Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko autoon menee rahaa/kk?

Vierailija
04.05.2020 |

Paljonko teillä menee ja paljonko autoilette? Voi laskea mukaan kaikki autoon liittyvät kulut.

Haluaisin tietää paljonko auto vähimmillään kustantaa.

Kommentit (436)

Vierailija
181/436 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon merkistä:

- uudehkoon Mersuun ehkä 0-200 eur sisältäen polttoaineen

- uudehkoon Toyotaan ehkä 150-500 eur -:-

Vierailija
182/436 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 300 €/kk + auton lainan lyhynnykset 300 €/kk + auton arvon aleneminen 300 €/kk + bensat 150 €/kk = 1 150 euroa kuukaudessa. (Tähän ei kuulu pysäköintikulut + lähes pakolliset 1-2 rikesakkoa ylinopeudesta jos on ajatellut ajaa suurin piirtein muun liikennevirran vauhtia)

Mitkä lähes pakolliset rikesakot?

Olen ajanut 22v tieliikenteessä moottoriajoneuvolla, yhteensä noin miljoona kilometriä, enimmäkseen kehä3 sisällä.

Sakkoja 0, yksi kirjallinen huomautus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/436 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

41 euroa sisältää bensat, vakuutus ja huollot.

M 55

Bangkok

Bängkokissa on halpaa autoilla.

M40

Vierailija
184/436 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama. Auto minulle harrastus.

Pesuaineisiin, vanhoihin yms. menee melkoisesti.

Saatan myös vaihtaa tuosta vain erilaiset iskunvaihtimet autooni, jos alan epäillä että niillä se voisi olla parempi ajaa.

En todellakaan pidä mitään kirjaa menoista. Jos muija ostaa pihalle kukkia 200 eurolla, minulla on täysi oikeus vaikka maalauttaa auton konepelti, jos siihen on tullut kiveniskemiä.

Vierailija
185/436 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 euroa kuukaudessa kiinteät kulut, osakasko, liikennevakuutus ja verot sekä katsastus. Polttoaine sen mukaan paljonko ajan siinä kuussa, 98 tankkiin ja kulutus noin 8 litraa satasella. Korjaus- ja huoltokulut viime vuonna pari sataa euroa.

Vierailija
186/436 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parkkiruutu ja sähkötolppa kuuluu vuokraan, joten en osaa sanoa paljonko jossain ei-maalla nuo kustantaisivat.

Tällä hetkellä taitaa mennä 120 km ajoa päivässä. Tonnin Nissanillani tuo kustantaa bensoissa noin 220-280€ kuussa. (Julkista liikennettä täälä ei ole ja tämäkin ajelu päättyy alle vuoden sisään joten ei syytä muuttaa vielä.) Vaihtelee bensan hinnan mukaan aika rankasti.

Autovakuutus (osakasko) näin nuoreja kuskin maksaa n. 42€ kuussa (en maksa kuukausittain joten tuossa ei lasketa osina maksamiseen tulevaa lisää).

Öljyjä ja muita mukavuuksia taitaa kulua 2-3 kk välein max 20€. Suodattimen hintaa en muista tällä hetkellä.

Ja kerran vuodessa riski joutua korjaamaan jotain katsastuksen yhteydessä. Viimeisen kolmen vuoden sisällä on pakoputkisto tarvinnut korjata kerran ja koiranluut. Kaiken kaikkiaan 600. Joten jos 36 kk jaolla tehdään niin ~17€ kuussa. + kesä ja talvirenkaat maksaa satoja kun ne kuluvat, mutta omistani ei ole vielä 5v aikana pinnat mennyt. Pyyhkijät on myös yksi tälläinen, mutta en muista milloin viimeksi joutui vaihtamaan ja alennuskoristapa nuo on parilla eurolla napattu.

Ajoneuvovero 267,16€ vuodessa. Jaetaan kuukausilla ja 22,26€ kuussa.

Eli noin 340€ kuussa minun tapauksessani nykyisillä lähiasemien bensanhinnoilla.

Ennen joutui ajamaan vähemmän, mutta nyt työt on kaupungissa eikä lähialueella joten polttoainekulut normaalia korkeammalla.

Vierailija
187/436 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla auto, josta ei velkaa. Superkasko maksaa 800 euroa vuodessa ja verot noin 200 euroa. Katsastus 80 euroa ja huolto 400 euroa. Tankkaan noin 2 kertaa kuussa 80 eurolla. Autopesu kerran kuussa 25 euroa, asukaspysäköntilupa muistaakseni 22 euroa kk. Eli noin 350 euroa kuussa jos ei tule korjaustarpeita. Ja niitähän tulee vuosittain, vähintäänkin kuluvia osia kuten jarrupaloja ja pyyhkijänsulkia jne. 

Olikohan tää mun vanha kommentti kun piti niin tarkasti paikkansa, varmaankin. Tämän lisäksi työsuhdeliisari mistä kiinteä kulu 680 €/kk. 

Vierailija
188/436 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

About 300e/kk sisään mahtuu vakuutus, bensat, verot, korjaukset noin keskimäärin. Jos haluaa ajella enemmän niin sitten bensaan toki menee enemmän :-) 

Vierailija
189/436 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se niin riippuu autosta, kuskista, ajotavasta ja ajettavasta matkasta. Vakuutukset on edullisempia jos on pitkään ajellut siivosti toisin kuin tuoreella kuskilla.

Huonolla tuurilla auto on maanantaikappale. Meidän autoon tehtiin ""ihan vaan pieni remppa", maksoi reilut 2000e. Kuukauden päästä hajos jotain muuta ja tällä kertaa tuli 3000e lasku. Siitä autosta hankkiuduttiin eroon ja vauhdilla. Nimimerkillä, ei ikinä enää Bemua tähän talouteen.

Vierailija
190/436 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee 100€/kk polttoaineeseen. Liikenne vakuutus oliko joku 200€/vuosi. Katsastus sen joku 70-80€. Vero joku päälle 60€/4 kertaa vuodessa. Korjauksia sitä mukaan kun ilmenee joku vika. Ei ole moneen kuukauteen ollut mitään korjattavaa vaikka on vain 1500€ arvoinen auto millä pääsee paikasta toiseen kuten millä muualla autolla tahansa :)

Vierailija
191/436 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisleasing niin tiedät täsmälleen mitä maksat kuukaudessa sis auton vakuutukset, renkaat huollot. Plus verot ja menovesi. Halvimmillaan auton saa noin 200€/kk

Tai sitten ostat sen 1000-2000€ auton, maksat siitä osamaksua vaikka 50-100€ /kk, vakuutukset, verot, bensat, huollot ja toivot ettei se hajoa. Jos hajoaa niin siihen sitten vielä korjausmaksut päälle. 

Vierailija
192/436 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla

Vierailija
193/436 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasken kaikki kulut ja maksut mukaan niin varmaan 700e kuussa. En ole tarkkaan laskenut, voi siis vähän heittää, mutta tuskin kauhean paljon

Vierailija
194/436 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni minimissään 400€ kuussa, kun ostin autokaupasta osamaksulla 10 000€ maksaneen auton ilman käsirahaa. Tuo 400€ sisälsi verot, vakuutukset ja lainanlyhennnyksen sekä parkkimaksun taloyhtiössä. Lisäksi tuli tietenkin polttoaineet eli diesel mun tapauksessa sekä muut parkkimaksut jos joskus kävi jossain.

Sitten myin auton, ja sain käyttööni edesmenneen ukkini vanhan auton. Tästä autosta, josta lainat on jo maksettu ja jossa on bensiini- eikä dieselmoottori, kuukausimaksu on noin sata euroa. Koska auto on vanha, se kuluttaa paljon bensaa, ja se maksaa.

Vierailija
195/436 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaan peltilehmään meni minulla ennen sairaseläkkeelle jäämistä kuudessa vuodessa noin 2100 euroa. Siinä sai mekaanikot hyvät naurut.

Vierailija
196/436 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi laskea kuukausittaista menoa, koska verot ja vakuutukset tulee könttänä ja vähän väliä tulee jotain korjattavaa, jarrupalojen tai jousen vaihtoa yms. Mitä uudempi auto, sen vähemmän (ehkä) korjattavaa, mutta ne korjaukset onkin sitten kalliimpia. Vanhempi auto helpompi ja halvempi korjata, mutta hajoileekin sitten enemmän. 

Höpö höpö.

Autoni vuoden 2021 mallia ja vakuutus alle 650 euroa/vuosi, kun vakuutus on mukana rahoituksessa.

Ajoneuvon käyttömaksu alle 110 euroa vuodessa ja Helsingissä saa kadunvarsiparkeistakin alennusta.

Huollot "ilmaisia" kaksi ensimmäistä vuotta, edelliseen sain kolmen vuoden huollot.

Autolla on kolmen vuoden takuukin ja edelliseen vaihdettiin takuuseen etujarrujen levyt ja palat.

Syytä asialle ei kerrottu, kerrottiin vain huollon jälkeen, että vaihdettiin nuo osat takuuseen.

Kyse autoilun kuluista kannattaakin laskea useammalle vuodelle ja uuteen autoon menee usein tietysti käsiraha, mutta siinä onkin tämän jutun juttu. Maksaa se tonnin autokin tonnin, miksei siis laittaisi käsirahaksi enemmän? Yhtä kaikki, autoilu on kallista ja kysyy maksukykyä.

Vierailija
197/436 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä kovin vaihtelevia arvioita. Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä, että auto kustantaa 500 €/kk ja sitten polttoaineet päälle ajojen mukaan. On kokemusta uusista ja vanhoista.

On melko harvinaista, että löytää parin tonnin auton, jolle ei tarttis mitään tehdä. Kannattaa varautua siihen, että vuosittain korjauskustannukset kasvaa suhteessa auton ikään. Renkaitakin täytyy uusia, vaikka ei paljoa ajelisi, sillä kumi hapertuu iän myötä.

Halvin tapa säästää on ostaa luotettava ja vähän ajettu auto käteisellä ja korjata mahdollisimman paljon itse (renkaiden, polttimojen ja pyyhkimien vaihdot, öljynvaihto jne.)

Itse ehdottaisin Hondaa tai Toyotaa pienellä moottorilla 2000-luvun alusta, alle 250 000 km mittarissa.

Hinta alle 2500 €, pieniruokainen, luotettava ja kulut pysyvät hanskassa.

Ottaen huomioon huollot, korjaukset, verot, vakuutukset, renkaat ja arvon aleneman voi tällaisella kikottimella päästä alle 300 €/kk.

Jos pitää olla isompi perheauto, menee 400 €/kk.

Jos pitää olla uudempi, 2010 -lukua, eikä pysty ostamaan käteisellä, menee sitten tuo 500 €/kk.

Vierailija
198/436 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 160€. Bensaan 80€, verot, vakuutukset ja katsastus 40€, rengaskuluihin 10€, loput varaosiin ja tarvikkeisiin.

Vierailija
199/436 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auris Hybrid kulut kaikkiaan vuotta kohden 0.21 € / kilometri,

sisältäen polttoaineet nykyhinnoin, verot, käyttömaksut, huollot ja arvonaleneman

n. 2500.- / vuosi. Kilometrejä vuodessa aika tarkka 25000 lähes poikkeuksetta.

Ajan aina 1-3-vuotiaalla autolla alle vuoden, niin koskaan ei tule esim. katsastus-,

korjaus- eikä rengaskuluja itselle maksettavaksi. Toyotan normi öljynvaihtohuolto

maksaa reilun satasen sisältäen hybridijärjestelmän tarkistuksen joka

huollossa (jotta 10 v / 350 000 km takuu säilyy). Olen ostanut jo moneen kertaan

aina hieman uudemman ja vähemmän ajetun samanlaisen enemmän käytetyn tilalle.

Halpaa, mutta tyylitöntä menoa - ei ainakaan herätä kateuta naapureissa eikä

sukulaisissa. Moni auto on parempi ajaa ja hiljaisempi, mutta Toyotat tuntuvat

selviävän ilman korjauksia ainakin 150 000 - 200 000 km asti (oma kokemus).

Vierailija
200/436 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltoon 2.000,- vuodessa, uudet renkaat 1.000,-. Vakuutusmaksut 1.000;- vuodessa, rengasparkki 200,- vuodessa, bensat 360,- vuodessa, asukaspysäköinti 500;- vuodessa., pesu ja vahaus 200;- vuodessa. Yhteensä 5.260,- vuodessa, 438,- kuukaudessa.

(Viime vuonna huoltoon meni 3.600,-, ) toivon mukaan nyt menisi vähemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi