Opettajana ihmettelen, että mitä opetan vikat viikot koulussa
Kun etäopetusta päätettiin pitää 13.5. saakka tein aineenopettajana suunnitelman, mitkä asiat ehdin tänä aikana opettaa ja mitä jätän kahdelle vikalle viikolle. Mietin suunnitelmat myös sen mukaan, että palaamme kouluun omalla lukujärjestyksellä ja sen lisäksi myös mitä opetan jos etätyöt jatkuvat. Nyt mennäänkin ilmeisesti ihan muilla lukujärjestyksillä, sillä koulussani suunnitellaan vuorosysteemiä tilojen vähyyden ja suurten ryhmien vuoksi. Milloin saan tietää, montako tuntia minulle jää minkäkin opetusryhmäni kanssa? Ei mitään käsitystä. Kiristänkö tahtia jo ensi viikosta. Todella huonosti mietitty, miten oikeasti koulun arjessa asiat hoituvat.
Kommentit (548)
Vierailija kirjoitti:
Selvitä, mitä lapset ovat etäopetuksen aikana oppineet ja kuinka voivat, oikeasti.
Minä ainakin tiedän mitä ovat oppineet, koska olen koko ajan kerännyt dataa etäopetuksessa. Toki iso koe olis asia erikseen, mutta ei sellaista kannata enää pitää noin lopussa lukukautta, varsinkaan kun kaikki oppilaat eivät kuitenkaan tule kouluun.
Mutta siinä mielessä harmittaa tämä epävarmuus, että joudun varmaan typistämään arvioitavat asiat niihin mitä nyt etäopetuksessa ehditään. Koska iso osa on ”kadoksissa” sitten kun lähiopetus alkaa ja muutenkin aikaa menee sellaiseen turhaan miten nyt täällä koulussa käyttäydytään - sälään.
Sitten tää että opettajien muka pitäisi udella miten oppilaat oikeasti voivat - minulla on lähes 600 oppilasta, ison osan nimiä en edes muista. Yläkouluissa eivät opettajan ja oppilaan välit ole todellakaan sellaiset, että oppilaat rientäisivät kertomaan henkilökohtaisista asioistaan edes kahden kesken, saati sitten koko luokan kuullen. Koen olevani hyvä ja pidetty opettaja, mutta yhdellä luokalla on normaalisti 1-5 oppilasta, joiden kanssa voi keskustella positiiviseen sävyyn ja jotka voisivat kuulumisiaan kertoillakin. Sitten on saman verran niitä, joiden kanssa vuorovaikutus on negatiivista - haastamista ja vastustelua oppilaan puolelta, komentamista ja uhkailua opettajan puolelta. Tämä vuorovaikutusmalli on muuten jäänyt kokonaan pois etäopetuksessa. Kaikki oppilaat vaikuttavat mukavilta. Vain pari vanhempaa on tullu valittamaan että heidän lapsellaan on liikaa työtä. Näihin kahteen ryhmään kuulumattomat eivät luolkatilanteessa ikinä puhu eivätkä pukahda. Heidän arvosanansa katsotaan koenumeroista ja tehtävien tekemisestä. Heissä on sekä vitosen että kympin oppilaita. He ovat juuri niitä, joista ei muista edes nimeä.
No, jos oppilaat tulevat olemaan luokanvalvojan kanssa , niin minulla ei ole muuta tekemistä kuin istua pakottamaan niitä nelosen oppilaita vitosen oppilaiksi. Nelosen saajilla kun on minun aineessani aina syynä oppimishaluttomuus. Onpahan siihen sitten aikaa.
Ohis yläkoulun aineenopettaja.
Onko opettajien keskuudessa tullut esille tää viruksen tahallinen levittäminen lasten ja nuorten kautta? Eikö OAJ ota mitään kantaa mihinkään? Esim. siihen, ettei etäopetuksen jatkamiselle olekaan estettä ja kenenkään ei tarvitse perheen sairauksia todistella, vaikka Li mitä uhkailuksi. Aiotaanko siellä vain niellä kaikki kura?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittuneena olen lukenut ketjua. Ei tässä aloituksessa oikeasti kysytä, mitä ihmettä koulussa opettaisi viimeiset viikot. Tässä kysytään, että onko koko kouluun palaamisessa mitään järkeä. Kaikki rajoitukset yhteisten tavaroiden käytössä, retkien perumiseset, kevätjuhlien perumiset, vaatimus pienistä opetusryhmistä ja yhden opettajan pysymisestä saman ryhmän kanssa koko 2,5 viikkoa eivät ole mitenkään järkevässä suhteessa siihen, että arvosanat on jo annettu ja taudin leviämisestä on suuri riski. Siitä tässä on kyse. On tällä sivustolla sitten typeriä kommentoijia, joilla on kaunoja omia opettajia kohtaan. Mutta jos itselle on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Et tiedä toisen työstä hölkäsenpöläystä, etkä siten sitä arvioida, jos et ole itse kyseistä työtä tehnyt. Oppilaalle ja vanhemmallekin opettajan työ näyttäytyy ihan eri valossa, mitä todellisuus on.
Mitä opettajat olisivat tehneet jos loppu lukuvuosi olisi ollut etänä?
Viikon olis vielä ehtinyt opettaa täysillä. Sitten oppilaat olis saaneet kirjoittaa kirjallisia itsearviointeja ja arviointeja opetuksen onnistumisesta. Ja olisin jutellut muutamien tärkeimpien kanssa kahdenkeskiseen videopuhelun arvioinnista ja vuoden onnistumisesta. Palautteet voi toki antaa nytkin, mutta viikon opiskeluaika menee harakoille.
Vierailija kirjoitti:
Onko opettajien keskuudessa tullut esille tää viruksen tahallinen levittäminen lasten ja nuorten kautta? Eikö OAJ ota mitään kantaa mihinkään? Esim. siihen, ettei etäopetuksen jatkamiselle olekaan estettä ja kenenkään ei tarvitse perheen sairauksia todistella, vaikka Li mitä uhkailuksi. Aiotaanko siellä vain niellä kaikki kura?
Taidetaan me opet olla liia kilttejä sellaiseen barrikadeille nousuun.
Nythän on ihan loistava tilaisuus tehdä sitä, mihin normaalin koulunkäynnin ohella ei tunnu olevan aikaa, eli vahvistaa nuorten tunnetaitoja. Opeta nuorille itsen ja toisten hyväksymistä, ja keskustelkaa korona-ajan herättämistä tuntieista. Myöskään filosofiaa ja argumentointitaitoja ei mielestäni opeteta koulussa tarpeeksi. Voit myös vahvistaa opetusryhmän yhteishenkeä esimerkiksi järjestämällä tietovisoja joukkueittain. Jaa itse joukkueet, etteivät parhaat kaverit ole samassa joukkueessa.
Monien ehdottoma ulkoilu kuulostaa myös hyvältä. Siihen voisi liittää jonkin yhteisen tekemisen, esimerkiksi puutarhanhoidon. Tai sitten ihan vain antaa tehtäväksi etsiä 10 kevään merkkiä, nimetä 10 erilaista kasvia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulumme opettajat ovat jo saaneet tietoon, että viimeisillä viikoilla ei saa käyttää koulun yhteisiä tietokoneita, kyniä, tusseja tmv. toimistotarvikkeita, koulukirjaston kirjoja tai soittimia tartuntariskin vuoksi. Monistamoon ei myöskään päästä, ettei aikuisten välille tule tarpeettomia kontakteja. Ruokailu järjestetään meillä todennäköisesti niin, että ruokalan työntekijät jakavat ruuat kärryihin ja kärryt kiikutetaan luokkiin, joissa oppilaat syövät. Vesipisteitä pitää vielä miettiä, koska meillä ei ole luokissa lavuaareja, vaan lavuaarit sijaitsevat käytävässä luokkien ulkopuolella ja yhden lavuaarin jakaa n. 4 luokkaa. Lisäksi on tietenkin vessojen lavuaarit, mikä helpottaa tilannetta.
Minä keksin kyllä jotain tekemistä oppilaiden kanssa pariksi viikoksi! Harmi, että retket on meidän koulussamme peruttu ja kielletty. Niistä ovat yleensä pitäneet jokainen.
Olen varma, että nämä kiellot puretaan. Selkeä ylilyönti, ettei saa monistaa, käyttää tusseja ym.
Samoin olen varma, ettei olla yhden opettajan kanssa kahta viikkoa 10 oppilaan ryhmissä.
Ei tarvitse purkaa. Opettajat jatkavat opetusta samalla tavalla kuin olisivat tehneet etänä, silloin ei tarvita mitään erikoisia välineitä.
Taitaa nämä valittavat opettajat olla niitä jotka lomaili etäajan eikä tiedä miten opettaisi lapsia.
Kaksi ongelmaa: toinen on se,että mitä järkeä olis tulla etäopiskelemaan kouluun? Jokainen kuitenkin istuisi laitteen ääressä yksin naputtelemassa. Toiseksi kaikille ei riittäisi kunnon välineitä. Kotona oppilaat tekivät kotikoneillaan, koulussa kaikille ei riitä koneita. Puhelimet nyt kaikilla on, mutta se on huono ja vaikea työväline... sillä ei esim. jaksa kirjoittaa mitään pitkiä tekstejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittuneena olen lukenut ketjua. Ei tässä aloituksessa oikeasti kysytä, mitä ihmettä koulussa opettaisi viimeiset viikot. Tässä kysytään, että onko koko kouluun palaamisessa mitään järkeä. Kaikki rajoitukset yhteisten tavaroiden käytössä, retkien perumiseset, kevätjuhlien perumiset, vaatimus pienistä opetusryhmistä ja yhden opettajan pysymisestä saman ryhmän kanssa koko 2,5 viikkoa eivät ole mitenkään järkevässä suhteessa siihen, että arvosanat on jo annettu ja taudin leviämisestä on suuri riski. Siitä tässä on kyse. On tällä sivustolla sitten typeriä kommentoijia, joilla on kaunoja omia opettajia kohtaan. Mutta jos itselle on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Et tiedä toisen työstä hölkäsenpöläystä, etkä siten sitä arvioida, jos et ole itse kyseistä työtä tehnyt. Oppilaalle ja vanhemmallekin opettajan työ näyttäytyy ihan eri valossa, mitä todellisuus on.
Viikon olis vielä ehtinyt opettaa täysillä. Sitten oppilaat olis saaneet kirjoittaa kirjallisia itsearviointeja ja arviointeja opetuksen onnistumisesta. Ja olisin jutellut muutamien tärkeimpien kanssa kahdenkeskiseen videopuhelun arvioinnista ja vuoden onnistumisesta. Palautteet voi toki antaa nytkin, mutta viikon opiskeluaika menee harakoille.
Muutamien tärkeimpien???
Vierailija kirjoitti:
Nythän on ihan loistava tilaisuus tehdä sitä, mihin normaalin koulunkäynnin ohella ei tunnu olevan aikaa, eli vahvistaa nuorten tunnetaitoja. Opeta nuorille itsen ja toisten hyväksymistä, ja keskustelkaa korona-ajan herättämistä tuntieista. Myöskään filosofiaa ja argumentointitaitoja ei mielestäni opeteta koulussa tarpeeksi. Voit myös vahvistaa opetusryhmän yhteishenkeä esimerkiksi järjestämällä tietovisoja joukkueittain. Jaa itse joukkueet, etteivät parhaat kaverit ole samassa joukkueessa.
Monien ehdottoma ulkoilu kuulostaa myös hyvältä. Siihen voisi liittää jonkin yhteisen tekemisen, esimerkiksi puutarhanhoidon. Tai sitten ihan vain antaa tehtäväksi etsiä 10 kevään merkkiä, nimetä 10 erilaista kasvia tms.
Tuntuu ihan hölmöltä yrittää opettaa teineille asioita, joista ei itse tiedä eikä välitä paskaakaan. Niin kuin jotkut tunnetaidot, ulkoilu tai luonto. Ryhmäkisoja vois toki järjestää. Mulla olis luokissa valmiit ryhmätkin ja jopa sellaiset, että melkein kaikki suostuvat työskentelemään niissä. Kieltäytyjille vaan sit pitäis keksiä jotain huomiota herättämätöntä kakkostekemistä. Kaikki ei näet kestä luokkakavereitaan vaan ahdistuvat näitten kanssa työskentelystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamien tärkeimpien???
Siis sellaisten, jotten kanssa on tärkeää keskustella. Esimerkiksi kympin oppilaitten kanssa ei ole tärkeää keskustella. Heille riittää kun pistää viestin että "Olet tehnyt kaiken täydellisesti ja kymppi on tulossa, hyvää jatkoa." Kaikkien kanssa kun ei millään ehdi keskustella. Oppilaita kun on noin 600.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamien tärkeimpien???
Eiköhän ne muutamat tärkeimmät ole niitä kaikkein työläimpiä oppilaita. Heidän kanssa onkin asiaa siitä, menevätkö kurssit lävitse. Se on vähän ikävää, että oppilaan tai hänen huoltajansa kanssa ei tule juurikaan keskusteltua, jos tämän oppilaan asiat ovat hyvin.
THL-Salminen tiedotustilaisuudessa: "Lapset eivät tartuntoja saa eivätkä levitä aikuisiin".
Tuore tutkimus Kiinasta: "Tutkimuksen mukaan alle 10-vuotiailla lapsilla tartuntoja oli 7,4 prosentilla kun keskimäärin väestössä luku oli 6,6 prosenttia."
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006491535.html?fbclid=IwAR2mFNo8fNSo0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
446 jatkaa. Sen ymmärrän, että korona huolettaa, mutta että ei tiedä, mitä tunneilla tekisi. Kaksi viikkoa on pitkä aika kerrata ja kartoittaa keväällä opetettuja asioita. Kysykää vaikka etukäteen toiveita ja tarpeita. Sen kahden viikon jälkeen sitten lomille lomps.
23 sivua eikä sulle vieläkään ole valjennut että mikä tässä nimenomaan YLÄKOULUSSA mättää tässä upeassa visiossa että "kertaatte ja kartoitatte etäopetuksen asioita". Jos palauttaa kouluun normaalisti, tämä olisi hyvä idea. Nyt näin ei ole, vaan ministeriö määräsi että yksi opettaja opettaa yhtä ryhmää, aikuiset ei vaihdu. Näin siis yhtä luokkaa saattaa nämä kaksi viikkoa opettaa vaikka luokanvalvojana toimiva liikunnan opettaja. Miten siinä kerrataan ja kartoitetaan vaikka fysiikkaa ja saksaa, ellei tällä liikkamaikalla satu olemaan pätevyyttä niiden opettamiseen tai muuten vaan osaamista.
Tämä ei ole ongelma alakoulussa nyt eikä tämä olisi ongelma yläkoulussa jos koulut vaan aukeaisivat ja koulutyö jatkuisi normaalisti. Nyt näin ei ole.
Nimenomaan yläluokkia ja aineenopettajia ei hallitus tunnu ymmärtävän yhtään. Tässä on sellainenkin asia, että pitäisikö minun luokanvalvojana olla oppilaiden kanssa koko päivän, koko loppukevään. Tästä tulee 30 tuntia viikossa, kun oma opetusvelvollisuuteni on huomattavasti pienempi. Voin kieltäytyä ottamasta vastaan tämän lisätyön, tai jos otan, niin ylimääräisistä tunneista pitää maksaa korvaus. Kun korvaus maksetaan jokaiselle luokanvalvojalle tai aineenopettajalle, tulee kyllä kalliiksi kunnille.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän mennään kahdeksi viikoksi harjoittelemaan, miten kouluissa pystytään syksyllä käytännöt järjestämään näiden rajoitustoimien ym. kanssa. Tämä yläkoulun rehtorilta saatu tieto.
Hyvä, että joku rehtori tietää, missä mennään.
Olisiko koulussa vielä joitain oppiaineita mitä voisit opettaa? Ennen oli vaikka matematiikkaa, maantietoa ja englantia. Voisitko tuollaisiin keskittyä, vai onko liikaa vaadittu.
https://ruuhkaajavuosia1.blogspot.com/2020/05/laiskat-ja-itsekkaat-opet…
Lukekaapa tämä, että ymmärrätte, mistä tässä on kysymys.
Lapsella etänä kokeet niin ei kai silloin voi saada apuja vaan lapsen täytyy itse pärjätä. Eihän koulussakaan opettaja anna apuja vai saako olla kirjat kokeissa tai kännykkä jos kokeet? Ei kai sentään.
Jos mukulat olis ollu etäopetuksessa toukokuun loppuun, niin mitä sillon olis opettanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertaatte jo opittua, eli et jätä kahdelle viimeiselle viikolle mitään uusia oppisisältöjä.
Juu mun ryhmällä pelkkää enkun kertausta kaksi viikkoa. Kuulostaa mielenkiintoiselta. Jollain toisella ryhmällä on koko ajan historiaa. Eiköstä niin.
Mun oppilaat ois ainakin hyvässä kunnossa kun lähtevät lomalle. T. Liikunnan opettaja
Unohdit syljentä ja päristelykisat: kuka sprinklaa tykimmin.