Nyt alkaa tuttavapiirissä tippua ihmisiä
Olen tänään kuullut kahdesta perheestä jossa menetettiin pyhien aikana isovanhempi koronalle.
Turhia kuolemia, kun tämä olisi voitu välttää.
Joten miettikääpä seurauksia jos tuntuu
tärkeältä alkaa elää vapaasti.
Kommentit (257)
Jos joku henkilö kuolee yli 85-vuotiaana, onko se silloin ennenaikainen kuolema?
HS:ssa eräs riippumaton tutkijaryhmä sanoi joitain viikkoja sitten, että THL:n ennuste (0,2%) on liian alhainen. Tämä ryhmä arvioi, että Suomessa tulee kuolemaan koronaan 11.000 ihmistä. Löytynee jostain Hesarin arkistosta tai täältä corona-ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Jätkäshenkilö 47 vuotta kirjoitti:
Vapaus on tärkeää, ja tuo Korona on teidän vapauden vihollisten tekosyy vallankäytölle toisten elämän rajoittamiseksi ja perusoikeuksien loukkaamiseksi.
Jos joku Sinulle tai ystävällesi rakas vanhus on kuollut, niin onhan se ikävää, mutta ihmisiä nyt vain kuolee joka päivä maailman alusta aina sen loppuun asti, oli koronaa tai sarssia tai lerssiä tai perssiä tai kanalentsua tai sikalentsua liikkeellä tai ei: katsos, kun ihminen ei elä ikuisesti ja hänen pitää "kerran kuoleman".
Minä en ainakaan olisi alunperinkään halunnut ainuttakaan rajoitusta, sillä vapaa elämä toden totta "on minulle tärkeää". Enkä yhtään häpeä myöntää sitä.
Oikeus elämään on perusoikeus, joka menee kaikkien muiden oikeuksien edelle. Hyvähän on sinun kirjoitella 5 pennin filosofisia pohdintoja. Mitä muilla on väliä, niin kauan kuin ei omia läheisiä menehdy. Itse sairastin koronan erittäin rajuna, vaikka olen nuori, hyväkuntoinen ja perusterve. Todellakin ymmärrän nämä rajoitukset, eikä näitä ihmisten kiusanteoksi ylläpidetä.
Tässä vähän esimerkkejä missä määrin ihmisiä kuolee mihinkin Suomesssa:
https://yle.fi/uutiset/3-11306751
Esimerkiksi alkoholiin on kuollut tänä vuonna jo kolme kertaa enemmän ihmisiä kuin koronaan. Pitäisikö alkoholi kieltää lailla? Myös se että suomalaiset lämmittävät takkojaan tai mökillä saunan kiuasta, johtaa lähes joka päivä kahden suomalaisen ennenaikaiseen kuolemaan. Pitäisikö takat ja saunat kieltää lailla?
Kaikkein vähiten kuolemia varmasti tulee jos kiellämme kaiken ja lukitsemme ihmiset sisätiloihin ja köytämme sänkyihin. Ainakin lyhyellä aikavälillä kunnes yhteiskunta romahtaa. Mutta onko tämä millään tavoin mielekästä ja kohtuullista?
Sanot että oikeus elämään menee kaikkien oikeuksien edelle, mutta entäpä oikeus elää mielekästä ja merkityksellistä elämää?
Vierailija kirjoitti:
HS:ssa eräs riippumaton tutkijaryhmä sanoi joitain viikkoja sitten, että THL:n ennuste (0,2%) on liian alhainen. Tämä ryhmä arvioi, että Suomessa tulee kuolemaan koronaan 11.000 ihmistä. Löytynee jostain Hesarin arkistosta tai täältä corona-ketjusta.
Eiköhän se ole jo selvää että tuokin arvuuttelu meni reisiile?
Näin ennustettavan jopa 50 tuhannen suomalaisen kuolevan. Ei taida yltää edes kausi-influenssaan.
Vierailija kirjoitti:
kemikaaliali kirjoitti:
Vapaus on tärkeää, ja tuo Korona on teidän vapauden vihollisten tekosyy vallankäytölle toisten elämän rajoittamiseksi ja perusoikeuksien loukkaamiseksi.
Jos joku Sinulle tai ystävällesi rakas vanhus on kuollut, niin onhan se ikävää, mutta ihmisiä nyt vain kuolee joka päivä maailman alusta aina sen loppuun asti, oli koronaa tai sarssia tai lerssiä tai perssiä tai kanalentsua tai sikalentsua liikkeellä tai ei: katsos, kun ihminen ei elä ikuisesti ja hänen pitää "kerran kuoleman".
Minä en ainakaan olisi alunperinkään halunnut ainuttakaan rajoitusta, sillä vapaa elämä toden totta "on minulle tärkeää". Enkä yhtään häpeä myöntää sitä.
Olisit halunnut jos kerrottaisiin että 1/35 kuolee. Mieti ihmisiä kun ympärillä ja niistä osa kuolisi jos näitä rajoituksia ei olisi. Tuo tarkoittaa 3% kuolleisuutta koronaan ja ei ole mikään fiktiivinen luku.
Ei ole fiktiivinen luku vaan ihan käytetty luku, täysin virheellinen tässä kontekstissa kun koronakuolleisuutta lasketaan. Koronakuolleisuus tulee olemaan 0,2-0,5%, influenssassa kuolleisuus on 0,1%. Voit siis hysteerisesti huutaa että korona on kaksin-nelinkertaisesti tappavampi kuin influenssa, sillä niin se onkin. Silti koronaan kuolee mitätön määrä ihmisiä. Ja ne jotka kuolevat, ovat yli 90%:sti riskiryhmää. Perusterve ei huomaa koronan tai influenssan eroa käytännössä mitenkään.
Mahtaako koronakuolemien määrä tänä vuonna yltää edes influenssalukemiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tätä kuule voi välttää, hidastaa vain.
Kuule, selitäpä Etelä-Korea kun kerran pätemään aloit.
Maailmassa toinen tekee ruotsit ja toinen eteläkoreat Etelä-Korealaiset tulevat saamaan seuraavan aallon piakkoin.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku henkilö kuolee yli 85-vuotiaana, onko se silloin ennenaikainen kuolema?
Tämä vanhus voi olla hyvä veronmaksaja tai maksaa hyväntekeväisyyteen, joten hänestä voi olla yhteiskunnalle enemmän hyötyä kuin jostain parikymppisestä huumehörhöstä tai nelikymppisestä puliveivareista. Hoivakodin asukkaat joutuvat maksamaan vuokraa hoivapaikoista ja saamistaan palveluista, he maksavat näitä työpaikkoja. Kun taas nuo em. ryhmät eivät maksa itse mitään. Jos nyt priorisoimaan aletaan, kenen henki tärkein...
kemikaaliali kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kuolee tosiaan yli 50 000 henkilöä vuodessa. Suurin osa on iäkkäitä, mutta joukossa on myös tuhansia alle 65-vuotiaita, jotka kuolleet onnettomuuksissa, henkirikoksissa, itsemurhissa, sairauskohtauksissa. Myös siihen kausi-influenssaan kuolee 500-1000 ihmistä vuodessa, heistä suurin osa iäkkäitä. Nyt koronaan on kuollut reilut 200, joista lähes kaikki vanhuksia. Se nyt vaan menee niin, että vanhuksia kuolee muihin ikäryhmiin verrattuna paljon, oli sitten koronaa tai ei.
Rajoitukset ovat toimineet hyvin koska koronaan kuolleita on vain reilu 200.
Rajoiutustoimet olivat ylimitoitettuja. Optimi olisi se että tehohoidon kapasiteetti riittää juuri ja juuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vanhus voi olla hyvä veronmaksaja tai maksaa hyväntekeväisyyteen, joten hänestä voi olla yhteiskunnalle enemmän hyötyä kuin jostain parikymppisestä huumehörhöstä tai nelikymppisestä puliveivareista. Hoivakodin asukkaat joutuvat maksamaan vuokraa hoivapaikoista ja saamistaan palveluista, he maksavat näitä työpaikkoja. Kun taas nuo em. ryhmät eivät maksa itse mitään. Jos nyt priorisoimaan aletaan, kenen henki tärkein...
Ihan sama, hän on kuitenkin kuolemassa ihan minä hetkenä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kemikaaliali kirjoitti:
Olisit halunnut jos kerrottaisiin että 1/35 kuolee. Mieti ihmisiä kun ympärillä ja niistä osa kuolisi jos näitä rajoituksia ei olisi. Tuo tarkoittaa 3% kuolleisuutta koronaan ja ei ole mikään fiktiivinen luku.
Ei ole fiktiivinen luku vaan ihan käytetty luku, täysin virheellinen tässä kontekstissa kun koronakuolleisuutta lasketaan. Koronakuolleisuus tulee olemaan 0,2-0,5%, influenssassa kuolleisuus on 0,1%. Voit siis hysteerisesti huutaa että korona on kaksin-nelinkertaisesti tappavampi kuin influenssa, sillä niin se onkin. Silti koronaan kuolee mitätön määrä ihmisiä. Ja ne jotka kuolevat, ovat yli 90%:sti riskiryhmää. Perusterve ei huomaa koronan tai influenssan eroa käytännössä mitenkään.
Mahtaako koronakuolemien määrä tänä vuonna yltää edes influenssalukemiin?
Jos vuosittain influenssaan kuollut n. 500 henkilöä ja koronaan yli 200 alle puolen vuoden aikana, niin mitäpä luulet?
Tulisi sellainen koronaversio joka tappaa kaikki eristyksissä olevat hysteerikot.
Vierailija kirjoitti:
kemikaaliali kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kuolee tosiaan yli 50 000 henkilöä vuodessa. Suurin osa on iäkkäitä, mutta joukossa on myös tuhansia alle 65-vuotiaita, jotka kuolleet onnettomuuksissa, henkirikoksissa, itsemurhissa, sairauskohtauksissa. Myös siihen kausi-influenssaan kuolee 500-1000 ihmistä vuodessa, heistä suurin osa iäkkäitä. Nyt koronaan on kuollut reilut 200, joista lähes kaikki vanhuksia. Se nyt vaan menee niin, että vanhuksia kuolee muihin ikäryhmiin verrattuna paljon, oli sitten koronaa tai ei.
Rajoitukset ovat toimineet hyvin koska koronaan kuolleita on vain reilu 200.
Rajoiutustoimet olivat ylimitoitettuja. Optimi olisi se että tehohoidon kapasiteetti riittää juuri ja juuri.
Kaikkein typerimpiä tällaiset jälkiviisastelut. Kukaan ei voinut tietää silloin alkuvaiheessa, miten tauti leviää, ei tiedetty mitään koko taudista. Nyt tulet tänne viisastelemaan ylilyönneistä. Enemmistö oli sitä mieltä, attä alussa piti toimia varovaisesti. Eri asia se, että olisi pitänyt laittaa koko maa kiinni vähäksi aikaa, nyt pidettäis vaan naapurimaiden rajat kiinni, niin täällä olis ihmisillä vapaus tulla ja mennä. Mutta kun ei tehty näin, niin otettiin käyttöön toiset keinot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten elinajanodote noussut koko ajan, voi elää vielä 15 vuotta se mummeli. Ei ole sinun asiasi päättää, kuka saa kuolla, kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeus elämään on perusoikeus, joka menee kaikkien muiden oikeuksien edelle. Hyvähän on sinun kirjoitella 5 pennin filosofisia pohdintoja. Mitä muilla on väliä, niin kauan kuin ei omia läheisiä menehdy. Itse sairastin koronan erittäin rajuna, vaikka olen nuori, hyväkuntoinen ja perusterve. Todellakin ymmärrän nämä rajoitukset, eikä näitä ihmisten kiusanteoksi ylläpidetä.
Tässä vähän esimerkkejä missä määrin ihmisiä kuolee mihinkin Suomesssa:
https://yle.fi/uutiset/3-11306751
Esimerkiksi alkoholiin on kuollut tänä vuonna jo kolme kertaa enemmän ihmisiä kuin koronaan. Pitäisikö alkoholi kieltää lailla? Myös se että suomalaiset lämmittävät takkojaan tai mökillä saunan kiuasta, johtaa lähes joka päivä kahden suomalaisen ennenaikaiseen kuolemaan. Pitäisikö takat ja saunat kieltää lailla?
Kaikkein vähiten kuolemia varmasti tulee jos kiellämme kaiken ja lukitsemme ihmiset sisätiloihin ja köytämme sänkyihin. Ainakin lyhyellä aikavälillä kunnes yhteiskunta romahtaa. Mutta onko tämä millään tavoin mielekästä ja kohtuullista?
Sanot että oikeus elämään menee kaikkien oikeuksien edelle, mutta entäpä oikeus elää mielekästä ja merkityksellistä elämää?
Vanhuksien lukitseminen ovien taakse aiheuttaa kohta enemmän kuolemia kuin korona:
"Vanhusten telkeäminen huoneisiinsa pitää lopettaa koronakriisin uhallakin, vaatii hoitajien puheenjohtaja Silja Paavola – ”Myös häkissä pitäminen on epäinhimillistä”
Hoivakotien lukitut ovet ovat ammattiliitto Superin johtajan mukaan muistisairaille ahdistavia ja hoitajille raskas eettinen taakka."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten elinajanodote noussut koko ajan, voi elää vielä 15 vuotta se mummeli. Ei ole sinun asiasi päättää, kuka saa kuolla, kuka ei.
Kenen pitää kuolla..:D
Huhtikuun loppupuolella ennustettiin (THL) tautihuipun ajoittuvan toukokuun loppuun - kesäkuun alkuun. Tämä ennuste lienee edelleen validi koska päivitystä ei ole tullut. Näin ollen porukkaa alkaa tipahdella yhden sun toisen lähipiiristä.
Elinkeinoelämä (vanhat, vatsakkaat hyvä veli-miehet) vaatii ”yhteiskunnan avaamista” l. kulutuksen palauttamista normaaliin (ei palaudu 50 vuoteen) Ruotsin talouselämä kateellisessa mielessään. Aloitetaan pitkitetty ihmiskoe talouden pelastamiseksi.
Hoivakodeissa ihmisiä pidetään lukkojen takana huoneissaan, että ne ei saisi tartuntaa ja omaiset nostais oikeusjuttuja. Sitten ne kuolee yksinäisyyteen ja pelkoon, kun ne ei ymmärrä missä on ja mitkä avaruusoliot (hoitajat suojavaatteeissaan) niitä käy katsomassa.
Onko kenelläkään käynyt mielessä että jokin taho levittää tahallaan koronaa siellä missä vanhuksia on paljon, esim. palveluasumisen yksiköt? Paljonko keskiverto palvelutalollinen vanhuksia saa yhteensä tulonsiirtoja eli eläkettä yhteisestä eläkekassasta esimerkiksi kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Aika monen perheen talous on romahtanut, avioliitot hajonneen, lapset lähdössä huostaan koronarajoitusten vuoksi. Iäkäs ihminen kuolee joka tapauksessa, lapsille soisi ehjän kodin ja ruokaa mahaansa.
Talouden romahtaminen on ikävää, muttei siitä seuraa henkilövahinkoja.
Jos avioliitto hajoaa tai lapsista ei osata huolehtia, jotain on ollut vialla alkuaankin.
Tuota ”iäkäs ihminen kuolee joka tapauksessa” argumenttia en oo koskaan ymmärtänyt. Kaikkihan me kuollaan joka tapauksessa, eikö siis kannata hoitaa ketään? Lääketiede turhaa?
THL:n ensimmäisiä arvioita siitä, kuinka moni tartunnan (varovaisen arvion mukaan) saa, oli silloin pandemian alussa 1 milj. (Salminen). Nyt näitä arvioita ei ole kai enää julkisuuteen annettu tai että mihin ne perustuisivat.