Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista
Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.
Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.
Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!
Kommentit (1621)
Aattelitko joskus ajokortin hankkia?
Turha näistä on kysyä, kun jokainen romani noudattaa niitä tapoja mitkä sattuvat huvittamaan. Ne ovat kauniita puheita, mutta jos ne tulevat oman edun esteeksi niin ei niistä välitetä.
Miksi hameen alla on pussi johon kaupoissa mätetään tavaraa?
Miksi romanit haisevat pahalle?
Miltä tuntuu viedä toisten ihmisten koiria? Toisten perheenjäseniä siis? Eikö koskaan edes hävetä?
Mikä osuus romanimiehistä on elämänsä aikana vankilassa?
muistikirjan roogeri jo kääntää kelloja?
Onko Voguessa kipakat löylyt? Nauraa.
Kuinka naisten perinneasunne pysyy puhtaana siivotessa, ruokaa laittaessa ja lapsia hoitaessa. Ja ulkotöissä.
Mua surettaa, kun mun sisar meni vuosikymmeniä sitten naimisiin puoliromani miehen kanssa.
Koska inva-lupa on koko suvun käytössä!!! Ja luvan saanut saattanut kuolla jo vuosia sitten!
Rahtihameessa ei jaksa kävellä kovin pitkiä matkoja, 10 m on kuoleman pitkä, ankara matka!!!
Mitä tapahtuu romanileskelle ja käyttötavaroille, jos esim. Mies kuolee ?
miksi olette välinpitämättömiä muita kohtaan, äänekkäitä ja aina sotkemassa etenkin miehet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei ne stereotypiat ole tyhjästä syntynyt. Elämänkokemus on lisäksi opettanut, että ne pitää varsin hyvin paikkansa.
Oletko koskaan ajatellut että stereotypiat perustuvat rasismiin eikä faktoihin?
-eri
Ja monesti omakohtaisen kokemukseen
Kuinka korkeastikoulutettuja romaaneja Suomesta löytyy?
Kuka voi Suomessa käyttää perinneasua? Riittääkö että toinen vanhempi on romani?
jos menet vanhempien romanien luo kylään ja alkaa paskattaa mitä teet
menetkö vessaan?