Ei enää ikinä tällaista keittiötä. Listaa virheesi.
Alamme suunnitella keittiöremonttia ja haluaisin kuulla mielipiteitänne siitä, mitä EI KOSKAAN olisi pitänyt ottaa keittiöön. Eli mikä oli virheellinen hankinta? Esim. materiaalit, värit taikka muoto. Ottaisitko rosterit, marmorit, avohyllyt vaiko saarekkeen. Kiiltokaapit, mustat, valkoiset, punaiset. Pitäisikö keittiö sijoittaa olohuoneen yhteyteen vai ei? Tällaisia mielipiteitä kaipaan ja nimenomaan käyttäjän negatiivisesta kokemus-näkökulmasta eli minkä nykykeittiöstäsi nyt vaihtaisit erilaiseksi jos voisit?
Kommentit (849)
Mikä on hyvä tason korkeus pitkille? Yli 170 - 185cm.
Mitä mieltä olette välitilan korkeudesta? Jos se on matala, niin seinäkaapit saa matalammalle ja niitä on helpompi käyttää.
En huolisi mustia kaapinovia sormenjälkien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin ruokatarpeet vetolaatikoissa, kun ei kaikista pusseista tiedä päältäpäin mitä niissä on. Helpompi katsoa hyllyltä silmien korkeudelta mitä ne sisältää.
Ehkä toimii pitkällä ihmisellä. Lyhyempi näkee kaapista ainoastaan sen, mitä on eturivissä.
Miten olisi sellainen korkea ja kapeahko, ulosvedettävä apteekkarinkaappi? Minulla ei itselläni ole kokemusta mutta jos jollain on, kuulisin mielelläni mielipiteitä sen käytännöllisyydestä.
Erittäin käytännöllinen. Meillä oli kaikki kuivatavara (jauhot, pastat, riisit yms.) sellaisessa kaapissa entisessä asunnossamme. Näkee heti mitä siellä on, mitä puuttuu, eikä mikään unohdu käyttämättä jonnekin kaapin uumeniin. Olemme juuri tekemässä uutta keittiötä, ja apteekkarinkaappi tulee tähän nykyiseen asuntoonkin ihan ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei enää ikinä mustaa tasoa. Ei näytä koskaan siistiltä.
Meillä kyllä ollaan tosi tyytyväisiä mustaan graniittitasoon. Mikroliinalla pyyhin kerran,pari päivässä ja aina on yhtä tyylikäs ja siisti,yli 15 vuoden jälkeen.
Keittiötarve kirjoitti:
Mitä mieltä olette välitilan korkeudesta? Jos se on matala, niin seinäkaapit saa matalammalle ja niitä on helpompi käyttää.
Minä taas nimenomaan haluan mustan keittiön! Miksi niissä ovissa on sormenjälkiä, eikö ne ovet avata vetimistä?
Mun keittiö on erittäin hyvä koska:
Kivitasot, en vaihtaisi pois.
Iso upotettu allas on kätevä.
Induktioliesi ja pyrolyysiuuni ehdottomat.
Tiskikone heti altaan vieressä.
Iso saareketaso, liesi ei saarekkeessa, vaan lähellä vesipistettä.
Tehokas liesituuletin.
Iso jääkaappi ja iso pakastin.
Paljon isoja laatikoita ja korkea ruokakaappi vedettävillä laatikoilla.
Tarpeeksi iso.
Paljon pistokkeita.
Helposti puhdistettava välitila valkoista lasinnäköistä laminaattia.
Kodinkoneet piilossa nurkkauksessa.
Ei matta- muttei kiiltokaapitkaan, helppo pitää puhtaana. Ei vetimiä.
Ei rosteria.
Tarpeeksi tilaa ja hyvä valaistus.
Ninni8 kirjoitti:
Mikä on hyvä tason korkeus pitkille? Yli 170 - 185cm.
Käsin tiskatessa pitäisi voida seisoa suorassa ja käsien ulottua tiskialtaan pohjalle.
Kerran oli "omien mittojen mukaan" tasojen,tiskialtaan korkeus, 10-15 cm korkeammalla kuin normaalit. Eipä tarvinnut selkä kumarassa tiskata, eikä pilkkoa salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Avohyllyt oli idioottimaisin hankinta ikinä! Kivaa sitä rasvapölyä jynssätä irti. Vältä!
Olisi pitänyt myös ottaa korkeakiiltokaapit, kun ne on niin helppo pitää puhtaana. Joo, joutuu pyyhkimään useammin, mutta niin pyyhin nytkin ja hermo menee kun joutuu jynssäämään mattapintaisista kaapeista!
Puuoviin puolihimmeä venelakka on hyvä, taatusti helppo pyyhkiä!
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti altaan ympärille se "metallinen" tila. Meillä on allas upotettu suoraan puiseen tasoon= koko ajan saa pyyhiä rätillä. Oli tämmöinen jo kun muutettiin.
Sama. Sain nyt toisenlaisen hanan josta vesi tulee ylhäältäpäin suoraan altaankeskelle. Ei kastu puuosat eivätkä lahoa. Öljyn myös tason säännölliseti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appivanhempien keittiössä tiskikone ja roskiskaappi on sijoitettu siten, ettei niitä saa yhtä aikaa auki. Pahin mahdollinen virhe.
Kuinka usein appivanhemmillasi sitten on tapana laittaa roskia tiskikoneeseen tai pestyjä astioita roskikseen?
Olipas fiksu kommentti.
En ole edellinen mutta mulla on aina roskislaatikko avoinna kun lataan astianpesukonetta. Karistan lautasilta murut ja mahd ruuantähteet roskikseen ja lautaset koneeseen.
Vaikea ymmärtää?
Meille ei tule enää koskaan digitaalista hellaa, jossa on kosketusnäyttö. Ei voi nojata uuniin, kun tekee hellalla ruokaa - uuni alkaa piirittämään varoitusääntä välittömästä ja ei lopeta ennen kuin olen riittävän kaukana. Eli ts. Joudun kurottelemaan, että saan hämmennettyä takalevyllä olevaa kattilaa. Myöskään hellalle ei voi laskea mitään, jos se hipaiseekaan keskellä alhaalla olevaa kosketusnäyttöä. Huutaa ja piipittää niin kauan kunnes esine on poistettu. Aivan mielettömän rasittavaa 😡 Ja laitan paljon ruokaa.
Seuraavan kerran otan hellan, jos vanhanaikaiset nupit, joista vaan käännetään.
Voi toki johtua merkistä, mutta en riskeeraa enää uudestaan.
Mulla on vain pieni keittokomero, jonne teetin täysremontin ja hankin Ikean keittiön (koko homma sähköineen putkitöineen tuli maksamaan noin 6000 €). En voisi olla tyytyväisempi. Tila on käytetty niin hyvin kuin se on suinkin on mahdollista. On integroitu, joskin kapeampi malli. Iso tiskiallas ja korkea hana. Riittävästi tilaa tason ja yläkaapistojen välissä (olen pitkä). Tasaiset, puolikiiltävät kaapinovet, jotka on helppo pitää puhtaana.
Vinkki: hommaa riittävästi pistorasioita. Mulla oli vanhassa 80-luvun keittiössä kiinteiden kodinkoneiden lisäksi 2 pistorasiaa. Ei riitä, nyt on 6 ja se on jo vähän liikaakin mutta parempi näin päin.
Suosittelen Ikean keittiösuunnittelijoita ja muutenkin Ikean kiettiöitä. Kaikki toimi täydellisen hyvin ja keittiö on mahtava! Itsellä ei mitään sidoksia ikeaan, oon vaan niin tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puulattia, ehdottomasti ei. Liesi nurkassa, ei.
Tiskikoneen sijoitus kannattaa miettiä niin, että pääsee esteettä vesipisteelle huuhtomaan astioita ja voi käyttää roskista, vaikka tiskikoneen luukku olisi auki.
Meillä yli satavuotiaat leveät lankut vaalean harmaalla maalattu. Kestää kaiken. Keittiöön laitoimme alatasoon paljon leveitä laatikoita, mahtuu murot, purkit, asiat. Sekä pari Kouluikää kaappia, jonka sisällä metallisia hyllyjä ovissa ja sisällä. Unohdin miksikä sitä kutsutaan. Sisään mahtuu _kaikki_.
Hmm, annatko vielä vinkin mistä saa ostaa satavuotiasta leveää lankkua.
Käyttäjä16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appivanhempien keittiössä tiskikone ja roskiskaappi on sijoitettu siten, ettei niitä saa yhtä aikaa auki. Pahin mahdollinen virhe.
Kuinka usein appivanhemmillasi sitten on tapana laittaa roskia tiskikoneeseen tai pestyjä astioita roskikseen?
Olipas fiksu kommentti.
En ole edellinen mutta mulla on aina roskislaatikko avoinna kun lataan astianpesukonetta. Karistan lautasilta murut ja mahd ruuantähteet roskikseen ja lautaset koneeseen.
Vaikea ymmärtää?
Teillä siis kasataan johonkin enemmänkin astioita ennen niiden sijoittamista tiskariin?
Eli mikä ongelma on ottaa pinosta lautanen, karistaa siitä murut biojätteeseen ja laittaa se sitten toiseen pinoon?
Oikeastihan pitäisi laittaa ja opettaa myös lapset ja vaimo laittamaan omansa tiskariin heti käytön jälkeen.
Pari sivua aiemmin: "Sanon parhaat jutut. Huullos isoon altaaseen. Siivous sujuu näppärästi, vie vaan rätillä altaaseen roskat."
Mikä on huullos? Ja mitä tuo tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Keittiötarve kirjoitti:
Minä taas nimenomaan haluan mustan keittiön! Miksi niissä ovissa on sormenjälkiä, eikö ne ovet avata vetimistä?
Tämä on oikeasti mysteeri, johon ei ole ratkaisua. Meillä on tummat ovet eikä kukaan myönnä tekevänsä jälkiä mutta aina niitä vaan on.
Teimme juuri keittiöremontin. Uudesta en ole löytänyt vielä vikoja.
Mutta siis vanha keitiö.
Ovissa koristekuvioita. Vaikea pitää puhtaana. Iso keittiö, mutta toisella seinällä avohyllyt. Vaikea pitää puhtaana.
Laskutilaa vähän.
Hyvää oli siis iso keittiö, mutta tiloja ei oltu hyödynnetty, joten edellisellä asukkaalla oli sohva tyhjällä seinustalla vieraille ja iso keittiönpöytä.
Remontissa lisäsimme kaappitilaa tyhjälle seinälle ja laskutilaa.
10 hengen pöytää emme tarvinneet, joten saimme säilytystilaa enemmän.
Olen vähän laiskansorttinen ihminen, joten avokeittiöstä en tykkäisi. En aina jaksa heti keittiötä siivota, joten on hyvä,kun on erillinen keittiö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiötarve kirjoitti:
Tämä on oikeasti mysteeri, johon ei ole ratkaisua. Meillä on tummat ovet eikä kukaan myönnä tekevänsä jälkiä mutta aina niitä vaan on.
Minä valitsin mattavalkoiset ovet ilman mitään kaiverruksia, koska mieheni harrastaa autoremppailua ja aina vain ilmestyy mustia sormenjälkiä oviin. Ne on helppo poistaa ihmesienellä, jota voi käyttää mattaoveen. Korkeakiiltoista ei varmaankaan saisi hangata ihmesienellä. Mies jättää sormenjälkiä on myös katkaisimiin, vessan seinään ja eteisen seinään riisuessaan kenkiä. Hyvä mies muuten, tuo on hänen ainut paheensa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas fiksu kommentti.
Vaikea ymmärtää?
Teillä siis kasataan johonkin enemmänkin astioita ennen niiden sijoittamista tiskariin?
Eli mikä ongelma on ottaa pinosta lautanen, karistaa siitä murut biojätteeseen ja laittaa se sitten toiseen pinoon?
Oikeastihan pitäisi laittaa ja opettaa myös lapset ja vaimo laittamaan omansa tiskariin heti käytön jälkeen.
No sinä voit toki suunnitella keittiösi niin että roskis ja apk ei voi olla auki samaan aikaan jos se on kerran mielestäsi niin erinomainen ominaisuus eikä haittaa ollenkaan😁
Tuossahan joutuu tekemään turhaa kiertoliikettä, joka ei ole ergonomisesti hyvä juttu.