Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista

Romni
29.04.2020 |

Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.

Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.

Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!

Kommentit (1621)

Vierailija
1581/1621 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesettekö itse romanivaateet vai viettekö pesulaan? 

Vierailija
1582/1621 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin suurella osalla romaneista on rikosrekisteri ja miksi niin suuri osa romaneista on eläkkeellä?

Aika helposti pääsevät eläkkeelle. Käytätkö romanit edes työkykyarvioinnissa? Ei pelkkä matala älykkyys ole este tehdä työtä. Pyritään monia valtaväestön kehitysvammaisiakin saamaan työelämään ja moni lievästi kehitysvammainen haluaa töihin. On toki joitain ihan ok romaneja tullut vastaan, mitä tuli opiskeltua nuorisonohjajaaksi ja kaupan alaa, joissa kohtasin muutaman romaniopiskelijan, joista sain ihan asiallisen kuvan. Yksi niistä oli luopunut täysin romanivaatetuksesta, eikä ole ollut liiemmin suvun kanssa tekemisissä ja kertonutkin naisiin kohdistuvista asenteista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/1621 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin suurella osalla romaneista on rikosrekisteri ja miksi niin suuri osa romaneista on eläkkeellä?

Aika helposti pääsevät eläkkeelle. Käytätkö romanit edes työkykyarvioinnissa? Ei pelkkä matala älykkyys ole este tehdä työtä. Pyritään monia valtaväestön kehitysvammaisiakin saamaan työelämään ja moni lievästi kehitysvammainen haluaa töihin. On toki joitain ihan ok romaneja tullut vastaan, mitä tuli opiskeltua nuorisonohjajaaksi ja kaupan alaa, joissa kohtasin muutaman romaniopiskelijan, joista sain ihan asiallisen kuvan. Yksi niistä oli luopunut täysin romanivaatetuksesta, eikä ole ollut liiemmin suvun kanssa tekemisissä ja kertonutkin naisiin kohdistuvista asenteista. 

Käytätkö = käyvätkö

Vierailija
1584/1621 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitteko brittiläisistä romanoista, jotka neljä yötä tuhosivat kaupunkia ja polttivat kaiken, mikä syttyi?

Itse sanon, että kyllä suomen romanit onneksi ovat fiksumpaa väkeä.

Vierailija
1585/1621 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä yhteyksiä ulkomaiden romaneihin? Ymmärrättekö toisianne romaanikielellä, vai onko se erilaista eri maissa?

Onko venäjällä romaneita? Miiten heitä kohdellaan?

Vierailija
1586/1621 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitteko brittiläisistä romanoista, jotka neljä yötä tuhosivat kaupunkia ja polttivat kaiken, mikä syttyi?

Käypä joskus katsomassa miten yliedustettuna tämä mainitsemasi "fiksumpi väki" on Suomen vankiloissa. 

Vierailija
1587/1621 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette häivy täältä? Kukaan ei jää kaipaamaan.

Vierailija
1588/1621 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen helppoa eläkkeen saaminen romaneille on. Onnistuuko eläkkeen myöntäminen ilman, että lääkäri on oikeasti todennut syyn eläkkeelle. Minä kun hain kuntoutusetuutta, niin hakemus hylättiin, vaikka minulla on diagnoosit ja lääkärikin todennut osittaisen työkyvyttömyyden. Työttömyysetuudella sitten opiskelin uuteen ammattiin. 

Vierailija
1589/1621 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käypä joskus katsomassa miten yliedustettuna tämä mainitsemasi "fiksumpi väki" on Suomen vankiloissa. 

Sisäsiittoisuus tuota teeettä, miksi romaneiden kehitys kulkee taaksepäin ja jälkeläiset ovat kuin vähä-älyisiä eläimiä, jotka toisilleen hekottelevat ja uhrille tuotetaan tuskaa miettimättä sen kummempia.

Vierailija
1590/1621 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesettekö itse romanivaateet vai viettekö pesulaan? 

Nehän saastuvat jos viedään pesulaan.

Hajusta päätellen ei pestä kovin usein 

Vierailija
1591/1621 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko pitää kulttuuritapanne ihan keskuudessanne.

Valtakulttuuri ei ymmärrä häpäisytapojanne.

Sitä paitsi teidänkin täytyy sietää tekemistenne aiheuttamat reaktiot. Ettekö myönnä tahallisia pahantekojanne.. ei myö mittää!

Vierailija
1592/1621 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muiden maiden romanien (mm. Romania, Bulgaria, Unkari) tavat erottuvat suomalaisista romaneista? Suomen romanithan jo prinsessamekoilla ja suorilla housuilla ja paidoilla erottuvat muun maan romaneista. Erottuvatko tavat mitenkään, mitä tulee erilaisiin kunnioitus- ja puhtaussääntöihin. Täällä vieläkin vallitsee taikauskoiset ajatukset kuinka lattialle pudonnut lusikka on käyttökelvoton, vaikka nykyään romanitkin saavat kodin, jossa voi pestä lattialle pudonneen lusikan tiskikoneessa/-altaassa. En vain tajua tällä vuosisadalla tuollaisia sääntöjä, ja varsinkaan, kun se ei ole minkään uskonnon sanelemaa kuinka naisen vaatteet tulee pestä erikseen tai lattialle pudonnut tavara on käyttökelvoton. 

Vierailija
1593/1621 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisitkö treffeille? :)

Vierailija
1594/1621 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te leikkaatte naisten tukat häväistyksen merkiksi?

Vierailija
1595/1621 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tapana tuikata veitsellä, vai viillellä? Onko tässä eri ikäluokilla eroavaisuuksia? Kuinka opetat lapsesi puukottamaan ihmisiä?

Vierailija
1596/1621 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär vaihtoi nimeä cindyksi ja isä rikuksi, asuvat Suomessa löytyy facesta etelän ja suomennettuna Queen nimellä

Vierailija
1597/1621 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vietitte jouluaaton?

Vierailija
1598/1621 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanit ovat ehkä ylimielisiä? Työttömyys työikäisillä prosentti on 60 %. Hyvä, että kouluja suoritetaan ja työhön päästään. He viihtyvät omiensa seurassa päivät, siellä mukavasti aika kuuluu joutilaana? Itse otin lukioaikana kaikkia töitä, mitä sain. Sain kivasti työtodistuksia, työkokemusta. Sain rahaa eli palkaa. Sain uskoa itseeni. Osaamista.  Olin valpas, rahoitin omia kulujani vanhempieni iloksi. Juonsin omaa elämääni. Hain lukioon, perheessä ei muut. Ponnistelin. Menin kielitaidon takia lukioaikana Ruotsiin samalla töihin tienaamaan. Ei kukaan usuttanut menemään. Vanhempani, molemmat evakot (tyhjästä lähtivät) , juonsivat omaa työtään veturinkuljettaja ja kätilönä. Meillä oli ahdas asunto-osake. Hain eteenpäin opiskelemaan. Sitä myöten ponnistelin työelämässä. Siis olen nähnyt näitä romaneja hienoissa kuningatar asuissaan, korkokengissään työaikana ja kipastelemassa kauppakeskuksessa, jopa koulu työpaikassa. Olenko minä ja muut veronmaksajat näiden kuninkaallisten elättäjiä. Heidän täytyy vissiin näillä hameillaan, yms suojata siis häpyään? Työttömyys työikäisillä prosentti on 60 %. En pidä itseäni rasistina, vissiin olisin itsekin voinut ajatella, että suotta tässä ahertaa, vähemmälläkin pärjää..olinko joku idiootti, kun raadoin viimeiden päälle.  Joku velvollisuus ajoi minua. (evakko tausta vanhemmilla)  Neljän lapsen äitinä myös säilytin paikkani palkkatöissä.

Saikut jäit pitämättä, hyvä terveys sattui kohdalle, ok. Nyt eläkkeellä: oikein hyvä työeläke minulla, todentotta! Lapset ovat hyvissä töissä, lapsenlapsia on. Voin nyt olla enemmänkin kuin onnellinen ja olenkin. Lopussa kiitos seisoo, ahertajalle.

Vierailija
1599/1621 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi auto parkkiin inva-paikalle tai heti kaupan oven eteen?

Vierailija
1600/1621 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi viette rahani?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan