Ei enää ikinä tällaista keittiötä. Listaa virheesi.
Alamme suunnitella keittiöremonttia ja haluaisin kuulla mielipiteitänne siitä, mitä EI KOSKAAN olisi pitänyt ottaa keittiöön. Eli mikä oli virheellinen hankinta? Esim. materiaalit, värit taikka muoto. Ottaisitko rosterit, marmorit, avohyllyt vaiko saarekkeen. Kiiltokaapit, mustat, valkoiset, punaiset. Pitäisikö keittiö sijoittaa olohuoneen yhteyteen vai ei? Tällaisia mielipiteitä kaipaan ja nimenomaan käyttäjän negatiivisesta kokemus-näkökulmasta eli minkä nykykeittiöstäsi nyt vaihtaisit erilaiseksi jos voisit?
Kommentit (849)
Osmocolorilta sellaista öljyvahaa, sillä käsittely ja pinnasta tulee likaa ja vettä hylkivä! Taistelin saman rinkulahomman kanssa aluksi, kunnes käsittelin tolla. Nyt muutaman käsittelyn ja viiden vuoden jälkeen tammitaso on yhtä huoleton kuin vaikka joku laminaatti. Etuna puutasossa se, että sitä on jo kerran hiottu, kun tuli paha naarmu. Eli sitä voi tosiaan käsitellä, jos tulee jotain kolhuja.
Semmoinen korkea kaareva hana on huono, vaikkakin nätti. Aina roiskuu vettä päälle tai altaan yli. Normihana parempi.
Sanon parhaat jutut. Huullos isoon altaaseen. Siivous sujuu näppärästi, vie vaan rätillä altaaseen roskat. Kivitasot, voi laittaa paistinpannut, kattilat, pellit suoraan tasoille. Nämä ykkösjuttuja meidän uudessa keittiössä. Aamiaiskaappi tai muu kaappi mihin saa kahvintekolaitteet, vedenkeittimet ja paahtimet. Niin et tasot aina tyhjinä. Mikrokin kaapin sisälle ja kodinkoneet muutkin piiloon. Meillä ei näy yksikään kodinkone eikä esim. Yhtään vedintä vaan kaikki vaan painetaan auki. Myös jääkaappi mut vaatii toki sähköavauksen mut hipaisu riittää.
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen korkea kaareva hana on huono, vaikkakin nätti. Aina roiskuu vettä päälle tai altaan yli. Normihana parempi.
Samaa mieltä. Koskaan ei voi vaan avata hanaa, vaan aina pitää himmailla vesimäärä pieneksi liruksi ja silti on lattia, mekko tai pöytä märkä. Tuollainen varmaan toimii jossain suurkeittiössä.
Ei laattalattiaa, jossa vaaleat saumat. Ja pienet lapset.
Kynnet verillä sai olla harjaamassa saumoja,
Vierailija kirjoitti:
Sanon parhaat jutut. Huullos isoon altaaseen. Siivous sujuu näppärästi, vie vaan rätillä altaaseen roskat. Kivitasot, voi laittaa paistinpannut, kattilat, pellit suoraan tasoille. Nämä ykkösjuttuja meidän uudessa keittiössä. Aamiaiskaappi tai muu kaappi mihin saa kahvintekolaitteet, vedenkeittimet ja paahtimet. Niin et tasot aina tyhjinä. Mikrokin kaapin sisälle ja kodinkoneet muutkin piiloon. Meillä ei näy yksikään kodinkone eikä esim. Yhtään vedintä vaan kaikki vaan painetaan auki. Myös jääkaappi mut vaatii toki sähköavauksen mut hipaisu riittää.
Lisään vielä että musta allas ehdoton niin ei näy pinttymät ja liat.
Olen asunut monessa asunnossa/talossa, ja mielestäni toimivin keittiö on avokeittiö, mutta ei sellainen pelkkä seinä olkkarin reunassa, vaan erillinen syvennös eli ns tupakeittiö. Samaten sellanen minkä läpi kuljetaan on ihan ok, vakka kuulostaa hankalalta. Mutta siis ei täysin erillistä tai suljettua keittiötä, se ei palvele ketään. Sitten vieraat kertyy sinne suljettuun keittiöön istumaan eikä kukaan käytä olohuonetta. Siellä sitten tiskien keskellä seurustellaan.
Yksi virhe mitä kokematon suunnittelija voi tehdä, on keittiön eri toimintojen sijoittelu kauas toisistaan. Kaverini osti 2v sitten rakennetun talon jonka edelliset asujat olivat itse rakentaneet. Huomasin heti ekalla käynnillä, että onpa outo sijoittelu toiminnoilla. En tietenkään sanonut mitään, mutta nyt on kaveri itse alkanut puhua samaa. Heillä iso läpikuljettava keittiö. Tiskiallas on eri päädyssä kun tiskikone (mikä järki?). Jääkaappi ja pakastin on rumasti keskellä tilaa erillään mikro taas kaukana ihan eri puolella keittiötä. Lattiatilaa on keskellä runsaasti, mutta koska ympärillä on joka puolella kodinkoneet ja tasot, niin pöytää tähän tilaan ei silti saa. Valtavasti menee neliöitä hukkaan, ja kun vaikkapa tyhjentää astianpesukonetta niin joutuu juoksemaan valtavan huoneen eri päätyihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä keittiössä korkkilattia. 80-luvulta asti ollut jo, ja ihan hyvänä pysynyt. Ja mukava jalalle eikä "kylmä". En tiedä myydäänkö tätä materiaalia enää ja jos myydään onko se nykyään eri nimellä (vinyyli?)
Kyllä myydään ja se on ihana materiaali. Ostin kokeiluun ja laitoin vaatehuoneen lattian sillä. Vaimentaa ääniä, on lämmin ja kaunis. Suunnitelmissa vaihtaa parketit joskus siihen.
Edellisessä kämpässä tummat keittiötasot. Never again! Aina törkyisen näköiset vaikka kuinka putsaat.
Vierailija kirjoitti:
Ei kattilakarusellia. Vihoviimeinen keksintö.
Joo tämä! Meidän karuselli ei ole koskaan pyörinyt niinkuin sen kuuluisi, joten kontallaan kurkottelen aina niutä perimmäisiä astioita sieltä syvästä kulmakaapista 😁🤯
Do not do this in a keittiö: mattapintaiset uutena superihanat pinnat. Ne on pilalla tyyliin parin päivän päästä siitä kun on otettu käyttöön. Älkää ottako pikkupikkukaappeja pieneen asuntoon. Niihin mahdu mitään.
Kivipinnatkin on vähän ikäviä. Marmorista en valitettavasti tiedä.
Keraaminen liesitaso X(
Haluan takaisin valu(?)rautalevyt, jotka saa heti pestyä tiskiharjalla, tiskiaineella ja vedellä.
Nyt jos jotain menee yli (usein menee), seuraa hirveä puhdistusoperaatio kammottavan hajuisella myrkyllä ja jopa lastalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menneisyydessä opittuja:
Ei parkettia tai laattalattiaa keittiöön. Muovimatto on tylsä, mutta siihen tippuvat lasiesineet eivät mene tuhannen pirstaksi. Ja jos siihen kaatuu jotain nestettä (punajuurisäilyke...) , ei ole parkettisaumoissa tahraa, joka lähtee vain vaihtamalla. Tai jos pesukone laskee vedet alleen, ei ole lattia vaarassa.Ei marmoritasoja. Hienot, mutta huokoiset, tahrat voi olla aika tiukassa.
Ei uria, koloja, koristekaiverruksia oviin tai vetimiin. Vaikea pitää puhtaana.
Tarpeeksi kaappitilaa. Tarpeeksi työtasoja.
Joo, tarvitset vielä yhden pistorasian.
Muuten samaa mieltä, mutta mulla pysyy lasit kädessä vielä. Ehkäpä sitten 50 vuoden päästä, kuten sulla ei enää pysy.
Zinc
Okei AP, eli eka hankinta: otat sinkkiksen aina tyhjentämään tiskikoneen.
Hmm.. mun koneessa on laseille sielä oma paikka, mutta Summa sumarum. Heitin muutossa joku 50 lasia roskiin ja mulla on nyt 2.
Niitä on aika vähän nosteltavana.
Valintoja kun on monenlaisia !
Zinc
Iso lasi, sekä punaviinilasi. Siinä kaikki. Kaikenlaiset viski, samppa, kuohari, valkkari lasit pudotin lasinkeräykseen ja nautin jokaisesta räsähdyksestä, kun ne putos sinne sen 3 metriä pling, kräshh, poks, poks .. ;)
Lasinkeräykseen EI saa laittaa juomalaseja.
Eikä muovinkeräykseen muoveja tai metallikeräykseen metallia. Juuri tästä syystä työnnän kaiken sekäjätteeseen. Paljon loogisempaa näin.
Teimme keittiörempan v. 2001, eli aikaa on jo mennyt tovi. Tuolloin itse suunnittelin ja mitoitin.Kaapistot tuli aikanaan, ihan niinkuin tilattiin, vain 2 vedintä uupui, ne tuli, kun 'valitimme' puutteesta.
Alakaappeja ei ole, vain laatikostot, matalat yläkaapit. Edelliset oli korkeat ja sinne ylähyllyille ei ikinä ylettänyt ilman apujalkoja.Oli myöskin ahtaan tuntua, kun yläsokkeli oli kattoon asti, nyt on senverran matalat että mahtuu jotain kuparipönttöjä ja antaa tilan tuntua ylöspäinkin.
Kivitasot oli itsestään selvyys Loimaan pienikuvioista masta/harmaa/valkeapilkullista.Sikakalliit tuolloin, mutta hyvä valinta.
Samaan aikaan rempan tehnyt sukulainen on uusinut niitä laminaattitasoja jo kolmeen kertaan, eli on tullut kalliimmaksi, kuin että olisi kerralla laittanut kunnolliset.
Välitila ja kaikki yläkaappien alareunan alapuoleiset osat seinistä laattaa, vaaleaharmaa ja 12kpl erikoistilattuja kuviolaattoja.Ainoa harmituksen aihe oli ja on, ettei kahta allasta saanut mahtumaan, koska tiskikone otti oman tilansa ja koko vesipistepaikkaa ei todellakaan ollut järkevää siirtää toiselle seinälle.
Kaapistot ja tasot on 3 seinustalla, ikkunaseinän puolella on ruokailuryhmä.
Ovet on Villa-keittiön mallia, reunoista vinoon viistetyt, ilman mitään krumeluureja, vaalean harmaat, pikimminkin valkoiset kuin harmaat, muttei kuitenkaan valkoiset..., alalaatikostoiden ylimmät laatikot ja 2-kerroksisen roskalaatikoston etulevyt on tilattu erikseen värikartasta , koko taloa yhdistävän värin mukaan. Se toistuu jossakin muodossa lähes kaikissa huoneissa...joten miksi ei myöskin keittiössä.Siitäkin sai maksaa erikseen.Kahvat hopeanharmaata metallia, pitkulias avoin malli.
Muovimatto, yhtenäinen, ilman saumoja. Oli hiukka työläs käsitellä leikatessa ja paikalleen laittaessa, mutta eipä ole nyt saumoja.
Vitriinikaappi on omalla seinustalla, laseihin tilasin hiotut kuviot paikalliselta taiteilijalta, kuin myös ne lasit.
Itse asensimme kaapistot, naapurin miehet apuna oli nostamassa hihnoilla niitä kolmea kivitasoa paikalleen.
Vaikka aikaa on kulunut, niin olen edelleenkin täysin tyytyväinen, kaikki pinnat on kuin uusia...eipä ne miksikään mene kahden aikuisen+kissa taloudessa.
Ei ole näköpiirissä mitään syytä, miksi jotain pitäisi vaihtaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menneisyydessä opittuja:
Ei parkettia tai laattalattiaa keittiöön. Muovimatto on tylsä, mutta siihen tippuvat lasiesineet eivät mene tuhannen pirstaksi. Ja jos siihen kaatuu jotain nestettä (punajuurisäilyke...) , ei ole parkettisaumoissa tahraa, joka lähtee vain vaihtamalla. Tai jos pesukone laskee vedet alleen, ei ole lattia vaarassa.Ei marmoritasoja. Hienot, mutta huokoiset, tahrat voi olla aika tiukassa.
Muuten samaa mieltä, mutta mulla pysyy lasit kädessä vielä. Ehkäpä sitten 50 vuoden päästä, kuten sulla ei enää pysy.
Zinc
Hmm.. mun koneessa on laseille sielä oma paikka, mutta Summa sumarum. Heitin muutossa joku 50 lasia roskiin ja mulla on nyt 2.
Zinc
Iso lasi, sekä punaviinilasi. Siinä kaikki. Kaikenlaiset viski, samppa, kuohari, valkkari lasit pudotin lasinkeräykseen ja nautin jokaisesta räsähdyksestä, kun ne putos sinne sen 3 metriä pling, kräshh, poks, poks .. ;)
Eikä muovinkeräykseen muoveja tai metallikeräykseen metallia. Juuri tästä syystä työnnän kaiken sekäjätteeseen. Paljon loogisempaa näin.
Jos kierrättämiseen ei järki riitä niin sitten on pakko toimia noin.
Ei bioska-astiaa kaapin sisälle. Ei laattoja välitilaan, puhtaanapito tosi hankalaa. Hanaksi sellainen, josta saa sen suuttimen letkuineen ulos, helpottuu isojen astioiden sekä lavuaarien pesu. Ei pelkkää allasta puutasossa, koska joutuu jatkuvasti pyyhkimään, vaan ehdottomasti rosterinen tiskipöytätaso ja kahdella altaalla. Kuivauskaappi riittävän iso. Kaapit saisi olla kattoon asti, jotta säilytystilaa riittävästi. Minun mielipide.
Kivitason valitsisin ehdottomasti, jos nyt olisi valinnanpaikka. Leipoessa unelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menneisyydessä opittuja:
Zinc
Zinc
Jos kierrättämiseen ei järki riitä niin sitten on pakko toimia noin.
Joillain on elämässä muutakin mietittävää, kuin se onko lasinkeräykseen soveltuva lasi nimeltään tai käyttötarkoitukseltaan oikean kaltaista lasia laitettavaksi lasinkeräykseen, joten tulen vastaisuudessakin käyttämään aivokapasiteettia ihan muihin asioihin.
Jhödod kirjoitti:
Ttoiminnoiltaan keittiö ei voisi olla parmempi. Jääkaappi ja pakastin ovat viereisellä seinällä
Vapaasti eli eivät ole integroituja eikä kaappeja ympärillä. Kivat ja hengittävät mutta makukysymys joku ei pidä että ovat näin näyttävänä esillä.
Minulle on yhdentekevää ovatko "näyttävänä esillä" tai ei, mutta haluan ehdottomasti, että jääkaapin vieressä on laskutilaa. On helpompaa, jos voi nostaa kauppakassin tasolle ja siitä tyhjentää ostokset pakastimeen ja jääkaappiin. Kai siihen voi tuolinkin vetää viereen, mutta ei se niin kätevä ole kuin kunnon taso.