Paljonko autoon menee rahaa/kk?
Paljonko teillä menee ja paljonko autoilette? Voi laskea mukaan kaikki autoon liittyvät kulut.
Haluaisin tietää paljonko auto vähimmillään kustantaa.
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
urpå_martikainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolla ajaminen maksaa 50 snt/km. Valehtelemalla voit puolittaa kustannukset.
Heh, mulla maksoi viimeiset 12 kuukautta jämptisti 25 snt/km, eikä tartte edes valehdella. Tosin tähän vaikuttaa se, että mulla on hyvät edut työsuhdeautossa ja polttoaineena oli 12 kuukauden ajan kiinteän hinnan kaasukampanja, kaikki kulut yht. 450€/kk ja vuodessa kilsoja n. 22000.
Minkä auton käyttöetu on alle 400€/kk?
Octavia. Ja ennenkuin lukitaidoton alkaa parkua ettei kaasu-Ocua saa noin halvalla käyttöedulla, niin yllä kirjoitin jo että "mulla.on hyvät edut" l. en maksa nettona normisummaa.
Vierailija kirjoitti:
Rekka-Rane kirjoitti:
Se ei silti poista sitä, että jos ostat 30 tonnin auton, niin 4 vuoden päästä vaihtaessasi toiseen, olet ihan oikeasti 15 tonnia köyhempi. Toisin sanoen, kokonaiskuluja laskiessa olisi syytä räknätä mukaan tuo 15t€/4v menoerä, sillä sen vaikutus on ihan merkittävä.
Ei, vaan kun ostan 30000 auton olen 30000 köyhempi. Jos siitä joskus saa jotain takaisin, niin se on pelkkää plussaa. En maksa omaisuudesta veroa, en pysty tekemään siitä poistoja, mitä teen jollain laskennallisella arvolla joka on kaiken lisäksi kovin vaikea realisoida?
Okei, nyt tajusin. Eli arvotat uuden autosii arvoksi 0€ ja kun saat vaihdossa jotain, niin leikit yllättynyttä, kuin Mr. Bean joulukortti-sketsissä.
...mikä pösilö...
Kulut ja ylläpito n. 300e/kk ja siihen bensat päälle, sekä autolaina päälle jos on. Siinä realistinen arvio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin tonnin auto hankittais ensimmäkseksi autoksi. Onko 200-300e/kk realistinen arvio?
ApMusta vaikuttaa ihan hyvältä arviolta - tai ainakin itse päädyin saman tyyliseen. Ostimme ensimmäisen auton noin kuukausi sitten, vuoden 2008 dieselin. Laskin että käyttövoimavero, liikennevakuutus ja peruskasko tekee meillä 106€/kk yhteensä ja hallipaikka 36€/kk. Tähän päälle sitten ne dieselit, jotka on meidän kulutuksella noin 60€/kk niin ollaan noin kahdessa sadassa eurossa. Sitten pientä varautumista, jos tulee korjattavaa. Auto ostettiin kerralla maksettuna, huollettuna ja katsastettuna niin en ole näitä nyt huomioinut.
Tyypillinen mamma-arvio josta jätetään täysin olennaiset kustannukset kuin arvonalenema pois eikä esim. rengas- ja pesukulujakaan ole listattu. Ja vanhoissa ritsoissa yllättävät korjauskulut saattavat ylittää auton arvon, elämä niiden kanssa on tuuripeliä.
Jos tarkoitus on ajaa auto kaatopaikalle asti, ei arvonalenemalla ole mitään merkitystä. 2000 autolle riittää pari pesua vuodessa. Renkaat eivät taida muutaman tuhannen kilometrin vuosiajolla vaihtua vuosiin.
-Tyypillinen pappa-arvio
Tulisko kuitenkin taksi halvimmaks?
Koitan antaa niin tarkan arvion kuin pystyn. Parista kympistä muutamaan tonniin. Riippuu auton hinnasta, vakuutustasosta, kulutuksesta, jne jne.
Jos laskee vakuutukset, verot ja polttoaineet yhteensä mitä tekevät kuukaudessa niin se on mulla siinä 200e hujakoilla.
Olenko ainut, joka käyttää autoa ruostesuojauksissa? n. 800e/kerta
No,menovesi joskus,vakuutukset kasko.2autoo.Molemmat omia.Ohan se aikalailla.Vakuutukset vuodessa 3000€ jos riittääkään,menee yli.Töissä käytävä menovesi 300€.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainut, joka käyttää autoa ruostesuojauksissa? n. 800e/kerta
No todellakin olet, jos et aja jollain museoautolla, jota huollat ja ylläpidät rakkaudella. Nykyautolle aivan turha menoerä.
Ruostesuojaus kannattaa tehdä vain suht uudelle autolle tai sit jus noille museo ikäisille pohjan hitsausten jälkeen. Tonnin ritsaan ihan turhaa.
Auto maksoi 650 euroa. Kuussa vakuutus 20 euroa ja ajoneuvovero vähän päälle 20 euroa. Huollon teetän kahdesti vuodessa, kuukaudelle laskettuna 30 euroa. Kulut siis 70 euroa kuussa. Bensaan menee 80-120 euroa kuussa. Näin vanhassa arvonalenemaa ei vuodessa juurikaan tule, pitää "arvonsa", jos myy juuri katsastettuna. Ruostekohdat hion, massaan ja maalaan joka kevät itse, muuten laitan pajalla. Autossa pelkkä liikennevakuutus.
Meillä auto maksoi 500 e kk, kun auto oli velaton ja ei laskettu arvonalennusta.
Tässä mukana parkkipaikka taloyhtiössä, tai vastike.
Itselläni on 4 km töihin, lasten koulu vieressä.
Me kuljemme fillareilla, poislukien talvella.
Vuokrasin naapurille autopaikkani. Maksaa kirjekuoressa minulle aina jouluna 600 e käteen, seuraavan vuoden maksut. Yhtiövastike on 15 e, joka tulee yhtiövastikkeen päälle.
Helsingissä on hölmöä ylläpitää autoa, meidän tarpeilla.
Tällä rahalla, mitä säästyy, matkuistaisimme taksilla monta krt vkossa.
Esikoinen harrastaa lajia, jossa kuljettaminen on pakollista.
Olen sopinut suht reilun korvauksen toisen äidin kanssa. Mitä hän pyysi, tuplasin summan ja tämä menee joka kk automaattisesti hänen tililleen.
Kilpailuihin maksan aina erikseen, yleensä kukaan ei ota vastaan.
Teen ylimääräisiä kahvitusvuoroja seuran kantiinissa. Jokaisella on xx määrä vuoroja.
Olen käytännössä aina paikalla.
Saan myös hyvin kerjättyä arpajaispalkintoja.
Tunnen henk koht johdon sihteerin ja hän itse ehdottaa tulen käymään. Varsinkin ulkomaalaiset vieraat toivan usein lahjoja.
Niitä säilytetään pari v ja sitten laitetaan kiertoon
Vierailija kirjoitti:
Parin tonnin auto hankittais ensimmäkseksi autoksi. Onko 200-300e/kk realistinen arvio?
Ap
Vuosihinta, VUOSIHINTA - Vakuutukset ja mahdolliset korjaukset tulevat vain tiettyinä aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi laskea kuukausittaista menoa, koska verot ja vakuutukset tulee könttänä ...
Hassu kommentti. Verot saa neljään osaan halutessaan, mutta toki jokainen osaa laskea vuoden käyttöveron 12:sta?
Vakuutukset saa nykyään vaikka kuukausittain maksuun halutessaan.
Ei ole mitään järkeä laskea kuukausihintaa,vuositulot ja vuosimenot. En maksa korkoja jaetuista vakuutuksista.
21 euroa kuukaudessa, sisältää kaikki kulut.
M. 55
Bangkok
Mulla ei ole ikinä ollut omaa autoa. Kertokaa fiksummat, voinko jotenkin hyödyntää puolison vakuutuksen bonuksia vai lähteekö ne aina nollasta jos ostetaan toinen auto?
Pitääkö vakuutus laittaa miehen nimiin?
Autoliiton laskelma, verottajan laskelma, alan lehtien laskelmat toistuvasti...