Listataan narsistin lempisanontoja!
Kommentit (1093)
"Me ollaan loistava pari, molemmat tosi älykkäitä!
Ajattelepa, kun mun äiti on lääkäriasemalla töissä (sihteeri), isopappa oli kunnallisneuvos (?), mä olen yliopistossa (oikeasti ammattikoulutasolla) ja meillä on kaunis koti!"
En kovin paljon pistänyt arvoa tälle, kun sain heti kohta nyrkistä naamaan.
En saa enää.
Vierailija kirjoitti:
Dr Phil : Olen empaattisin ihminen jonka kuvitella saattaa.
Siis hän itse narsku. Ja vaikuttaa huijarilta, viihdyttää mutta ei paranna. Hän kritisoi julkisesti asiakkaitaan = ei ole terapiaa.
Vai sellaista. Hän on kuitenkin itsekin sanonut moneen kertaan, ettei TV-ohjelmassa ketään paranneta. Se on lähinnä viihdettä. Varsinainen työ tehdään sitten muulla ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit paljastuvat kun alkaa puhua Jeesuksesta, jonka sanoma on narsismin vastaista kokonaan. Hän sanoo: Sillä ei Ihmisen Poikakaan tullut muuta kuin palvelemaan toisia...
Narsisti katsoo taas maailman olevan häntä varten hänen ehdoillaan ja säännöillään. Nöyryys puuttuu.
Päinvastoin, moni uskovainen on narsisti ja sehän sopii siihen täydellisesti. Ajatus siitä, että minut on luonut joku suurempi olento omaksi kuvakseen ja saan keskustella hänen kanssaan henkilökohtaisesti ja koko universumi on tehty ihan minua varten, kun olen niin tärkeä. Voiko narsistisempaa ollakaan?
Vierailija kirjoitti:
"Me ollaan loistava pari, molemmat tosi älykkäitä!
Ajattelepa, kun mun äiti on lääkäriasemalla töissä (sihteeri), isopappa oli kunnallisneuvos (?), mä olen yliopistossa (oikeasti ammattikoulutasolla) ja meillä on kaunis koti!"
En kovin paljon pistänyt arvoa tälle, kun sain heti kohta nyrkistä naamaan.
En saa enää.
Olen tämän lainauksen kirjoittaja.
En kirjoittanut kaikkea, mitä mielessäni oli.
Mun ex oli kovin innokas tarttumaan koulutuksen ja yhteiskunnallisen aseman luomaan harhakuvaan.
Hän rakasti ääntään luetellessa kaikkia "hienouksia", mitä hän tai hänen sukunsa jäsenet olivat saavuttaneet.
Kerran uskalsin luetella omiani ja heti tuli päin pläsiä.
Minua eivät kiinnosta kenenkään sukulaisen koulututkinnot, yhteiskunnallisen asema eikä sen mukanaan tuoma raha.
En tarkoita kuulostaa ylimieliseltä, mutta "ikäväkseni" olen tottunut siihen, että ympärilläni olevat ihmiset ovat lääkäreitä, juristeja, insinöörejä, tiedeihmisiä eikä se ole mikään ihmisen mitta, koska vaikkapa juristi voi arkielämässä olla todella hankala ja v-mainen ihminen, vaikka olisi kuinka kunnianarvoisa professööri yliopistolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hän itse narsku. Ja vaikuttaa huijarilta, viihdyttää mutta ei paranna. Hän kritisoi julkisesti asiakkaitaan = ei ole terapiaa.
Vai sellaista. Hän on kuitenkin itsekin sanonut moneen kertaan, ettei TV-ohjelmassa ketään paranneta. Se on lähinnä viihdettä. Varsinainen työ tehdään sitten muulla ajalla.
En ole tuo, joka otti Dr Philin puheeksi, mutta jotain todella kammottavaa tuossa Dr Philissä on aina ollut. Varmaan se paremmin tietäminen. Ei hän oikeastaan todella kuuntele ihmisiä ohjelmassaan, vaan julistaa vain miten asiat olevat, asettuu siis yläpuolelle tuomitsemaan. Jonkinlainen ihmisen kuori vain, ei oikea ihminen, ainakaan julkisen roolinsa perusteella. En kyllä aikoinaan voinut montaa jaksoa edes katsoa, jotain niin vastenmielistä siinä oli.
Vierailija kirjoitti:
”Kyllä mä tuota voisin polkaista.”
Narsistille ominaista naisten halveksuntaa. Seksi on halveksimisen ja häpäisyn väline.
Ylianalysointia. Tuohan on normaali sukupuolivietti toiminnassa, toki hieman rehvastelulla maustettuna mutta sekin kuuluu ihmisyyteen.
Mitä mä oon tehnyt? Mutta kun sä ärsytit! Pohjimmiltani oon hyvä ihminen. Meikäläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene hoitoon!
(Pani kiinalaisia prostituoituja.)
Onko Vaasasta?
Ei vaan Seinäjoelta.
Vierailija kirjoitti:
”Olet sielunkumppanini. En ole koskaan voinut puhua kenellekään, niin kuin sinulle.”
”Kaikki entiset kumppanini olivat hulluja. He olivat vähä-älyisiä ja mielipuolia. Varmaan vieläkin vonkuvat minua takaisin.”
”Rakastan sinua, mutta...”
”Tiedän, ettet sinä ikinä jättäisi minua.”
”Lapsia ei pidä helliä, minä olen sitä varten.”
”Muistat väärin.”
”En ole sanonut noin.”
”Älä huuda. Sinä huusit.”
”Hullu!”
”Luuletko, että kukaan uskoo sinua!?”
Tuo ensimmäinen on kyllä ihan normaali tunne ihastumisvaiheessa, se on juuri osa sitä kemiaa kun tuntuu tuollaiselta. ("sielunkumppani" on kyllä ehkä jo vähän liikaa). Toki narsistin tapauksessa se on varmaankin vain muilta kopioitu lause, tuskin hän sitä kykenee oikeasti tuntemaan.
Kaikki on hyvin (ulkopuolisille sanotaan näin).
Tuo ei pidä paikkaansa, asia on aivan päinvastoin. (Minä olin aina tulkinnut kaiken väärin, oikeasti kaikki oli päinvastoin, mutta hän ei koskaan perustellut, miten niin muka oli. Kunhan väitti, että asia on aivan toisin.)
Tuollaiseen ei tarvitse kommentoida mitään. (Kieltäytyminen keskustelemasta mistään itselleen epäedullisesta. Kaiken sellaisen keskustelun leimasi epäasialliseksi ja turhaksi.)
Asia ei kuulu sinulle/Se on yksityisasia (Jos halusin tietää jotain, mistä hän ei halunnut puhua, kuten vaikka että missä hän oli viime yönä.)
Olen pahoillani, että sinulla on noin huono käsitys minusta (Kun yritin ottaa puheeksi hänen osuuttaan asioissa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä kommentit teille tuttuja?
- Minulla menee maine. (muiden ihmisten takia)
- Minut on leimattu. (muiden ihmisten takia)Ei tule, sillä nuo ovat narsistien uhrien lauseita nimenomaan. Noin tuntee juuri ne uhrit. Narsisti ei pohdi mainettaan.
Siis narsistihan on nimenomaan huolissaan maineestaan ja mitä hänestä ajatellaan. Siksi kaikki kotona tapahtuva kauheus piilotellaan ja väännetään siitä puolisosta muiden silmissä jotenkin häiriintynyttä. Siksi hän monesti myös liioittelee omia saavutuksiaan tai suorastaan valehtelee niistä.
Vierailija kirjoitti:
- Voin kertoa, että jos lähdet mulle vittuilemaan, niin siinä sä et tule mua voittamaan.
- Mua parempaa sä et tule koskaan saamaan.
- Olisi varmasti helpompaa sinulle, jos vaan tappaisit itsesi.
- Sä olet epäonnistunut elämässäsi täysin.
- Kaikki pitää sua omituisena, eikä kukaan oikein tykkää susta.
Alkoi nauramaan ivallisesti kun kaaduin ja olimme juuri riidelleet.
Hän myös matkii usein puhetapaani ja ilmeilee ärsyttävästi ja irvistelee.
Lisäksi on kuristanut, tukistanut, heittänyt maahan, töninyt ja heittänyt mua mm. astioilla ja muilla esineillä. Vettä ja muita juomia ja ruokia olen useamman kerran saanut myös päälleni.
En kuitenkaan usko, että on narsisti. Mutta suuttuessaan hyvin ilkeä ja armoton. Hän on muutoin mukava ja auttavainen, hellä ja rakastava.
Ehkä joissain asioissa itsekäs ja jos olen kipeä, niin sitä hän ei kyllä oikein sulata. Pitäisi jaksaa kuten terveenä, muuten on heikko ja valittaja. Hän itse kyllä kipeenä tarvitsee lepoa.
Että kyllä voisi sanoa, että joitain narsistisia piirteitä löytyy, mutta kai niitä on kaikilla. Minullakin.
No tuollaiset eivät kyllä ole normaalin aikuisen sanomisia ja tekemisiä, aika hyvin on saanut sinut kaasutettua kun yrität vähätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä kommentit teille tuttuja?
- Minulla menee maine. (muiden ihmisten takia)
- Minut on leimattu. (muiden ihmisten takia)Ei tule, sillä nuo ovat narsistien uhrien lauseita nimenomaan. Noin tuntee juuri ne uhrit. Narsisti ei pohdi mainettaan.
Siis narsistihan on nimenomaan huolissaan maineestaan ja mitä hänestä ajatellaan. Siksi kaikki kotona tapahtuva kauheus piilotellaan ja väännetään siitä puolisosta muiden silmissä jotenkin häiriintynyttä. Siksi hän monesti myös liioittelee omia saavutuksiaan tai suorastaan valehtelee niistä.
Kyllä! Status ja maine ovat kaikki kaikessa. Sekä ”sisäkehällä” pyrkiminen.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kuin ensimmäisen sivun, joten pahoittelen mahd. toistoa, mutta:
NARSISTI NARSISTI NARSISTI
Kaikki ovat sellaisia, kaikki ovat sanoneet joskus jollekulle jonkun näistä lauseista.
Sinussa on ns. narsistin piirteitä, samoin minussa ja tuossa naapurin mukavassa mummelissa.
Ei tämä vatvominen auta ketään. Lähtekää suhteesta, jos se on huono, Ei tarvita mitään itsekeksittyjä diagnooseja.
Vähän on nyt kyllä selittelyn makua, ettei vaan satanut omaan pesään nyt?
Mä halveksun sua, mutta aion nussia sua siitä huolimatta. Se on kohteliaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kuin ensimmäisen sivun, joten pahoittelen mahd. toistoa, mutta:
NARSISTI NARSISTI NARSISTI
Kaikki ovat sellaisia, kaikki ovat sanoneet joskus jollekulle jonkun näistä lauseista.
Sinussa on ns. narsistin piirteitä, samoin minussa ja tuossa naapurin mukavassa mummelissa.
Ei tämä vatvominen auta ketään. Lähtekää suhteesta, jos se on huono, Ei tarvita mitään itsekeksittyjä diagnooseja.
Vähän on nyt kyllä selittelyn makua, ettei vaan satanut omaan pesään nyt?
Jep. Vaasassa satoi paskaa tunkiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, joka otti Dr Philin puheeksi, mutta jotain todella kammottavaa tuossa Dr Philissä on aina ollut. Varmaan se paremmin tietäminen. Ei hän oikeastaan todella kuuntele ihmisiä ohjelmassaan, vaan julistaa vain miten asiat olevat, asettuu siis yläpuolelle tuomitsemaan. Jonkinlainen ihmisen kuori vain, ei oikea ihminen, ainakaan julkisen roolinsa perusteella. En kyllä aikoinaan voinut montaa jaksoa edes katsoa, jotain niin vastenmielistä siinä oli.
Se johtuu siitä, että ennen ohjelmaa asiaan on perehdytty pitkän kaavan kautta ja sitä on työstetty tämän henkilön kanssa jo etukäteen. Ei hän ihan tuosta vaan latele niitä asioita, siihen ei kukaan ihan tosissaan pystyisi vaikka hänelläkin on monen kymmennen vuoden kokemus psykologina. Ohjelman rooli on lähinnä tiivistää se tapaus nopeasti omaksuttavaksi viihteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hänellä myös ihan fiksujakin pointteja.
”Pojasta tulee diplomaatti!”
(Ei päässyt edes suomalaiseen yliopistoon sisään.)