Opettajana ihmettelen, että mitä opetan vikat viikot koulussa
Kun etäopetusta päätettiin pitää 13.5. saakka tein aineenopettajana suunnitelman, mitkä asiat ehdin tänä aikana opettaa ja mitä jätän kahdelle vikalle viikolle. Mietin suunnitelmat myös sen mukaan, että palaamme kouluun omalla lukujärjestyksellä ja sen lisäksi myös mitä opetan jos etätyöt jatkuvat. Nyt mennäänkin ilmeisesti ihan muilla lukujärjestyksillä, sillä koulussani suunnitellaan vuorosysteemiä tilojen vähyyden ja suurten ryhmien vuoksi. Milloin saan tietää, montako tuntia minulle jää minkäkin opetusryhmäni kanssa? Ei mitään käsitystä. Kiristänkö tahtia jo ensi viikosta. Todella huonosti mietitty, miten oikeasti koulun arjessa asiat hoituvat.
Kommentit (548)
Kirit kovaa vauhtia oppisuunnitelmaa kiinni. Kirjoittelet wilmaan negatiivisia kommentteja kuten ennenkin. Istut pullakahvilla muiden opettajien kanssa kaiket välitunnit. Puolustatte kiusaajia /väkivallan tekijöitä (koska eihän meillä tämä on kivakoulu) jotka temmeltää vapaasti valvomati. Pidätte verkostopalavereita keskenänne, opettajat, kuraattorit, terveydenhoito ja junailette lastensuojeluilmoituksia heistä jotka kärsii ja joille käännätte selkänne. Koska ette muuta kykene. Tämäkin ihmetys sen todistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä eniten koko korona-aikana on ärsyttänyt tää opettajien vinkuminen koulujen avaamisesta.
Sen ymmärsin, että etäopetus oli hankalaa härjestää (aluksi ainakin), paljon paljon haasteita. Mutta tää, että oikein pariksi viikoksi pitää mennä omaa ammattiaan tekemään, kun melkein kokeet, arvioinnit yms. on jo tältä vuodelta valmiina! Siis AIVAN KAUHEETA.
Kuulkaa aika harvalta ammattiryhmältä on kyselty, haluaako ne olla etänä vai läsnä töissä koronan vuoksi. Teiltäkään ei kysellä, eikä pidä. Minkä vuoksi se useiden vuosien maisterikoulutus hankitaan, varmaan opetustaitojen opettelua varten?
Niin. Jos ne arvioinnit ovat tältä vuodelta jo valmiina, voisitko kertoa, mitä ihmeen järkeä on mennä kouluun KAHDEKSI VIIKOKSI levittämään tautia. Siitähän tässä on kyse.
Hm. Kaikkea läsnäoloa vaativaa on siis siirretty tältä keväältä, eikä sille vieläkään ole tarvetta? Mennyt jopa niin paljon paremmin, että voidaan lopettaa lukuvuosi etuajassa?
Opettajat kertovat nyt siis itse etteivät he oikeasti tee loppu lukuvuonna mitään välttämätöntä, vaan voivat yhtä hyvin jäädä kotiin. Pitäisikö harkita tätä jatkossakin? Säädetään sitten tietenkin se opetuksen palkkakin jatkossa tämän mukaan.
Siinä parin viimeisen viikon aikana kerätään kirjat ja koneet pois ja tehdään jotain muuta kuin opiskellaan veren maku suussa. Kokeet on pidetty ja arvosanat annettu. Mennään retkille ja pelataan lautapelejä, pidetään tietovisoja ja Kahootia, ollaan yhdessä. Sitähän se on, kevyempää yhdessäoloa. Käydään kevätkirkossa, siivoillaan tienpenkkoja, harjoitellaan juhlaa varten, kierrätetään luokkia katsomassa vuoden aikana kertyneitä käytäville lojumaan jääneitä vaatteita ja harrastustarvikkeita, josko omistaja vielä löytyisi. Ei koulutyötä voi noin vain seinään lopettaa, kyllä kaikki ymmärtävät sen (tai ainakin luulisi).
Kun tämän sosiaalisen kanssakäymisen riskinä tänä vuonna on tappava tauti ja retket ja juhlat on kielletty, olisi kyllä parempi vetää kevyempää toimintaa kodeista käsin. Mutta sillä mennään, mitä hallitus päättää. Ei kai se sen ihmeempää ole. Osa oppilaista vain jää kotiin, ja heillä on siihen oikeus.
Varmasti tilanne vaihtelee eri kouluasteilla. Kuitenkin ihmettelen sitä, että tätä käytetään perusteena kaikkien opettajien kotiin jäämiselle.
Itse luulen, että osa opettajista on tänä keväänä päässyt/mennyt erittäin helpolla (ja osa motivoituneista nähnyt moninkertaisen vaivan ja tietää työnsä riittämättömäksi). Tyyliin lähetetään kaikille vain samat materiaalit etänä. Käteväähän tämä on opettajalle, mutta jos näin tehdään jatkossakin opettajien tarve tippuu ja digi tulee tilalle. Tämä olisi halvempaa, joten sitä kokoajan suunnitellaan ja jarruna on juurikin mahdollinen opetuksen tason tippuminen. Mutta nyt siis osa opettajista itse pitääkin tätä riittävänä kun on saanut saman palkan kuin oikeasta opettamisesta.
Älkää nyt "halpuuttako" omaa/kollegoiden työtä pienen lisä loman takia. :)
Itse tietenkin toivon, että riskiryhmien opettajille suodaan mahdollisuus jäädä kotiin tai taataan riittävät järjestelyt koronan estämiseksi. Mutta se ei vaadi kaikkien koulujen kiinni pitämistä.
Vierailija kirjoitti:
Kirit kovaa vauhtia oppisuunnitelmaa kiinni. Kirjoittelet wilmaan negatiivisia kommentteja kuten ennenkin. Istut pullakahvilla muiden opettajien kanssa kaiket välitunnit. Puolustatte kiusaajia /väkivallan tekijöitä (koska eihän meillä tämä on kivakoulu) jotka temmeltää vapaasti valvomati. Pidätte verkostopalavereita keskenänne, opettajat, kuraattorit, terveydenhoito ja junailette lastensuojeluilmoituksia heistä jotka kärsii ja joille käännätte selkänne. Koska ette muuta kykene. Tämäkin ihmetys sen todistaa.
Tämä.
Haukutte kiusattujen perheitä ja levitätte salassapidettäviä tietoja kollegoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Haukutte kiusattujen perheitä ja levitätte salassapidettäviä tietoja kollegoille.
Teet lasuja:
1. Nepsylapsista ja -nuorista (vaikka pitäisi saada lääkärin lähete tutkimuksiin)
2. Kiusatuista (ovat liian erilaisia, tulevat liian erilaisista perheistä ”oma vika”
3. Kiusaajista (paitsi jos ovat opettajien, psykologien, rehtorien tai sosiaalityöntekijöiden lapsia tai sukulaisia)
Kerron sinulle salaisuuden: Kaikki tämä on täysin turhaa!
Nepsylapsia tai kiusaamisen uhreja ei auta lasupalaverit tai sosiaalityöntekijät.
Heitä auttaa: nepsyluokat, -tutkimukset, - HYVÄ kuntoutus ja hoito
Poliisi: kaikki kiusaustapaukset kuuluvat SUORAAN koulun omalle nimikkopoliisille hoidettavaksi.
Sinun tehtäväsi on opettaa, ei olla lasuvalvoja väärille lapsille!
Oikeat lastensuojelutapaukset tulevat selville jo muita reittejä (neuvola, päihdepalvelut, sosiaalipalvelut jne,), niihin ei tarvita sinun panostasi!
Huvittuneena olen lukenut ketjua. Ei tässä aloituksessa oikeasti kysytä, mitä ihmettä koulussa opettaisi viimeiset viikot. Tässä kysytään, että onko koko kouluun palaamisessa mitään järkeä. Kaikki rajoitukset yhteisten tavaroiden käytössä, retkien perumiseset, kevätjuhlien perumiset, vaatimus pienistä opetusryhmistä ja yhden opettajan pysymisestä saman ryhmän kanssa koko 2,5 viikkoa eivät ole mitenkään järkevässä suhteessa siihen, että arvosanat on jo annettu ja taudin leviämisestä on suuri riski. Siitä tässä on kyse. On tällä sivustolla sitten typeriä kommentoijia, joilla on kaunoja omia opettajia kohtaan. Mutta jos itselle on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Et tiedä toisen työstä hölkäsenpöläystä, etkä siten sitä arvioida, jos et ole itse kyseistä työtä tehnyt. Oppilaalle ja vanhemmallekin opettajan työ näyttäytyy ihan eri valossa, mitä todellisuus on.
Hyviä kommentteja!
Arka aihe.
Moni kiusattu ja nepsylapsi ei halua palata kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä opettaja, tässä sinulle opetusideoita:
- liikenneturvapäivä: tutustukaa uusiin pyörän pakollisiin varusteisiin, pyöräilyyn liittyviin liikennemerkkeihin ja hupiajelukieltoon; merkitkää oman alueen karttaan koulutien varrelle vaarakohtia ja ilmoittakaa niistä kunnan tievastaavalle (me saimme pari suojatietä lisää)
- tehkää Sarjiskoneella sarjakuvat koronaan liittyen
- katsokaa Elonetin sivuilta jokin vanhanaikainen mainos ja tehkää vastaavanlaisia mainoksia pareittain tai muuntakaa jokin mainos nykyaikaiseksi
- opetelkaa maakuntalaulu, -lintu, -eläin, -kasvi ja -sieni; piirtäkää maakunnan ja oman kunnan vaakuna; opetelkaa oman kunnan naapurikunnat (yläkoululaisetkaan eivät näitä osaa)
- katsokaa WWF:n livekamerasta Pullervoa ja sääskeä ja tutustukaa näiden eläinten elintapoihin
- kuunnelkaa Yle Audiosta jokin äänikirja, esim. Mielensäpahoittaja; kirjoittakaa teksti, joka alkaa "Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun korona tuli" sekä "Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun korona ei tullut"
- nyt kun olympialaiset jäivät pois, katsokaa kisahengessä Elonetin sivuilta Lapatossu ja Vinski olympiakuumeessa ja kuunnelkaa Yle Audiosta Elmo
Sinulla on kaksi viikkoa aikaa käydä monistamassa materiaalia valmiiksi koululla siltä varalta, että kouluun palatessa kopiokoneen käyttö on kiellettyä ja oppilaskoneet kerätään pois. Muista varata tarpeeksi konseptipapereita luokkaan.
Ole hyvä.
t. kollega
Ihania ideoita!
Paljon ulkoilua!
Meidän luokka lähtee toteuttamaan tietenkin hallituksen tavoitetta ja tahtotilaa, eli viruksen levittäminen. 25 oppilasta ja 25 tikkaria. Sitten pullonpyöritystä, missä pitää vaihtaa suussa imeskelty tikkari aina parin minuutin välein jonkun toisen kanssa.
Sitten kotona pöpöt perheelle ja jos suinkin, niin koitamme tuon 2 viikon aikana saada tehdyksi luokkaretken läheiseen vanhusten palvelutaloon. Käymme ilahduttamassa heitä. Ja Andersson on tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Huvittuneena olen lukenut ketjua. Ei tässä aloituksessa oikeasti kysytä, mitä ihmettä koulussa opettaisi viimeiset viikot. Tässä kysytään, että onko koko kouluun palaamisessa mitään järkeä. Kaikki rajoitukset yhteisten tavaroiden käytössä, retkien perumiseset, kevätjuhlien perumiset, vaatimus pienistä opetusryhmistä ja yhden opettajan pysymisestä saman ryhmän kanssa koko 2,5 viikkoa eivät ole mitenkään järkevässä suhteessa siihen, että arvosanat on jo annettu ja taudin leviämisestä on suuri riski. Siitä tässä on kyse. On tällä sivustolla sitten typeriä kommentoijia, joilla on kaunoja omia opettajia kohtaan. Mutta jos itselle on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Et tiedä toisen työstä hölkäsenpöläystä, etkä siten sitä arvioida, jos et ole itse kyseistä työtä tehnyt. Oppilaalle ja vanhemmallekin opettajan työ näyttäytyy ihan eri valossa, mitä todellisuus on.
Minä olen myös huvittuneena seurannut opettajien kannanottoja, joissa he kertovat kuinka ei-välttämätöntä heidän työnsä on. Hyviä argumentteja esim. OAJ:lta sitten tuleviin palkkaneuvotteluihin.
pöllö aloitus. ope päivittelee miksi koulut avattiin ja mitä mä opetan. täysin turha juttu. keksitty aloitus jälleen kerran. jotta saadaan klikkauksia. ei jatkoon.
Yleensä en kannata lakkoilua, mutta tämä koulujen avaaminen viruslingoiksi koronaepidemian kiihdyttämiseksi on niin pirullinen, suorastaan psykopaattinen teko, että jos OAJ päättäisi nyt mennä lakkoon, kaikki sympatiani olisivat opettajien puolella.
Eiköhän kyseessä ole tämän vuosituhannen viruslinkokoilu. Ei väliä mitä siellä tehdään, korona tarttuu varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä opettajat olisivat tehneet jos loppu lukuvuosi olisi ollut etänä?
Vierailija kirjoitti:
Meidän luokka lähtee toteuttamaan tietenkin hallituksen tavoitetta ja tahtotilaa, eli viruksen levittäminen. 25 oppilasta ja 25 tikkaria. Sitten pullonpyöritystä, missä pitää vaihtaa suussa imeskelty tikkari aina parin minuutin välein jonkun toisen kanssa.
Sitten kotona pöpöt perheelle ja jos suinkin, niin koitamme tuon 2 viikon aikana saada tehdyksi luokkaretken läheiseen vanhusten palvelutaloon. Käymme ilahduttamassa heitä. Ja Andersson on tyytyväinen.
Oi että olet nokkela
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaneet etänä , idiootti!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti. Jos vaihtoehtona olisi palkaton loma kun ei kerran ole mitään tekemistä niin sitten varmaan sitä tekemistä löytyisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaneet etänä , idiootti!!!
Kyky siihen katosi kun sanottiin ettei enää kotona saa sitä tehdä? Taisi se etäopettaminen olla vain lomailua kun ei enää onnistu saman tekeminen koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä opettaja, tässä sinulle opetusideoita:
- liikenneturvapäivä: tutustukaa uusiin pyörän pakollisiin varusteisiin, pyöräilyyn liittyviin liikennemerkkeihin ja hupiajelukieltoon; merkitkää oman alueen karttaan koulutien varrelle vaarakohtia ja ilmoittakaa niistä kunnan tievastaavalle (me saimme pari suojatietä lisää)
- tehkää Sarjiskoneella sarjakuvat koronaan liittyen
- katsokaa Elonetin sivuilta jokin vanhanaikainen mainos ja tehkää vastaavanlaisia mainoksia pareittain tai muuntakaa jokin mainos nykyaikaiseksi
- opetelkaa maakuntalaulu, -lintu, -eläin, -kasvi ja -sieni; piirtäkää maakunnan ja oman kunnan vaakuna; opetelkaa oman kunnan naapurikunnat (yläkoululaisetkaan eivät näitä osaa)
- katsokaa WWF:n livekamerasta Pullervoa ja sääskeä ja tutustukaa näiden eläinten elintapoihin
- kuunnelkaa Yle Audiosta jokin äänikirja, esim. Mielensäpahoittaja; kirjoittakaa teksti, joka alkaa "Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun korona tuli" sekä "Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun korona ei tullut"
- nyt kun olympialaiset jäivät pois, katsokaa kisahengessä Elonetin sivuilta Lapatossu ja Vinski olympiakuumeessa ja kuunnelkaa Yle Audiosta Elmo
Sinulla on kaksi viikkoa aikaa käydä monistamassa materiaalia valmiiksi koululla siltä varalta, että kouluun palatessa kopiokoneen käyttö on kiellettyä ja oppilaskoneet kerätään pois. Muista varata tarpeeksi konseptipapereita luokkaan.
Ole hyvä.
t. kollega
Nää on hauskoja!
Eikä haittaa minkä aineen opettaja on.
Varmaan osalle oppilaista hyvia tehtavia mutta oma lapseni on juuri tehnyt sarjakuvan kuvistyona, polkupyoran varusteet ja turvallisuus piti tarkistaa teknisen tunneilla, bilsassa on seurattu Pullervoa jo pidempaan, mainokset ja niiden teko oli talvella monialainen projekti ja aanikirjan avulla tehtiin kirjaesitelma kun kirjasto on kiinni.
Oma lapseni ei siis noista esimerkeista innostunut.
No voi voi kun sinun lapsellesi eivät jotkut ehdotuksista sopineet. Jäi siihen vielä monta kohtaa, joita hän ei varmaankaan ole tämän vuoden aikana vielä tehnyt.
Sosiaalinen puoli on nyt etäillessä jäänyt heikommalle, eli sanoisin että se on nyt prioriteetti nro 1. Yhdessäolo, sisällöllä ei niin väliä <3 Ulkotekemistä suosittelisin minäkin.