole (joissain organisaatioissa varmaan on).

Ammattikorkeakoulusta hankitulla kandilla voi nykyään hakeutua maisteriopintoihin yliopistoon, missä mielessä voi saada molemmat. Joillain aloilla nämä ihmiset voivat olla kaikkein halutuimpia, koska heillä on sekä käytännön työkokemusta että maisteritutkinnon myötä ymmärrystä isosta kuvasta ja alan teoriataustasta.

Mistä lähtien AMK on kouluttanut kandeja?

Vierailija
18/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kovasti alasta.

Mistä lähtien AMK on kouluttanut kandeja?

AMK tutkinto on verrattavissa kandin tutkintoon ja sillä voi hakea yliopistoon suorittamaan maisterin tutkintoa. Minä menin tämän kautta, ensin amk opinnot ja sitten kahden vuoden maisteri yliopistossa.

Vierailija
19/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt jätetään laskuista virat joihin vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto niin eipä noilla kauheasti ole merkitystä. Varsinkin jos hakijalla on jo työkokemusta niin se on se mitä katotaan. 

Muuten eihän niitä voi verrata, toisessa opinahjossa kaikki pohjaa tieteelliseen tutkimukseen, toisessa käytännönläheiseen opiskeluun.

Mulla on molemmat tutkinnot, olen humanisti ja IT-inssi. Jälkimmäisellä olen kaikki työpaikkani saanut, toiselle lähinnä naureskellaan. Paljon riippuu siitäkin minne hakee töihin.

Vierailija
20/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo täällä on sanottu, riippuu varmasti paljon alasta. Itselläni on AMK- ja yliopistotutkinto kaupalliselta alalta (siis tradenomi ja KTM). Tradenomin tutkinto oli ihan lasten leikkiä KTM-tutkintoon verrattuna. Toisaalta tradenomin tutkinnolla työllistyminen on todella huonoa, siksi hainkin opiskelemaan yliopistoon. Kauppatieteen maisterina työllistyminen on lähes sata-varmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi