Työkaverisi juttelevat Dubain ihanuudesta porukassa. Joku kysyy sinulta mitäs mieltä Dubaista? Oletko käynyt?
Mitä vastaat? Kerrotko todellisen mielipiteesi jos se on negatiivinen, myötäiletkö, vai ohitatko kysymyksen neutraalisti? Esim. "ei ole mun tyyppinen paikka" menemättä yksityiskohtiin?
Aloitin uudessa työpaikassa ja sattui tuollainen tapaus, olin lähellä alkaa puhua orjatyövoimalla rakennetusta kaupungista jne. mutta pysäytin itseni koska tajusin että ketään noista ei voisi vähempää kiinnostaa kuulla tuollaisista todellisista asioista kun puhutaan lomista.
Miten itse toimitte noissa tilanteissa?
Kommentit (70)
Vastaisin että vanhempieni kanssa tullut käytyä, omaa tarkempaa ja suoraa mielipidettä en kertoisi, ellei ihmisoikeuksista puhuttaisi. Lapsena ei minulla tietysti ollut mahdollista ottaa kantaa enkä noista asioista tajunnutkaan silloin. Olihan se hieno paikka, mutta jos yksin matkustelisin niin ei sinänsä kiinnosta mennä sinne. Vanhempani tykkäävät lämpimistä ja luksusta muistuttavista paikoista, minä puolestani en. Haluaisin käydä enemmän historiallisissa paikoissa, esim. Lontoo tai Pariisi.
Sanon, etten käy rantlomilla ja kerron mitä oopperaa näin Pariisissa viimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin suoraan etten pidä heidän ihmisoikeustilanteestaan.
Voihan olla että työkaverit eivät oikesti ole ajatelleet asiaa. Hyvähän se olisi jos heräisivät miettimään matkakohteen eettisiä ongelmia.
Ei ne asiat hyssyttelemällä muutu.
Työkaveri kävi joku aika tuolla ja taatusti tiesi ongelmat. Halusi vain päästä lämpimään. Suurin osa kyllä tietää mihin on menossa, ei vaan kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
On yksi kaupunki mu-slmialueella, jossa haluaisin ihan kulttuurillisista syistä käydä: Istanbul.
Mutta sitten iskee se yökreaktio sitä koko zydeemiä kohtaan. Olen jättänyt ja jätän edelleen väliin.
Mulla myös Istanbul. Haluaisin mennä mutta muistan sitten kaiken kuran mikä liittyy kulttuuria. Jää käymättä.
Sanoisin, että en ole käynyt. Valehdellako pitäisi? Ihmisoikeuskysymyksistä minulta ei käsittääkseni kysytty, joten miksi niistä mitään kommentoisinkaan?
Sanoisin etten ole käynyt, eikä ole sen kummempaa mielipidettä paikasta. Yksi kaupunki muiden kaupunkien joukossa.
Sanon, että en ole käynyt enkä mene, koska arabikulttuuri ei minua kiinnosta.
Kerron suoraan ettei siellä ole minulle mitään nähtävää. Koko paikka on muutenkin noussut sellaiseksi massaturismihittikohteeksi johon on pakko päästä jotta olisi cool nyt kun samaa mielikuvaa ei saa enää Thaimaasta.
Naapurimaa Oman voisi olla oikeasti kiinnostavaa maa luonnon vuoksi ja siksi että on harvoja rauhallisia ja perinteikkäitä arabimaita.
En tiedä, miten toimisin, mutta itse tykkään, että asioista voi puhua. Jos joku on just hehkuttamassa lomaansa, niin on varmaan fiksumpi olla hiljaa siinä tilanteessa. Mutta jossain toisessa yhteydessä mielipiteensä voi tuoda julki.
Mun yksi työkaveri sanoi kerran kahvipöydässä, ettei hän voisi ajatellakaan matkustavansa tiettyyn kohteeseen naisten aseman vuoksi. Itse en ollut ajatellut lomailua siltä kannalta aiemmin lainkaan. Hyvä, että näistäkin puhutaan.
Sanoisin että koska olen nainen, en suostu lomailemaan maassa jossa naisilla ei ole tasavertaisia ihmisoikeuksia. Lisäksi inhoan hiekkaerämaata ja keinotekoista miljöötä.
Pidän juntteina riistohallinnon tukijoina sinne meneviä turisteja, mutta siellä käyneille työkavereille olen vain hymistellyt ja vaihtanut aihetta.
Sanoisin "en tiedä, en ole käynyt" ja pitäisin muut mölyt mahassa. En rupea toisten thaikkumatkojakaan maustamaan hallituksen lapsiprostituutiopolitiikasta keskustelemisella.
On ihan kaksi eri asiaa, pidätkö vartin monologipaasauksen vai keskusteletko asiasta. kahvipöytäkeskusteluissakin voi olla eri mieltä, mutta fiksut aikuiset kyllä osaavat asiansa muotoilla rakentavasti.
Toteaisin, että en ole käynyt eikä ole suunnitteilla käydä. Matkustan paljon mutta aivan eri tyyppisiin kohteisiin.
Mikä siellä Dubaissa oikeesti on niin hienoa? Pelkkää aavikkoa ympärillä ja vähän merta ja korkeita kapitalistisia moderneja rakennuksia. Olis edes samanlaista meininkiä kun tuhannen ja yhden yön saduissa.
Vierailija kirjoitti:
En matkustaisi orjatyövoimalla rakennettuun paikkaan, jossa ihmisoikeuksista ei ole tietoakaan.
Mitäs sitä asiaa kiertelemään. En häpeä olla avoimesti sitä mieltä että tuommoinen paikka ei houkuta mitenkään.
Kannattaa sitten pysyä hyvin kaukana lähes kaikista vanhoista kaupungeista, ne kun on kaikki rakennettu orjatyövoimalla.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin suoraan etten pidä heidän ihmisoikeustilanteestaan.
Voihan olla että työkaverit eivät oikesti ole ajatelleet asiaa. Hyvähän se olisi jos heräisivät miettimään matkakohteen eettisiä ongelmia.
Ei ne asiat hyssyttelemällä muutu.
Nuo paasaamiset ja syyllistämiset eivät Istu työympäristöön.
Olen muutoinkin täynnä näitä moraaliposeeraajia ja hyvesignaloijia että enpä hyvänä tuota pitäisi. Korvan taakse menisi vaikutelma suvaitsemattomasta ja ankeasta paasaajasta.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En matkustaisi orjatyövoimalla rakennettuun paikkaan, jossa ihmisoikeuksista ei ole tietoakaan.
Mitäs sitä asiaa kiertelemään. En häpeä olla avoimesti sitä mieltä että tuommoinen paikka ei houkuta mitenkään.Kannattaa sitten pysyä hyvin kaukana lähes kaikista vanhoista kaupungeista, ne kun on kaikki rakennettu orjatyövoimalla.
Ainakaan Egyptiin ei voi mennä, ei Roomaan, ei Pariisiin jne yms.
On yksi kaupunki mu-slmialueella, jossa haluaisin ihan kulttuurillisista syistä käydä: Istanbul.
Mutta sitten iskee se yökreaktio sitä koko zydeemiä kohtaan. Olen jättänyt ja jätän edelleen väliin.