Ei enää ikinä tällaista keittiötä. Listaa virheesi.
Alamme suunnitella keittiöremonttia ja haluaisin kuulla mielipiteitänne siitä, mitä EI KOSKAAN olisi pitänyt ottaa keittiöön. Eli mikä oli virheellinen hankinta? Esim. materiaalit, värit taikka muoto. Ottaisitko rosterit, marmorit, avohyllyt vaiko saarekkeen. Kiiltokaapit, mustat, valkoiset, punaiset. Pitäisikö keittiö sijoittaa olohuoneen yhteyteen vai ei? Tällaisia mielipiteitä kaipaan ja nimenomaan käyttäjän negatiivisesta kokemus-näkökulmasta eli minkä nykykeittiöstäsi nyt vaihtaisit erilaiseksi jos voisit?
Kommentit (849)
Vierailija kirjoitti:
Avohyllyt ei vaan toimi. Laattalattia keittiöön ei toimi. Astianpesukone ehdottomasti asentaa ylemmäs ei lattiatasoon.
Olen nähnyt lehtikuvissa näitä korotettuja tiskikoneita. Kertokaa lisää, miksi se on hyvä korkeammalla. Minulla on nyt tiskari lattiatasolla työtason alla enkä koe sitä mitenkään hankalaksi. Olen 56. Onko tämä joku vanhenevien ihmisten tai selkävaivaisten elämää helpottava juttu?
Minulla nimittäin on rajallisesti työtasoa ja jos tiskarinkin vielä nostaisi, vähenisi se entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Mun keittiö on erittäin hyvä koska:
Kivitasot, en vaihtaisi pois.
Iso upotettu allas on kätevä.
Induktioliesi ja pyrolyysiuuni ehdottomat.
Tiskikone heti altaan vieressä.
Iso saareketaso, liesi ei saarekkeessa, vaan lähellä vesipistettä.
Tehokas liesituuletin.
Iso jääkaappi ja iso pakastin.
Paljon isoja laatikoita ja korkea ruokakaappi vedettävillä laatikoilla.
Tarpeeksi iso.
Paljon pistokkeita.
Helposti puhdistettava välitila valkoista lasinnäköistä laminaattia.
Kodinkoneet piilossa nurkkauksessa.
Ei matta- muttei kiiltokaapitkaan, helppo pitää puhtaana. Ei vetimiä.
Ei rosteria.
Tarpeeksi tilaa ja hyvä valaistus.
Yritän oikein miettiä keittiötä, jossa on tosi paljon pistokkeita ja keksiä, mitä kivaa siinä voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun keittiö on erittäin hyvä koska:
Kivitasot, en vaihtaisi pois.
Iso upotettu allas on kätevä.
Induktioliesi ja pyrolyysiuuni ehdottomat.
Tiskikone heti altaan vieressä.
Iso saareketaso, liesi ei saarekkeessa, vaan lähellä vesipistettä.
Tehokas liesituuletin.
Iso jääkaappi ja iso pakastin.
Paljon isoja laatikoita ja korkea ruokakaappi vedettävillä laatikoilla.
Tarpeeksi iso.
Paljon pistokkeita.
Helposti puhdistettava välitila valkoista lasinnäköistä laminaattia.
Kodinkoneet piilossa nurkkauksessa.
Ei matta- muttei kiiltokaapitkaan, helppo pitää puhtaana. Ei vetimiä.
Ei rosteria.
Tarpeeksi tilaa ja hyvä valaistus.Yritän oikein miettiä keittiötä, jossa on tosi paljon pistokkeita ja keksiä, mitä kivaa siinä voisi olla.
Niino, pistorasioista varmaan oli kyse. Parempi enempi.
- alakaapit ilman laatikoita
- uuni jota pitää pestä
- ei-integroitu mikro (lokero aina epäsiisti ja murut menee mikron alle)
- liian vähän tasoa (meillä nyt 120cm + 50cm), ei riitä mihinkään kun on kahvinkeitin, vedenkeitin, reilusti hedelmiä ja kokatakin pitäis. Lisäksi koko tason päällä on yläkaapit eli kahvinkeitintä joutuu siirtämään edes takas että saa kaadettua vedet sisään. Remppa tulossa ja kahvinkeittimelle jää tila jossa tason päällä ei ole yläkaappia.
Onko apteekkarikaappi oikeasti kätevä? Näyttää kyllä siltä kun hyllyt tulevat ulos oven avaamalla.
Mutta hyllyissä on reunakaiteet ja kattona toinen hylly. Tuntuu että jos sieltä ujuttaa avattua kaurahiutalepakettia ulos niin puolet hiutaleista on lattialla.
Lisäksi mekanismi on aika massiivinen. Mitä jos sinne putoaa joku öljyinen säilyke lasipurkissa..
Minulla on sellainen ajatus että joka nurkka pitää päästä puhdistamaan helposti. Siksi tuo epäilyttää. Samoin kulmakaappi josta vedetään hylly ulos pienestä raosta ja itse kaappiin et koskaan pääse näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avohyllyt ei vaan toimi. Laattalattia keittiöön ei toimi. Astianpesukone ehdottomasti asentaa ylemmäs ei lattiatasoon.
Itse en ikinä halua astianpesukonetta ylemmäs. Ei minun keittiössäni.
Mielesi saattaa muuttua, kun tulee ikää, etkä enää niin vetreästi pysty kumartumaan alas.
Nykyisen vuokrakämpän keittiö on mahtava esimerkki siitä mitä EI pidä tehdä:
- ei pyöreää tiskiallasta, se on liian pieni ja heittää vedet työtasolle väkisinkin
- ei tiskiallasta, jonka reuna on muuta työtasoa korkeammalla, koska vesi työtasolta ei koskaan valu altaaseen
- pidä huolta, että työtason reuna on korotettu, jotta vesi työtasolta ei valu lattialle
- pitää olla vähintään neljä keittolevyä, koska jos on vain kaksi, niitä ei koskaan mahdu käyttämään samaan aikaan, vaikka kattilat ja pannut olisi normikokoisia
- älä laita mikrotasoa liian ylös, keitot läikkyy kuitenkin ulos lautaselta
- ei pelkkiä isoja ja syviä vetolaatikoita (siis kattiloille yms.), vaan myös ovellisia laatikoita joissa hyllyt, koska muuten hukkaat valtavasti tilaa
- älä osta halvinta, koska se on kuitenkin p*skaa ja menee pian rikki
- älä mene tyyli edellä, vaan käytännöllisyys ja kestävyys edellä
Terv. Kadun tähän asuntoon muuttoa nimenomaan keittiön takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielesi saattaa muuttua, kun tulee ikää, etkä enää niin vetreästi pysty kumartumaan alas.
Eiköhän sen remontin ehdi tehdä sitten ajallaan. En ajatellut vielä muuttua kankeaksi ja toivottavasti en vielä vuosikymmeniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me vaihdettiin iso tiskikone, joka ei millään mennyt rikki, AEG sitä vanhempaa mallia, kesti 30 vuotta, mut just siellä alhaalla alkoi ärsyttää, kun se vei lattiasta tilaa melkein neliön! Pöytätasokoneelle tehtiin hyllykkö niin, että se on työpöydän alapuolella. Todella kiva ja kätevä, ei siis pöydälle sellaista! Jos olisi enemmän väkeä, asennutttaisin siihen työpöydän alle toisen samanlaisen: ei tarvis edes tyhjennellä kaappiin! Miksi niitä täytyisi astiakaapin kauttaa kierrättää, samat astiat päivästä toiseen?
Vierailija kirjoitti:
- ei pyöreää tiskiallasta, se on liian pieni ja heittää vedet työtasolle väkisinkin
- ei tiskiallasta, jonka reuna on muuta työtasoa korkeammalla, koska vesi työtasolta ei koskaan valu altaaseen
- pidä huolta, että työtason reuna on korotettu, jotta vesi työtasolta ei valu lattialle
- pitää olla vähintään neljä keittolevyä, koska jos on vain kaksi, niitä ei koskaan mahdu käyttämään samaan aikaan, vaikka kattilat ja pannut olisi normikokoisia
- ei pelkkiä isoja ja syviä vetolaatikoita (siis kattiloille yms.), vaan myös ovellisia laatikoita joissa hyllyt, koska muuten hukkaat valtavasti tilaa
- älä mene tyyli edellä, vaan käytännöllisyys ja kestävyys edelläTerv. Kadun tähän asuntoon muuttoa nimenomaan keittiön takia
Voi kyllä, pyöreä tiskiallas on silkkaa kauhua.
Mulla oli joskus opiskeluaikana vuokra-asunto, jossa oli pyöreä tiskiallas korotetulla reunalla tammitasoon upotettuna. Arvatkaa miltä se taso siitä altaan ympäriltä näytti, kun siihen väkisinkin lensi aina vettä, jota sai sitten olla kuivaamassa. Hyi v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me vaihdettiin iso tiskikone, joka ei millään mennyt rikki, AEG sitä vanhempaa mallia, kesti 30 vuotta, mut just siellä alhaalla alkoi ärsyttää, kun se vei lattiasta tilaa melkein neliön! Pöytätasokoneelle tehtiin hyllykkö niin, että se on työpöydän alapuolella. Todella kiva ja kätevä, ei siis pöydälle sellaista! Jos olisi enemmän väkeä, asennutttaisin siihen työpöydän alle toisen samanlaisen: ei tarvis edes tyhjennellä kaappiin! Miksi niitä täytyisi astiakaapin kauttaa kierrättää, samat astiat päivästä toiseen?
Asutko yksin tai kaksin? Meillä viiden hengen perheessä yhdestä päivällisestä tulee jo helposti pari normaalikokoista tiskikoneellista pestävää, kun on sekä valmistus- että kattausastiat ja -välineet tiskattavana. Tommosella pöytämallisella saisi tiskata varmaan viisi tai kuusi koneellista. Samoin asunnossamme oli tänne muutettaessa sellainen smegin nätti jääkaappi, mutta se sai lähteä, kun ei sinne mahtunut kolmen urheilevan teininuorukaisen ruokkimiseen vaadittava määrä ruokaa kunnolla. En tajua mihin ne upottavat kaiken sen ruoan, mitä niillä päivittäin kuluu, kun hoikkia ja solakoita ovat mutta syövät kuin hevoslauma.
Eli ap:lle jatkoksi: suhteuta tiskikoneen ja jääkaapin koko perheen kokoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudemmissa koneissa löytyy malleja, joista se alataso nousee ulosvedettäessä ylös. Ei tarvitse kumarrella enää.
Ikean keittiö on vähintään yhtä hyvä kuin muut merkit, joten en maksaisi ylimääräistä saadakseni jotain muuta. Meillä on saareke keraamisella työtasolla ja on ihan mielettömän helppo pitää puhtaana ja kestää kuumia astioita. Lämmin suositus sille samoin kuin induktiotasolle.
Jos nyt voisi palata suunnitteluvaiheeseen, niin hankkisin leveämmän 90cm keittotason. Lapsiperheessä esimerkiksi kalapuikkojen paistaminen vaatii kaksi isoa paistinpannua, jotka eivät tahdo mahtua vierekkäin eritoten, kun iso perunakattilakin on kiehumassa.
Käytännön kokemuksella:
- apk ja allas vierekkäin
- allas tarpeeksi syvä ettei roisku vedet sieltä
- apk:ssa automaattinen luukun avaus pesun jälkeen
- kylmälaitteissa no frost toiminta ja hälytin jos ovi jää auki
- induktioliesi
- kiertoilmauuni jollakin puhdistustoiminnalla (vesi tai pyro)
- kaappien kätisyydet mietittävä oikein
Vierailija kirjoitti:
En enää löydä kommenttia, jota halusin lainata, mutta joku kirjoitti, että hänen mielestään puinen taso on helppohoitoinen, jos vain muistaa siistiä sen kerran tai kahdesti päivässä. No, kukin tavallaan, mutta minusta tuo on kaikkea muuta kuin helppohoitoisen määritelmä. Tietysti siivoan heti, jos läikytän ruokaa tms., mutta muuten en halua sellaista keittiötä, jossa pintoja pitää joka päivä ihan erikseen huoltaa.
Etkö pyyhi tasoja rätillä päivittäin?
Meillä on ollut erilaisia tasoja mutta aina mä ohimennessäni pyyhkäisen tahrat tai murut siitä rätillä. Varmaan 5 x päivässä koska laitan päivittäin ruokaa, syödään aamiaista eriaikaan, leivotaan jne. Parin sekunnin homma, huolto tarkoittaa ihan muuta.
Puutasot öljysimme ja hioimme ehkä kerran vuodessa, siihen meni n 5 minuuttia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt lehtikuvissa näitä korotettuja tiskikoneita. Kertokaa lisää, miksi se on hyvä korkeammalla. Minulla on nyt tiskari lattiatasolla työtason alla enkä koe sitä mitenkään hankalaksi. Olen 56. Onko tämä joku vanhenevien ihmisten tai selkävaivaisten elämää helpottava juttu?
Minulla nimittäin on rajallisesti työtasoa ja jos tiskarinkin vielä nostaisi, vähenisi se entisestään.
Omalla miehellä selkäkipu vaivaa just silloin, kun tiskikoneeseen pitää laittaa tai ottaa sieltä pois jotain. Hän on monta kertaa sanonut, että tiskikone pitää saada korkeammalle kuten yhdessä tuttavaperheessä on. Minä en siihen suostu tai suostun sitten, jos mies tekee jatkossa ruuat. Se 60 cm leveä pätkä tiskipöytää on tila, jota käytän ruuanlaitossa. Jos työpöytätilaa olisi paljon, niin tiskokenkin voisi olla ylempänä.
Apteekkarin kaappi oli iso virhe. Alkuun se tuntui hyvältä ajatukselta kun kuiva-aineet saa vedettyä kaapista esille, mutta vieraiden ja tuttujen kotkotus siitä että apteekkarinkaappi on jo pois muodista on saanut vain katumaan ja häpeämään ratkaisua jälkeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Onko apteekkarikaappi oikeasti kätevä? Näyttää kyllä siltä kun hyllyt tulevat ulos oven avaamalla.
Mutta hyllyissä on reunakaiteet ja kattona toinen hylly. Tuntuu että jos sieltä ujuttaa avattua kaurahiutalepakettia ulos niin puolet hiutaleista on lattialla.
Lisäksi mekanismi on aika massiivinen. Mitä jos sinne putoaa joku öljyinen säilyke lasipurkissa..
Minulla on sellainen ajatus että joka nurkka pitää päästä puhdistamaan helposti. Siksi tuo epäilyttää. Samoin kulmakaappi josta vedetään hylly ulos pienestä raosta ja itse kaappiin et koskaan pääse näkemään.
Meillä on 50cm apteekkarinkaappi ja se kyllä toimii. Ainoa ongelma on raskaus koska meillä on siellä todella paljon kuivatarvikkeita. Rakentern täytyy olla tukeva.
Hyvin vähän on ongelmia roiskuvien ruokatavaroidrn takia, meillä on lähes kaikki kannellisissa purkeissa jotka on mitoitettu kaappiin. Pikkutavarat kuten leivinjauheet, kuivahiivat yms sälä on yhdessä kannettomassa boxissa joka on helppo nostaa tarvittaessa ulos tai josta tavarat voi ottaa yksitellenkin.
Kaapin pohjan puhdistaminen on hankalaa mutta imurointi onnistuu kyllä. Pesua ei ole vielä tarvittu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- älä mene tyyli edellä, vaan käytännöllisyys ja kestävyys edelläTerv. Kadun tähän asuntoon muuttoa nimenomaan keittiön takia
Voi kyllä, pyöreä tiskiallas on silkkaa kauhua.
Mulla oli joskus opiskeluaikana vuokra-asunto, jossa oli pyöreä tiskiallas korotetulla reunalla tammitasoon upotettuna. Arvatkaa miltä se taso siitä altaan ympäriltä näytti, kun siihen väkisinkin lensi aina vettä, jota sai sitten olla kuivaamassa. Hyi v.
Meillä on juuri tuollainen, eikä se näytä yhtään mitenkään ihmeelliseltä eikä ole hyi v. Puu on hyvin käsitelty emmekä lotraa.