Paljonko autoon menee rahaa/kk?
Paljonko teillä menee ja paljonko autoilette? Voi laskea mukaan kaikki autoon liittyvät kulut.
Haluaisin tietää paljonko auto vähimmillään kustantaa.
Kommentit (436)
Kuulostaa realistisesti summalta ap. Oman autoni hankintahinta oli 3500e, maksoin sitä 100e/kk ja nyt se on velaton. Vakuutuksiin menee keskimäärin 40e/kk, siihen kuuluu osakasko. Vero on parisataa vuodessa eli yht. vakuutus ja vero noin 50e/kk. Ajan päivittäin töihin ja harrastuksiin noin 1200km/kk. Bensaan menee rahaa noik 100e/kk. Eli bensa+verot+vakuutus noin 150e. Sanoisin, että katsastuksiin, huoltoihin ja muuhun sälään noin 300e/vuosi. Tähän olen laskenut ölynvaihdot ja pikkuhuollot. Rengassarja noin 250e, tulee maksettavaksi noin 3 v välein. Eli 200-300e/kk riittää mainiosti, ehkä niin paljoa ei edes mene, riippuu ajosta ja autosta ja tuurista.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhtään uudempi auto, niin ylivoimaisesti suurin kuluerä on arvon aleneminen. Olet laittanut vaikkapa 30 000 euroa rahaa autoon kiinni ja joka vuosi tuosta summasta sulaa tuhansia pois.
Jollain vanhemmalla ja halvemmalla autolla ei arvon laskuun mene kuin joitain satasia vuodessa - jos sitäkään.
Eli kuukausittaisena menetettynä rahana uudehkon auton osalta voi pelkkä arvon aleneminen olla helposti 300 - 500 euroa. Raha, mikä kuluu tekemättä mitään tai maksamatta mitään.
Itse juoksevat kulut riippuvat taas paljon käytöstä ja käyttövoimasta. Keskimääräisellä autoilijalla varmaan puhutaan
-n. 100 euroa, jos autona on sähköauto
-n. 150 euroa, jos hybridi ja kilometrit osuvat auton rangeen hyvin
-n. 200+ euroa, jos bensa-auto järkevällä kulutuksellakaikissa on oletuksena vakuutus täysillä bonuksilla, eikä mitään isoja remppoja, kun uudehkoista autoista kyse.
Mulla on aina auto osarilla joka 200-300e kuukaudessa. Kun tekee mieli vaihtaa, otan taas osarin. Jotenkin ajattelen ettei tässä tavassa toimia voi laskea arvonalenemaa. Ainut kulu on osamaksu joka on siis tuo 200-300e kuukaudessa. Näin olen ajatellut pärjätä niin kauan kuin on ajokortti ja ajolupa voimassa. Ja aina saa ajaa uudella autolla.
Mulla vanha auto, ostin kerralla eli ei velkaa. Vakuutukset täysillä bonareilla n. 180e/v, maksan 12 erässä joka kk. Verot 300e/v, maksan kahdessa erässä.
Katsastus kerran vuoteen n. 40, usein jotain pientä muutaman kympin laittoa ennen tai jälkeen.
Öljynvaihto pari kertaa vuodessa, öljyt n. 30e.
Tankkaan n. 20e viikossa.
Kesärenkaat oli 400e.
Parkkipaikka lisäksi päälle.
Sitten kaikkea pientä silloin tällöin, autonpesuja, tuularinnesteitä.
Enpä uskalla laskea paljonko kuussa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin tonnin auto hankittais ensimmäkseksi autoksi. Onko 200-300e/kk realistinen arvio?
ApMusta vaikuttaa ihan hyvältä arviolta - tai ainakin itse päädyin saman tyyliseen. Ostimme ensimmäisen auton noin kuukausi sitten, vuoden 2008 dieselin. Laskin että käyttövoimavero, liikennevakuutus ja peruskasko tekee meillä 106€/kk yhteensä ja hallipaikka 36€/kk. Tähän päälle sitten ne dieselit, jotka on meidän kulutuksella noin 60€/kk niin ollaan noin kahdessa sadassa eurossa. Sitten pientä varautumista, jos tulee korjattavaa. Auto ostettiin kerralla maksettuna, huollettuna ja katsastettuna niin en ole näitä nyt huomioinut.
Tuolla ajpmäärällä ei todellakaan olisi kannattanut ostaa dieseliä! Nykyään bensa/diesel hintaero melko vähäinen mutta dieselin vero tosi tosi paljon enemmän.
Diesel vain jos kilometrejä tulee oikeasti paljon vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen autoa vähän niin kuin lasta. Jossain vaiheessa voi päästä halvemmalla ja jossain kohtaa rahaa menee enemmän. Loppupeleissä kun arvioi pitkällä ajalla 500€/kk niin ei mene pahasti pieleen. Etenkin jos ennen auton ostoa pitää miettiä onko meillä siihen varaa, niin parempi arvioida ne kulut yläkanttiin.
Ei siitä autosta loppupeleissä ole kauheasti iloa, jos sen omistaminen johtaa siihen, että on varaa autoon, mutta ei sitten oikein mihinkään muuhun. Muistan yhden perheen joka hankki auton ennen kuin heillä oikeasti oli varaa ja huomasivat sitten jossain kohtaa, että ei tässä ole järkeä kun vetää talouden liian tiukalle. Luopuivat sitten autosta ja saivat tilalle paremman elämän. Myöhemmin kun talous heillä koheni, hankkivat sen auton.
Meillä omassa perheessä sama juttu. Oltiin pitkään ilman autoa, kun auton omistaminen olisi tarkoittanut, ettei ole varaa vuosittaiseen ulkomaanmatkaan. Meille se matka oli tärkeämpi kuin auto. Ostettiin auto sitten, kun oli varaa matkustamiseen ja autonpitoon, eikä se auton omistaminen ollut liian kova ponnistus.
Kun auton ostaa, niin helposti se elämä muotoutuu sellaiseksi, että auto tavallaan tekee itse itsensä tarpeelliseksi. Aletaan käydä automarketeissa ja tehdä kotimaanmatkoja (jotka oli liian kalliita sillin kun ei vielä autoa ollut, ulkomaille pääsee halvemmalla) ja sitten kuvioon ilmestyy vene ja mökki eikä siitä autosta enää voi luopua.
Meillä on kaikki noi: lapset, kaksi mökkiä, vene ja kotimaanmatkat. Muttei omaa autoa. Vuokraamme sen (illaksi, vkonlopuksi tai kuukaudeksikin) jos tarvii eikä mennä junalla. Tästä ketjusta huomaan että aika halvalla on päästy, puhumattakaan siitä vaivan säästöstä, ettei tarvi muuta kuin ajaa ja tankata, sekä kiinnittää lasten istuimet. Toki asumme ison kaupungin keskustassa, josta autoja saatavilla joka lähtöön. Paitsi automarketteihin en menisi mistään hinnasta, kun kympin maksamalla joku toinen keräilee viikon ostokset ja kantaa ne kotiovelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhtään uudempi auto, niin ylivoimaisesti suurin kuluerä on arvon aleneminen. Olet laittanut vaikkapa 30 000 euroa rahaa autoon kiinni ja joka vuosi tuosta summasta sulaa tuhansia pois.
Jollain vanhemmalla ja halvemmalla autolla ei arvon laskuun mene kuin joitain satasia vuodessa - jos sitäkään.
Eli kuukausittaisena menetettynä rahana uudehkon auton osalta voi pelkkä arvon aleneminen olla helposti 300 - 500 euroa. Raha, mikä kuluu tekemättä mitään tai maksamatta mitään.
Itse juoksevat kulut riippuvat taas paljon käytöstä ja käyttövoimasta. Keskimääräisellä autoilijalla varmaan puhutaan
-n. 100 euroa, jos autona on sähköauto
-n. 150 euroa, jos hybridi ja kilometrit osuvat auton rangeen hyvin
-n. 200+ euroa, jos bensa-auto järkevällä kulutuksellakaikissa on oletuksena vakuutus täysillä bonuksilla, eikä mitään isoja remppoja, kun uudehkoista autoista kyse.
Mulla on aina auto osarilla joka 200-300e kuukaudessa. Kun tekee mieli vaihtaa, otan taas osarin. Jotenkin ajattelen ettei tässä tavassa toimia voi laskea arvonalenemaa. Ainut kulu on osamaksu joka on siis tuo 200-300e kuukaudessa. Näin olen ajatellut pärjätä niin kauan kuin on ajokortti ja ajolupa voimassa. Ja aina saa ajaa uudella autolla.
Ainut kulu? Osari sisältää ilmeisesti bensat vai onko polkuauto?
Autolla ajaminen maksaa 50 snt/km. Valehtelemalla voit puolittaa kustannukset.
Kokonaiskulut riippuu vuotuisesta ajomäärästä. Jos ajat n. 20 tkm vuoteen, niin 400-600€/kk voi varata kaikkiin perusauton kuluihin ml. arvonalenema (joka voi olla samansuuruinen kuin osarin lyhennys).
Vierailija kirjoitti:
Heh, mulla maksoi viimeiset 12 kuukautta jämptisti 25 snt/km, eikä tartte edes valehdella. Tosin tähän vaikuttaa se, että mulla on hyvät edut työsuhdeautossa ja polttoaineena oli 12 kuukauden ajan kiinteän hinnan kaasukampanja, kaikki kulut yht. 450€/kk ja vuodessa kilsoja n. 22000.
Vierailija kirjoitti:
No ei ne siinä kohtaa kyllä kuulu kun ne maksetaan jo etukäteen siinä tiskillä autoa ostaessa. Vain jos kirjanpidollisesti lasket auton arvon olevan sen mitä siitä maksoit niin joudut pääoman arvoa diskonttaamaan sen arvonaleneman verran, mutta en keksi kyllä yhtään syytä miksi joku yksityishenkilö näin tekisi?
Useita kiinnostaa nimenomaan, ei vain päivittäiset kulut, vaan kokonaiskulut. Jättämällä yhden isoimmista eristä pois laskuista saa kyllä luvut kaunisteltua itselleen.
Se ei silti poista sitä, että jos ostat 30 tonnin auton, niin 4 vuoden päästä vaihtaessasi toiseen, olet ihan oikeasti 15 tonnia köyhempi. Toisin sanoen, kokonaiskuluja laskiessa olisi syytä räknätä mukaan tuo 15t€/4v menoerä, sillä sen vaikutus on ihan merkittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin tonnin auto hankittais ensimmäkseksi autoksi. Onko 200-300e/kk realistinen arvio?
ApMusta vaikuttaa ihan hyvältä arviolta - tai ainakin itse päädyin saman tyyliseen. Ostimme ensimmäisen auton noin kuukausi sitten, vuoden 2008 dieselin. Laskin että käyttövoimavero, liikennevakuutus ja peruskasko tekee meillä 106€/kk yhteensä ja hallipaikka 36€/kk. Tähän päälle sitten ne dieselit, jotka on meidän kulutuksella noin 60€/kk niin ollaan noin kahdessa sadassa eurossa. Sitten pientä varautumista, jos tulee korjattavaa. Auto ostettiin kerralla maksettuna, huollettuna ja katsastettuna niin en ole näitä nyt huomioinut.
Tyypillinen mamma-arvio josta jätetään täysin olennaiset kustannukset kuin arvonalenema pois eikä esim. rengas- ja pesukulujakaan ole listattu. Ja vanhoissa ritsoissa yllättävät korjauskulut saattavat ylittää auton arvon, elämä niiden kanssa on tuuripeliä.
Meillä sitä vanhaa ritsaa (2007) on korjattu viimeisen vuoden aikana n. neljäsosalla uudemman (2015) auton korjauskuluista. Uusissa autoissa on enemmän tekniikkaa -> enemmän hajoavaa ja kalliimmin korjattavaa.
Matemaattisesti toki pitää arvonalenemiset, pääoman kuolettamiset ym laskea kuluksi, mutta käytännössä ap:n tapauksessa jättäisin nuo huomioimatta, jos on tarkoitus laskea kuukausittaisia käyttökustannuksia auton hankintaan varatun parin tonnin jälkeen. Itse ajan tuolla em. velattomalla ritsalla 10 000 km vuodessa, kulut 200 eur/kk. Tuolla tekee muuten aika monta taksimatkaa, joten auton pitäminen satunnaiseen, lyhyeen ajoon alueilla joilla on toimiva julkinen liikenne kuten pk-seudulla ei ole taloudellisesti järkevää.
Huh minkä hintaista! Minä kuljen mieluusti julkisilla ja tarvittaessa taksilla ja säästän vuositasolla todella pitkän pennin. Kaikkialla ei onnistu kyllä.
Mulla vm. 2004 kia maksoin tonnin viis vuotta sitten.
Ajan n. 10 000 km / vuosi.
Huollot itse, lähinnä öljyt yms. jos tulee iso vika niin kiertoon ja uusi tonnin romu alle. No ilmastoinnin korjautin heti oston jälkeen.
Huollot 3c/km eli 25e / kk
Renkaat ostanut käytetyinä, noin 100 e / 4 kpl vanteineen. kestää 2 v/sarja eli noin 5e/kk
vakuutus 14 e/kk verot 15e/kk bensaan 60 / kk, katsastus (aina läpi) 4e/kk, pyyhkijän sulat 10c/kk, lasinpesuneste 15c/kk.
eli 123 e/ kk jos et osaa perushuoltoja niin kerro tuo kahdella.
Mutta, koskapuolet ajoista on työajoa joista saan korvausta 43c/km niin itseasiassa saan rahaa 56 e/kk autollani.
Vierailija kirjoitti:
Verottaja laskee asian puolestamme. Autoilu maksaa keskimääräisellä uudehkolla autolla ja keskimääräisellä noin 18 tonnin vuotuisella ajolla 43 senttiä per kilomerti, eli noin 7000-8000€ vuodessa.
Mutta haitari on suuri ja riippuu siitä että minkälaisella autolla ajaa ja miten ajaa ja pitää kunnossa.
Olisi kiinnostava nähdä verottajan laskelma avattuna, koska omien kokemusten pohjalta sanoisin verottajan lukuja liian suuriksi. Toki ajan edullisemmalla autolla, mikä kuluttaa vähemmän. Kaverin bemari kuluttaa noin 13 l/100km, kun oma hybridini kuluttaa noin 5 l/100km. Vakuutusten osalta omat bonukset vaikuttavat suuresti vuosittaisiin kuluihin. Auton arvonalenemiseen vaikuttaa auton ikä ja hinta.
Vierailija kirjoitti:
Avaatko laskelmaa tuon luvun takana?
Rekka-Rane kirjoitti:
Se ei silti poista sitä, että jos ostat 30 tonnin auton, niin 4 vuoden päästä vaihtaessasi toiseen, olet ihan oikeasti 15 tonnia köyhempi. Toisin sanoen, kokonaiskuluja laskiessa olisi syytä räknätä mukaan tuo 15t€/4v menoerä, sillä sen vaikutus on ihan merkittävä.
Ei, vaan kun ostan 30000 auton olen 30000 köyhempi. Jos siitä joskus saa jotain takaisin, niin se on pelkkää plussaa. En maksa omaisuudesta veroa, en pysty tekemään siitä poistoja, mitä teen jollain laskennallisella arvolla joka on kaiken lisäksi kovin vaikea realisoida?
Vierailija kirjoitti:
Huh minkä hintaista! Minä kuljen mieluusti julkisilla ja tarvittaessa taksilla ja säästän vuositasolla todella pitkän pennin. Kaikkialla ei onnistu kyllä.
Julkisella et pääse sinne minne mieli tekee, ainakaan heti. Eli vähän kuin vasen jalka olisi poikki
yli 20 vuotta vanha toyota. Maksoi alle tonnin käteisellä muutama vuosi sitten.
- 160€ liikennevakuutus ( 85% bonusta)
- verot ~300€ vuosi
- uusiin osiin/renkaisiin menee ehkä se noin 200€ vuodessa keskimäärin ajateltuna.
- Katsastus ~80€ vuosi
- Korjaukset teen itse/ tutulla hyvinkin edullisesti, pesut itse.
eli keskimäärin joku 60€/kk + bensat (kenties palaa satasella ehkä kahdellakin välillä kuukaudessa)
Tää onkin kyllä hyvin edullinen ja huoleton peli ajella.
urpå_martikainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mulla maksoi viimeiset 12 kuukautta jämptisti 25 snt/km, eikä tartte edes valehdella. Tosin tähän vaikuttaa se, että mulla on hyvät edut työsuhdeautossa ja polttoaineena oli 12 kuukauden ajan kiinteän hinnan kaasukampanja, kaikki kulut yht. 450€/kk ja vuodessa kilsoja n. 22000.
Minkä auton käyttöetu on alle 400€/kk?
Voi hyvä Jumala. Miten pysyt hengissä? Voi taivas kun olet täys dorka. Oletko kuullut jakolaskusta.