Opettajana ihmettelen, että mitä opetan vikat viikot koulussa
Kun etäopetusta päätettiin pitää 13.5. saakka tein aineenopettajana suunnitelman, mitkä asiat ehdin tänä aikana opettaa ja mitä jätän kahdelle vikalle viikolle. Mietin suunnitelmat myös sen mukaan, että palaamme kouluun omalla lukujärjestyksellä ja sen lisäksi myös mitä opetan jos etätyöt jatkuvat. Nyt mennäänkin ilmeisesti ihan muilla lukujärjestyksillä, sillä koulussani suunnitellaan vuorosysteemiä tilojen vähyyden ja suurten ryhmien vuoksi. Milloin saan tietää, montako tuntia minulle jää minkäkin opetusryhmäni kanssa? Ei mitään käsitystä. Kiristänkö tahtia jo ensi viikosta. Todella huonosti mietitty, miten oikeasti koulun arjessa asiat hoituvat.
Kommentit (548)
Laitat lapset tekemään kännykällä jotain tietovisajuttuja (sellaisia ainakin omat lapset ovat tehneet paljon).
Voit myös opettaa lapsille kuinka voivat organisoida koululakon nettivaikuttamisen avulla. Voisit laittaa heidät myös etsimään syitä sille, miksi Marinin hallitus on ylittänyt toimeentulevat valtansa.
Ei tarvitse olla lähikontaktissa.
Se olisi globaalia kasvatusta.
Eihän ne oppilaat ole tähänkään asti kahtena viimeisenä viikkona tehneet mitään, kaikenmaailman haahuiluahan se on yleensä ollut. Mielestäni täysin järjetöntä laittaa lapsia kouluun loppuajaksi, opettajat olisi arvosanojen miettimisen yhteydessä voitu ohjeistaa soittelemaan jokaisen oppilaan kotiin ja oppilaan kuulumisia kyselemään, siinä ois ollut jotain järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittuneena olen lukenut ketjua. Ei tässä aloituksessa oikeasti kysytä, mitä ihmettä koulussa opettaisi viimeiset viikot. Tässä kysytään, että onko koko kouluun palaamisessa mitään järkeä. Kaikki rajoitukset yhteisten tavaroiden käytössä, retkien perumiseset, kevätjuhlien perumiset, vaatimus pienistä opetusryhmistä ja yhden opettajan pysymisestä saman ryhmän kanssa koko 2,5 viikkoa eivät ole mitenkään järkevässä suhteessa siihen, että arvosanat on jo annettu ja taudin leviämisestä on suuri riski. Siitä tässä on kyse.
Siis arvosanat on jo annettu, mutta mitään tarvetta ei ole jäänyt esim. huonosti etäopetettavien asioiden perillemenon varmistamiseen?
Taudinleviämisriskin on asia erikseen, jonka mukaan koulujen avaamisajankohta tulisi arvioida tarkkaan. Tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa, että opettajat vaativat koulujen kiinnipitämistä, sillä ettei "tarvetta ole". Entä mitä mieltä ovat vanhemmat tai oppilaat itse?
Mielikuvitusta päiviin kirjoitti:
Opettaja, anna tukiopetusta. Kysyt oppilailtasi, mitkä olivat etäopetuksessa asioita, joita haluavat kerrata. Ei siinä, mitään taitotemppuja tarvita. Lapsille ei pidä jäädä etäopetuksesta tunne, ettei käsitä joitain asioita, joita edellytetään. Vanhemmat auttoivat, mutta ei heidän tehtävänä pitänyt ottaa opettajan roolia. Opetttaja sen palkan nostaa. Vanhemmat ei mitään.
Ja sitten loppuaika voidaan kuunnella lasten mielialoja ja keskustella. Se rauhoittaa mieltä, varsinkin jos kotona ollut ikävät olot. Opettajat, jakakaa toiveikkuutta oppilaillenne.
Oikeasti, ainoat oppilaat jotka haluavat oppia, ovat niitä kympin oppilaita. He voivat kysellä jotain epäselväksi jäänyttä. Mutta ei niitä kiinnosta, jotka oikeasti ovat pihalla. Heidät pitää aina muutenkin pakottaa ja kiristää tukiopetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Nythän on ihan loistava tilaisuus tehdä sitä, mihin normaalin koulunkäynnin ohella ei tunnu olevan aikaa, eli vahvistaa nuorten tunnetaitoja. Opeta nuorille itsen ja toisten hyväksymistä, ja keskustelkaa korona-ajan herättämistä tuntieista.
Tämä on vanhempien tehtävä ja se olisi tullut tehdä siinä joskus kolmen vanhana.
Yksikään murkku ei tod halua keskustella tunteistaan koko luokan - tai edes puolen luokan - kuullen.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun perusteella vaikuttaa siltä, että aika harva tietää ja ymmärtää, mikä on aineenopettajan ja luokanopettajan koulutuksen ero, tai millainen aineenopettajien työkenttä noin ylipäänsä on.
Aika moni sen kyllä tietää ihan omien koulumuistojensakin perusteella.
Aloittaja vain ei huomannut kertoa, kumpaa on.
Ihmettelen silti aineenopettajien avuttomuutta. Ehkä se lähtee siitä, että kuvitellaan, että opetus on tilanne, jossa opettaja tietää enemmän kuin oppilaat, ja että opettajan tehtävä on jakaa sitä tietoa. Voisihan homman organisoida niinkin, että opettaja oppiaineesta riippumatta kartoittaa, mitkä asiat etäopiskelun aikana ehkä ovat jääneet epäselväksi. Joku oppilas on ne ymmärtänyt, toinen ei; miksi eivät voi jakaa tietoa toisilleen? Tai tehkää koko koulu näin ja konsultoikaa kunkin aineen omaa opettajaa visaisimmissa tapauksissa.
Minulla itselläni on tietotekniikan ammatillisen opettajan koulutus, joskaan en juuri nyt tee sitä työkseni. Sillä alalla ainakin pitää pystyä toimimaan myös tilanteessa, jossa itse ei tiedä jotain mutta joku oppilas tietää; ala kun kehittyy niin nopeasti. Eli opetusaiheena yhteistyötaidot, tiedon hankinta ja jakaminen, toiminta uudessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne oppilaat ole tähänkään asti kahtena viimeisenä viikkona tehneet mitään, kaikenmaailman haahuiluahan se on yleensä ollut. Mielestäni täysin järjetöntä laittaa lapsia kouluun loppuajaksi, opettajat olisi arvosanojen miettimisen yhteydessä voitu ohjeistaa soittelemaan jokaisen oppilaan kotiin ja oppilaan kuulumisia kyselemään, siinä ois ollut jotain järkeä.
Nämä arvosanat tulevat kaikkialla esille. Onko tämä nykyään opettajan tärkein tehtävä? Ei siis itse opettaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittuneena olen lukenut ketjua. Ei tässä aloituksessa oikeasti kysytä, mitä ihmettä koulussa opettaisi viimeiset viikot. Tässä kysytään, että onko koko kouluun palaamisessa mitään järkeä. Kaikki rajoitukset yhteisten tavaroiden käytössä, retkien perumiseset, kevätjuhlien perumiset, vaatimus pienistä opetusryhmistä ja yhden opettajan pysymisestä saman ryhmän kanssa koko 2,5 viikkoa eivät ole mitenkään järkevässä suhteessa siihen, että arvosanat on jo annettu ja taudin leviämisestä on suuri riski. Siitä tässä on kyse.
Siis arvosanat on jo annettu, mutta mitään tarvetta ei ole jäänyt esim. huonosti etäopetettavien asioiden perillemenon varmistamiseen?
Taudinleviämisriskin on asia erikseen, jonka mukaan koulujen avaamisajankohta tulisi arvioida tarkkaan. Tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa, että opettajat vaativat koulujen kiinnipitämistä, sillä ettei "tarvetta ole". Entä mitä mieltä ovat vanhemmat tai oppilaat itse?
Tarvetta ei ole, koska kyllä etäopetuksessa pystyy ihan hyvin kontrolloimaan kuka osaa, ja antaa tarvittaessa yksityisopetusta. Lähiopetuksessa tämä ei tule yhtään paremmin edes onnistumaan, jos oma aineenopettaja ei ollenkaan opeta ainetta. Luokanvalvojalle voi tietty viedä monisteita, jotka jakaa luokan täytettäväksi. Mutta sellaiset olisi yhtä hyvin tehty verkossa, ilman lasten raahaamista kouluun ja sairastumisen uhkaa.
Teinit eivät halua kouluun oppimisen tai kotiasioista kertomisen vuoksi, vaan pitääkseen hauskaa kavereitten kanssa. Eivät vapaaehtoisesti opiskele mitään. Vanhemmat taas haluavat päästä eroon jälkikasvustaan.
- ope minäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun perusteella vaikuttaa siltä, että aika harva tietää ja ymmärtää, mikä on aineenopettajan ja luokanopettajan koulutuksen ero, tai millainen aineenopettajien työkenttä noin ylipäänsä on.
Aika moni sen kyllä tietää ihan omien koulumuistojensakin perusteella.
Aloittaja vain ei huomannut kertoa, kumpaa on.
Ihmettelen silti aineenopettajien avuttomuutta. Ehkä se lähtee siitä, että kuvitellaan, että opetus on tilanne, jossa opettaja tietää enemmän kuin oppilaat, ja että opettajan tehtävä on jakaa sitä tietoa. Voisihan homman organisoida niinkin, että opettaja oppiaineesta riippumatta kartoittaa, mitkä asiat etäopiskelun aikana ehkä ovat jääneet epäselväksi. Joku oppilas on ne ymmärtänyt, toinen ei; miksi eivät voi jakaa tietoa toisilleen? Tai tehkää koko koulu näin ja konsultoikaa kunkin aineen omaa opettajaa visaisimmissa tapauksissa.
Minulla itselläni on tietotekniikan ammatillisen opettajan koulutus, joskaan en juuri nyt tee sitä työkseni. Sillä alalla ainakin pitää pystyä toimimaan myös tilanteessa, jossa itse ei tiedä jotain mutta joku oppilas tietää; ala kun kehittyy niin nopeasti. Eli opetusaiheena yhteistyötaidot, tiedon hankinta ja jakaminen, toiminta uudessa tilanteessa.
Olet ammatillinen opettaja, joten luultavasti sinulla siellä on väkeä, jolla on motivaatiota oppia asia. Pääsee töihin jne. Mutta ei yläkouluikäisillä teineillä - siis suurimmalla osalla - ole sellaista motivaatiota. Joillakin toki on, mutta kyllä he ovat osanneet kysyä epäselvät asiat jo etäopetuksessa. Ope on ollut siinä ihan yhtä saatavilla kuin luokassakin. Loppuja ei kiinnosta oppia niitä eikä kuunnella niitä, ei opelta eikä kavereilta. Ope voi vielä pakottaa kuuntelemaan, mutta "oppineet" luokkakaverit kyllä kiusaantuvat valtavasti, jos heitä pakotetaan selittämään muille jotakin, mitä kukaan ei halua kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä arvosanat tulevat kaikkialla esille. Onko tämä nykyään opettajan tärkein tehtävä? Ei siis itse opettaminen?
Arvosana on kyllä noin yleensä ottaen teinien ainoa motivaatio opiskeluun. Nyt kun kaikkialla on toitotettu, että arvosanat on annettu jo, niin kukaan teini ei suostu opiskelemaan. Yleensä arviointipäivä pidetään visusti salassa ja sitä paitsi ei sitä normisti kahta viikkoa ennen anneta, joten vain se viimeinen viikko saa mennä ilman motivaatiota...
Eiköhän tuossa vikaviikkojen ottamisessa valtion huostaan ollut vaan se että lapset pidettäisiin teho otteessa etteivät ala kotona ajatella liian suomalaisittain ja itsenäisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvosana on kyllä noin yleensä ottaen teinien ainoa motivaatio opiskeluun. Nyt kun kaikkialla on toitotettu, että arvosanat on annettu jo, niin kukaan teini ei suostu opiskelemaan. Yleensä arviointipäivä pidetään visusti salassa ja sitä paitsi ei sitä normisti kahta viikkoa ennen anneta, joten vain se viimeinen viikko saa mennä ilman motivaatiota...
Osalla voi olla noin. Ei kuitenkaan kannata yleistää opiskelijoiden tai koulujen tilannetta.
Moni noista vähemmän motivoituneistakin teineistä on pian ammattikoulussa, jolloin työelämään vaadittujen taitojen oppiminen voi kiinnostaa arvosanoja enemmän. Nyt jo useat opiskelijat ovat siinä tilanteessa, että opinnot viivästyvät tai heidät päästetään läpi käytännön kursseista vaillinaisilla taidoilla, joka kostautuu työnhaussa. Toimeentulona monella vain opintotuki, laina ja/tai osapäivätyöt (ja monelta mennyt jälkimmäiset alta).
Toisaalta kyllä luulen, että yläasteikäiset ovat juurikin se ryhmä, josta muita opiskelijoita suurempi osa itse kannattaa koulujen kiinni pitämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin pakollista läsnäoloa vaativilla opinnoilla voi saada tietyt teinit oppimaan edes jotakin. Eli juuri ne, joita ei sillä hetkellä edes ne arvosanat motivoi. Tämä on monelle erittäin hyödyllistä tulevaisuudessa.
Palstalehmät kertovat kyllä vastauksen avauksen kysymykseen, laardit sohvalla hyllyen!
Kerro politiikkojen korruptiosta ja THL valheista. Kerro, että he ovat nyt koekaniineja kuten myös opettajat sekä isä ja äiti.
Etäopetuksessa oppilaat on jo saaneet riittämiin tuijottaa ruutua. Nyt jotain luovaa kuten kuvista, käsitöitä, liikuntaa, käsitöitä ja kotitaloutta : )
Kauhistuneena olen tätä ketjua lukenut, toivon tosiaan että nämä ihmiset jotka täällä parjaavat ja haukkuvat oppilaitaan eivät ole oikeasti opettajia. Ketjusta saa nyt kuvan että mitään ei koskaan koulussa tehdä, oppilaat ovat suurimmaksi osaksi aivan kauheita ja mitään he eivät opi eikä heille kannata mitään yrittää myöskään opettaa. Minä miettisin jo alan vaihtoa jos työskentely asiakkaitteni kanssa tuntuisi noin epämiellyttävältä. Uusia opettajia koulutetaan koko ajan lisää, lapsia syntyy entistä vähemmän eli työvoimapulaa alalle ei ainakaan tule.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiedä, mitä kaikkea oppilaiden olisi pitänyt oppia tämän lukuvuoden ja etäjakson aikana muissa oppiaineissa. En tiedä, mitä osa-aluetta muiden aineiden opettajat pitävät tärkeinä ja mitä on painotettu. En minä todellakaan ala kartoittaa asiaa, josta minulla ei ole mitään käsitystä, enkä halua, että kukaan muu kartoittaa minun oppiaineeni asioita, joista hänellä ei ole mitään tietoa.
Mietipä nyt tilannetta, jossa jollakulla myyjällä on tekeillä sopimus jonkun asiakkaan kanssa. Lykkäätkö sinä lusikkasi soppaan ja alat tonkia ja ehdotella omiasi sopimukseen, joka on toisen myyjän ja asiakkaan välinen? Tai jos on kyse vaikka lääkäreistä, eipä siinä synnytyslääkäri ala tehdä neurologin hommia, vaikka molemmilla onkin lääketieteen alan koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Kauhistuneena olen tätä ketjua lukenut, toivon tosiaan että nämä ihmiset jotka täällä parjaavat ja haukkuvat oppilaitaan eivät ole oikeasti opettajia. Ketjusta saa nyt kuvan että mitään ei koskaan koulussa tehdä, oppilaat ovat suurimmaksi osaksi aivan kauheita ja mitään he eivät opi eikä heille kannata mitään yrittää myöskään opettaa. Minä miettisin jo alan vaihtoa jos työskentely asiakkaitteni kanssa tuntuisi noin epämiellyttävältä. Uusia opettajia koulutetaan koko ajan lisää, lapsia syntyy entistä vähemmän eli työvoimapulaa alalle ei ainakaan tule.
Tämä! Täällä teinit niputetaan yhdeksi homogeeniseksi ryhmäksi; ketään ei mikään kiinnosta. Jos opettajien asenne on tuo, ei varmasti kiinnostakaan. Varmasti monilla on omakohtaistakin kokemusta siitä, miten opettajan persoona, asenne ja oma motivaatio vaikutti teini-ikäisenä koulunkäyntiin ja opiskeluun. Helposti pystyi opettaja parilla kommentilla tukahduttamaan opiskelumotivaation.
Onkohan aineenopettajakoulutus ihan ajan tasalla? Entä opiskelijarekrytointi? Olisi varmasti tarvetta muullekin, kuin ainekohtaiselle osaamiselle.
Opettaja, anna tukiopetusta. Kysyt oppilailtasi, mitkä olivat etäopetuksessa asioita, joita haluavat kerrata. Ei siinä, mitään taitotemppuja tarvita. Lapsille ei pidä jäädä etäopetuksesta tunne, ettei käsitä joitain asioita, joita edellytetään. Vanhemmat auttoivat, mutta ei heidän tehtävänä pitänyt ottaa opettajan roolia. Opetttaja sen palkan nostaa. Vanhemmat ei mitään.
Ja sitten loppuaika voidaan kuunnella lasten mielialoja ja keskustella. Se rauhoittaa mieltä, varsinkin jos kotona ollut ikävät olot. Opettajat, jakakaa toiveikkuutta oppilaillenne.