Paljonko autoon menee rahaa/kk?
Paljonko teillä menee ja paljonko autoilette? Voi laskea mukaan kaikki autoon liittyvät kulut.
Haluaisin tietää paljonko auto vähimmillään kustantaa.
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Ihan älyttömästi, mieluummin kannattaa asua kantakaupungissa ja mennä taksilla.
Lomia varten voi vuokrata jos nyt ihan välttämättä haluaa käyttää lomansa ratin takana.
Kantakaupungissa asuminenkin maksaa älyttömästi, se lienee makuasia haluaako laittaa rahansa asumiseen vai autoiluun.
Vierailija kirjoitti:
Leasing autoa ei tarvitse ostaa
Leasing 250 e
Vakuutus 50 e
Bensaan 100 eTekee yhteensä 400 e
Leasing sopii ehkä niille, jotka ajaa vähän ja sopii johonkin pikkupurkkiin. Perhekoon leasingauto 20 000 vuodessa ajavalle maksaa helposti liki tonnin kuussa.
Leasing toimii itselleni hyvin. Vuoden 2020 täyssähköauton kk-hinta 250e plus täyskasko täysillä bonuksilla 50e kk --> 300e / kk. Verot meni kerran, katsastaa ei näin uutta autoa tarvitse. Vuosihuolto ehkä 200e, korjaustarpeita ei ole tullut. Lataus kotona eli joitakin euroja kuukaudessa. En voisi kuvitellakaan ostavani omaa autoa.
Vakuutus, verot, katsastus, perushuolto jos ei mitään isompaa ole mennyt rikki = noin 50 e/kk + polttoaineet päälle
Kyllä sitä menee karkeasti tonni vuodessa pikkuautoon, jos ei huolla ja korjaa itse.
Sitten jos ajelee niitä keskimääräisiä kilometrimääriä niin paljon enemmän.
2008 meni ilman bensoja noin 5500e per vuosi kun lyhennys oli muistaakseni noin 300e kuussa.
Möin autoin ja huomasin että tilille rupesi kertymään rahaa, rupesin tilastoimaan autokuluja.
2018 koko vuonna meni autoon (ilman bensona) noin 400e kun lyhennys oli Nolla eikä ollut kaskoa vaan pelkkä pakollinen liikennevakuutus.
ei lyhennystä eli siihen 0e, pakollinen liikennevakuutus noin 20e/kk, vero noin 25e/kk, bensaa taitaa mennä korkeintaan 15e/kk kun ajoa nyt melko vähän, huoltoja en juuri tee, joskus jotain vähän itse, korjaan sitten jos katsastusmies käskee, viimeksi ei pitänyt korjata mitään, autoon piti toki sijoitaa tonni mutta uskon että saisin siitä vielä ainakin 400-700e enemmän eli ei mitään kiirettä myydä, lisäksi maksan tolpallisesta autopaikasta noin 20e/kk taloyhtiölle, eli kulut noin 80e/kk ihan kaikki laskettuna
Voi toki laskea.
Maksut neljässä erässä, eli kolmen kk välein. Siten laitan säästötilille 1/3 per kk tästä yhteenlasketusta summasta. Lisäksi arvioin kulut vuosittaisista huolloista / korjauksista, siirrän sen verran säästötilille ja korvamerkiksen ne huoltokuluiksi.
Itsellä ylläpitoon menee noin 500e/kk sis. velanlyhennys , tähän ei ole laskettu arvon alenemista.
4 vuotta vanhalla Lexuksella ajelen.
Arvostan ajomukavuutta ja turvallisuutta, siksi noin 70 000 euron auto, ajokm vuodessa n 30 000, bensaan 400-500 euroa kk , huolenpitosopimus kattaen kaiken paitsi tuulilasinpesunesteen 120 e/ kk. Vakuutukset 1600 e/v.
Laitetaanpa omakin laskelma kun ketju on vielä pystyssä.
Ikäni ajanut muutaman tonnin kotteroilla (paitsi nuorena ja tietämättömänä harrastin Alfa-Romeoita) ja viimeisimpänä Peugeot Partner, josta maksoin muutamia vuosia sitten 8oo euroa.
Auto on osoittautunut luotettavaksi ja siihen on n. kolmen vuoden aikana tehty vain muutama korjaus, alapallonivelten vaihto ja uusi nokka-akselin asentoanturi. Hintaa osilla n. 50 euroa ja vaihtotyön tein itse.
Muutama rengaskerta myös käytettynä, ehkä 200 euroa, en muista tarkkaa hintaa.
Vakuutukset 160 vuosi, kahdeksankympin bonareilla.
Verot ehkä 300 euroa vuosi, ei jaksa tarkistaa.
Bensaa kuluu muutamalla satasella kuukaudessa.
Halpaa kuin saippua :-)
Pääoman pienuudesta johtuen kallita remontteja autolle ei kannata tehdä ja suurempien vikojen ilmaantuessa sen voi viedä ilman omantunnontuskia romikselle ja ostaa uuden tonnin ritsan.
Riippuu ihan paljonko siihen haluaa käyttää. Itse ostin 700 eurolla 2000-luvun alun Hondan, jossa oli 250 tkm mittarissa. Mitään muuuta ole tehnyt kuin vaihtanut öljyt kerran vuoteen. Renkaat olen ostanut Torista käytettynä kolmasosalla uusien hinnasta ja niillä ajelee monta vuotta. Pienet viat korjaan itse. Isommat jätän korjaamatta ja ostan uuden saman hintaluokan auton tilalle (mielellään vielä samanlaisen, niin saa vanhasta varaosia). Tällöin kulut ovat lähinnä bensasta, katsastuksesta, ajoneuvoverosta ja pakollisesta liikennevakuutuksesta johtuvia, n. 200 e/kk. Jos auton joutuu vaihtamaan 3 v välein (epätodennäköistä) vakavan vian vuoksi ja uusimaan välillä renkaat sekä tekemään pientä huoltoa, voi tuohon laskea vielä 50e/kk päälle. Tietysti kun vanhalla autolla ajelee, niin on hyvä olla Autoliiton jäsenyys, niin saa tarvittaessa jäsenmaksua vastaan hinauksen ja kyydit järjestymään, eikä turhaan maksa Kaskosta ylimääräistä.
Ei auto mitään kustanna, ellet käytä sitä taksina.
Myös antiikkiauton myyminen voi tuottaa rahaa.
N. 100 € kuussa
vajaa parivuotias nissan leaf. Arvoa en tiedä mutta itse maksoin n.37000€ kaikkineen, en ikinä osta mitään rahoituksella enää ja viimeisestä talovelasta 15 vuotta...
Vakuutukset laajimmalla kaskolla, huolto ja sähköt lidlistä ilmaiseksi, ajettu nyt 15000km ja hyvin toimii kaikilla keleillä minun ajoissani.
Toki autosta arvonalenemaa, mutta enpä tiedä elänkö edes silloin, kun vaihtaisin seuraavaksi ja tuo osto hinta on vähemmän, kuin edellisen BMW 5 arvonalenema 10 vuodessa...
En lukenut koko ketjua, mutta paljon on kiinni siitä, osaako itse korjata auton vikoja. Pojallani on 80-luvun Saab, joka maksoi jonkin pari kolme tonnia. Saahan sitä välillä korjailla, mutta osaa korjata itse ja osat jostain netistä tilattuna tai tyyliin Motonetistä ovat aika edullisia. Jos jokin juttu itse tehtynä on 20 e, se on liikkeessä vähintään 200 e.
14-vuotias pieni perheauto. Maksettu ajat sitten, joten tahoituskulut 0€/kk
Vakuutusten bonukset tapissa, joten niiden osuus ehkä 10€/kk.
Huollot, pesunesteet, polttimot yms. ehkä 20€/kk,
Katsastusmaksu kuukautta kohti 5€
Keskumäärin yksi isompi huolto/uudet renkaat yms/vuosi eli noin 65€/kk
Kiinteät kulut siis 100€/kk (keskimäärin)
Polttoainekulut ehkä 100€/kk
Kokonaiskulut siis noin 200€/kk (minimissään)
Vierailija kirjoitti:
Minulla auto, josta ei velkaa. Superkasko maksaa 800 euroa vuodessa ja verot noin 200 euroa. Katsastus 80 euroa ja huolto 400 euroa. Tankkaan noin 2 kertaa kuussa 80 eurolla. Autopesu kerran kuussa 25 euroa, asukaspysäköntilupa muistaakseni 22 euroa kk. Eli noin 350 euroa kuussa jos ei tule korjaustarpeita. Ja niitähän tulee vuosittain, vähintäänkin kuluvia osia kuten jarrupaloja ja pyyhkijänsulkia jne.
Niin. Esim. renkaitakin pitää välillä ostella jne. Auton hankintahinta/arvon aleneminen tulisi myös huomioida kuukausilaskelmaan, oli sen jo maksanut tai ei.
Itsellä auton kulut yli 600 euroa kuussa, koska pitkä työmatka. Työttömänä ei tarvitsisi pitää autoa jolloin näppiin jäisi ihan yhtä paljon kuin töissä käydessä. Autoilua verotetaan järjettömästi. Ei tässä ole mitään järkeä nytkään ja vielä kallis sähköauto pitäisi ostaa, jos jatkossakin haluaa töissä käydä! Ei kiitos.
Mitähän se autoliiton plus-jäsenyys kustantaa, 10e/kk? Eli toistasataa vuoteen?
Osakasko muutaman kympin vuodessa autopalvelulla. Sisältö toki hiukan eri, autopalveluvakuutus ei maksa bensan loppumista, mut muuten toimii loistavasti.
Ei omavastuuta ja pääsee kotio/yöpymään hotelliin, jos reissussa kauempana.
Toki autoliiton lehti on kiva luettava.
Osakaskossa sisältö muuten laaja, eläintörmäys, Varkaus ja halutessa myös ilkivalta.
Jos on se tonnin-parin räpsy, riittää hyvin vakuutuksesi ja jos pöllitään/hakataan kappaleiksi, saa korvauksella vastaavan hintaluokan räpsyn tilalle.
Pelkkä liikennevakuutus jos on, ja vaikka ojaan ajat tai rengas puhkee, auto ei käynnisty, jne, maksat kympistä useisiin satoihin hinauksesta tai apuvirrasta.
Ehdoton kyllä, jos autolla liikkuu enempi ku kotipihassa.
Ja pitää vahtia kilometrejä, ettei vaan rajat ylity (tuossakin varmaan joku 10 000 km/vuoteen rajana).
Sitten kolmen vuoden jälkeen olet kuluttanut 36*400 = 14 400 euroa, eikä siitä rahasta jää itselle mitään. Jos olisit vaan maksanut osamaksua, niin koko loppuauton arvo olisi vielä itsellä siinä vaiheessa.
Leasingilla maksat sekä auton arvonaleneman että päälle vielä leasing-firman kulut ja liikevoiton. On varmasti älyttömän kannattavaa.