Ei enää ikinä tällaista keittiötä. Listaa virheesi.
Alamme suunnitella keittiöremonttia ja haluaisin kuulla mielipiteitänne siitä, mitä EI KOSKAAN olisi pitänyt ottaa keittiöön. Eli mikä oli virheellinen hankinta? Esim. materiaalit, värit taikka muoto. Ottaisitko rosterit, marmorit, avohyllyt vaiko saarekkeen. Kiiltokaapit, mustat, valkoiset, punaiset. Pitäisikö keittiö sijoittaa olohuoneen yhteyteen vai ei? Tällaisia mielipiteitä kaipaan ja nimenomaan käyttäjän negatiivisesta kokemus-näkökulmasta eli minkä nykykeittiöstäsi nyt vaihtaisit erilaiseksi jos voisit?
Kommentit (849)
Vierailija kirjoitti:
(Tämä keittiö ei ole meidän rakentama, mutta emme aio remontoida sitä koska suunnitelmana asua tässä vain väliaikaisesti, mutta kerron silti:)
Meillä myös nuo puutasot, ja pesuallas upotettuna puutasoon, edellinen omistaja ei ole välittänyt huoltaa tasoja kunnolla, joten ovat tiskialtaan ympärillä kosteudesta kärsineet... Tiskiallas on myös väriltään harmaa ja jotain sellaista vähän huokoista materiaalia, johon tarttuu kovin herkästi väri esim. kun värjäsin pääsiäisenä kananmunia kurkumalla ja kaadoin sen keltaisen keitinveden pois enkä tajunnut heti perään huuhdella allasta, niin johan se muuttui aivan kellertäväksi ja sain hinkata kauan ennenkuin keltainen sävy lähti pois...
Epäkäytännölliset kulmakaapit löytyy myös, samoin jääkaapin ja pakastimen yläpuolella on epäkäytännöllinen kaappi; todella iso ja leveä, joka toki on kätevä kaikille isoille tarjoiluastioille, PAITSI kun se on niin korkealla että pitää aina tuolin kanssa kurkotella niitä painavia vateja ja kannuja sieltä :D Mutta en tiedä mihin muuhunkaan sitä käyttäisi... Ei keittiössä oikein ole mitään suurta mutta kevyttä säilytettävää? :D
Niin joo ja jostain syystä tiskikoneen hana ei ole sellainen tavallinen päälle-pois-vipu, vaan sellainen jota pitää pyörittää aina noin viisi kierrosta suuntaansa, siihenkin tosin on tottunut mutta alkuun otti päähän!
Tähän piti tulla kommentoimaan, että meillä säilytetään jääkaapin ja viereisen kaapin yläpuolella olevissa kaapeissa joulukoristeita, uudenvuoden suojalaseja ja lahjapaketointitarpeita :D
Ihan paras paikka niille ;)
En jaksa kaikkia kommentteja lukea mutta välitilaan en itse laittaisi enää laattoja, saumoja on kurja kynsiä puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kaikkia kommentteja lukea mutta välitilaan en itse laittaisi enää laattoja, saumoja on kurja kynsiä puhtaaksi.
Mitä likaa niihin saumoihin sitten tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo lainaamasi mutta etenkin lieden taakse roiskuu kokatessa rasvaa yms. Samoin tomaattikastiketta ja punajuurimehua roiskuu joskus kokatessa ja niiden irrottaminen on välillä tuskan takana.
Meillä on vielä edellinen omistaja laittanut sellaista sormimosaiikkia, joten seinässä on enemmän saumalaastia kuin laattaa. Rapisee vain irti putsatessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Induktioliesi piippaa varoituksena, jos jokin tavara liedellä, vaikka liedet eivät ole päällä edes.
Meillä piippaa ihan tavallinenkin tasoliesi jos vain jotain osuu hellalle (ei siis edes sen keittoalueen kohdalle). Ja on kuitrnkin 13v vanhaa mallia. Turvallisuussyystä
Sen piippauksella saa vissiin pois jostain asetuksista, näin kertoi mulle yks tuttu. Löytyy varmaan ohjekirjasta.
Meillä edellisessä keittiössä induktioliesi piippasi ja se oli ärsyttävää. Nykyisessä ei piippaa ja koska liesi on uusi, niin on ilmeisesti tehdasasetuksena ettei piippaa.
Tehtiin 2000-luvun Kastellitaloon remontti, yhtenäinen olo-keittiö, takka erottaa ja osa seinää. Keittiö ihan perus jopa tylsä L- malli mutta loistava toiminnoiltaan. Kaikki laatikot vetolaatikoita, lamanche (vai mikä lie) karuselli ala kulmakaapissa, jonne saa hyvin kattilat, isot kipot ja pannut hyvin. Mahtuu paljon tavaraa, arvokas oli ja kalliimpi kuin perinteinen karuselli. Laskutilaa maximaalaisesti, musta allas ja induktioliesi sekä itsepuhdistuva uuni, ihan parhaita. Pistorasioita on yhteensä kolme joissa on yhteensä 11 töpselin pistoketta! Ei yhtään liian vähän kun viisi kännykkää ladataan, on kahvinkeitintä, radio, tehosekoitin... aina on vapaa pistoke. Tähän panostimme. Lisäksi led valot kaappien alla ihanat. En ottaisi enää korkeakiiltoista, on halkennut pinnaltaan roskiksen kaapin kulmasta. Kalliiksi tulee jos haluaa vaihtaa. Ottaisin perinteisemmät ja ajattomammat enkä niin ultramodernia. Mutta tämän halusin 4v sitten.. toiminnoiltaan keittiö ei voisi olla parmempi. Jääkaappi ja pakastin ovat viereisellä seinällä
Vapaasti eli eivät ole integroituja eikä kaappeja ympärillä. Kivat ja hengittävät mutta makukysymys joku ei pidä että ovat näin näyttävänä esillä. Taso on Ikea, keittiö Järvenpään Taitokeittiö, hana ja allas ja liesituuletin Kvik, seinä on vain maalattu vesieristeen kera jotta kestää nesteet ja roiskeet. Jos olisi ollut varaa olisin halunnut kivitason mutta budjetti oli 7.000€ ja piti kaikki laitteet ja koko keittiö.
Tummat kivitasot, pöly ja murut näkyy heti ja kauhea kilinä astioista.
Kohta vaihdan laminaattiin.
Ei kattilakarusellia. Vihoviimeinen keksintö.
Uudessa asunnossamme ei ollut lainkaan astiankuivauskaappia. Ihan käsittämätöntä.
Laitettiin sitten itse sellainen kaappi. En tule toimeen ilman.
2 isoa keittiötä suunniteltu omiin taloihin.
Kaappien sijoittelu yms toimi täydellisesti mutta 1. materiaali oli ihan p:stä. Puustellin kirsikka/kirsikkaviilu meni 3-4 vuodessa huonoksi
Toisessa talossa Kvikin korkeakiiltoiset oli uuden veroiset vielä 13v jälkeen kun myimme talon.
Nykyisen talomme ostimme 2v vanhana joten emme viitsineet uusia keittiötä heti. Muuten tosi hyvä mutta tumma mistä en pidä. 2 mattapintaista ovea mitkä on huonointa ikinä, aina saa olla pyyhkimässä!
Minulla on tasot massiivipuu tammea. Ovat teoriassa kauniit, mutta todella epäkäytännölliset. Jos juot lasin vettä ja lasket sen tasolle , siitä jää heti rinkulat siihen. Minulla on nyt vuoden verran ollut nuo ja en enää laittaisi. Kivitaso on kallis mutta huoleton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo lainaamasi mutta etenkin lieden taakse roiskuu kokatessa rasvaa yms. Samoin tomaattikastiketta ja punajuurimehua roiskuu joskus kokatessa ja niiden irrottaminen on välillä tuskan takana.
Meillä on vielä edellinen omistaja laittanut sellaista sormimosaiikkia, joten seinässä on enemmän saumalaastia kuin laattaa. Rapisee vain irti putsatessa.
En todellakaan ymmärrä tätä välitilan sotkeentumista mistä saa aina lukea näissä keskusteluissa. Meillä oli 13v keittiössä vaalea kivimosaiikki vaalealla saumauslaastilla eikä ikinä kuurattu saumoja. Ei tarvinnut. Jos jotain lensi niin rätillä lähti puhtaaksi. Ihan normaalisti tehdään ruokaa eikä mitään mikroaterioita niin kuin joku varmasti tähän viisastelee.
Tumman ruskea taso, ihan paskainen koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan vähemmistössä, mutta olenko ainut jonka mielestä esim lautaset on helpompi säilyttää hyllyllä kaapissa? Meillä on mökillä lautaset ja kaikki käyttöastiat tuollaisissa vetolaatikoissa, ja kun siihen pinotaan erilaisia lautasia päällekkäin, on tosi vaikea nähdä mitä on seuraavan lautasen alla. Lisäksi jostain syystä nuo laatikot on aina täynnä muruja ja roskaa, toisin kuin astiakaappi. Samoin ruokatarpeet vetolaatikoissa, kun ei kaikista pusseista tiedä päältäpäin mitä niissä on. Helpompi katsoa hyllyltä silmien korkeudelta mitä ne sisältää.
Laatikoiden pohjat imuroidaan, ei pitäisi olla vaikeaa.
Turhaa ja ärsyttävää työtä. Kaappeja ei tarvitse imuroida. Mutta eiköhän tässä ketjussa ollut tarkoitus kertoa niistä omasta mielestään mokista.
OhisTarvii ne kaapitkin joskus pyyhkiä. Niin ei kai se juuri isompi vaiva ole laatikoita siivota imuroimalla.
Joskus tarvitsee kyllä, noin kerran vuodessa. Ainakin meillä (4 lasta) ne laatikot ovat hankalia ja niihin kertyy jatkuvasti leivänmuruja, jauhoja, sokeria yms. kun lapset itse hääräävät keittiössä. Mutta hyvä, jos teillä toimivat.
Meillä ,on alakaapeissa ulosvedettävät metallikorit, niin ei tarvi putsata kuin kaapin pohja, kun roskat ym karisee sinne pohjalle.
Ovat myös halvempi ratkaisu kuin laatikot.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus asunut 50-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Siellä oli alkuperäinen 50-luvun keittiö kaikkine päivineen. Parempaa keittiötä mulla ei ole ikinä ollut! Taso oli ns. ikilevyä ja aivan iskussa yli 50 vuoden jälkeenkin. Ihan lyömätön materiaali. En tiedä saako sellaista enää.
Kyllä ne siellä työtehoseurassa aikanaan osasivat suunnitella. Kaikki kohdillaan. Nyt mulla on aivan suhteettomat yläkaappien ovet. Sellaiset leveät, että tarvitsee aina ottaa kaksi askelta taaksepäin kun oven avaa. Rasittavaa ja epäkäytännöllistä. Myös vaarallista.
Ikilevyä ei enää saa, koska se on liian hyvää ja kestävää.
Meillä kaappien ovet vuodelta 79 ovat ikilevyä, valkoista ja ovat ihan uuden veroiset edelleen.
Miinukset: Liian vähän työtasoa! Sitä pitää olla paljon!
Laittaisin myös ulosvedettävät korisysteemit täyskorkeisiin kaappeihin. Tavarat hukkuvat kaapin perälle.
Plussat: Laatikoita meillä on paljon. Samoin kaksi tiskiallasta. Tumma kivitaso on mahtava! Ei ollenkaan avohyllyjä tai vastaavia! Induktioliesi, kiertoilmauuni. Iso jääkaappi ja pakastin.
Sanoisin myös, että tehkää keittiöstä tunnelmallinen! Sellainen, että joulu tms. juhla tulee keittiöön pienellä stailaamisella.
Jokaisella toki oma makunsa, mutta itse rakastan vanhan ajan kartanotunnelmaa, koska Suomessa on pitkä pimeä kausi.
Vierailija kirjoitti:
Mattavalkoiset kaapinovet ilman vetimiä... Rasvatahroja ei vain saa pois. Onneksi sentään kaapit tehtiin niin, että useimmat ovet voi avata laittamalla sormet oven taakse alapuolelta - ponnahdussaranoita on vain muutama.
Muuten olen keittiöömme todella tyytyväinen. Talo oli rakennettu 1999, ja alkuperäinen omistaja oli kotitalousopettaja. Keittiöremonttia suunnitellessani en keksinyt montakaan käytännöllistä parannusehdotusta.
Mikrokuituliina +astianpesuaine ja kuivalla pyyhit. Lähtee kaikki rasvaiset jäljet.
40 v kokemus valkoisista mattapintaisista kaapeista kotona ja kakkoskodissa.
Ihan veikkaan, että rahasta kysymys. Seinä vie aina neliöitä ja paljon. Jos nyt vaikka miettii ruokapöytää, niin avokeittiössä sen voi sijoittaa keskelle lattiaa ja sitten keittiökaapit ja sohva siihen reunoille. Näin meillä. Ei oma suunnitelma, kun vuokra-asunto. Hirveä ratkaisu, mutta eihän näissä mikään muu määrää kuin pienet neliöt ja korkea neliövuokra, kun näitä suunnitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei enää ikinä mustaa tasoa. Ei näytä koskaan siistiltä.
Meillä on sellainen musta kiveä jäljittelevä laminaatti, missä hieman rosoinen pinta. Se on aivan huippu: mitä enemmän likaa ja pölyä tasolla on sitä harmaammaksi laminaatti muuttuu, mutta näyttää silti aivan puhtaalta ja siltä, että kuuluukin olla harmahtava. Järkytys iskee kun alkaa pyyhkimään pölyjä, kuinka paljon sitä on päässytkin kertymään ilman, että on huomannut yhtään mitään.
On kuule kiristetty monet kerrat. Ei ole ihan ideaalista, että pitää kaappien saranoita kiristellä jatkuvasti.