Kertokaa outoja ratkaisuja lasten nimeämisessä!
Mitä vanhempien nimivalintoja olet ihmetellyt? En hae nyt välttämättä vain niitä erikoisia nimiä, vaan esimerkiksi nimiä, joissa outo mielleyhtymä, lapsia jotka nimetty kyseenalaisen esikuvan mukaan tai esimerkiksi sisarussarjassa nimiä, jotka ovat keskenään erityyppisiä...
Kommentit (367)
Olettepa te ahdasmielisiä.
Vanhemmat antavat lapsilleen juuri sen nimen jonka haluavat. Kunhan se on hyväksytty.
Pitäkää se tunkkinne.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehen perheessä on kierrätetty samoja nimiä lapsilla niin, että vanhin on tyyliin Sami Julius ja sitten yksi poika on Julius Artturi. Tytöillä sama homma ja vielä niin, että tuo tytöille käytetty nimi on naispuolinen versio tuosta poikien nimestä eli yksi tyttö on tyyliä Julia Katariina ja toinen on sitten Matleena Veera Julia. Vähän hassua, kun ois noita nimiä kuitenkin olemassa ihan yllin kyllin. Vielä enemmän kyllä ihmettelen Heikki Heikkilöitä ja Matti Mattiloita. Eikö mitään muuta keksinyt?
Joku nimi saattaa olla niin rakas, että se halutaan antaa kaikille lapsille jossakin muodossa. Itse taas enemmän arvostan sitä, jos annetaan suosiolla kaikille lapsille se sama nimi toiseksi nimeksi, jos kerta nimi on hyvin rakas. On täysin ok, jos lapset ovat Matti Juhani ja Mauno Juhani tai Eevi Helena, Aino Helena ja Lilja Helena. Tällainen on jopa sisarusten kannalta kiva ratkaisu, eipähän tule mustasukkaisuutta siitä, miksi sisarus on saanut suvussa kulkevan, tärkeän nimen ja itse ei ole.
Omien vanhempieni logiikka.
Veljeni sai toiseksi etunimeksi nimen, joka on kulkenut suvussa useammalla miehellä. Hyvin tavallinen toinen nimi, luokkaa Olavi. Sen sijaan, että minä olisin saanut jonkun suvussa kulkeneen naisten nimen, niin vanhempani keksivät minulle yhdysnimen, luokkaa Marjaleea. Aina saan olla selittämässä, että ei ole Marja-Leena, vaan Marjaleea yhteen, ei väliviivaa ja leea pienellä. Sitten me sisaruksina ollaan luokkaa Antti Olavi ja Linnea Marjaleea.
En käsitä tuota logiikkaa. Mieluummin minä olisin ottanut suvusta jonkun Elman, Hildan tai Lindan kuin tuon Marjaleean. Kaikista eniten ärsyttää se, että tuo Marjaleea menee herkästi sekaisin yleisempien nimien kanssa, eikä nimi ole edes mikään yhdistelmä suvussa kulkevia nimiä. Sen nyt jotenkin ymmärtäisi, jos toinen nimi olisi ollut joku Elma-Linda edesmenneiden sukulaisten mukaan.
Lapsena olin kateellinen, kun veljellä oli suvussa kulkeva nimi ja itselläni ei. Aikuisena lähinnä ärsyttää, kun toinen nimeni on vaikea monella tavalla ja kaikkea muuta kuin kaunis. Ja kun joku kysyy, miksi en vain vaihda toista nimeäni, niin ei huvita käydä nimenmuutosprosessia läpi ja maksaa kaikkien korttien yms uusimista.
Nyrkkisääntönä pitäisin, että todella harvoin ne ihan itse väkerretyt nimet on onnistuneita, esim. edellisestä esimerkistä Marjaleea.
Kaikki oudosti muunnellut nimet menee samaan kategoriaan: Aanna, Azta, Aiino, Eelli, Emivia, Eerini, Oko, Olly jne. Vaikeita on myös Ia, Lia, Iia, Ea ym.
Omaperäisyys on kiva, mutta turha vaikeuttaa lapsen elämää.
T: tylsä ja vähän kyllästynyt ope
Se epämukavuus ja myötähäpeä mikä aina iskee kun tuoreet vanhemmat kiherrellen paljastaa nimiäisissä (juu ei mitään last season ristiäisiä tod hei) kuukausitolkulla pantatun suuren valtionsalaisuuden ja se on sitten yet another "Henny Hyrskynmyrskyn Jerome" tai "Niamia Tähtitaivas Leia".
Kauheita on myös kaikki menneisyyden roskalaarista kaivetut Ritvat, Tarjulit, Uolevit, Tuomot ja Taistot.
Vierailija kirjoitti:
Se epämukavuus ja myötähäpeä mikä aina iskee kun tuoreet vanhemmat kiherrellen paljastaa nimiäisissä (juu ei mitään last season ristiäisiä tod hei) kuukausitolkulla pantatun suuren valtionsalaisuuden ja se on sitten yet another "Henny Hyrskynmyrskyn Jerome" tai "Niamia Tähtitaivas Leia".
Kauheita on myös kaikki menneisyyden roskalaarista kaivetut Ritvat, Tarjulit, Uolevit, Tuomot ja Taistot.
Olen satavarma, että joku nappaa nämä tuosta käyttöön.. :D
""Henny Hyrskynmyrskyn Jerome" tai "Niamia Tähtitaivas Leia""
Siskokset Mia-Maarit ja Pia-Mari ja sitä luokkaa. Äiti oli nipo päällepäsmäri ja kimitti näitä litanioita kovalla tempolla.
Sisarukset Iipi, Eepi, Aapo.
Olikohan äiti vähän Uupu
Aikoinaan nuorena eräs tuttuni luki runsaasti ns. kioski rakkaustarinoita. Tuntui ikävältä kun lapset nimettiin sieltä poimittujen nimien perusteella , ei lainkaan Suomalaisia nimiä, pahalta kuulostaa kun tavallinen Virtanen saa nimekseen täysin sopimattoman ulkomaisen nimen itselleen äitinsä fantasioiden ja romanttisten tarinoiden mukaan.
Olikohan ne yhdet siskokset Iiris ja Iiri, veli samansuuntainen Iiro tmv.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan nuorena eräs tuttuni luki runsaasti ns. kioski rakkaustarinoita. Tuntui ikävältä kun lapset nimettiin sieltä poimittujen nimien perusteella , ei lainkaan Suomalaisia nimiä, pahalta kuulostaa kun tavallinen Virtanen saa nimekseen täysin sopimattoman ulkomaisen nimen itselleen äitinsä fantasioiden ja romanttisten tarinoiden mukaan.
Juu, luokkaa Angelica Nyyssönen on vähän korni.
Onkohan ne kaikki Ridget, Thornet, Sallyt , Brooket jo aikuisia? Miltähän tuntuu asioida, "Ridge Huttunen tässä hei". Tunnetteko ketään, Kaunari-lasta?
Lapseni entisellä luokkakaverilla oli monta sisarusta ja kaikkien nimi oli nelikirjaiminen ja alkoi T-kirjaimella. Oli Tino, Tara, Tiki, Timi ja ties mitä. Vanhemmat tyyliin Sanna ja Matti.
Ilse Amalia, Tuija Onerva, Jyri Kaapo, Kai Yrjänä, Kyösti Sauli Oskari, Pekka Tauno Oskari.
Yhdellä perhellä oli sukunimi, joka sattuu olemaan usealla julkkiksella. Niinpä lapset nimettiin näiden julkkisten täyskaimoiksi.
Malliin "Mauno Henrik Koivisto". Oikea nimi ei siis ollut tuo Koivisto.
Yhdessä suvussa taas oli ihan kälyjenkin välille levinnyt villitys, että lapset nimettiin Euroopan kuninkaallisten mukaan. Siellä on sitten suku täynnä melkein siniverisiä.. :D
Suvussa on vauvana kuollut lapsi, ja seuraavalle lapselle annettiin täsmälleen identtinen nimi, siis molemmat etunimet!! En ymmärrä miksi näin. Tuohan ei onnistu enää nykyään. Se ei ole sallittua. Kyllä jokainen lapsi ansaitsee oman nimen, että erottuu.
Vähän kalskahtaa etenkin jälkikäteen Karla Karmala. Eikö 101 Dalmatialaista ollut vielä ilmestynyt?
no erikoisin on tämä Youtube-julkkis perheen lasten nimet. Tyyliin Kleopatra, fantasia nimet, King James (Raamatun tunnetuin englanninkielinen versio, "King James version" mukaan kai nimetty luulen). Luulin ettei suomessa saa antaa liian outoja nimiä, mut en tiedä miten nämä sai antaa.
Leonardo, Cleopatra, Jerusalem, D'Artagnan, Shakespeare, Romeo, Nefertiti, King James, Aphrodite ja Omega.
Mun miehen perheessä on kierrätetty samoja nimiä lapsilla niin, että vanhin on tyyliin Sami Julius ja sitten yksi poika on Julius Artturi. Tytöillä sama homma ja vielä niin, että tuo tytöille käytetty nimi on naispuolinen versio tuosta poikien nimestä eli yksi tyttö on tyyliä Julia Katariina ja toinen on sitten Matleena Veera Julia. Vähän hassua, kun ois noita nimiä kuitenkin olemassa ihan yllin kyllin. Vielä enemmän kyllä ihmettelen Heikki Heikkilöitä ja Matti Mattiloita. Eikö mitään muuta keksinyt?