Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista

Romni
29.04.2020 |

Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.

Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.

Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!

Kommentit (1647)

Vierailija
1641/1647 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin ihan asiallisen vastauksen siihen, miksi käyttäydytte niin töykeästi ja röyhkeästi. Pari harvinaista tapausta tiedän, jotka ovat asiallisia ja heillä on käytöstavat siitä huolimatta, että käyttävätkin kansallispukua eli ovat ihan näkyvästi romaneja. (Toinen näistä naisista on kerrotalonaapurini. Todella mukava ja asiallinen nainen.)

Meidän työpaikalla on kaksi romaninaista töissä. Eivät koskaan tervehdi, vaikka heitä tervehtisi. Ovat aina naama nurin päin, ja töykeitä. Jos esim. siivooja on käytävällä tyhjentämässä roskakoria, niin ei voi sanoa "anteeksi, kipitän tästä ohi" vaan viiletetään ohi siivoojaa tönäisten. Tai kuka tahansa ei-romani joka siinä on. Miksi ei voida odottaa hetkeä tai nätisti sanoa "menisin ohi", kuten muut tekevät? Jos esim. pitää päästä jostain ovesta, niin miksi ei voi sanoa "Pääseekö välistä" vaan röyhkeästi tönitään muita edestä pois?

Kaupassa ei voida sanoa "Ottaisin niitä omenoita" kun joku muukin on omenoita ottamassa niin se toinen tajuaisi väistää. Sekä miehet että naiset osaavat sen röyhkeän tönimisen taidon kaupassa. Jonossa etuillaan, työntekijöille huudellaan että nyt minä tarvitsen palvelua. Ei voida odottaa, että joku työntekijä saa edellisen asiakkaan palveltua ja voisi sitten palvella seuraavaa. Etuillaan ja käyttäydytään röyhkeästi. Myös kassajonossa etullaan ja huudellaan työntekijöille.

Ja kaupan eteen (tai mihin tahansa) parkkeerataan auto ihan oven eteen, vaikka siihen ei saa parkkeerata. Autot pitää laittaa parkkipaikalle. Mutta miksi romanit jättävät autonsa ihan oven eteen? Jopa porukalla? Täällä ainakin saattaa nuoret romanimiehet parkkeerata autonsa ihan kaupan oven eteen (useampi auto) ja sitten jäädä siihen hengaamaan, juttelemaan ja tupakoimaan. Siis tien tukkeeksi. Miksi? Kerrostaloni oven edessä on myös usein auto ihan oven edessä, vaikka siihen ei saa pysäköidä. Ja joka kerta kun olen nähnyt jonkun menevän autoon tai poistuvan autosta, kyseessä on ollut romani. Täällä on ihan maksuttomat vierasparkkipaikatkin ja paikkoja on runsaasti, kyllä sinne mahtuu auton laittamaan eikä kävelymatkaa ovelle ole montaa metriä. Miksi se auto pitää jättää oven eteen?

Ja miksi uhkailette viattomia sivullisia? Joskus olin kaverini kanssa kahvilla, ja terassilla jotkut romanit uhkailivat jotain miestä. Lähdimme pois, ja toinen noista romanimiehistä tuli uhkailemaan kaveriani, ettei hän saa kertoa kenellekään mitä juuri näki ja kuuli. Ja kun illalla menimme pubiin yhdelle, nuo romanimiehet olivat sielläkin, ja toinen heistä tuli taas uhkailemaan kaveriani, ettei hän saa kertoa kenellekään siitä, mitä päivemmällä näki ja kuuli. Minua he eivät jostain syystä uhkailleet, kai siksi että olen nainen? Näin ja kuulin kuitenkin nuo tilanteet vierestä.

Kun niin moni romani käyttäytyy rumasti, niin ei ihme että teihin suhtaudutaan negatiivisesti. Mikä siis on syynä siihen, että ette käyttäydy asiallisesti ja anna itsestänne hyvää kuvaa? Miksi haluatte antaa itsestänne huonon kuvan ja sitten syyttää muita syrjinnästä?

Tuohon uhkailujuttuun voin sanoa sen, että jos se asia leviäisi paikkakunnan muiden romanien korviin niin noille kaveruksille tulisi sanomista. Saattavat olla ulkopaikkakuntalaisia joilla ei ole asiaa sinne.

Voin taata että ne jotka käyttäytyvät teitä kohtaan huonosti, ovat sitä meidänkin kanssa. Meidän piireissä on tosi paljon akkailua, juonittelua, selkäänpuukotusta ja juoruilua. Osataan mustalaisten tavat mutta peruskäytöstavat ihan olemattomat. Kai sitä ajatellaan että heitä tuomitaan romaneina eikä ihmisinä, ja porukoissa liikkuminen vähentää sitä oman vastuun määrää. Sitä toivoisikin että osattaisiin peruskohteliaisuus niin huomaisivat että heitäkin kohdellaan paremmin vastavuoroisesti....

Huono kasvatus, välinpitämättömyys ja vahva elämänkoulu. En minäkään mikään pyhimys ole mutta pyrin olemaan normaali ja täysipäinen. Välillä saattaa porukassa ääni nousta eikä sitä itse huomaa.

Kaupan eteen ja kummiin paikkoihin saatetaan pysäköidä sen takia ettei hameet mene likaisiksi, joskus ne autojenvälit on liian pieniä. Pitäisi silti osata ne liikennesäännöt.. :/

Eihän sinne autojen väliin mahdu kun hameen alla on kärryllinen tavaraa.

Vierailija
1642/1647 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo osasi vielä alkuperäistä romanikieltä, mutta minä osaan vain muutamia sanoja ja näytän kyllä ihan suomisen ollilta tai eemeliltä, eikä monikaan tiedä mun romanitaustoista. Romanimiehenä olen perussuomalainen dipaninssi-mies. Koulunkäynti oli ulkonäköni takia helppoa ja opettaja kohteli minua ihan kuin valkolaisia. Tota kieltä olisi hauska oppia jostain, ahti manna mu pahtaraikka raatikke taalaa. Näin se isoisä ja mummo lauloi kovaa rapuilla Riksussa kun kävin sielä pikkupoikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/1647 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jatkaa keskusteluna eikä laittaa enää kysymyksiä koska on 2020 aloitettu ketju.

Kannattaa lopettaa tällainen ketju, joka on pääasiassa vain romaneiden solvaamista ja haukkumista. 

AI SOLVAAMISTA JA HAUKKUMISTA!

Kuulepa sinä joka tuon kirjoitit: Miksi romani itse käyttäytyy niin kuin käyttäytyy, kuten nyt vaikkapa vainoaa, on kuin täi ihossa kiinni, ja kaiken lisäksi romani itse on ollut se joka tehnyt pahaa!

Oletko sinä täällä väittämässä, että se teidän romanikulttuurinne on niin puhdasta ja kaunista, ettei mitään pahaa siihen kuulu? Mistä johtuu kosto, mistä johtuu häpäisy, ja etenkin se, että te ulotatte se oman kulttuurinne perinnetavat kostot ja häpäisyt, perässä roikkumiset, vaanimiset, vaatimiset, omien tekojenne - siis omien tekojenne - hyvitykset niiltä joita olette loukanneet jollain tavalla!

Mikäs sinä olet! Ja tämä: Niin hävyttömiä olette, että loukkaatte, häpäisette, solvaatte niitäkin jo kuolleita ihmisiä, jotka eivät ole teidän kanssanne missään tekemisissä olleet!

PUTIPUHTAITA KUNNIALLISIA KANSALAISIKO OLETTE!

HÄVYTTÖMIÄ, JULKEITA, RÖYHKEITÄ!

Vierailija
1644/1647 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koskaan ollut yhtäkään romania ehdokkaanakaan missään vaaleissa... sellaista romania joka kantaa niitä perinneasujaan!

Vierailija
1645/1647 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jatkaa keskusteluna eikä laittaa enää kysymyksiä koska on 2020 aloitettu ketju.

Kannattaa lopettaa tällainen ketju, joka on pääasiassa vain romaneiden solvaamista ja haukkumista. 

Kuulepa sinä joka tuon kirjoitit: Miksi romani itse käyttäytyy niin kuin käyttäytyy, kuten nyt vaikkapa vainoaa, on kuin täi ihossa kiinni, ja kaiken lisäksi romani itse on ollut se joka tehnyt pahaa!

Oletko sinä täällä väittämässä, että se teidän romanikulttuurinne on niin puhdasta ja kaunista, ettei mitään pahaa siihen kuulu? Mistä johtuu kosto, mistä johtuu häpäisy, ja etenkin se, että te ulotatte se oman kulttuurinne perinnetavat kostot ja häpäisyt, perässä roikkumiset, vaanimiset, vaatimiset, omien tekojenne - siis omien tekojenne - hyvitykset niiltä joita olette loukanneet jollain tavalla!

Mikäs sinä olet! Ja tämä: Niin hävyttömiä olette, että loukkaatte, häpäisette, solvaatte niitäkin jo kuolleita ihmisiä, jotka eivät ole teidän kanssanne missään tekemisissä olleet!

Jos se kultturinne on teille kaikkine tapoineen niin rakas, niin pitäkää se kulttuurinne vain keskuudessanne! Mitä sitä sovellatte niihin jotka eivät teihin kuulu?

ja romaniko se aina tilanteesa kuin tilanteessa syytön! 

Sitä paitsi, jos ei koulunkäynti maistu tai suju, niin eipä ole ihmekään ettei pääkään kovin hyvin toimi... 

Ihmettelen, mite romani saa ajokortinkaan, jos hädin tuskin osaa lukea.

Vainoaminen, häpäisy, kosto.... Eikä ole rajoja touhuissa. 

Vierailija
1646/1647 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanit oli ne jotka teki työt maatiloilla ennen kun ei valkolaisille kelvanneet sesonkityöt. Nykyään ne tekee vietnamilaiset, thaimaalaiset, ukrainalaiset...

Romanit tunnettiin taitavina maataloustyöläisinä ja erityisesti maatilaeläinten osaajina. Hevoset, lehmät, siat ja koirat... 

Sittemmin evakot teki sotien jälkeen myös töitä joita jotka ei kelvvanneet paremmalle väelle. Oliko palkkaus kunnossa tai oliko kannattavaa työtä vai riistoa. Sitä pitää tutkia historiassta enemmän. Minä veikkaan että aika paljon on tarjottu ruokapalkalla työtä... 

Vierailija
1647/1647 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tätä ketjua kannata poistaa. Tärkeää todistetta mustalla valkoiselle millaisia asenteita on vieläkin!