Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa outoja ratkaisuja lasten nimeämisessä!

Vierailija
03.05.2020 |

Mitä vanhempien nimivalintoja olet ihmetellyt? En hae nyt välttämättä vain niitä erikoisia nimiä, vaan esimerkiksi nimiä, joissa outo mielleyhtymä, lapsia jotka nimetty kyseenalaisen esikuvan mukaan tai esimerkiksi sisarussarjassa nimiä, jotka ovat keskenään erityyppisiä...

Kommentit (367)

Vierailija
181/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no erikoisin on tämä Youtube-julkkis perheen lasten nimet. Tyyliin Kleopatra, fantasia nimet, King James (Raamatun tunnetuin englanninkielinen versio, "King James version" mukaan kai nimetty luulen). Luulin ettei suomessa saa antaa liian outoja nimiä, mut en tiedä miten nämä sai antaa.

Leonardo, Cleopatra, Jerusalem, D'Artagnan, Shakespeare, Romeo, Nefertiti, King James, Aphrodite ja Omega.

Kymmenlapsisen perheen lasten nimet ja syntymävuodet ovat Leonardo De Valentino (1998), Cleopatra BambiTaina Baby (1999), Jerusalem Judge (2002), Romeo Romeo Indiana (2004), D'artagnan Angel (2007), Shakespeare Winter Fox (2010), Nefertiti Butterfly Bambitaina (2014), Kingjames Ocean Fox (2015), Aphrodite Princess Bambitaina (2016) ja Omega Royal Fox (2017).

lähde wikipedia, ei riko yksityisyydensuojaa, koska itse kertovat.

Vierailija
182/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mun tytöt😄. Kun olin 21 Janita oli mielestäni maailman kaunein nimi ja esikoinen sai sen. Kun olin 30 ja sain toisen tyttären,nimimakuni oli muuttunut ja  tytöstä tuli Kerttu. Toisetkin nimetkin on tyyliä,en nyt paljasta oikeita kokonimiä mutta tyyliin Janita Isabella Victoria ja Kerttu Helmi Esteri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden suvun jossa annetaan aina sama toinen nimi pojille. Hieman ihmettelen koska eikö se sukunimi ole sama nimi. Eli veljeksillä on malliin nimi Pekka Hermanni, Mikko Hermanni, Kalle Hermanni. Sanoivat että se on heillä niinku perinne. Todennäköisesti jäänyt kirkonkirjoista kun siellä on lukenut aina antti hermanninpoika jne. mutta pölhökit luulleet että se on toinen nimi joka kulkee suvussa.

Vierailija
184/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan nuorena eräs tuttuni luki runsaasti ns. kioski rakkaustarinoita. Tuntui ikävältä kun lapset nimettiin sieltä poimittujen nimien perusteella , ei lainkaan Suomalaisia nimiä, pahalta kuulostaa kun tavallinen Virtanen saa nimekseen täysin sopimattoman ulkomaisen nimen itselleen äitinsä fantasioiden ja romanttisten tarinoiden mukaan.

Mistä tiedät mistä ne nimet oli löydetty?

Vaikka sukunimi olisikin tyyliä Virtanen, niin esimerkiksi suvussa voi silti olla monenlaisia nimiä.

Vierailija
185/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin muistan lukeneeni joskus, että lapsille annettiin Kauniit ja rohkeat -nimiä silloin kun se oli suosittu, mutta en ole kyllä koskaan tavannut yhtäkään Ridgeä tai Brookea tms. Oletan, että vaihtoivat nimensä.

Vierailija
186/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mio 

My 

Mea

Jne 

Vierailija
187/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien vanhempieni logiikka.

Veljeni sai toiseksi etunimeksi nimen, joka on kulkenut suvussa useammalla miehellä. Hyvin tavallinen toinen nimi, luokkaa Olavi. Sen sijaan, että minä olisin saanut jonkun suvussa kulkeneen naisten nimen, niin vanhempani keksivät minulle yhdysnimen, luokkaa Marjaleea. Aina saan olla selittämässä, että ei ole Marja-Leena, vaan Marjaleea yhteen, ei väliviivaa ja leea pienellä. Sitten me sisaruksina ollaan luokkaa Antti Olavi ja Linnea Marjaleea. 

En käsitä tuota logiikkaa. Mieluummin minä olisin ottanut suvusta jonkun Elman, Hildan tai Lindan kuin tuon Marjaleean. Kaikista eniten ärsyttää se, että tuo Marjaleea menee herkästi sekaisin yleisempien nimien kanssa, eikä nimi ole edes mikään yhdistelmä suvussa kulkevia nimiä. Sen nyt jotenkin ymmärtäisi, jos toinen nimi olisi ollut joku Elma-Linda edesmenneiden sukulaisten mukaan.

Lapsena olin kateellinen, kun veljellä oli suvussa kulkeva nimi ja itse

Marjaleea kuulostaa kauniilta mielestäni.

Vierailija
188/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lasten knimet alkaa eri kirjaimilla ja nimissä on eri määrä kirjaimia. Sekin on outoa jos yhdellä lapsella on kaksi nimeä ja toisella kolme.

Vierailija
189/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen antanut lapsilleni sen etunimen mistä olen tykännyt, toisen nimen sillä perusteella että se sopii hyvin lausuttaessa etunimen ja sukunimen kanssa. Tosin ensimmäiselle lapselleni mieheni antoi nimen, olisin itse halunnut jonkun muun nimen, mutta olimme sopineet että hän antaa ekalle ja minä toiselle, joten pidin suuni kiinni. Kolmannella on minun periaatteilla annettu nimi.

Vierailija
190/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok ja normaalia, että kaksosille annetaan toisiinsa sointuvat nimet. Mutta jos ne nimet ovat jostain lastenohjelmasta poimittuja kuten Tiku ja Taku tai Mortti ja Vertti, se paljastaa aika hyvin, että vanhemmat eivät pidä lapsiaan yksilöinä, eikä vahingossakaan ajattele asiaa lasten kannalta.

Vierailija
191/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pätee tutkimusten valossa ja on tullut törmättyä asiaan itsekin. Monissa perheissä vanhemmat antavat ensimmäiselle/ensimmäisille lapsille tavallisemmat nimet, mutta nuorempien lasten kohdalla ollaan kokeilevampia. Hyvä esimerkki on Ampujan perhe, löytyy googlaamalla. Ekat lapset on Emma Amanda ja Onni Amadeus, nuorimmat ovat Kisu Kirsikka, Pinkki Pippuriina ja Oodi Nuppuliina.

En ole itse ikinä ymmärtänyt, miksi ne kovin erikoiset nimet pitää antaa omille lapsille. Vanhemmat ovat usein näitä "Janne ja Sari" luokkaa olevia vanhempia, jotka harmittelevat omien nimien tavallisuutta. Ottaisivat itselleen uuden etunimen sen sijaan, että lapselle annetaan todella erikoinen nimi.

Vierailija
192/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet pelannut jonkin vuoden lätkää, käyttänyt heroiinia ja katsonut liikaa Sons Of Anarchya. Niin tietysti annat pojallesi nimen JAX.

Vierailija
193/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleen on jäänyt kasteilmoitus, jossa lapsen toiset nimet oli Myy Maria, eli tyyliä Jadessa Myy Maria. Mietin, että oliko tää joku vanhempien uratoive lapselle vai mitä.

Vierailija
194/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukset ovat elinikäinen tiimi. Kukaan ei tunne toista yhtä hyvin kuin sisarus, jos ikäero ei ole kovin suuri tai vaikka olisikin. Vanhempien vastuulla on sitouttaa sisarukset toisiinsa että heistä olisi turva toisilleen, kun vanhemmat kuolevat pois.

Vierailija
195/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisarukset ovat elinikäinen tiimi. Kukaan ei tunne toista yhtä hyvin kuin sisarus, jos ikäero ei ole kovin suuri tai vaikka olisikin. Vanhempien vastuulla on sitouttaa sisarukset toisiinsa että heistä olisi turva toisilleen, kun vanhemmat kuolevat pois.

Miten tämä liittyy nimiin?

Vierailija
196/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka lapsi sai kaikki suvun perinnenimet, tyyliin Matilda Aina Paavalintytär toisen nimesin kuten itse halusin, tyyliin Ruska Silmu Aurinko, ja kolmannen nimet keksi mies tyyliin Sisu Urho Max. Eivät sovi yhtään yhteen :D

Vierailija
197/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä pätee tutkimusten valossa ja on tullut törmättyä asiaan itsekin. Monissa perheissä vanhemmat antavat ensimmäiselle/ensimmäisille lapsille tavallisemmat nimet, mutta nuorempien lasten kohdalla ollaan kokeilevampia. Hyvä esimerkki on Ampujan perhe, löytyy googlaamalla. Ekat lapset on Emma Amanda ja Onni Amadeus, nuorimmat ovat Kisu Kirsikka, Pinkki Pippuriina ja Oodi Nuppuliina.

En ole itse ikinä ymmärtänyt, miksi ne kovin erikoiset nimet pitää antaa omille lapsille. Vanhemmat ovat usein näitä "Janne ja Sari" luokkaa olevia vanhempia, jotka harmittelevat omien nimien tavallisuutta. Ottaisivat itselleen uuden etunimen sen sijaan, että lapselle annetaan todella erikoinen nimi.

Miksi ei? Niin sanotusti todella erikoinen nimi voi olla ihan kivakin. Toisella vanhemmallani on nimi joka on varmaan ainoa Suomessa tai sitten ihan yksi tai kaksi kaimaa. En osaa kuvitella häntä minkään toisen nimisenä, pitää itsekin nimestään.

Omasta mielestäni on hyvä, että ihmiset antaa lapsilleen muitakin nimiä kuin niitä suosituimpia ja yleisimpiä, sehän olisi ihan kauhean tylsää jos nimivalikoima olisi tosi suppea mistä valita. Kaikki nimet on myös joskus olleet uusia nimiä, ensin on tietty kauhisteltu että voi, tuollainen nimi, mutta sitten siihen on tavallaan totuttu ja muutkin ovat löytäneet kyseisen nimen.

Vierailija
198/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä keskustelua lukiessa mietin vaan, että mikä nyt sitten olisi se oikeaoppinen tapa nimetä lapsi, kun nimi ei saa olla sitä, tätä tai tuota. Lisäksi sisarusten nimet ei saa olla liian erilaisia jne.

Vierailija
199/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että lasten knimet alkaa eri kirjaimilla ja nimissä on eri määrä kirjaimia. Sekin on outoa jos yhdellä lapsella on kaksi nimeä ja toisella kolme.

Just, ne Aino, Aila, Amos, Aapo -nimiperheet vasta tylsiä onkin.

Vierailija
200/367 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan nuorena eräs tuttuni luki runsaasti ns. kioski rakkaustarinoita. Tuntui ikävältä kun lapset nimettiin sieltä poimittujen nimien perusteella , ei lainkaan Suomalaisia nimiä, pahalta kuulostaa kun tavallinen Virtanen saa nimekseen täysin sopimattoman ulkomaisen nimen itselleen äitinsä fantasioiden ja romanttisten tarinoiden mukaan.

Mistä tiedät mistä ne nimet oli löydetty?

Vaikka sukunimi olisikin tyyliä Virtanen, niin esimerkiksi suvussa voi silti olla monenlaisia nimiä.

Sattumalta hyvin tuttu henkilö. Aivan sukulainen.😛😛

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi