Uransa flopanneet akateemiset, jaetaan kokemuksemme!
Itsellä on kaksikin maisterin tutkintoa, mutta en koskaan päässyt työelämässä "nousuun". Osaan kyllä opiskella ja sillä tavalla oli kunnianhimoa, että olin hyvä tekemään opintosuorituksia, mutta työelämässä etenemiseen tarvittavia kykyjä tai kiinnostusta minulla ei taida olla...
Teen aika aika perushommaa (myynti, asiakaskoulutus ym.), palkka on ihan ok, mutta mitään kehitysmahdollisuuksia ei ole, eikä työ nyt mitään ruudinkeksimistä ole... välillä harmittaa ja kaipaisi jotain enemmän... mutta ikä alkaa kohta nelosella, että ei tässä ehkä enää uusia temppuja oppisikaan...
Kommentit (248)
[/quote] Tai sitten lähteä pois Suomesta. Opiskelu on muualla kallista, joten siellä arvostetaan vielä koulutusta.[/quote]
Arvostetaanko myös humanistista koulutusta?[/quote]
Kyllä, Lontoossa tuntemani humanisti on pankissa töissä :-D
Suomessa tuijotetaan niin tarkasti sitä, että on oikea tutkinto oikealta alalta. Ajatellaan kai, ettei ihmisellä ole kykyä oppia enää mitään. Mutta Britanniassa korkeakoulututkintoja ei ihan jokaisella ole, joten tehtävään pääsee, kunhan on joku tutkinto korkeakoulusta, tiedekunnasta viis.[/quote]
Tuo on totta, itse Kanadassa olin töissä finanssialalla, ja tutkinto oli luonnontieteistä. Oletus oli että jos on pitkäjänteisyyttä ja kykyjä suorittaa akateeminen tutkinto, niin on tarpeeksi älyä ja sinnikkyyttä oppia uutta senkin jälkeen.
Suomessa ylikoulutetaan ihan joka paikkaan. Rajat alojen välillä on jäykät ja ihmiset vahtivat mustasukkaisesti ettei vaan kukaan "väärän" koulutuksen saanut pääse viemään heidän työpaikkojaan. Lateraalisia uran vaihtoja on hankala tehdä, tälläkin palstalla ihmiset tuskailevat että töitä ei millään löydy, ja nyt täytyy palata moneksi vuodeksi taas koulunpenkille jotain uutta alaa opiskelemaan. Järkyttävää tuhlausta niin yksilölle kuin kansantaloudellekin![/quote]
Tämä.
Suomessa on hirttäydytty järkyttävään tutkintotittelilliseen yli'kouluttautumiseen'. Tulee pysyvästi pitämään Suomen työmarkkinat, yhdessä ay-mafiosojen vetämien mustasukkaisten ammattiliittojen kera, jäykkinä ja kykenemättöminä vastaamaan maailman ulkomarkkinoiden antamiin hyvinvoinnin edellytysten haasteisiin.
Mä olen vuosien jurnuttamisella kiivennyt 100t+ tuloluokkaan mutta tässä vaiheessa tuntuu kyllä Onlyfans fiksummalta vaihtoehdolta. Ei mitään elämää eikä vapaa-aikaa. Sisällöntuottajana olis helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Secretary kirjoitti:
En tiedä, olenko flopannut palkkamielessä, palkka n 3600e mutta kunnan sosiaalityön hommat eivät ole sitä mitä kuvittelin kun sosiaalityötä pääaineena luin. Eli jos luulet että työ on ihmisten kohtaamista niin olet todellakin väärässä! Paperitöitä: päätöksiä, palvelutarpeen arviointeja ym ym; nämä vielä menee mutta lisäksi julmettu määrä sihteerintöitä, koska sihteerejä vähennetty eli skannaat arkistoit buukkaat aikoja, siirtelet aikoja peruutat aikoja, opettelet ne muuttuvat tietojärjestelmät x 3....siirrät tietoja järjestelmistä toisiin, yrität saada korona-aikana suojattua videoyhteyttä toimimaan, jonotat it-tuessa....ja hei, muistetaanpa vielä päivittää intraa.
Niin, olen ylipalkattu sihteeri. Mikäs siinä jos kunta maksaa.
Kun lukee näitä tai miettii, mitä entiset kollegat tekevät yliopistolla, niin olen kernaasti ennemmin työtön yhteiskuntafilosofi! Saavat ne toiset enemmän rahaa joka kuukausi, mutta eipä tarvitse tuhlata elämäänsä kirjoittamalla jotain hölynpölytutkimusta ja uskotella siinä olevan jotain sisältöä. Byrokraattista potaskaa, rahoittajien ennakkoluulojen validointia ja yhteiskunnan rahojen kuppaamistahan tuo yhteiskunta-ala meillä on.
Kuulostat hieman katkeralta.
Kyllähän tuollaisen tilanteen tajuaminen jokaista rehtiä hyväntahtoista hieman harmittaa. Sivusta eri.
Vierailija kirjoitti:
Menetin työni monta vuotta sitten äitiyslomasijaiselleni. Yhdistyksellä töissä. En ollut koskaan päivääkään pois, en edes raskausaikana. Tehtävään sopiva koulutus, pidin työstäni. Sijaiseni oli puheenjohtajan tuttu. Koin vääryytenä ja siitä jäi sydämeeni pysyvä jälki.
Itsesi tähden: anna anteeksi ja elä eteenpäin.
[/quote] Riippuu, että mistä. Jos on rankattu yliopisto,niin sitten on varmasti hyvä. Jos ei ole,niin tutkinto vastaa Suomen amk- tutkintoa.
Minua kiinnostaisi tietää,että arvostetaanko Suomessa suoritettuja yliopistotutkintoja ulkomailla?[/quote]
Eiköhän tuo arvostus riipu alasta, työnantajasta, työkokemuksestakin...
Olin yllättynyt, että peukkujen perusteella suurin osa ei pidä amk+maisteria aitona maisterina..? Itsehän olisin päässyt sekä yliopistoon että amkhon, mutta koska valitsin amkn, niin en ilmeisesti voi enää ikinä olla oikea maisteri?
Entä jos käyn alusta alkaen yliopiston, olenko sitten oikea maisteri, vaikka onkin amk ensin käytynä? Pakko kai se sitten on, vaikka harmittaa käyttää elämästä ylimääräiset 3 vuotta siihen, että saisi legitimiteettiä muiden silmissä, viis asiaosaamisesta. Noh, teitä väheksyjiä ei sitten varmaan haittaa paikata valtion verotuloja sillä välin kun tavoittelen kandivaiheen kautta hyväksyntäänne?
Kyllä Suomenkin yliopistot kouluttavat yleisosaajia. Tietenkin joku oikeustieteellisen tutkinto pätevöittää monelle alalle, mutta tiedän ja tunnen myös humanisteja (pääaineena historia), joita on sijoittunut muuallekin kuin perinteisille historian aloille (opettaja ( joka itse tylsästi olen), museoalan asiantuntija, tutkija ( paikkoja harvassa ja apurahoja pitää kerjätä)). Löytyy toimittajia, tiedottajia, monen alan yrittäjiä, valtion ja kunnan yleisvirkamiehiä ( mm. poliisihallinnossa, trafilla, avilla, puolustusvoimissa jne.), pankkialalla, diplomaatteina ja tietenkin moni lisäksi politiikassa pätevöitynyt.
Olen kirjoittanut vastaavan viestin joko tähän tai johonkin muuhun ketjuun.
[/quote] AMK-mies on mies, joka tuntee jatkuvaa alemmuutta akateemisia miehiä kohtaan. AMK-mies on käynyt ammattikorkeakoulun ja on alkanut ymmärtää, ettei se ole mikään oikea korkeakoulu. AMK-miestä hävettää, ettei ole edes kandin tutkintoa elämässään saanut. AMK-mies ei kehtaa kysyttäessäkään kertoa taustoistaan, vaan mieluummin valehtelee olevansa jotain muuta, kuin AMK-mies.
AMK-miehiä, näitä elämänpudokkaita, löytää myös sairaaloista sairaanhoitajina ja ambulansseista ensihoitajina.[/quote]
Jos tuo kommentoija kirjoittaa vakavissaan, niin hän ei ole vielä päässyt tasolle, josta voisi edes pudotakaan.